Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kiitos RHS ja Muffinssi näistä vinkeistä. Täytyy laittaa kokeiluun jossain vaiheessa. Teen nyt ainakin alkuun kyykkyä kevyemmillä painoilla, mutta samoilla toistomäärillä. Ja tietenkin etukyykkyä, kuten yllä jo mainittu.

Eilisestä kyykkäilystä jäi sellainen tunne, että edessä on pitkä matka. Käytännössä joudun muuttamaan sitä tapaa, millä ponnistan kyykyn pohjalta liikkeelle. Jos tavallisesti "kuolonkohta" on suunnilleen liikkeen puolivälissä, niin nyt se tuntuu olevan alkuponnistuksessa (alkuponnistus on siis se kohta, jossa yleensä teen "niiauksen" eteen). Tästä johtuen kevennettyjen painojenkin kanssa joutui työskentelemään ihan kunnolla.

Minulla oli kyykyssä täsmälleen sama ongelma eli etureisien heikkous aiheutti kippaamisen eteen ja julletuksen. Isommilla sarjaraudoilla tuli seinä vastaan tekniikan takia. Itse lähdin ratkaisemaan ongelmaa keventämällä rautoja ensin n 10% ja lyhentämällä sarjoja, ja keskittymällä tekniikkaan. Aika pian (~2kk) pystyi jo nousemaan entisiin sarjarautoihin, kun piti sarjat lyhempinä ja teki useampia sarjoja. .

Itse lähdin ratkaisemaan hieman samaa ongelmaa, sekä ylipäänsä sitä että takakyykky oli jämähtänyt pahasti paikalleen, ja isommat raudat ei liikkunut senkään vertaa, sillä että vaihdon takakyykyn kokonaan etukyykkyyn. Ei se tulos helpolla noussut, mutta kun olin saanut etukyykkyyn jonkin verran rautaa lisää niin kokeilin miten takakyykky kulkee. Aikamoinen järkytys kun huomasi että oli melkein samassa kuin etukyykky, ja se ei ollut hyvä asia, koska takakyykky oli siis pudonnut ja paljon (tässä toki muitakin mahdollisia selittäviä tekijöitä). No pari treeniä alle ja sarjapainoja sai kasvattaa sen 10 kiloa. Tosi tasapainoisesti ja syvältä tuli nyt, en tiedä auttaako etureisien kasvanut voima vai yksinkertaisesti se että etukyykyssä on pakko olla oppinut käyttämään keskivartaloa oikein. Ensi treeni ratkaisee paljon, toiset 10 kiloa pitäs saada tankoon vielä tolla tekniikalla että kannatti tehdä tuollainen kokeilu:)

Jännä muuten miten etukyykky (teen kyykyt painonostokengillä) ottaa siihen pisaraan ja ulkosyrjään etureidessä, ja takakyykky lähes yksin omaan juuri siihen mihin etukyykky ei ota, eli tuohon päälle sinne lonkkaan asti, ns. paksuuteen.

Mitä mieltä pinnoilta/pukeilta vedoista ei maven yläosan kehittämis mielessä, vaan yläselän treenaamis mielessä? Tyyliin jopa vähän polvien yläpuoleltakin, eli menis selkeesti vaan selälle liike.
Jotkut tota kaiketi tekee tässä mielessä ja pitää hyvänä liikkeenä jopa latseille. Aattelin ottaa kokeiluun olankohautusten kaveriks/tilalle. Vai voiko olla huono idea, kun itellä esim. mavessa loppuojennus helppo jo valmiiksi, kun taas maasta irtoaa suhteessa vaikeammin?
Jos et kaz pulleja tee, niin se on aivan sama miten korkeelta pukilta revit; pakarat ja takareidet siinä työtä tekee, selän duuni on kestää suorassa. Itselläkin kyllä lavat ottaa osumaa aika hyvin pukkivedoissa, mutta oma ammattilaisjuomaraha on, että yrität sen liikkeen pitää suht laajana (ei egoraudoilla muutaman sentin nylkytyksiä, kohautuksistakin varmaan hyödyt enemmän).

Kaz pull? Ei googlaamalla löytynyt mitään ainakaan tolla. Meinaatko sitä liikettä, missä silleen räväkästi kohautetaan samalla?

View: https://www.youtube.com/watch?v=-0t_hCzUgvM
Jtn tällasta siis? Toi olis vaa ollu just siis johki tyylii selkätreeniin ei nyt ekana, eikä välttämättä edes tokana liikkeenäkään mulla. Kokeilen tietty silti, mut katon mitä viel vastataan mielenkiinnosta.

Kaz pull on helvetin vaarallinen ja IMO tyhmä liike. Räkkiveto pyöreellä selällä, (pelkästään) selän ojennuksella liikutetaan tankoa. Nimetty Bill Kazmaierin mukaan.

Mitä mieltä pinnoilta/pukeilta vedoista ei maven yläosan kehittämis mielessä, vaan yläselän treenaamis mielessä? Tyyliin jopa vähän polvien yläpuoleltakin, eli menis selkeesti vaan selälle liike.
Jotkut tota kaiketi tekee tässä mielessä ja pitää hyvänä liikkeenä jopa latseille. Aattelin ottaa kokeiluun olankohautusten kaveriks/tilalle. Vai voiko olla huono idea, kun itellä esim. mavessa loppuojennus helppo jo valmiiksi, kun taas maasta irtoaa suhteessa vaikeammin?

Suosittelen vahvasti kokeilemaan sjmv tempausotteella, jos haluat maastavedoilla vahvistaa yläselkää. Eli jokainen toisto lähtee kuoletuksesta pukeilta. Sellainen korkeus, että irroituksessa takareidet on venytyksessä, yleensä juuri lumpion alta on hyvä ja polvet lähes lukossa. Ote tosi leveä, vähintään etusormet merkeissä. Toistoissa myös alaslasku suht kontrolloitu. Itse olen tehnyt tuota nyt muutaman kuukauden ja tosiaan koko selkään on tullut hemmetisti pitoa sen lisäksi, että tuo on loistava yleisvoimaliike posterior chainille. Tuntuu huomattavasti turvallisemmalta kuin sjmv ilman kuoletusta, mistä johtuen tossa pystyy äkkiä käyttämään aika isoja painoja.

Like this? Aika lyhyt liikerata täl videol kyl tai sit vaan toi levee haara asento tekee sen. Öö hyhhyh Offtopic, mut kandee kattoo tän jäbän videoit. Varmaan vahva selkäsin ihminen mitä olemassa :D, ihan käsittämättömii juttui tol kanaval.

No ihan tuollaista en tarkoittanut. Jalat lähes suorana, kapea asento ja polven alta.

Mitä ammattilaisvinkkejä olisi mavetekniikkaan, jos ongelmana on selän pyöreys? Olen kehittänyt tässä parin vuoden aikana sellaisen mavetyylin, että selkä on jo alhaalta lähtiessä hieman pyöreä (ei pahasti, mutta hieman) ja pysyy sellaisena koko noston ajan. Eli selän asento ei muutu eikä tapahdu mitään notkahdusta, vaan on alusta asti vähän huono.

Yritin tänään tehdä hieman kevyemmillä painoilla ja keskittyen siihen, että selkä pysyisi todella suorana koko noston ajan. Eihän siitä tullut oikein mitään. Kevyillä painoilla OK, mutta heti kun alettiin lähestymään normaaleja sarjapainoja niin selkä valahti siihen aavistuksen pyöreään "normaaliasentoon" mihin olen tottunut. Tuntuu siis siltä, että maven pääasiallinen rajoittava tekijä on selkä; jalat jaksaisivat nostaa paljon enemmän, mutta (ala)selkä ei pysy tiukkana ja suorana.

Sivuhuom.: Reilu viikko sitten olin tässä ketjussa itkemässä paskaa kyykkytekniikkaa. Nyt näyttää siltä, että mavessakin on vikaa. Hieno harrastus... :(

Mitä ammattilaisvinkkejä olisi mavetekniikkaan, jos ongelmana on selän pyöreys? Olen kehittänyt tässä parin vuoden aikana sellaisen mavetyylin, että selkä on jo alhaalta lähtiessä hieman pyöreä (ei pahasti, mutta hieman) ja pysyy sellaisena koko noston ajan. Eli selän asento ei muutu eikä tapahdu mitään notkahdusta, vaan on alusta asti vähän huono.

Yritin tänään tehdä hieman kevyemmillä painoilla ja keskittyen siihen, että selkä pysyisi todella suorana koko noston ajan. Eihän siitä tullut oikein mitään. Kevyillä painoilla OK, mutta heti kun alettiin lähestymään normaaleja sarjapainoja niin selkä valahti siihen aavistuksen pyöreään "normaaliasentoon" mihin olen tottunut. Tuntuu siis siltä, että maven pääasiallinen rajoittava tekijä on selkä; jalat jaksaisivat nostaa paljon enemmän, mutta (ala)selkä ei pysy tiukkana ja suorana.

Sivuhuom.: Reilu viikko sitten olin tässä ketjussa itkemässä paskaa kyykkytekniikkaa. Nyt näyttää siltä, että mavessakin on vikaa. Hieno harrastus... :(

No eipä tollasta tässä voi korjata, mutta luultavasti et osaa sitä tärkeintä hommaa nostelussa eli ottaa kunnolla paineita. Kattele vaikka jotain Chris Duffinin videoita tubesta niin alkaa aukeemaan. Se selittää noi ihan hyvin.

No eipä tollasta tässä voi korjata...
Taidat olla oikeassa. Välillä kyselen neuvoa salini vakiovoimailijoilta, mutta ei heitäkään viitsi aina olla hätyyttelemässä.

...mutta luultavasti et osaa sitä tärkeintä hommaa nostelussa eli ottaa kunnolla paineita. Kattele vaikka jotain Chris Duffinin videoita tubesta niin alkaa aukeemaan. Se selittää noi ihan hyvin.

Itseasiassa sinä Oranki neuvoit minulle kauan sitten paineista. Käytit muistaakseni mielikuvaa, että pitää "jännittää vatsalihakset kuin joku olisi lyömässä nyrkillä vatsaan". Olen noudattanut tätä neuvoa, mutta jotenkin kun menen raskaampiin sarjapainoihin, niin se selkä vaan pyöristyy väkisin. En varmaan osaa kunnolla pitää niitä paineita noston aikana.

Pitää katsella noita Duffinin videoita, kiitos vinkistä. Muuten ajattelin, että teen nyt saman kuin mitä kyykyssä, eli tiputan sarjapainoja ja alan tekemään sellaisilla painoilla joissa tekniikka varmasti pysyy kasassa. Jos vaikka pikkuhiljaa oppisin tekemään maven paremmin (toivossa on hyvä elää).

Taidat olla oikeassa. Välillä kyselen neuvoa salini vakiovoimailijoilta, mutta ei heitäkään viitsi aina olla hätyyttelemässä.

Itseasiassa sinä Oranki neuvoit minulle kauan sitten paineista. Käytit muistaakseni mielikuvaa, että pitää "jännittää vatsalihakset kuin joku olisi lyömässä nyrkillä vatsaan". Olen noudattanut tätä neuvoa, mutta jotenkin kun menen raskaampiin sarjapainoihin, niin se selkä vaan pyöristyy väkisin. En varmaan osaa kunnolla pitää niitä paineita noston aikana.

Pitää katsella noita Duffinin videoita, kiitos vinkistä. Muuten ajattelin, että teen nyt saman kuin mitä kyykyssä, eli tiputan sarjapainoja ja alan tekemään sellaisilla painoilla joissa tekniikka varmasti pysyy kasassa. Jos vaikka pikkuhiljaa oppisin tekemään maven paremmin (toivossa on hyvä elää).

Jep, tee sellaisilla painoilla volyymiä millä ei tekniikka petä.

Mitään liikkuvuusongelmia vai puhtaasti joku heikko lenkki? Vedätkö paineet keskikropan lisäksi myös selkään/ "kiristätkö" itsesi lavoilla? (Tuohon semmonen vinkki, että kuvittele piilottavasi kainalosi; melkein automaattisesti jännität selän mukana).

Mitään liikkuvuusongelmia vai puhtaasti joku heikko lenkki? Vedätkö paineet keskikropan lisäksi myös selkään/ "kiristätkö" itsesi lavoilla? (Tuohon semmonen vinkki, että kuvittele piilottavasi kainalosi; melkein automaattisesti jännität selän mukana).
En usko, että liikkuvuus on ongelma (saan esim. vaivatta kädet lattiaan jalat suorina, eli takareidet venyy kyllä). Tuon "selän kiristämisen" opettelin jokunen kuukausi sitten. Ongelma on ehkä se, että kireys ei säily, vaan kun aloitan noston, niin selkä taipuu hieman. Eli vaikka saan itseni OK lähtöasentoon, niin jo alkuponnistuksessa loppuu selästä "pito" ja tapahtuu pieni selän taipuminen. Tuntuu mahdottomalta pitää selkä täysin neutraalissa asennossa. Kevyemmillä painoilla onnistuu, mutta ei nykyisillä sarjapainoilla.

En usko, että liikkuvuus on ongelma (saan esim. vaivatta kädet lattiaan jalat suorina, eli takareidet venyy kyllä). Tuon "selän kiristämisen" opettelin jokunen kuukausi sitten. Ongelma on ehkä se, että kireys ei säily, vaan kun aloitan noston, niin selkä taipuu hieman. Eli vaikka saan itseni OK lähtöasentoon, niin jo alkuponnistuksessa loppuu selästä "pito" ja tapahtuu pieni selän taipuminen. Tuntuu mahdottomalta pitää selkä täysin neutraalissa asennossa. Kevyemmillä painoilla onnistuu, mutta ei nykyisillä sarjapainoilla.
Tuo sormet lattiaan ei kerro oikeastaan yhtään mitään :D minä saan 15-20cm yli varpaiden kädet jalat suorina mutta hätäseen sormet lattiaan suoralla selällä. Googlaa loading hamstrings on deadlifts ja tarkkaile myös eri jalkojen leveyksillä yms vetelyä :)

Vähän epäilen ettet kuitenkaan ota noita paineita oikein, jos kerran lanneranka pääsee liikkumaan kesken noston. Mitä ne sun nykyiset raskaat sarjapainot on ja voitko laittaa videon nostosta?

Tuo sormet lattiaan ei kerro oikeastaan yhtään mitään :D minä saan 15-20cm yli varpaiden kädet jalat suorina mutta hätäseen sormet lattiaan suoralla selällä. Googlaa loading hamstrings on deadlifts ja tarkkaile myös eri jalkojen leveyksillä yms vetelyä :)
Olet oikeassa, ei varmaan paras mittari venyvyydelle. Jotain osviittaa se kuitenkin antaa; on monia ihmisiä, jotka eivät pysty edes koskettamaan omia jalkateriään.
Tesmaa tätä. Kertoo paljo paremmin venyykö se takareiden alue vai ei. IMO paras venytys mitä voi tolle alueelle tehä.
Mul oli samaa ongelmaa ja tällä+tietty muilla venytyksillä sain massiivisesti parannettua liikkuvuutta, joka oli jäykistynyt tolla alueella. Toi kädet lattiaan on siks huono indikaattori tosiaan takareisien liikkuvuudesta, koska selän pyöristämällä sinne lattiaan pääsee erittäin helposti...
Pitääpä kokeilla tuota videon venytystä. Voihan se olla, että liikkuvuus on ainakin osasyy maveongelmiin. Teen yleensä treenin jälkeen perusvenytyksiä 1-2 kertaa 20-60 sek per lihasryhmä (etureisi, takareisi, lonkankoukistaja, jne.).
Vähän epäilen ettet kuitenkaan ota noita paineita oikein, jos kerran lanneranka pääsee liikkumaan kesken noston. Mitä ne sun nykyiset raskaat sarjapainot on ja voitko laittaa videon nostosta?
Hyvin mahdollista, että en hallitse oikeaa hengitystekniikkaa. Olen tässä katsellut videoita Youtuubista ja yritän opetella asiaa. Tähän astinen metodini on ollut aika yksinkertainen, eli "vedä happea syvälle, pidätä hengitystä ja jännitä vatsalihakset".

Paras sarja muutaman viikon takaa on 2 x 6 130 kg:lla (oma paino 85 kg). Kun tässä kokeilin yksi päivä, niin jossain 120 kg paikkeilla selän suorana pitäminen muuttuu vaikeaksi, siis muutaman toiston jälkeen. Teen maven aina ilman vyötä. Videota ei löydy (olen peilin avulla "tunnustellut" selän asentoa ja silloin tällöin pyytänyt muita katsomaan).

Kiitos kaikille tähänastisista vinkeistä. Tässä tuli jo muutamia toteuttamiskelpoisia ideoita. Kai se tästä lähtee.

Täällä taas porukka tuputtaa tota venyttelyä ratkaisuksi ihan kaikkeen. Yhdeksän kertaa kymmenestä vähemmän kokeneilla saliharrastajilla on kehonhallinta sitä luokkaa, että ei osata edes taipua lonkista ilman, että selkäranka vatkuilee vaikka minne suuntaan niin mikään määrä venyttelyä ei sitä korvaa. Muutenkin saliharjoittelussa ei sitä liikkuvuutta tarvita kovin paljon ja kun tarvitaan niin perinteinen staattinen venyttely harvemmin on se paras keino.

Suurin osa tuntuu myös venyttelevän, koska lihakset ovat rasituksesta arat. Tuohonkaan venyttely ei auta pennin vertaa, vaan se arkuus lähtee rasittamalla samoja lihaksia uudestaan. Ja ei, sillä arkuudella ei ole juurikaan tekemistä palautumisen kanssa.

Viimeksi muokattu:
Täällä taas porukka tuputtaa tota venyttelyä ratkaisuksi ihan kaikkeen. Yhdeksän kertaa kymmenestä vähemmän kokeneilla saliharrastajilla on kehonhallinta sitä luokkaa, että ei osata edes taipua lonkista ilman, että selkäranka vatkuilee vaikka minne suuntaan niin mikään määrä venyttelyä ei sitä korvaa.

Sitten taas toisaalta se liikkuvuuden puute on monesti se, joka johtaa kompensointiin toisen nivelen liikkeellä. Liikkuvuus ja kehonhallinta vähän kyllä ruokkii toinen toistaan.

Sitten taas toisaalta se liikkuvuuden puute on monesti se, joka johtaa kompensointiin toisen nivelen liikkeellä. Liikkuvuus ja kehonhallinta vähän kyllä ruokkii toinen toistaan.

Joo, mutta liikkuvuuden puutekaan ei tarkoita, että normaali staattinen venyttely auttaa vaan punttitouhuissa on yleensä parempi lisätä aktiivista liikkuvuutta lisäämällä voimaa liikelaajuuden äärialueelle. Ei siinä, itsekin toki venyttelen, mutta lähinnä tiettyihin ongelmakohtiin ja suurin osa lihashuollosta on jotain ihan muuta.

Venyttelyn tärkeys iskostetaan mieliin jo koulussa, armeijassa, jne., siksi varmaan siihen on niin syvä usko ja luottamus.

Perusharrastajan näkökulmasta olen lähestynyt asiaa sillä asenteella, että ei siitä liikkuvuudesta voi ainakaan haittaa olla. Mutta toisaalta, en investoi paljoa vaivaa siihen, vähän (staattista) venyttelyä treenien jälkeen. Enemmänkin voisi varmaan tehdä...

Lämmittelystä sen sijaan puhutaan ja neuvotaan yllättävän vähän. Moni tulee salille ja alkaa kylmiltään repimään isoilla painoilla.

Nii no mä puhuin lähinnä omiin kokemuksiin nojaten, kun kuulosti tutulta, mut voihan toi johtua 10:stä eri asiastakin, mistä en sit taas tiedä tarpeeks. Venyttely ihan sikski must erittäin hyödyllistä ja vähäteltyä, koska nykyihminen on oikeesti vaan lähes aina aivan vitun kankea, koska ei harrasta ihan vaikka urheilua, missä ne paikat vetreytyy väkisinki. Tämä toki jälleen yleistystä, mutta uskon argumenttiini suuresti. Urheilu monelle pakkopullaa ja liian raskasta, kun taas venyttely vaatii vähemmän vaivaa. Siksi aika semmonen helppo ratkasu IMO.

No staattisella venyttelyllä nyt on aika negatiivinen vaikutus voimaharjottelijalle, tai yleensäkin. Miksi opettaisit lihaksiasi rentoutumaan venytykses missä et voi kontrolloida itseäsi? Venyttely sen takia että pääsis syvemmälle esim kyykyssä on ihan turhaa jos ei samalla oo voimaa hallita kroppaa siinä uudessa positiossa. Eli, venyttely vain venyttelyn takia on täysin turhaa, sen liikkuvuuden pitäs olla sivutuote siinä kun voimat kasvaa ja pystyt kontrolloimaan itseäsi laajemmalla liikelaajuudella.

Back
Ylös Bottom