Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Onko kellään tietoa siitä mistä johtuu, että minua aina sattuu oikeaan nivuseen kun kyykkään alle vaakatason tai joskus jopa 90 asteeseen. Olen koittanut venytellä ja putkirullata, mutta vaiva ei ole sillä lähtenyt. Kiitos jo etukäteen

Onko kellään tietoa siitä mistä johtuu, että minua aina sattuu oikeaan nivuseen kun kyykkään alle vaakatason tai joskus jopa 90 asteeseen. Olen koittanut venytellä ja putkirullata, mutta vaiva ei ole sillä lähtenyt. Kiitos jo etukäteen
Oisko joku virheasento? Kyykkäät vinossa?

Voi tietysti olla, mutta ainakaan ei mitään huomattavaa kun olen kuvannut kyykkämistäni ja katsonut jälkeen päin. Olen myös koittanut kaventaa asentoa ja suunnata jalka teriä enemmän ulos päin, mutta sekään ei ole auttanut.

Tarkottaako nivunen tässä kohtaa tuota lonkan etuosaa, lonkankoukistajan seutua? Katoppas seuraavaks kyykkyä tehdessäsi, että selän asento pysyy samana koko ajan ja ettet aloita liikettä työntämällä persettä pystyyn (selkää notkolle/kaarelle, lantiota eteen). Pakarat yhteen puristamalla lantion saa suoraan. Se asento pitäisi pystyä pitämään koko ajan.

Nivus kipu tuntuu siis reiden sisäpuolella. Kyykky tuntuu kyllä muutenkin melko jäykältä ala asennossa eli varmaan juuri tuo painojen kanssa venyttely voisi lopulta auttaa jos vain jatkaa sen tekemistä. Tuntuu vain, että kun olen väkisin vain jatkanut kyykkäilyä niin kipu olisi vähän pahentunut.

Itsellä vähän vastaava ainakin johtui kireästä lonkankoukistajasta. Urheiluhierojakaverini bongasi, että oli ihan selkeä ero voimatasoissa jalkojen välillä mikä tasoittui kun käsiteltiin lonkankoukistajia. Tuon jälkeen tullut usein ennen ja jälkeen kyykkäilyä muun lämmittelyn ohessa venyteltyä lonkankoukistajia eikä nivuskipu ole palannut.

Itsellä vähän vastaava ainakin johtui kireästä lonkankoukistajasta. Urheiluhierojakaverini bongasi, että oli ihan selkeä ero voimatasoissa jalkojen välillä mikä tasoittui kun käsiteltiin lonkankoukistajia. Tuon jälkeen tullut usein ennen ja jälkeen kyykkäilyä muun lämmittelyn ohessa venyteltyä lonkankoukistajia eikä nivuskipu ole palannut.

Täytyy alkaa tosissaan venyttelemään lonkankoukistajia. Ei ole itselle ikinä edes tullut mieleen, että nivus kipu voisi johtua kireistä lonkankoukistajista. Venyttelen päivittäin, mutta en ole koskaan paljoa venytellyt lonkankoukistajia.

Ok, kiitoksia hyvistä neuvoista! Alan päivittäin tekemään kyykkyihin keskittyvää venyttelyä eli juuri tuon tyylistä mitä tuossa videossa näkyy ja tosissaan venyttelemään niitä lonkankoukistajia. Tulen tänne muutaman viikon jälkeen takaisin itkemään ellei vaiva ole yhtään parantunut :D .

Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Eli mitä hyviä neuvoja olisi kyykkytekniikan korjaamiseen, jos kyykyssä on pientä etukenoa. Eli kun lähden pohjalta liikkeelle, niin ensimmäisenä nousee takalisto, jolloin ylävartalo menee hieman etukenoon, ja vasta sen jälkeen alkaa nousemaan muu kroppa (eli myös tanko). Samalla hetkellä teen myös käsillä yhden pumppaavan liikkeen, eli ponnistuksen voimasta kyynärpäät menevät taaksepäin ja sitten kun vaikein kohta nostosta on ohi niin palaavat takaisin lähtöasentoon (vähän vaikea selittää, mutta näyttää kyynärvarren nopealta edestakasliikkeeltä).

Tiedostan nuo virheet, mutta en vain osaa korjata niitä. Riittävän kevyillä painoilla kyykkääminen menee hyvin, mutta heti kun mennään itselleni raskaisiin sarjoihin, niin nuo virheet tulevat esiin. Kyseessä on siis eräänlainen vuosien aikana opittu maneeri, josta on todella vaikea opetella eroon. Vaikka kuinka keskittyisin ylävartalon ja käsien asentoon, niin silti ne virheet tulee tehtyä, etenkin sarjan viimeisillä toistoilla.

Suositusten pohjalta olen alkanut tekemään etukyykkyä ja hyvää huomenta. Ajatuksena keskivartalon vahvistaminen, jotta normikyykyssä "paketti" pysyy paremmin kasassa.

Olen nyt päättänyt tiputtaa painoa kyykyssä ja keskittyä tekniikan korjaamiseen. Vinkit olisivat tervetulleita. Jotain tiettyjä apuliikkeitä? Mielikuvaharjoitteita? Tekniikkaharjoitteita?

Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Eli mitä hyviä neuvoja olisi kyykkytekniikan korjaamiseen, jos kyykyssä on pientä etukenoa. Eli kun lähden pohjalta liikkeelle, niin ensimmäisenä nousee takalisto, jolloin ylävartalo menee hieman etukenoon, ja vasta sen jälkeen alkaa nousemaan muu kroppa (eli myös tanko). Samalla hetkellä teen myös käsillä yhden pumppaavan liikkeen, eli ponnistuksen voimasta kyynärpäät menevät taaksepäin ja sitten kun vaikein kohta nostosta on ohi niin palaavat takaisin lähtöasentoon (vähän vaikea selittää, mutta näyttää kyynärvarren nopealta edestakasliikkeeltä).

Tiedostan nuo virheet, mutta en vain osaa korjata niitä. Riittävän kevyillä painoilla kyykkääminen menee hyvin, mutta heti kun mennään itselleni raskaisiin sarjoihin, niin nuo virheet tulevat esiin. Kyseessä on siis eräänlainen vuosien aikana opittu maneeri, josta on todella vaikea opetella eroon. Vaikka kuinka keskittyisin ylävartalon ja käsien asentoon, niin silti ne virheet tulee tehtyä, etenkin sarjan viimeisillä toistoilla.

Suositusten pohjalta olen alkanut tekemään etukyykkyä ja hyvää huomenta. Ajatuksena keskivartalon vahvistaminen, jotta normikyykyssä "paketti" pysyy paremmin kasassa.

Olen nyt päättänyt tiputtaa painoa kyykyssä ja keskittyä tekniikan korjaamiseen. Vinkit olisivat tervetulleita. Jotain tiettyjä apuliikkeitä? Mielikuvaharjoitteita? Tekniikkaharjoitteita?

Tuossa on yleensä syynä yksinkertaisesti heikot etureidet. Kun siellä ei ole voimaa tulla etureisipainotteisesti ylös niin kroppa menee siitä mistä on eniten voimaa eli siirtää rasituksen enemmän takareisille ja pakaroille.

Tuossa on yleensä syynä yksinkertaisesti heikot etureidet. Kun siellä ei ole voimaa tulla etureisipainotteisesti ylös niin kroppa menee siitä mistä on eniten voimaa eli siirtää rasituksen enemmän takareisille ja pakaroille.
Miten tuota kannattaa mieluiten lähteä korjaamaan?

En iha täysin varma mitä haet takaa tolla kyynärpää yms. juttuilla, saati oonko oikee henkilö neuvoon tässä aihees yhtään mitään, mut yritän:
Kato toi video ja mieti onko siitä mitään hyötyä siihen mitä oletan sun miettivän. Ilmeisesti sulla menee julleksi kyykky siis? Onko tanko sit myös tosi korkeella sulla niskassa?
Sori, en oikein saanut linkkaamastasi videosta mitään uutta irti. Oma kyykkyni ei ole tyylipuhdas high bar / low bar, vaan ehkä jotain siitä välimaastosta. Tanko ei ole kovin korkealla, mutta ei aivan low bar -tyyliin alhaallakaan (en osaa asemoida tankoa niin alas). Olen tehnyt kyykkyjä muutaman vuoden ajan keskittyen siihen mikä tuntuu itsestä luonnolliselta. Saamieni kommenttien mukaan kyykky on muuten hyvä, mutta nostovaiheessa tapahtuu kuvailemani eteenpäin nojaaminen.

Vähän vaikeahan näitä on selittää kirjoittamalla, mutta en osaa/jaksa laittaa videota, laiska kun olen.
Etukyykkyjä tai etureisipainotteisia takakyykkyjä eli high bar, alaslasku lähtee polvista ja rinta edellä pohjasta ylös.
Aloitin etukyykkyjen tekemisen apuliikkeenä noin kuukausi sitten. Aika tuskaiselta tuntuu ja painot ovat pienet, joka varmaan viittaa heikkoihin etureisiin. Toivotaan, että tästä on apua normikyykkyyn.

Kyykyn jullettamiseen kannattaa miettiä myös päinvastaista lähestymistapaa: onko vika sittenkin siinä että yritetään kyykätä liian pystyssä (koska niin ne kiinalaisetkin kyykkää!!) vaikka selkä hieman enemmän vaaterissa ois itselle tehokkaampi tapa kyykätä?
Mavessakin monet ottaa lähtöasennon liian kyykkymäiseksi ja ihmetellään kun perse nousee alussa ekana. Tähän kuitenkin suurin osa tajuaa nykyään neuvoa että lähtöasento on liian pysty - miksei samaa voisi ajatella kyykyn suhteen?

Toki riippuu ihan tapauksesta onko ongelmana tapa jolla yritetään kyykätä vai tapa johon kyykky pyrkii menemään, tää nyt vaan ajatusleikkinä. Video auttais paljon.

Kyykyn jullettamiseen kannattaa miettiä myös päinvastaista lähestymistapaa: onko vika sittenkin siinä että yritetään kyykätä liian pystyssä (koska niin ne kiinalaisetkin kyykkää!!) vaikka selkä hieman enemmän vaaterissa ois itselle tehokkaampi tapa kyykätä?
Mavessakin monet ottaa lähtöasennon liian kyykkymäiseksi ja ihmetellään kun perse nousee alussa ekana. Tähän kuitenkin suurin osa tajuaa nykyään neuvoa että lähtöasento on liian pysty - miksei samaa voisi ajatella kyykyn suhteen?

Toki riippuu ihan tapauksesta onko ongelmana tapa jolla yritetään kyykätä vai tapa johon kyykky pyrkii menemään, tää nyt vaan ajatusleikkinä. Video auttais paljon.
Ihan hyvä teoria, mutta liian pysty asento ei taida olla ongelmana omalla kohdallani. Tässä viimeksi pari päivää sitten muutama kokeneempi voimailija kommentoi kyykkytekniikkaani ja sanoivat että oikeastaan kaikki näyttää hyvältä, paitsi se ponnistukseen liittyvä etukeno ja käsien vatkaus. Suosittelivat etukyykkyä tai maljakyykkyä, kuten Oranki ylempänä.

Videota en nyt onnistu toimittamaan, valitettavasti.

Mäkin olen vähän sitä mieltä, että etureisistä löytyy heikkous jos se kaatuu selvästi eteen viimeisissä toistoissa. Siihen sekoitetaan sitä vuosien mittaan opeteltua kyykkytapaa niin soppa on valmis.

Voisit kokeilla miedosti korkeaa boksikyykkyä. Joku 5cm yli "kisakyykyn". Se nimittäin opettaa tosi hyvin pitään kropan oikeassa asennossa ja se siirtyy kohtuu hyvin tavalliseen kyykyynkin. Opettaa samalla käsitteleen hieman isompia painoja ja antaa erilaista rasitusta.

Voisit kokeilla miedosti korkeaa boksikyykkyä. Joku 5cm yli "kisakyykyn". Se nimittäin opettaa tosi hyvin pitään kropan oikeassa asennossa ja se siirtyy kohtuu hyvin tavalliseen kyykyynkin. Opettaa samalla käsitteleen hieman isompia painoja ja antaa erilaista rasitusta.
Pitääpä kokeilla.

Olen nyt joka tapauksessa päättänyt tehdä kyykkyä jonkin aikaa kevyemmillä painoilla, keskittyen tekniikkaan (ehkä noin kuukauden ajan?). Tämä siis yhdistettynä etukyykkyihin. Katsotaan, joska näiden avulla tilanne lähtisi korjaantumaan.

Olen nyt joka tapauksessa päättänyt tehdä kyykkyä jonkin aikaa kevyemmillä painoilla, keskittyen tekniikkaan (ehkä noin kuukauden ajan?).
Liikaa keventämällä voi olla hankala tappaa kovin lyhyessä ajassa vuosien aikana syntynyttä tapaa tekniikassa, niin että siitä myös pääsee eroon kun painoa lisätään.

Tekniikkaa voi hioa myös normi painoilla ja volyymilla kun katkaisee sarjat lyhyiksi ja tekee vain enemmän sarjoja. Esim samalla painolla 4x6 sijaan 12x2

Minulla oli kyykyssä täsmälleen sama ongelma eli etureisien heikkous aiheutti kippaamisen eteen ja julletuksen. Isommilla sarjaraudoilla tuli seinä vastaan tekniikan takia. Itse lähdin ratkaisemaan ongelmaa keventämällä rautoja ensin n 10% ja lyhentämällä sarjoja, ja keskittymällä tekniikkaan. Aika pian (~2kk) pystyi jo nousemaan entisiin sarjarautoihin, kun piti sarjat lyhempinä ja teki useampia sarjoja. Nyt treenaan yksijakoisella niin, että joka treenissä on kyykky, jossa yksi neljästä kerrasta on suht isolla volyymilla (6-12x3-7), kaksi pienemmällä (2-4x5-8) ja yksi vedon jälkeinen etukyykky suht kevyenä. Paljon vaan toistoja ja aina tekniikka edellä. Uskon, että uuden tekniikan saaminen selkärankaan tulee viemään noin vuoden.
Kehitys tulee tällä hetkellä ihan selkeästi etureisien kehittymisen kautta ja joka treenissä tuntee, että etureidet on heikoin lenkki. Nyt kuitenkin tuntuu selkeästi, että kehitystä tulee tasaisesti ja plussana veto parani huomattavasti, kun oppi käyttämään jalkoja nostossa kunnolla.

Back
Ylös Bottom