Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Nyt on youtubessakin kun skydrive näköjään takkuaa jotain. Jullekyykky - YouTube En tiedä miksi se nyt sitten muuttui 240p laaduksi..

Joka tapauksessa mulla tahtoo siis lähteä kaikki takakyykyt painosta huolimatta tuolla samalla tavalla ylös pohjasta. Enkä ole vielä toistaiseksi löytänyt siihen mitään ratkaisua.

Näyttäis olevan myös aika huonot välitykset kapeaan syväkyykkyyn = pitkä reisi ja lyhyt torso. Noilla välityksillä kyykky tuppaa kaatumaan helposti eteen.

Voisin yhtyä osittain kans Donan mielipiteeseen. Voit late katsella itsekin tuota sinun kyykyn ala-asentoa ja väkisin pitkillä reisillä joko polvet on todella edessä tai sitten perse takana ja julletellaan. Itselläni oli sama vaiva enkä meinannu millään hoksata (tai myöntäny itselleni etten tuolla tyylilllä voi tehdä) polvia en voinu viedä eteen, koska se aiheutti kipuja.

Minun vinkki: paina niitä polvia sivulle, niin pääset kyykkäämään pystymmässä. Se vaatii hieman totuttelua ja pakaroitten vahvistamista, mutta onnistuu.

Mavessa yleensä ensimmäinen nosto on mulla vaikein. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? En tiiä sitten korjaantuuko vai huonontuuko se tekniikka seuraavaan nostoon ku on tuonu sen tangon jo alas vai onko se liikerata lyhyempi, mutta nousee huomattavasti helpommin ylös.

Lisäks oon pannu merkille pientä lihasepätasapainoa jaloissa. Oikeessa jalassa on jo silmämääräsesti hieman enemmän massaa kuin vasemmassa, tämä saattaa johtua siitä että oon vahvasti oikeajalkainen (ja kätinen). Kyykätessä lähellä maksimipainoja huomaa nostossa epätasasuutta, jos vähänkin keskittyminen herpaantuu, nimittäin vasen puoli jää roikkumaan. Lisäks toi tuntuma on erilainen oikeessa ja vasemmassa jalassa kyykätessä, ottaa vähä eri paikkoihin. Ei varmaa kannata hirveesti alkaa näin alotteluvaihees korjailee/ muutenki aika vaikeeta olis. Välillä kyl pistää arveluttamaan ku esim kovan kyykkypäivän jälkeen vasen jalka on arempi ku oikee. Nyt jos oikeen ajatusta vääntelee ni sehän on hyvä, ku sit sen vasemman pitäis kehittyy paremmin ja näin sais oikeeta kiinni, mutta jos nyt ei kuitenkaan. :jahas:

Mavessa yleensä ensimmäinen nosto on mulla vaikein. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? En tiiä sitten korjaantuuko vai huonontuuko se tekniikka seuraavaan nostoon ku on tuonu sen tangon jo alas vai onko se liikerata lyhyempi, mutta nousee huomattavasti helpommin ylös.

Lisäks oon pannu merkille pientä lihasepätasapainoa jaloissa. Oikeessa jalassa on jo silmämääräsesti hieman enemmän massaa kuin vasemmassa, tämä saattaa johtua siitä että oon vahvasti oikeajalkainen (ja kätinen). Kyykätessä lähellä maksimipainoja huomaa nostossa epätasasuutta, jos vähänkin keskittyminen herpaantuu, nimittäin vasen puoli jää roikkumaan. Lisäks toi tuntuma on erilainen oikeessa ja vasemmassa jalassa kyykätessä, ottaa vähä eri paikkoihin. Ei varmaa kannata hirveesti alkaa näin alotteluvaihees korjailee/ muutenki aika vaikeeta olis. Välillä kyl pistää arveluttamaan ku esim kovan kyykkypäivän jälkeen vasen jalka on arempi ku oikee. Nyt jos oikeen ajatusta vääntelee ni sehän on hyvä, ku sit sen vasemman pitäis kehittyy paremmin ja näin sais oikeeta kiinni, mutta jos nyt ei kuitenkaan. :jahas:

Et varmaan pysäytä maastavedossa tankoa toistojen välillä lattialla? Siitä tuo varmasti johtuu. Kannattaa lopettaa sellanen pompauttelu, koska siinä helposti tekniikka hajoaa. Tota epätasasuutta ei varmaan kannata alkaa hoitaa vielä erityisemmin, jos oot vasta alottelija. Muista kuitenkin pitää keskittyminen koko ajan hyvänä, ettei mitään epätasasia liikkeitä pääsis tapahtumaan. Se voi korjaantua ihan itsestäänkin. Jos puolierot vaan lisääntyvät tai vaikka puolen vuoden päästä ei oo mitään tapahtunu, voi toista jalkaa treenata muutaman sarjan enemmän.

En kyl pompottele siinä, tanko käy ihan tukevasti maassa ja sitten lähtee uus veto. Kelailin tos et siin ekas nostos asento on varmaan syvempi ja jalat enemmän koukussa, jos vaikka johtuu siitä. Anyways, vois laittaa tost omast maveilust videoo tänne, jos nyt (tietotekniikka)taidot riittäis :D

Olen nyt treenannut taannoisen polviopeeration jälkeen vuoden ja sain Marraskuussa luvan alkaa treenata jalkoja. Nyt on kyykkyä tehty ja tuntuu että vatsalihakset ovat niin heikot että on vaikeuksia pitää paketti kasassa kyykyssä. Kokeilin vyön avulla ja sain 40 kiloa nostettua sarjapainoa eikä tuntunut edes niin raskaalta kuin 40 kilon nousun voisi kuvitella? Vatsoja siis ei ole tullut pahemmin tehtyä, mutta alaselälle Mavea olen saanut tehtyä jo 3,5 kuukautta. Joten onko mitenkään mahdollista että vatsalihat ovat niin heikot ettei paketti pysy kasassa?

En kyl pompottele siinä, tanko käy ihan tukevasti maassa ja sitten lähtee uus veto. Kelailin tos et siin ekas nostos asento on varmaan syvempi ja jalat enemmän koukussa, jos vaikka johtuu siitä. Anyways, vois laittaa tost omast maveilust videoo tänne, jos nyt (tietotekniikka)taidot riittäis :D

Joka tapauksessa pitäis pyrkiä siihen, että joka ikinen nosto olis tismalleen saman näkönen.

Olen nyt treenannut taannoisen polviopeeration jälkeen vuoden ja sain Marraskuussa luvan alkaa treenata jalkoja. Nyt on kyykkyä tehty ja tuntuu että vatsalihakset ovat niin heikot että on vaikeuksia pitää paketti kasassa kyykyssä. Kokeilin vyön avulla ja sain 40 kiloa nostettua sarjapainoa eikä tuntunut edes niin raskaalta kuin 40 kilon nousun voisi kuvitella? Vatsoja siis ei ole tullut pahemmin tehtyä, mutta alaselälle Mavea olen saanut tehtyä jo 3,5 kuukautta. Joten onko mitenkään mahdollista että vatsalihat ovat niin heikot ettei paketti pysy kasassa?

Toi vois olla ihan myös keskivartalon hallinnasta kiinni, jos maastaveto kerran sujuu. Ennen ekaa kyykkytoistoa pidä huoli, että selkä on suorassa (ei notkolla) ja ota kunnolla happea ennen ku lähdet alas.

Oon pitäny taukoa mavesta nytten kolmisen kuukautta. Tänään sitten pitkästä aikaa mavettelin kevyesti ja palauttelin mieleen että miten se menee. Eihän toi nyt ihan perseelleen mene?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^Vähän etupainoisen näköisiä - aloita perse hieman ylempänä / taaempana. Tällöin myös polvet menevät vähän taakse ja saat tankoa alkuasennossa lähemmäs, sen pitäisi olla kokoajan suunnilleen jalkaterän keskiosan kohdalla. Kannattaa myös harkita niskan suorempana pitämistä sen sijaan että katsot suoraan eteenpäin.
Loppuojennus tulee vähän liikaa alaselällä, yritä puristaa lopussa perseellä niin että lantio ikään kuin kippaa taaksepäin.

Mulla on ollut vähän samanlaista ongelmaa että kovissa sarjoissa eka nosto on vaikea, sekä ykkönen aika huono sarjapainoihin nähden. Siinä lienee kyse siitä ettei osaa ottaa paineita sisään ennen tankoon tarttumista, ja se vaatii vaan reeniä ja reeniä että oppii saamaan sen voiman ensimmäiseen nostoon.

Paras apu mulla toistaiseksi oli siitä kun aloin noiden 3x5 ja 5x5 perusvoimatreenien lisäksi tekemään paljon vaihtelevammin. Viimeksi kun vedin perusvoimakauden, oli joka kolmas mavetreeni 6x2x 70-85% (vakiopainolla sarjat) ja sillä tuntui tulevan ruutia ykkösnostoon tosi hyvin.

Onko muuten jumppapallolla seinään tuetulla kyykyllä olemassa jokin kuvaava nimitys? Jumppapallohack?

Tein eilen etureisitreenin päälle reidenojennuksen sijaan, 3x10 sarjat ja eipä tarvi paljoa lisäpainoa syliin että saa hyvät hapot etureisille. Muutoin liike tuntui hieman samanmoiselta kuin reidenojennus, kohdelihas sai kyytiä tosi hyvin eikä käy selälle lainkaan. Ja aivan täydellä liikeradalla saa hapoteltua. Tuntuu että vasta kun ajaa etureidet ihan loppuun niin alkaa löytyä tuntuma myös "sviipistä". En oikein osaa liikkeitä muuten tuonne ulkosyrjään kohdistaa.

Onko muuten jumppapallolla seinään tuetulla kyykyllä olemassa jokin kuvaava nimitys? Jumppapallohack?

Tein eilen etureisitreenin päälle reidenojennuksen sijaan, 3x10 sarjat ja eipä tarvi paljoa lisäpainoa syliin että saa hyvät hapot etureisille. Muutoin liike tuntui hieman samanmoiselta kuin reidenojennus, kohdelihas sai kyytiä tosi hyvin eikä käy selälle lainkaan. Ja aivan täydellä liikeradalla saa hapoteltua. Tuntuu että vasta kun ajaa etureidet ihan loppuun niin alkaa löytyä tuntuma myös "sviipistä". En oikein osaa liikkeitä muuten tuonne ulkosyrjään kohdistaa.

Sissikyykky? Omalta salilta löytyy myös ns kone tuohon, mikä siis lukitsee jalat paikoilleen ja voi istua taakse ns. tyhjän päälle. Melko rankka laitos.

Voisin yhtyä osittain kans Donan mielipiteeseen. Voit late katsella itsekin tuota sinun kyykyn ala-asentoa ja väkisin pitkillä reisillä joko polvet on todella edessä tai sitten perse takana ja julletellaan. Itselläni oli sama vaiva enkä meinannu millään hoksata (tai myöntäny itselleni etten tuolla tyylilllä voi tehdä) polvia en voinu viedä eteen, koska se aiheutti kipuja.

Minun vinkki: paina niitä polvia sivulle, niin pääset kyykkäämään pystymmässä. Se vaatii hieman totuttelua ja pakaroitten vahvistamista, mutta onnistuu.

Näinhän se on. Välitykset on mitä on, mutta näillä mennään. Avaan siis jalkateriä ulos vähän lisää, vai olisiko syytä alkaa harjoitella vähän leveämmällä jalka-asennollakin samointein? Vai mikä on pitkäreitisille se optimaalisin kyykkyasento? Ajattelin ottaa myös boxikyykkyä ohjelmaan.

Kyykkäysasento on pitkälti liikkuvuuden ja välitysten sanelema kombinaatio. Tarkoittaa että se on jokaisella lopulta omanlaisensa.

Itse kärsin melko kauan ns. julletuksesta ja kipeistä polvista, kunnes ymmärsin ottaa riittävän leveän jalka-asennon.

Starting Strenght -kirjassa on muuten hyvä tikku-ukkokuva siitä miten välitykset vaikuttavat kyykkyasentoon ja julletuskulmaan.

Oon puoltoista kk treenannu ja tänään kyykkäsin (syviä)70kilolla 8,8 ja 10 niin mielenkiinnosta kysyn, että paljonko olis maximi suunnilleen :D?

Itsellä sellainen tilanne, että polvi kipuilee kyykätessä. Oikeastaan se kipuilee kun jalassa on kulmaa tietty määrä, ja painon lisääminen myös lisää kipua. Toiveissa on, että se paranee ajan kanssa. Kyykkyä ei pysty tekemään, mutta mitä apuliikkeitä sille kannattaisi tehdä, jotta kuntoutusaika ei menisi täysin harakoille? Oman tulkinnan mukaan tuo kipu on vahvasti etureiteen liittyvä, eli sitä ei pysty rasittamaan.

Back
Ylös Bottom