Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mikähän mahtaa olla "oikea" syy? Mun mielestä keskivartalon vahvistaminen on kuitenkin tärkeimpiä syitä mitä tässä maailmassa voi olla, kun puhutaan treenaamisesta, kävelemisestä, seisomisesta jne eli tarvitset sitä keskivartalon jerkkua ihan_joka_paikassa, poislukien nukkuminen. Usein tämän huomaa siinä vaiheessa kun on loukkaannuttu, tulee "selittämättömiä selkä/lonkka/kylkisärkyjä" jne. Jos keskivartalo on heikoin lenkki ja jalat ei saa huutia ilman vyötä, niin sitten osa vyöllä ja osa ilman vyötä. Toki corea kannattaa treenata paljon muutenkin, mutta toiminnallisuus ratkaisee.

Ihan totta, mutta eihän vyö kokonaan eliminoi keskivartalon lihaksia. Kyllä keskivartalo vahvistuu esim. kyykätessä ja mavettaessa, oli vyö käytössä tai ei.

Ihan totta, mutta eihän vyö kokonaan eliminoi keskivartalon lihaksia. Kyllä keskivartalo vahvistuu esim. kyykätessä ja mavettaessa, oli vyö käytössä tai ei.

Ei eliminoikaan, mutta paremmin keskivartalo vahvistuu ilman vyötä, kun joutuu keskittymään keskivartalon lihaksiin ihan eritavalla kuin vyön kanssa. Mavessa käytän vyötä ainoastaan +120kg nostoissa, kun maksimi on vasta 145kg.

Ítse jätettyäni vyön pois olen kokenut kyykyn ja maven jälkeen jopa hapotusta vatsalihaksissa. Vyö never again. Ehkä joskus jollain maksimivoimajaksolla sitä voisi käyttää.

Ei eliminoikaan, mutta paremmin keskivartalo vahvistuu ilman vyötä, kun joutuu keskittymään keskivartalon lihaksiin ihan eritavalla kuin vyön kanssa. Mavessa käytän vyötä ainoastaan +120kg nostoissa, kun maksimi on vasta 145kg.

Juuri näin. Ero on selkeä ja sen huomaa vasta kun tekee ilman vyötä suurimman osan.

Terveisin kyykky 140 kiloa, ei selkävaivoja koskaan, ei vyötä koskaan. (ja nyt varmaan selkä hajoaakin seuraavassa treenissä, mutta olkoon se kohtaloni)

ei se vyön käyttö mitenkään estä keskivartalon lihasten käyttöä, vaikka se auttaakin. jos kuitenkin haluaa paljon rautaa tankoon, sitä keskivartaloa opetellaan käyttämään vyön kanssa yhteistyössä, että se toimii nostossa oikein. suurimpia virheitä on vatsan vetäminen sisään. edestä ohuet vyöt on myös väärin suunniteltuja, sillä vyön käyttö lähtee vatsaontelon paineiden tukemisesta, ei suoraan selkärankatuesta. vyöllä se ei edes onnistuisi. kovin pienillä painoilla ei vyötä kuitenkaan kannata käyttää ja jos prosenteista puhutaan, ne vois olla 85-90 kyykyssä ja 90-95 vedossa. tiukoissa toistomaksimisarjoissa pääsääntösin aina. mitään selkeetä perustetta vyön poisjättämiselle harvoin löytyy.

Eipä ole Inov 8 kengistä kokemusta. Helsingissä noita näkyisi varuste.net myymälä myyvän, että ehkä joku paikallinen kyykkykenkien tarpeessa oleva voi käydä tsekkaamassa.

Huomasin, että Wei Ruistani on toisen kengän kärjestä pohjan kumi irti. Todella nuuka mies liimaisi sen itse tai käyttäisi suutarilla, mutta ite harkitsen nyt, että painuisinko Sportheavyn Tampereen myymälään shoppailemaan. :D Voisin vielä kokeilla Adidaksen malleja, vaikka tuskin ne mun räpylöihini sopivat. Sportheavykin näkyy nyt myyvän sitä Asicsin crossfitkenkää, joten jos mikään niistä Adidaksen malleista ei mitenkään jalkaani sovi, niin voisin ostaa semmoiset.

Mulla on kans levee jalka, mut noi power perfectit ostin silti. Oli kyl vähän heikko valinnanvara. Vähän nafti leveyssuunnassa, mut ei paljon haittaa kun niitä niitten kyykkyjen ajan jalassa vaan pitää. Ja varmasti vähän pehmenee ja muotoutuu ajan kanssa.

Eipä ole Inov 8 kengistä kokemusta. Helsingissä noita näkyisi varuste.net myymälä myyvän, että ehkä joku paikallinen kyykkykenkien tarpeessa oleva voi käydä tsekkaamassa.

Huomasin, että Wei Ruistani on toisen kengän kärjestä pohjan kumi irti. Todella nuuka mies liimaisi sen itse tai käyttäisi suutarilla, mutta ite harkitsen nyt, että painuisinko Sportheavyn Tampereen myymälään shoppailemaan. :D Voisin vielä kokeilla Adidaksen malleja, vaikka tuskin ne mun räpylöihini sopivat. Sportheavykin näkyy nyt myyvän sitä Asicsin crossfitkenkää, joten jos mikään niistä Adidaksen malleista ei mitenkään jalkaani sovi, niin voisin ostaa semmoiset.

Pitääpä käydä tänään kurkaan minkälaiset kengät on kyseessä.

Ärsyttävä ongelma..lieneekö selkälihasten epätasapaino vai mikä: kyykyssä alas mennessä homma toimii mutta noustessa alkaa väkisinkin oikea puoli ohjaamaan touhua siten että oikea jalka puskee kroppaa ylöspäin ja tästä luonnollisesti koko kroppa kaartuu huojuen vasemmalle.. Mitäköhän kautta lähtisi tätä fixaamaan? Treeniohjelmana mulla on Starting Strength ja oikeastaan päätavoite mulle on mm. selän lihasten vahvistaminen ja kunnon ylläpito, joten tattista vinkeistä jos niitä ropisee :)

Mikä ero mavessa on käsien asennolla? Tarkoitan siis miten eroaa nostot jos toinen käsi on vasta- ja toinen myötäotteella tai molemmat kädet samalla otteella?

Mikä ero mavessa on käsien asennolla? Tarkoitan siis miten eroaa nostot jos toinen käsi on vasta- ja toinen myötäotteella tai molemmat kädet samalla otteella?

No jos toinen käsi on vasta- ja toinen myötäotteella niin tanko pysyy paremmin käsissä eikä tarvitse niin paljon puristaa itse olen näin huomannut, mutta tällä hetkellä treenaan vetoja myötäotteella enkä ristiotteella.

ei se vyön käyttö mitenkään estä keskivartalon lihasten käyttöä, vaikka se auttaakin. jos kuitenkin haluaa paljon rautaa tankoon, sitä keskivartaloa opetellaan käyttämään vyön kanssa yhteistyössä, että se toimii nostossa oikein. suurimpia virheitä on vatsan vetäminen sisään. edestä ohuet vyöt on myös väärin suunniteltuja, sillä vyön käyttö lähtee vatsaontelon paineiden tukemisesta, ei suoraan selkärankatuesta. vyöllä se ei edes onnistuisi. kovin pienillä painoilla ei vyötä kuitenkaan kannata käyttää ja jos prosenteista puhutaan, ne vois olla 85-90 kyykyssä ja 90-95 vedossa. tiukoissa toistomaksimisarjoissa pääsääntösin aina. mitään selkeetä perustetta vyön poisjättämiselle harvoin löytyy.

Mikä haitta on jos esimerkiksi raskaimmissa työsarjoissa(5rm?) käyttää vyötä, kun sanoit että vedossa esimerkiksi 90-95%, ja ei kovin pienillä kannata käyttää. Itse en kyykyssä käytä koskaan, mutta jostain jäänyt tapa käyttää mavessa työsarjoissa vyötä.

epäselvä kysymys... mut kyl sieltä kiloja jää ottamatta ilman vyötä. jos sen nyt joku haittana näkee... ite oon täs pari kyykkyä nähny ja harva ottaa ne kovimmat ilman vyötä. ei tuu mieleen ku yuri spinov 1995 porissa.

Ennen uutta vuotta kokeilin takakyykky maksimeja:

https://www.dropbox.com/s/zcbdsxxml1nops7/kyykky 170.mp4
https://www.dropbox.com/s/jw2rt1qewle83lf/kyykky 165.mp4

170 jäi hieman vajaaksi alhaalla ja muutenkin tuli vasta toisella yrittämällä. Oikea polvi hieman vieläkin kipeä, mutta eipä se juuri haitannut.
Olen yrittänyt opetella koukistamaan ensin lantiosta ja sitten vasta polvista kuten täällä neuvottiin. Onko tuo 165 kyykky ihan ok?
Mihinkään kisoihin en todellakaan ole nyt enkä tulevaisuudessa menossa joten mitkään kisasyvyydet eivät ole huolenaihe mulla.
Vielä pitäisi liikkuvuutta parantaa takakyykyssä, jotta pääsisi syvemmälle ilman alaselän pyöristymistä. Etukyykyssä pääsen ihan perse kiinni pohkeisiin niin että selkä pysyy suorassa.

Nyt on youtubessakin kun skydrive näköjään takkuaa jotain. Jullekyykky - YouTube En tiedä miksi se nyt sitten muuttui 240p laaduksi..

Joka tapauksessa mulla tahtoo siis lähteä kaikki takakyykyt painosta huolimatta tuolla samalla tavalla ylös pohjasta. Enkä ole vielä toistaiseksi löytänyt siihen mitään ratkaisua.

Näyttäis olevan myös aika huonot välitykset kapeaan syväkyykkyyn = pitkä reisi ja lyhyt torso. Noilla välityksillä kyykky tuppaa kaatumaan helposti eteen.

170 jäi hieman vajaaksi alhaalla ja muutenkin tuli vasta toisella yrittämällä. Oikea polvi hieman vieläkin kipeä, mutta eipä se juuri haitannut.
Olen yrittänyt opetella koukistamaan ensin lantiosta ja sitten vasta polvista kuten täällä neuvottiin. Onko tuo 165 kyykky ihan ok?
Mihinkään kisoihin en todellakaan ole nyt enkä tulevaisuudessa menossa joten mitkään kisasyvyydet eivät ole huolenaihe mulla.
Vielä pitäisi liikkuvuutta parantaa takakyykyssä, jotta pääsisi syvemmälle ilman alaselän pyöristymistä. Etukyykyssä pääsen ihan perse kiinni pohkeisiin niin että selkä pysyy suorassa.

Mun silmääni ainakin varsin hyviä kyykkyjä molemmat. Polvet liikkuu (vielä?) jonkun verran eteenpäin, mut ei sekään niin vaarallista ole.

Voi kuvakulma tietty hämätä, mutta näyttäisi jäävän aika paljonkin vajaaksi noi. Sulla on minusta aivan liian etukeno asento ja paino ei ole kantapäillä. Ja itse veisin kyllä paljon enemmän lantiota taakse alussa. Varsinkin kun tollasta enempi voimanostokyykkyä haet.

170 jäi kyllä vajaaksi, mutta omaan silmään 165 oli kyllä ihan hyvä?
Vaatiiko vaan sitten paljon enemmän voimaa selältä ja vatsoilta, jotta saa pidettyä kropan suorassa, sillä tuntuu että kroppa kaatuu väkisinkin vähän eteen kun joustaa lantiosta?

- - - Updated - - -

Ei voi tietenkään verrata varmaan mihinkään yli 200 kyykkäävien kyykkyihin, mutta omasta mielestä suurimmalla osalla tuolla pakkislaisten treenivideoita -ketjussa on samanlainen etukeno tai jopa isompikin?
Vai olenko vain ihan sokea? :D

Back
Ylös Bottom