Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kiitoksia nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta. Tosiaan itse lukeudun juuri noihin pitkäjalkaisiin niin toi polvista jousto ainakin takakyykyssä tuntuu todella luonnottomalta. Nyt vielä kun mieleeni tuli niin voisinpa samalla kysäistä. Eli siis etukyykkyhän aktivoi nyt enimmäksiin noita etureiskoja, mutta minkälainen on sen pakara/takareisi-aktivaatio? Oletettavasti takakyykkyä pienempi, mutta itse ainakin pääsen etukyykyssä hieman syvemmälle kuin normikyykyssä, niin tarkoittaako tuo myös automaattisesti että persosasto aktivoituisi paremmin?

Toi etureisi/takareisi dominointi sekä etu- että takakyykyssä on kiinni enemmänkin asennon leveydestä ja polvikulmasta eli miten suorassa sääri pysyy. Kapea takakyykky pystyllä asennolla aktivoi etureisiä yhtä hyvin kuin etukyykky. Toki vaatii yleensä tietynlaiset välitykset. Mutta noin yleisvastauksena: kyllä ne takareidet ja pakarat aina aktivoituu, koska liikkeeseen sisältyy lonkan ojennus. Vielä tohon hip break/knee break-hommaan palaten niin sanoisin, että pakarat on aina helpompi aktivoida hip breakillä. Mutta etukyykyssä tosiaan pidä se pienenä, tarkoitus on kuitenkin pitää kroppa mahdollisimman pystyssä.

Morjesta! Takakyykkyä tullut tehtyä jonkin aikaa ja nyt olis tarkotus vaihtaa etukyykkyyn vähäksi aikaa ainakin.
Toi etukyykky on kyllä yksi persereikä liike. Maailman vittumaisin ja vaikein, mutta kyllä se siitä lähtee kun vähän aikaa tekee vaan. Mäkin oon vasta ihan aloittelija siinä, kun olen tähän asti vältellyt sitä muutaman epäonnistuneen kokeilun johdosta. Nyt olen väkisin tehnyt parissa treenissä ja kyllä se vain lähtee kulkemaan kun oppii oikean tekniikan. Aluksi oli ongelmaa siitä että tanko meinaa tippua olkapäiltä tai vastavuoroisesti painaa kaulaa niin perkeleesti ettei saa henkeä ja ranteet kipeytyy tosi pahasti. Yhdessä sarjassa sain takaolkapäät kramppiin kun jännitin niin paljon. Kädet ristissä ei voinut ajatellakaan tekevänsä kun tanko meinasi lentää samantien syliin. Mutta kun oppi "painonnostotekniikan" ja asennon sitä kautta, niin sen jälkeen pystyin tekemään kädet ristissäkin kun kokeilin. Vatsalihakset tuntuu aktivoituvan etukyykyssä paljon kovemmin kuin takakyykyssä, vaikka painot on paljon pienemmät.

Vaikka se nyt lähteekin vähitellen kulkemaan, niin siltikin ihmettelen minkä helvetin takia mä sitä ylipäänsä teen. On miljoona liikettä millä sen voi korvata. Vihaan sitä yli kaiken mutta silti teen.

Miten kannattaa lähteä korjaamaan tuota mavessa esiintyvää virhettä, että isommilla painoilla tehdessä etenkin ensimmäinen toisto kusee, jalat suoristuu ennen selkää ja nosto tapahtuu siis pääosin selällä? Pienillä painoilla pitkää sarjaa vai miten?

Miten kannattaa lähteä korjaamaan tuota mavessa esiintyvää virhettä, että isommilla painoilla tehdessä etenkin ensimmäinen toisto kusee, jalat suoristuu ennen selkää ja nosto tapahtuu siis pääosin selällä? Pienillä painoilla pitkää sarjaa vai miten?

Kokeile vahvistaa etureisiä tekemällä etukyykkyä, varsinkin stopilla tai boksilta. Etureidet pitäisi osallistua vahvasti tohon maven irroituksen, mutta jos niissä ei riitä voima niin yleinen reaktio on nostaa persettä ennen aikojaan ja nostaa pelkästään takaketjun lihaksilla. Mavessa pysyttele sellaisissa raudoissa missä se perse ei ammu ylös ja lisää sarjamääriä. Ei mitään "pienillä painoilla pitkää sarjaa" hölynpölyä.

Ja et sinä "selällä" sitä tankoa aktiivisesti nosta, se vain tuntuu siltä koska jyrkemmän kulman takia tulee isompi staattinen paine. Perse ja takareidet tekee aina sen dynaamisen osuuden elikkä lonkan ojennuksen.

Thanks! Tosiaankun ajattelee nii voi olla suhteessa heikot etureidet, kun ainoat jaloille tulevat liikkeet on takakyykky syvänä ja sitte mave. Etukyykkyä--->

Dodiih, perjantaina ois h-hetki. Mites kannattas lähtee hakee sitä ykköstä. Ottasko etukyykyssä esim. 50kgx10, 60kgx8, 70kgx4, 80kgx2 ja ykkösiä niin pitkälle ku ikinä pystyy? Kovimmat sarjapainot on tosiaan tällä hetkellä ne viime viikolla suoritetut 4x6x100kg.

No nyt tuli tuota etukyykkyä toisen kerran kokeiltua ja siinä mielessä paremmin meni ettei solisluissa ja tuossa kurkun kohdalla tuntunut ollenkaan sitä kipua mitä viime kerralla. Eli kai tuo tanko sitten jo vähän paremmin löysi paikkansa vaikka vielä hiomista löytyykin. Tarpeeksi monta toistoa kuitenkin kun tein edelliskertaa suuremmilla painoilla niin tuntui ettei tanko pysynyt paikoillaan vaan meinasi pudota. Löytyisikö jollain tuohon jotain nokkelaa vinkkiä mitä kannattaisi kokeilla jotta tanko pysyisi paikoillaan paremmin? En kuitenkaan usko että tuo vielä reisien voimien puutteesta johtuisi koska painot olivat suhteellisen pienet verrattuna yhtä leveäasentoiseen takakyykkyyn.

Tänään jäi mavessa maksimiveto tasan polven kohdalle, mistä loppuu puhti? Myös oikea pakara heitti aikamoisen krampin päälle, varmasti vaikutti noston onnistumiseen.

Sherl0k: Ei tarvii noin pitkiä sarjoja alkuun, varsinkaan kyykyssä. Vaikka 5x50kg 4x70kg 3x85kg 2x2x100kg 1x110kg ja siitä ykkösiä. Max on varmaan jossain 120-130 hujakoilla.

Salisieni: Ei siihen oikein muuta ole kuin että pidä kyynärpäät tarpeeksi ylhäällä. Itse tykkään kanssa painaa niitä vähän yhteen. Sekin voi olla alussa, että selän ojentajat yläselästä väsyy ja ryhti romahtaa. Korjaantuu kyl nopeasti.

Thmz: Jos irtoaa kuitenkin hyvin maasta niin varmaan perse ja takareidet. Kokeile tehdä vetoa niin, että vedät polviin, 1-2s stoppi ja siitä ylös, 2-4 toiston sarjoja. Kannattaa myös ottaa glute ham raise apuliikkeeksi, jos se laite löytyy tai saat muuten viriteltyä sen vaikka bosupallosta(jalkaterät tukevasti jonnekin alle, polvet pallon reunalle).

Edit. Ei ole alaselästä veto kiinni, jos se kestää suorassa.

Meikäläisellä meinaa olla sama ongelma kun Thmz:lla, eli mavessa ykköstä vetäessä tanko jumittaa aikalailla polvien korkeudelle, jos on jumittaakseen. Olisikohan SJMV:stä tanko polvien alapuolelle asti vietynä käytännön hyötyä apuliikkeenä? Tietysti Raimo Vormiston ikiaikaista "purista perseellä" vinkkiä noudattaen.

Entä miltä olet siitä, että treenataan maven sijasta pelkillä "apuliikkeillä", eli ei tehdä itse mavea, vaan esimerksi etukyykkyä boksille ja ?sjmv?:tä? Eli periaatteessa pääpaino on heikon kohdan vahvistamisessa.

Meikäläisellä meinaa olla sama ongelma kun Thmz:lla, eli mavessa ykköstä vetäessä tanko jumittaa aikalailla polvien korkeudelle, jos on jumittaakseen. Olisikohan SJMV:stä tanko polvien alapuolelle asti vietynä käytännön hyötyä apuliikkeenä? Tietysti Raimo Vormiston ikiaikaista "purista perseellä" vinkkiä noudattaen.

Entä miltä olet siitä, että treenataan maven sijasta pelkillä "apuliikkeillä", eli ei tehdä itse mavea, vaan esimerksi etukyykkyä boksille ja ?sjmv?:tä? Eli periaatteessa pääpaino on heikon kohdan vahvistamisessa.

Toi stoppivariaatio minkä neuvoin Thmz:lla on minusta paljon parempi kuin sjmv. Ei niinkään apuliikkeet, mutta pääasiassa vedon variaatioiden tekeminen toimii todella hyvin. Toi stoppiveto, korokkeelta(5-10cm) veto ja erikorkuiset pinnavedot on parhaita. Esim sheikon ohjelmissa on pääasiassa noita ja suhteellisen vähän normaaleja vetoja.

Sherl0k: Ei tarvii noin pitkiä sarjoja alkuun, varsinkaan kyykyssä. Vaikka 5x50kg 4x70kg 3x85kg 2x2x100kg 1x110kg ja siitä ykkösiä. Max on varmaan jossain 120-130 hujakoilla.

Oorrait. Kiitän taas tästä. Kyllä mä aattelin nostaa sen 130 ainakin :D vaikka sit väkisin.

Onks teillä jotain loistavaa vinkkiä tai tapaa ajatella, miten sais selän suoraks mavessa vatsalihasten avulla eikä millään psoaksilla? Oon kaveriani jo opettanut puristamaan persettä (lantio taakse) ja jännittämään vatsat jo ennen ku kumartuu tangolle, mutta silti joskus loppuojennuksessa huomaa miten lonkankoukistajat vetää sitä selkää notkolle, eikä loppuojennus näytä ojennukselta. Enkä myöskään tietystikkään oo opettanu pitämään selkää notkolla vaan juuri suorassa. Siellä on vaan selkeesti nyt väärät lihakset työskentelemässä. Nostossa selkä on kuitenkin suorassa. Loppuojennus on vaan joskus huono. Mitä mun pitää pyytää kaveria ajattelemaan, että se onnistuis?

Onks teillä jotain loistavaa vinkkiä tai tapaa ajatella, miten sais selän suoraks mavessa vatsalihasten avulla eikä millään psoaksilla? Oon kaveriani jo opettanut puristamaan persettä (lantio taakse) ja jännittämään vatsat jo ennen ku kumartuu tangolle, mutta silti joskus loppuojennuksessa huomaa miten lonkankoukistajat vetää sitä selkää notkolle, eikä loppuojennus näytä ojennukselta. Enkä myöskään tietystikkään oo opettanu pitämään selkää notkolla vaan juuri suorassa. Siellä on vaan selkeesti nyt väärät lihakset työskentelemässä. Nostossa selkä on kuitenkin suorassa. Loppuojennus on vaan joskus huono. Mitä mun pitää pyytää kaveria ajattelemaan, että se onnistuis?

En nyt ole ihan varma tajusinko sun kysymyksen oikein. Onko ongelma selän liika notko vai huono loppuojennus? Vai onko loppuojennus kummallisen näköinen koska selkä on notkolla ja perse pystyssä kuin ankalla? Opeta sitä kaverias hahmottamaan ero neutraalin rangan(lantiokori suorassa) ja notkon välillä. Yleensä jos ottaa kunnolla hapet ja jännittää vatsalihakset oikein niin sinne vatsaonteloon tulee niin paljon painetta, että selkä pysyy suorassa niin kauan kuin vatsat pitää. Jos ongelma on muuten vaan huono loppuojennus niin pinnavetoja polvista ja raskaita kulmasoutuja.

En nyt ole ihan varma tajusinko sun kysymyksen oikein. Onko ongelma selän liika notko vai huono loppuojennus? Vai onko loppuojennus kummallisen näköinen koska selkä on notkolla ja perse pystyssä kuin ankalla? Opeta sitä kaverias hahmottamaan ero neutraalin rangan(lantiokori suorassa) ja notkon välillä. Yleensä jos ottaa kunnolla hapet ja jännittää vatsalihakset oikein niin sinne vatsaonteloon tulee niin paljon painetta, että selkä pysyy suorassa niin kauan kuin vatsat pitää. Jos ongelma on muuten vaan huono loppuojennus niin pinnavetoja polvista ja raskaita kulmasoutuja.

Ongelmahan tulee siis jo 50 kilollakin, joten voimista ei oo kyse. Noston aikana selkä pysyy ihan häntäluusta atlasnikamaan asti suorana, mutta sitten ihan lopussa lantion kääntyminen (kun siis nousee pystyyn) loppuu pikkusen ennen ku pitäis ja se viimeinen suoristuminen tulee selkärangasta; alaselkä menee notkolle. Luulen, et opettelu on paras lääke tähän, koska usein loppuojennus tulee kyllä hyvinkin. Annan palan suklaata aina ku tulee hyvä ojennus. Jos se siitä oppis.

Ongelmahan tulee siis jo 50 kilollakin, joten voimista ei oo kyse. Noston aikana selkä pysyy ihan häntäluusta atlasnikamaan asti suorana, mutta sitten ihan lopussa lantion kääntyminen (kun siis nousee pystyyn) loppuu pikkusen ennen ku pitäis ja se viimeinen suoristuminen tulee selkärangasta; alaselkä menee notkolle. Luulen, et opettelu on paras lääke tähän, koska usein loppuojennus tulee kyllä hyvinkin. Annan palan suklaata aina ku tulee hyvä ojennus. Jos se siitä oppis.
Pyydä sen tekemään peilin edessä kuivaharjoittelua. Jos se työntää persettä taakse loppuojennuksessa niin kai se näyttää ihan ankalta. Pitäis työntää lantio eteen niin tulee parempi. Tai jos selässä on luonnostaan iso notko ja kunnon pystyperse, niin ei se suoralta näytäkään ikinä, eikä kuulukaan. Suora selkä on sairas selkä.

Tuli sitten itsekkin pitkän pähkäilyn jälkeen päädyttyä Adidaksen Adipowereihin. Nettikaupastahan ko. kengät joutui tilailemaan, koska kenkiä ei löytynyt kivijalkamyymälästä, omalta- eikä lähipaikkakunnilta. Oikeaa kokoa pähkäillessä, kuten aiemmin on mainittu, tuli käytyä kokeilemassa muutamia Adidaksen juoksukenkiä, joiden perusteella tuli myös valittua koko UK 8,5. Tällä periaatteella itselle sattui täysin sopiva koko, joten onneksi vaihtoruljanssiin ei tarvinnut ryhtyä. Kengät ovat todella kestävän oloiset ja varmasti kestävät useita vuosia harrastelijakäytössä. Lesti on kapeahko, kuten oma jalkakin (pohjallinen leveimmästä kohdasta 91mm leveä ja pituus, kärjestä - kantakuppiin n. 270 mm, kenkien ollessa siis kokoa: UK 8,5). Joten, kaiken puolin tyytyväinen valintaan. :thumbs:

Back
Ylös Bottom