Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Helios, tuo sinun teksti sisälsi joitain hieman kyseenalaisia seikkoja, kuten stretch-refleksin toiminta.

En tiedä sinun anatomian tuntemusta mutta ei kannata yrittää liian monimutkaisia juttuja heitellä jos niitä ei ymmärrä.

Lumbar extension = lannerangan ojennus. Eli mitä mm. erector spinae tekee.

Ja se ei todellakaan ole virhe pitää selkää pystyssä, oli kyykkytyyli mikä tahansa.

Okei, eli punttailu olen jo useamman vuoden ja pattia on ihan hyvin tullut ja voimatkin kasvaneet. Yksi juttu kuitenkin mietityttää. MaVe on ollut mulla aina muita voimannostoliikkeitä huomattavasti kovempi. Siitä huolimatta että teen sitä kaikista vähiten. Ykköstä en ole kokeillut mutta väittäisin että 200 on paperia. Olen kuitenkin vältellyt sen tekemistä siitä syystä että pari seuraavaa päivää mavettelun jälkeen on alaselkä aivan juntturassa. Muut paikat ovat ihan palautuneet mutta alaselkä on useamman päivän aivan jumissa. Siis sellaista normaalia lihassärkyä, ei mitään vihlontaa. Onko tämmöiset alaselkä jumit ihan normaaleja vai ovatko ne merkki huonosta tekniikasta? Olen kyllä koittanut ottaa enempi jalkoja ja persettä mukaan vedossa mutta alaselkä se vain tuntuu osumaa ottavan...

Kun tässä ketjussa ilmeisesti pyörii kyykkytekniikkaa ja biomekaniikkaa ymmärtäviä henkilöitä, niin olis oikeastaan mielenkiintoista saada vähän kommenttia omasta kyykkytekniikasta. Sen mä tiedän, että nämä eivät ole maailman rumimpia, jolleivat parhaitakaan, suorituksia, eivätkä ainakaan pahasti vajaita, mutta muuten mä en tajua tekniikan hienouksista oikeastaan mitään, kunhan koitan vetää ruoto suorana riittävän syvältä niin kuin hyvältä ja luontevalta tuntuu.

Ei tässä kyllä täytetä antamiasi kriteereitä, mutta laitan silti yhden linkin.
Hip driven oivaltaminen autoi minulla.

Olen alkanut harkita etukyykyn ottamista ohjelmaan vakavammin ja sitä jo edellisessä jalkatreenissä hieman makustelin. Olen sitä ennen tehnyt ns. faarao-otteella, mutta haluaisin opetella tyylin, jota käytetään raa'assa rivessäkin. Tällä hetkellä ranteet ei vain taitu vaadittavalla tavalla ja melko voimakasta hermosäkenöintiä esiintyy toisessa peukalontyvessä. Onko samasta ongelmasta kärsineet huomaneet jonkin hyvän tavan venytellä ranteet letkeiksi?

^Mulla auttoi se kun varovasti teki vain vaikka vähän sattuikin, välissä voi ranteita venytellä kämmenet yhdessä ja sormet itseen päin. Alussa voi myös olla helpompi tehdä aika leveällä otteella, jolloin asento ei ole ihan niin tukeva kuin kapeammalla, mutta kyllä ote siitä kapenee kun ranteet tottuvat. Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkia sormia ei todellakaan tarvitse saada tangon alle, itse teen yleensä pelkät etu- ja keskisormi tangon alla ja se riittää mainiosti.

^Mulla auttoi se kun varovasti teki vain vaikka vähän sattuikin, välissä voi ranteita venytellä kämmenet yhdessä ja sormet itseen päin. Alussa voi myös olla helpompi tehdä aika leveällä otteella, jolloin asento ei ole ihan niin tukeva kuin kapeammalla, mutta kyllä ote siitä kapenee kun ranteet tottuvat. Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkia sormia ei todellakaan tarvitse saada tangon alle, itse teen yleensä pelkät etu- ja keskisormi tangon alla ja se riittää mainiosti.

Olen kokeillut peukalot tangon alla sekä etu- ja keskisormet, mikä luultavasti on se mihin pyrin näin aluksi. Hieman aiheesta poiketen, mutta mites rivessä sormet? Onko kaikki siellä vai ujutetaanko ne alle jossain vaiheessa? :D Tarkoitus olis sitäkin kokeilla joku kaunis päivä.

Kiitos vastauksesta.

Olen kokeillut peukalot tangon alla sekä etu- ja keskisormet, mikä luultavasti on se mihin pyrin näin aluksi. Hieman aiheesta poiketen, mutta mites rivessä sormet? Onko kaikki siellä vai ujutetaanko ne alle jossain vaiheessa? :D Tarkoitus olis sitäkin kokeilla joku kaunis päivä.

Kiitos vastauksesta.

Rivessä joutuu tankoa puristamaan ihan kunnolla, isommilla ehkä vielä peukkulukon kanssa, ja kun tanko tulee olkapäille niin nyrkki aukeaa melkein luonnostaan niin, että tanko jää sormien varaan. Jos etukyykkyyn ei meinaa löytää luontevaa asentoa, niin voi itse asiassa olla hyvä temppu kokeilla riveä pienillä painoilla ja katsoa, miten tanko olkapäille asettuu. Jos ei ole riveä ennen tehnyt, niin pitää vain kiinnittää huomiota siihen, että vetää tangon kunnolla olkapäille asti eikä vain rinnalle pystypunnerruksen lähtöasentoon, kuten alussa helposti käy.

^Enköhän mie pärjää näillä eväillä tovin ton riven että etukyykyn kanssa. Faarao-otteen kanssa huomasin ettei tanko asettunu niin hyvin kummankin olan päälle. Ehkä tää symmetrinen asento auttaa siihen.

:worship:

Kiitti tosta hipdrive videosta. Eilen kävin kyykkäilemässä ja pyrin viemään kyykyt syvemmälle kuin ennen ja tulemaan ylös nimenomaan tuon hipdriven avulla josta en ollut ennen kuullutkaan. Liike ainakin tuntui varsin luonnolliselta ja tehokkaammalta kuin ennen!

Tässä mavea opetellessa on tullu luettua ja katottua jos jonkinlaista ohjetta ja videota. Nyt sitten napsahti Youtubessa vastaan video, missä on omaan silmään aivan loistava tekniikka. Kysymys kokeneemmille kuuluu, että onko tuo videon veto hyvä? Näyttää just siltä mihin oon kuvitellu että pitäis pyrkiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kysymys kokeneemmille kuuluu, että onko tuo videon veto hyvä?

On, se on helvetin hyvä veto.

(Tietenkään juuri tuo tyyli ei ole kaikille optimaalinen mahdollisimman isoihin rautoihin pyrittäessä, mutta silti tuota mallia seuratessa ei voi mennä pahasti metsään. Lisäsin tämän huomautuksen vain siksi, että muuten joku itkee kuitenkin.)

Tänään oli sitten eka jalkapäivä viimekertaisten kommenttien ja neuvojen jäljiltä, jotka kaikki luin huolella ja hip drive-leffankin katsoin pariin kertaa läpi ajatuksella. Yhteenvetona totesin, että ilmeisesti persettä ja lantiota olisi syytä aktivoida enemmän ja siihen tänään pyrittiin. Vaikka tekniikka ei yhdelllä yrityksellä olennaisesti korjaannukaan, niin huomasin selkeän eron kun aktiivisesti yritti saada lantion seutua nostoon mukaan: kyykyt lähtevät pohjasta selkeästi tehokkaammin ja vielä niin, ettei nosto niin helposti kaadu eteen julleksi ylös lähtiessä. Kun ajan myötä saa vähän lisää kokeiltua ja haettua rutiinia, niin uskon että se näkyy tuloksissa selkeästi. Pitää ottaa vertailuleffaa, kun saa asioita ajettua jollain lailla selkäytimeen.

Tuhannet kiitokset kaikille kommentoineille, saatu palaute oli ilmeisesti juuri sitä mitä tarvittiin :worship:.

Tänään oli sitten eka jalkapäivä viimekertaisten kommenttien ja neuvojen jäljiltä, jotka kaikki luin huolella ja hip drive-leffankin katsoin pariin kertaa läpi ajatuksella. Yhteenvetona totesin, että ilmeisesti persettä ja lantiota olisi syytä aktivoida enemmän ja siihen tänään pyrittiin. Vaikka tekniikka ei yhdelllä yrityksellä olennaisesti korjaannukaan, niin huomasin selkeän eron kun aktiivisesti yritti saada lantion seutua nostoon mukaan: kyykyt lähtevät pohjasta selkeästi tehokkaammin ja vielä niin, ettei nosto niin helposti kaadu eteen julleksi ylös lähtiessä. :worship:.

Hyvä jos oli avuksi. Siellä videon kommenteissa oli yksi aika hyvä...

A good trainer once said that the squat is like doggystyle. when youre going down you think of being the woman and when youre going up you think of being the man :D at least, this picture makes you use your hips... :P

Mitäs olette mieltä ilman kenkiä kyykkäämisestä? Olen nyt useampaan kertaan kyykkäillyt ihan sukkasiltani ja kyykky tuntuu kulkevan huomattavasti paremmin kuin kengät jalassa. Käyttämäni kengät jättävät kyllä varmasti paljon parantamisen varaa, kun ovat vaan joskus mahd. halvalla ostetut urheilutossut.

Salilla, jossa käyn kyykkäilemässä on lattiaa päällystetty kumi tms. laatoilla siitä kohtaa, missä kyykkääminen tapahtuu. Luultavasti tuo kumilaatta ja kengän pohja yhdessä tekevät alustan niin pehmeäksi, että vaikeuttaa nostamista. Kun olen kokeillut kyykkyä kengät jalassa ja pelkillä sukilla, niin ero on kyllä ihan huomattava.

Mutta askarruttaa, että onko tuo "paljain jaloin" kyykyn tekeminen välttämättä hyväksi, varsinkin kun viime aikoina ovat jalkapohjat kipeytyneet aina ajoittain. :(

Mitäs olette mieltä ilman kenkiä kyykkäämisestä? Olen nyt useampaan kertaan kyykkäillyt ihan sukkasiltani ja kyykky tuntuu kulkevan huomattavasti paremmin kuin kengät jalassa. Käyttämäni kengät jättävät kyllä varmasti paljon parantamisen varaa, kun ovat vaan joskus mahd. halvalla ostetut urheilutossut.

Salilla, jossa käyn kyykkäilemässä on lattiaa päällystetty kumi tms. laatoilla siitä kohtaa, missä kyykkääminen tapahtuu. Luultavasti tuo kumilaatta ja kengän pohja yhdessä tekevät alustan niin pehmeäksi, että vaikeuttaa nostamista. Kun olen kokeillut kyykkyä kengät jalassa ja pelkillä sukilla, niin ero on kyllä ihan huomattava.

Mutta askarruttaa, että onko tuo "paljain jaloin" kyykyn tekeminen välttämättä hyväksi, varsinkin kun viime aikoina ovat jalkapohjat kipeytyneet aina ajoittain. :(

Itse olen aina kyykännyt, ja tehnyt muutkin liikkeet, ilman kenkiä.
En usko, että ilman kenkiä kyykkäämisestä on mitään haittaa ellei sitten treenaa liukkaalla alustalla villasukat jalassa ja liukastu. Pikemminkin vain hyötyy kun ei ole kenkiä tukemassa jalkoja ja pääsee nilkatkin vahvistumaan.
Arskaki veti ainakin mavensa ilman kenkiä.
arska.webp

Jos vaihtoehto on normaalit lenkkipopot niin ehdottomasti sukkasillaan.

Painotus sanalla sukkasillaan, ei siellä salilla tartte paljain jaloin olla.................

Tervehdys! Joku enemmän tietävä voisi kertoa, miten kannattaa tilanteessani menetellä. Elikkäs, voimanostokisat olisi 12 viikon kuluttua edessä. Olen kuitenkin kyykännyt aina peilin kanssa, jota ei luonnollisesti kisoissa ole. Peiliä en kuitenkaan ole mitenkään erikoisemmin tutkaillut, olen ottanut jonkin kiintopisteen ja sitä tuijottanut, mutta tietysti "sivusilmä" aistii liikeen peilin kautta. Tänään sitten kokeilin peittää peilin pyyhkeellä, eli en siis nähnyt itseäni ollenkaan. Kasin sarjoja rupesin tekemään, mutta eihän siitä tullut hevonpaskaakaan. Kyykky painui "liian syvälle", eli kontrollointi oli törkeän vaikeaa. Lisäksi kyykyt painui aivan etukenoon ja muutaman kerran jouduin liki varpailla työntämään itseäni, etten kaadu. Eli melkosta jullea oli ylöstulon loppuosakin.

Onko huono idea, että jatkasin nyt normaalisti treenejä peilin kanssa, enkä tekisi ainakaan sitä kautta hallaa kehitykselle. Lisäksi kun treenaan neljän viikon jaksotuksilla, joista 3 viikkoa on kunnon treeniä ja yksi viikko ns. kevyt viikko, niin voisin tulevilla kevyillä viikoilla, joita on siis yhteensä kolme, keskittyä ilman peiliä kyykkäämiseen. Toki jos aikasemmin alkaa sekin sujumaan, niin viimiset viikotkin voi ihan rauhassa kyykkiä sitten miten haluaa. Mutta siis, miltä tuollainen kuullostaa ja onko tuollainen järkevä menettelytapa tulevia kisoja ajatellen?

Kyllä siihen ilman peiliä kyykkäämiseen pitäisi nopeasti tottua. Ite muistan myös kun olin aloittanut kyykkäämisen peilin edessä ja vaihdoin seinän edessä kyykkäämiseen niin tuntui omituiselta ja tekniikka kusi alussa. Muutaman treenin kuluttua rupesi kuitenkin jo luonnistumaan.

Elä koskaan kyykkää peilin kanssa jos siitä on harmia.

Editti. mulla ei oo kisoissa ollu mitää ongelmaa kyykyn kanssa, vaikka reeneissä se peili onkin siin naamana edessä.

Back
Ylös Bottom