Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Otteesta eli itse pidän sormen päistä laskien toisen nivelen kohdalla. Kuten Rowdy tuossa sanoi, noston lähdössä saa yläkropan pikkuisen pystympään, mikä ainakin minulla auttaa vetoon niin, ettei se mene liikaa selälle. Omat treenipainot yleensä 220-260kg välillä eikä ole otteesta jäänyt kiinni.

Langassa on paljon puhuttu siitä, että selkä köyristyy vedossa. Ainakin viimeisimmissä postauksissa on korostettu ainoastaan selän, pakaroiden ja takareisien heikkoutta mutta todella suuri merkitys on myös vatsalihasten kunnolla.

Juuri näin pidän itse tangosta kiinni. Olisi mielenkiintoista tietää onko ote yleinen ja missä määrin oikeaoppinen (jos sillä on merkitystä).

Selän pysyminen oikeassa asennossa tosiaan riippuu monen lihasryhmän yhteisvaikutuksesta: takana takareidet, pakarat, pitkät selkälihakset ja yläselkä sekä edessä lonkankoukistajat, suorat vatsat ja syvät vatsat. Edellämainitut muodostavat ketjun jossa heikko lenkki näkyy asennon vääristymisenä jossain vaiheessa liikettä kovilla painoilla. Näiden keskinäinen tasapaino on avainkysymys.

Ite olen huomannut että paremmin pysyy tuolla roikottamisella, mutta epäilen että se kehittäisi forkkuja niin hyvin kuin puristus. Tässä roikottamisessa on vaarana ainakin itsellä että ranne ei pysy "kasassa" ja on joskus kipeytynyt sen johdosta. Vois kuvitella että isoja rautoja nostellessa puristettu ote on stabiilimpi ranteelle.

Ei se tanko "roikottamisella" ihan itsestään näpeissä pysy, kyllä siinä forkut joutuu jännittyyn ja luonnollisesti sitä kautta rannekin pysyy stabiilina. Tai en mä tiedä miten muilla, mulla ei ainakaan mitään ongelmia ole ollut ranteiden kanssa.

Samaa mieltä rowdyn ja sadistin kanssa. Puristettu ote johtaa helposti siihen, että jännität käsivarsia/hartioita mitkä pitäs olla rentoina. Kannattaa tavallaan ajatella, että ne sormet on vaan koukut joissa se tanko roikkuu. Kädet ja hartiat rentoina, että saat lisää senttejä. Jalat työntää tangon irti maasta ja lantio/perse oikaisee kropan. Keskikroppa tekee lähinnä staattista työtä ja pitää paketin kasassa.

Toinen video otteesta

edit: ei tuossa tosin mainita mitään täsät itse aiheesta...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllähän tuo veto kannattaa tehdä juuri sillä otteella kun saapi eniten rautaa liikkeelle. Ristiotteella jos vetää, niin ainakin normisarjapainoissa kannattaa opetella vetämään molemmin puolin, mutta taas ihan maksimissa (ennätysyritykset, kisanostot ym.) sitten sieltä vahvemmalta puolen tieten.

Jos taas vetää myötäotteella, niin eipä sillä sen ihmeempää merkitystä ole, onko se tanko siellä nyrkin sisässä vaiko osittain sormilla. Lyhyt sormisella se ei taida siellä kourassa pysyä vaikka kuinka yrittää, vaan aina valuu aavistuksen sinne sormille. Mutta jos kerta ote pitää, niin mitäpä väliä tuollakaan on? Varsinkin jo vielä kokee siitä ihan vallan jopa etua saavan lähtöasennon suhteen (uskoisin että suurin vaikutus tuossa löytyy korvien välistä, kuiten kropan asennon kannalta niin pieni muutos loppupeleissä), niin sitä suuremmalla syyllä sitten vedetään tanko siellä sormissa.

Itsellä sama vaiva joskus. Lämmittele hyvin ja tee tarpeeksi lämmittely sarjoja ihan kevyellä painolla. Venyttele myös niin, että istut penkillä jalat maassa vähintään kyykkyleveydellä. Sit kämmenet vastakkain ja kyynärpäillä painat polvia erilleen ja samalla yrität pitää selän suht suorassa. Saikohan tosta nyt tolkkua?

Oon täältä pakkikselta tai jostain joskus lukenut, että kovat kyykkääjät ja hommaan tosissaan panostavat tekevät välipäivinä jtn. oheisharjottelua, kuten vetoja jne. Nyt tekisi mieli alkaa itsekin tekemään tämäntyyppisiä harjoitteita myös, eli mäkivetoja, spurtteja, hyppyjä jne. ja suorituksen kesto olisi vain jtn 5-10min, mutta syke olisi anaerobisella alueella ja näin kehittäisi myös maksimaalista hapenottokykyä. Ajattelin tehdä näitä vaikka 2 krt/vko ja näiden jälkeen sitten kotona staattiset venyttelyt päälle. Eli onko näistä harjoitteista tosissaan iso hyöty ja miten kannattaisi aloitela tekemään noita? Esim. mäkivedot 2x5 min, noin 30m täysillä mäki ylös ja hölkkäpalautuksilla alas ja uusiksi? Onko tollasella järkevä aloitella?

Minulla olisi yksi kysymys maastavetoon liittyen.

Mitä teen väärin, kun tankoa maahan laskiessa tanko osuu polviin?

Todella ärsyttävää kun jokaikinen laskeutuminen käy polviin ja ne on jatkuvasti mustelmilla.

Kallista ekana selkää eteenpäin kun alat laskeutumaan ja kun tanko on polvien korkeudella kyykistyt alas. Näin olen itse tehnyt alaslaskun ja on toiminut. Muista kuitenkin, että laskeutuessa alas siinä polvien kohalla sen pitäisi olla lähellä sääriäsi. Muuten tulee tyhmästi rasitettua alaselkää. Jätkät käy sen läpi tässä http://www.youtube.com/watch?v=1nRRlk6264I

Minulla olisi yksi kysymys maastavetoon liittyen.

Mitä teen väärin, kun tankoa maahan laskiessa tanko osuu polviin?

Todella ärsyttävää kun jokaikinen laskeutuminen käy polviin ja ne on jatkuvasti mustelmilla.

Itselläni tuli sama ongelma kun tekniikka laitettiin kuntoon. Välitykset ovat vain sellaiset että näin käy, pitkät reidet. Kyykyssäkin huomaa että polvet menevät väkisin yli polvi linjan. Ennen kun veti melkein suorin jaloin ei ollut tätä ongelmaa, mutta selkä ei ollut suorassa.

Kun on sääret mustelmilla niin tekniikka on hyvä :)

Kyllähän tuo veto kannattaa tehdä juuri sillä otteella kun saapi eniten rautaa liikkeelle. Ristiotteella jos vetää, niin ainakin normisarjapainoissa kannattaa opetella vetämään molemmin puolin, mutta taas ihan maksimissa (ennätysyritykset, kisanostot ym.) sitten sieltä vahvemmalta puolen tieten.

Jos taas vetää myötäotteella, niin eipä sillä sen ihmeempää merkitystä ole, onko se tanko siellä nyrkin sisässä vaiko osittain sormilla. Lyhyt sormisella se ei taida siellä kourassa pysyä vaikka kuinka yrittää, vaan aina valuu aavistuksen sinne sormille. Mutta jos kerta ote pitää, niin mitäpä väliä tuollakaan on? Varsinkin jo vielä kokee siitä ihan vallan jopa etua saavan lähtöasennon suhteen (uskoisin että suurin vaikutus tuossa löytyy korvien välistä, kuiten kropan asennon kannalta niin pieni muutos loppupeleissä), niin sitä suuremmalla syyllä sitten vedetään tanko siellä sormissa.

Mites sit lihasepätasapainot jos aina vedetään kovat raudat sillä paremmalla otteella, ite ainakin olen tehnyt niin että kun kolmosia olen vedellyt niin silloinkin joka toinen sarja on vaihtanut otetta.

Mites sit lihasepätasapainot jos aina vedetään kovat raudat sillä paremmalla otteella, ite ainakin olen tehnyt niin että kun kolmosia olen vedellyt niin silloinkin joka toinen sarja on vaihtanut otetta.

Noin se kannattaakin tehdä.

Sitten kun aivan ykkösmaksimia ottaa niin vahvemmalla puolella.

Crrc: -Kun sä kerta lainasitkin sitä mun tekstiä, niin kai sä nyt luit sen ensin? Siinähän lukee että normi treenisarjat vuoropuolin ja kisanostot/ennätysyritykset sitten sieltä vahvemmalta puolen aina.

Crrc: -Kun sä kerta lainasitkin sitä mun tekstiä, niin kai sä nyt luit sen ensin? Siinähän lukee että normi treenisarjat vuoropuolin ja kisanostot/ennätysyritykset sitten sieltä vahvemmalta puolen aina.

Luin eka vähän rivien välistä että kovimmat sarjat sillä vahvemmalla puolella. Mutta sitten huomasinkin että tarkoitit juuri kisanostoja ja maksimijuttuja,

Paljon veditte maasta kun aloitte tekemään mavea? Ite kokeilin tänää ekaa kertaa ja 100kg ei ollu kauheen tiukka ja sillä pysty vielä tekemään kolmosen että tekniikka pysy hyvänä. Mun mielestä toi oli aikamoinen yllätys, kun penkki maksimi oli 70kg kun alotin kunnolla treenaamaan ja nyt 95kg.

Back
Ylös Bottom