Otteesta eli itse pidän sormen päistä laskien toisen nivelen kohdalla. Kuten Rowdy tuossa sanoi, noston lähdössä saa yläkropan pikkuisen pystympään, mikä ainakin minulla auttaa vetoon niin, ettei se mene liikaa selälle. Omat treenipainot yleensä 220-260kg välillä eikä ole otteesta jäänyt kiinni.
Langassa on paljon puhuttu siitä, että selkä köyristyy vedossa. Ainakin viimeisimmissä postauksissa on korostettu ainoastaan selän, pakaroiden ja takareisien heikkoutta mutta todella suuri merkitys on myös vatsalihasten kunnolla.
Juuri näin pidän itse tangosta kiinni. Olisi mielenkiintoista tietää onko ote yleinen ja missä määrin oikeaoppinen (jos sillä on merkitystä).
Selän pysyminen oikeassa asennossa tosiaan riippuu monen lihasryhmän yhteisvaikutuksesta: takana takareidet, pakarat, pitkät selkälihakset ja yläselkä sekä edessä lonkankoukistajat, suorat vatsat ja syvät vatsat. Edellämainitut muodostavat ketjun jossa heikko lenkki näkyy asennon vääristymisenä jossain vaiheessa liikettä kovilla painoilla. Näiden keskinäinen tasapaino on avainkysymys.