Kaikki kulttileffat ovat paskoja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gnut
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymous sanoi:
No en tiedä minkä ikänen oot, mutta leffa pyöri 30 vuotta sitten teattereissa :D
Ja pyörii muuten ajoittain edelleenkin, Helsingissäkin se yksi pikkuteatteri jonka nimeä en muista näyttää aina silloin tällöin yönäytöksenä.

Phillyj sanoi:
Se kouluttaja oli ilmeisesti aito. Eivät löytäneet tarpeeksi vakuuttavaa näyttelijää niin ottivat oikean merijalkaväen kouluttajan rooliin. Tai tällaista ainakin olen kuullut, että "aito" olisi ollut.

Joko tämä ei ole totta tai sitten kyseinen kouluttaja on näytellyt enemmänkin, koska vähän aikaa sitten telkkarista tuli joku noista American Pie-hutuista missä kyseinen kaveri näytteli jotain gei-valmentajaa tai vastaavaa...

Phillyj sanoi:
Se kouluttaja oli ilmeisesti aito. Eivät löytäneet tarpeeksi vakuuttavaa näyttelijää niin ottivat oikean merijalkaväen kouluttajan rooliin. Tai tällaista ainakin olen kuullut, että "aito" olisi ollut.

Kyllähän tähänkin tarinaan on sujahtanut mukaan totuuden siemen. R. Lee Ermey palveli todellakin merijalkaväessä 11 vuotta ja pyörähti Vietnamissakin puoltoista rundia. R. Lee Ermey sai kuitenkin senverta nahkaansa et sotilaan ura piti lopettaa. Sotilasuransa jälkeen hän opiskeli Manilan yliopistossa mm. näytelmäkirjallisuutta ja näyttelikin useissa filippiiniläisissä elokuvissa. Full metal jacket oli hänen neljäs "oikea" elokuvansa ja ensimmäinen iso rooli. Itseasiassa hän oli aluksi elokuvassa teknisenä neuvonantajana, mutta teki parempaa työtä kun näyttelijät niin Kubrick antoi roolin hänelle.

On tehnyt yhteensä suorituksia 74 elokuvassa mm.
Apocalypse Now (1979)
Naked Gun 33 1/3: The Final Insult (1994)
Chain of Command (1994)
Best of the Best 3: No Turning Back (1995)
Leaving Las Vegas (1995)
Toy Story (1995)
Toy Story 2 (1999)
The Texas Chainsaw Massacre (2003)

Edittiä: Ei ole mun tietojen mukaan esiintynyt American pie elokuvissa. Toki minä ja tietolähteemme voimme olla väärässä.

Hirveetä ininää...Leonen länkkäritrilogia on kyllä muutaman muun ihmisen ja kriitikon arvostama ja minun myös. Läähättäen odotan ensi viikolla ilmestyvää Vain Muutaman Dollarin Tähden dvd:tä! Ja Donnie Darko on kulttileffa..mutta erittäin mielenkiintoinen ja ajatuksia tarjoava elokuva! Yksi suosikeistani. Rocky Horroria en ole katsonut, enkä katsokaan varmaan.. Star Wars ei kastele pikkuhousujani, mutta diggaan varsinkin vanhemmista osista.. Elokuvia minulta löytyy videolla n. 300 ja dvd:llä reilusti yli sata, joten harrastaja olen ja paljon elokuvia nähnyt. Kulttielokuvia myös. Mutta makunsa kullakin;)

Mikä on kulttileffa? millä se kulttisuus määritellään tai millä perusteella se saa sen "arvon"?
Jostain syystä epäilen että näistä "kultti leffoista" pidetään vaan sen takia että kun muutkin kehuvat niitä. Olen aikalailla samaa mieltä kuin gnut että suurin osa noista on täyttä sontaa... tai sitten mun taiteelinen maku elokuvien suhteen on vaan niin yksinkertaista.

Vähän lisäystä: itselläni on joku 600 leffaa videonauhalla ja tässä olen pikkuhiljaa sitten kasvattanut dvd kokoelmaa ja niitä löytyy joku 100kpl. Ja suurin osa on tullut nauhoitettua tai ostettua vasta sitten kun olen kertaaleen sen nähnyt eli omalla kritiikillä on hankinnat tehty.

Ööh, siis kulttielokuva on just sellainen, että suuret massat ei edes tiedä sen olemassaoloa ja jos tietääkin, tosi harvat tykkää. Se pieni fanitusporukka diggaakin sitten ihan täysillä. Jos niistä sitten kaikki pitäisi, ne eivät olisi enää kulttielokuvia. Eräänlaista elitismimeininkiä.

Ei dollaritrilogia tai tähdien sodat voi olla mitään kulttielokuvia, yleisesti hyvinä pidettyjä sarjoja kylläkin. Kubrick on arvostettu ja tunnettu ohjaaja, leffat on varsin mainstreamia.

Nykyisin tosin Internetin aikana varsinaiset kulttileffatkin on suhteellisen helppo löytää hubeilta jos tietää vain mistä hakee.

gnut sanoi:
Star Wars
Huh huh! Kaikista paskinta näissä on loppukohtaus siinä kutosessa. Miksei Chewbacca ja Dartz Wader voisi panna prinsessa Leijaa ykköseen ja kakkoseen siinä? Sitten Anakin ja Luke runkkais siinä vieressä. Ei perkele kun olisi asiallinen loppu paskalle tuplatrilogialle. :david: x 5

Suuri Kalifi on puhunut. Noilla perusteilla minäkin aion muuttaa mielipiteeni ja tästä lähtien pidän kaikkia star warseja paskoina leffoina.

Oikeasti tuo avautuminen kuuluu sarjaan "suusta ei tule kuin lämmintä ilmaa", painoarvo on tasan nolla.

Varmaan jotkut esittävät pitävänsä Rocky Horror Picture Showsta sen takia että saisivat sitten samaistua homokulttuuriin ja leikitellä turvallisesti olevansa homoja??

Eikös Hohto ole Stanley Cubricn leffa? Se muistaakseni oli ihan hyvä.

amf sanoi:
Myös 2001: A Space Odyssey(Avaruusseikkailu 2001) ansaitsee kunniamaininnan varsinkin erikois efekteistään jotka oli siihen maailman aikaan aivan käsittämättömiä. Myöskin The Shining(Hohto) on todella tiukkaa kamaa.
Toki Kubrickin leffoista löytyy täyttää kökköäkin kuten esimerkiksi hänen viimeiseksi oikeaksi leffakseen jäänyt Eyes Wide Shut, josta en viitti enempää mainita ettei tulis sanottua ihan mitä sattuu miestä jonka töitä syvästi kunnioitan. Paskaa se kuitenkin on.

Eyes Wide Shut on Hohdon lisäksi ainoita Kubrickin pätkiä joita viittii väijyä. Avaruusseikkailu 2001 taas on paskaa isolla P:lla.

Yleensä en viitsi osallistua näihin pahimpiin vänkäyksiin, mutta tähän kannan korteni.

Eikös tämä nyt ole vähän idioottimaisuutta? Aina varoitetaan provoilusta sun muusta ja sitten joku antin pikkuserkku perustaa threadin jolla ei ole muuta tarkoitusta kuin suututtaa joidenkin leffojen fanit, se onkin ihan okei koska kaverin teksti on niin ilmiselvää provoilua ettei ketään edes jaksa suuttua? Ei pari lausetta hirveän vittuilun päätteeksi tee siitä vittuilusta asiallista keskustelunaloitusta.

Sääliikö ylläpitokin niin paljon miestä jolla ei kännissä ja vapaallakaan ole muuta elämää kuin netti että antaa hänen pitää jotain kinasteluthreadejä täyttääkseen tyhjää elämäänsä? Kyllä gnutinkin kaltainen hieman henkisesti vajaa ihminen ymmärtää että makuja on monia, mutta kun ei sisältöa elämässä muuten ole, tunnetaan itsensä tärkeäksi netissä. Hanki gnut vaikka joku harrastus joka nostaa huonoa itsetuntoa. Olen kuulut että punttisali ja terveet ruokailutottumukset ovat siihen omiaan. Koita joskus.

Ilecules sanoi:
Eyes Wide Shut on Hohdon lisäksi ainoita Kubrickin pätkiä joita viittii väijyä. Avaruusseikkailu 2001 taas on paskaa isolla P:lla.

Samaa mieltä...Eyes wide shut yllätti kyllä aikoinaan todella positiivisesti.

japa sanoi:
Mikä on kulttileffa? millä se kulttisuus määritellään tai millä perusteella se saa sen "arvon"?
Jostain syystä epäilen että näistä "kultti leffoista" pidetään vaan sen takia että kun muutkin kehuvat niitä. Olen aikalailla samaa mieltä kuin gnut että suurin osa noista on täyttä sontaa... tai sitten mun taiteelinen maku elokuvien suhteen on vaan niin yksinkertaista.
Mielestäni olet asian ytimessä Japa. Ihminen on laumaeläin ja tekee niinkuin johtaja tai paljon auktoriteettiä omaava käskee. Joskus villisti leikittelen ajatuksella, kuinka paljon esim. The Rasmuksen suosio kasvoi, kun Tomi ja Mike sanoivat bandiä hyväksi. Ajatelkaa mikä voima on paljon auktoriteettiä omaavan lausahduksilla jonkin asian suosion kasvatuksessa tai laskemisessa.

Mitä kansanmassojen pitäisi sitten tehdä? No tietysti asettua vastarintaan ja lopettaa tykkäämästä ns. kulttileffoista ja ruveta kuuntelemaan sydäntään tässä asiassa.

Olisi mielenkiintoista tehdä koe: 2*1000 alkuasukasta jostain metiköstä, joille näytettäisiin leffoja, niin että toisen joukon johtaja kehuisi kyseistä leffaa maasta taivaisiin ja toisen joukon johtaja haukkuisi. Sitten kysyttäisi kummaltakin joukolta, mitä piditte?

Amerikan Jeesus: Olet jälleen kerran oikeassa. NBK _on_ helvetin kova leffa. Miksiköhän unohdin sen listastani?

ps. Hienoa, että ei tarvitse itse puolustella skeidatekstejään humalalla, kun muut tekevät sen puolestani. Kukaan ei sano suoraan vitun idiootiksi (no okei, muutamat sanoo), vaan kertovat että olen humalassa. Mahtavaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom