Kahvinjuonnin lopettaneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S0874
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, aattelin kysäistä ihmisten kokemuksia kahvin lopettamisesta. Olen harkinnut, että vaihtaisin kahvin vihreään teehen.

Olen aikamoisessa kofeiinikoukussa: Joka aamu on saatava kahvia, tai iskee armoton päänsärky. Liian pitkä aika ilman kahvia saa aivotoiminnan käymään "hitaalla" ja olon lievästi sanoen veltoksi ja uniseksi. En kuitenkaan pidä ajatuksesta, että oon jostakin aineesta riippuvainen, ja toisaalta myös epäilyttää että mahtaakohan jatkuva kofeiinin (liika)käyttö olla kauheen terveellistä pitkässä juoksussa.

Osaako kukaan kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka kauan edellämainitut oireet kestävät kahvista vihreään teehen vaihdettaessa?

Mitkä ovat hyväksihavaittuja suositeltavia teemerkkejä? (Oma teetietous = nolla.)

Minkälaisia muutoksia (fyysisiä tai psyykkisiä) olette huomanneet itsessänne kahvinjuonnin lopetettuanne?

Kuinka paljon vihreässä teessä on kofeiinia kahviin verrattuna? Onko ero kovinkin dramaattinen?

Kiitos jo etukäteen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä tulee otettua heti aamulla herättyä kahvia tyhjään vatsaan. Se jotenkin "rentouttaa" :).

Kahvin juonnin aloitettuani olen pitänyt vain kerran taukoa kahvista pituudeltaan viikon. Tuona aikana vain väsytti vähän enemmän mitä "kahvipäivinä" ja oli hitusen päänsärkyä yhtenä päivänä. Viikon lopussa kun sai kahvia niin kyllähän se maistui erittäin hyvälle.

jep mäkin yritin tällä viikolla lopettaa kahvin, join noin yhden kupin päivällä. aamuisin hirveä päänsärky

Heh, mä esitän nyt tee-asiantuntijaa näköjään. Mikäs siinä:

Kahviriippuvuuden olen lukenut menevän ohi päivässä. Siis tuollaisen päänsäryn. Omat havainnot tukee tätä, eli tuskin mitään hikisiä lakanoita seuraa. Henkinen riippuvuus on ihan henkilöstä kiinni. En muutenkaan ymmärrä miten se kahvi niin pyhää on ettei sitä voisi korvata millään.

Teelaaduista, mulla on nyt tuollaista halpaa Twiningsin Gunpowderia ja japanilaista Sen-Cha'ta. Hgissä Annankadun Tokyokan myy vaikka mitä teelaatuja, on riisiä seassa jne. (Japseillahan on sellaista tahnateetäkin, missä siis teelehdet jauhetaan tahnaksi ja ne liukenee veteen.)
Pussitee >< irtotee nyt on vähän niinkuin vertaisi purkkitonnikalaa ja tuoretta tonnikalafileetä. Siis että toinen on kätevää mutta toinen parempaa . Vedessä irtolehtiteen lehdet aukeaa ja näkee että se on tosiaan oikeeta kasvia eikä mitään purujauhoa jonkun mokkasiinista.

En oo niin pitkään tarkkaillut itseäni että osaisin sanoa juomien vaikutuksen kehon koostumuksessa. (Nyt dieetillä ainakin nostaa hikeä pintaan.) Mulle tulee hyvä fiilis ihan siitä tiedosta että samalla kuin nautin hyvästä drinksusta, saan flavonoideja* ja se tukee elämää kuin ternimaitokapselit konsanaan, ja se riittää mulle. Kahvia juon silloin tällöin esim. kylässä.

Kofeiinin määrä on keskimäärin neljäsosa kahvin määrästä.
1,25 dl kupissa:
Suodatinkahvi: 80
Musta tee: 40
Vihreä tee: 20
Cokis: 40
(http://www.urheiluravitsemus.net/artikkelit/kofeiini.html)

* "Flavonoidien on todettu hillitsevän tulehdusreaktioita sekä bakteerien ja virusten toimintaa. Flavonoidit estävät veritulppien ja kasvainten muodostumista sekä vaikuttavat suotuisasti immuunijärjestelmään."
(Kuntolehti.com)

S0874 sanoi:
Niin, aattelin kysäistä ihmisten kokemuksia kahvin lopettamisesta. Olen harkinnut, että vaihtaisin kahvin vihreään teehen.

--Itse olen kesät juomatta kahvia, mutta talvisin on ihan pakko juoda muuta mukillinen päivässä--

Osaako kukaan kertoa omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka kauan edellämainitut oireet kestävät kahvista vihreään teehen vaihdettaessa?

--Itselläni ensimmäiset 2-3 päivää ovat "pahimmat" lähinnä päänsärkyä, en juo teetä ollenkaan--

Mitkä ovat hyväksihavaittuja suositeltavia teemerkkejä? (Oma teetietous = nolla.)

--Hra Iivili sen sulle kyllä kertoo, kun tämän topicin huomaa--

Minkälaisia muutoksia (fyysisiä tai psyykkisiä) olette huomanneet itsessänne kahvinjuonnin lopetettuanne?

--Ei mitään--

Kuinka paljon vihreässä teessä on kofeiinia kahviin verrattuna? Onko ero kovinkin dramaattinen?

Kiitos jo etukäteen :)

-

:eek: Sama juttu. Pääkipee jos en saa kahvia. Ja mä olen tottunut juomaan neljän mitan vahvuista expressoa muutamaan otteeseen päivässä, että jos en saa aamulla sitä, AUTS!

Kerran salilla tein lämittelyksi selkäpenkissä vähän toistoja, en mitään radikaalia, niin mulle tuli sellainen päänsärky, että mun piti jäädä seisomaan vähän aikaa paikalleen, katoin peiliin ja mun otsasuoni pumppaili siinä ikään kuin iilimato, onneksi olin yksin salilla, olisi ollut noloa muuten :eek:
Kyl se sit lähti reenaillessa ohi. Kreatiinikuuri kun oli, en vain juonut kahvia 4 viikkoon, ja totuinkin siihen sitten.
Kyllä, olen varma, että kyse ei ollut kreatiinista

Eli, koita säkin samaa. Kreatiinikuurilla et juo kahvia etkä ota mitään kofeiinipitoista nestettä, ja taas kun olet kreatiinista irti juot tavalliseen tahtiin. Sellainen joka toinen kuukausi kreatiini/kahvi kausi :D

Mä huomasin kun muutin kotoa pois vajaat 6v sitten, että juon saman verran kahvia kuin koko meidän perhe... eli keitin sitä vanhaan malliin ja hörpin siis helposti kaksi pannullista päivän mittaan. Vaihtoehto olisi tietysti ollut hommata pieni tai yhden kupin keitin, mutta päätin antaa koko aparaatin pois, ja join seuraavat 3-4 vuotta kahvia vain satunnaisesti. Kahvin lopettaminen aiheutti mulle myös aluksi päänsärkyä, mutta ei tuo addiktio niin kovin vahva ollut. Kahvihetkien tilalle tuli kuitenkin jonkin verran nälän tunnetta, ihan niin kuin tupakan lopettajilta olen kuullut. Varmaan jotain teetä lipittelemällä tuonkin tapariippuvuuden voisi ohittaa. Parasta kahvittelun vähentämisessä oli kuitenkin, että kahvin piristävä vaikutus tuli takaisin ja siitä tuli nautinto eikä pakollinen tapa.

Kiitokset vastanneille. Erityiskiitos Belmondolle asiapitoisesta tekstistä.

Kävin hakemassa Twiningsin Gunpowderia (100 g pakkaus). Vaihtoehtona olisi ollut Earl Grey Green Tee (200 g pakkaus). Mitä eroa näillä on? Kilohinnat olivat suunnilleen samaa luokkaa. Täytyy tosiaan varmaankin ruveta vierailemaan jossakin "oikeassa" teekaupassa, jos tämä harrastus tästä tosissaan alkaa. Ensimmäistä kupillista juuri juon, ja ensivaikutelma on hyvä. Alkaa tosin itseäkin huvittaa, kun tunnelma teekupin ääressä on suunnilleen samaa luokkaa kun pitelisin jotakin graalin maljaa käsissäni... No, eiköhän tästäkin nopeasti tapa kehity.

Tuota mäkin olen ajatellut, että en aseta itseäni mihinkään ehdottomaan kahvikieltoon, vaan annan itselleni luvan joissakin harvoissa poikkeustapauksissa käyttää kahvia piristeenä. Pitää varmaan täysin paikkansa, että kahvin sisältämä kofeiini toimii aivan eri tavalla mikäli kahvia ei latki suuria määriä päivittäin.

S0874 sanoi:
Kävin hakemassa Twiningsin Gunpowderia (100 g pakkaus). Vaihtoehtona olisi ollut Earl Grey Green Tee (200 g pakkaus). Mitä eroa näillä on? Kilohinnat olivat suunnilleen samaa luokkaa.

Earl Greyssa, niin mustassa kuin vihreässäkin, on mausteena (muistaakseni) hitunen sitruunaa, gunpowderissa taas ei. Huom! Noita gunpowder-teelehtiä ei kannata laittaa yhtä paljon kuppia kohden kuin tavallisia, ne nimittäin turpoavat kastuessaan aivan JÄRKYTTÄVÄSTI... Oma valintani noista kahdesta olisi ehdottomasti Gunpowder, mutta tämä on puhtaasti makukysymys.

S0874 sanoi:
Tuota mäkin olen ajatellut, että en aseta itseäni mihinkään ehdottomaan kahvikieltoon, vaan annan itselleni luvan joissakin harvoissa poikkeustapauksissa käyttää kahvia piristeenä.

Suurinpiirtein näin asian itsekin ajattelen. Muutaman viime vuoden aikana kahvinjuontini on tasaisesti koko ajan vähentynyt ja nyttemmin loppunut käytännössä kokonaan, sen ihmeemmin yrittämättä/asiaan panostamatta - olen tosin juonut aina paljon teetä, mutta jostain syystä tässä viime vuosina se alkoi maistua meikäläiselle paremmin kuin kahvi, ja vastaavasti kahvi ei enää maistunut niin hyvältä. Joten mitäpä sitä väkisin litkimään :) Juon kahvia ehkä kerran kuukaudessa, parissa, ja silloinkin usein jotain erikoiskahvia kuten cappuccinoa (tosin ehdottomasti ilman sokeria, sokeroitu kahvi =:urjo: ), teetä - niin mustaa kuin vihreääkin - meneekin sitten useampi kupillinen päivässä.

Vielä vinkki teeihmisille (iivili on töissä, joten ehdinpäs ensin :D): Kokeilkaapa joskus Rooibos-"teetä" (kyseessä on siis afrikkalainen pensas, muistaakseni punapensas tjsp., jonka kuivattuja lehtiä käytetään teelehtien tapaan). Hyvää ja kovin terveelliseksi kehuttua, ja bonuksena täysin kofeiinitonta! :)

EDIT: En ole huomannut mitään erityisiä muutoksia olossani kahvinjuonnin vähenemisen/loppumisen myötä, mutta tämä johtuu varmaasti siitä, etten ole koskaan ollut kahvin suurkuluttaja, enkä toisaalta yrittänyt lopettaa kahvinjuontia kuin seinään.

Minä lopettelin kahvin juonnin kokonaan puolisen vuotta sitten,kaksi vuotta sitä ennen vähensin erittäin radikaalisti kahvin juontia. Armeija oli hyvä paikka tähän radikaaliin vähennykseen, kun heräsi puolet intti aamuista metästä sissiteltasta ei ollu kahvia heti tarjolla ni väkisinkin väheni.
Ennen oli pakko saada kahvia heti aamulla ja pitkin päivää, muuten tuli pää kipiäksi, mut yllättävän vähällä siitä lopettamisesta selvisi.
Ennen armeijaa meni kahvia pannullinen tai pari päivässä, nyt olen vihreän teen ystävä. Suosimani merkit ovat Rainbown Vihreä Tee ja Nordqvistin China green

S0874 sanoi:

Olen aikamoisessa kofeiinikoukussa: Joka aamu on saatava kahvia, tai iskee armoton päänsärky. Liian pitkä aika ilman kahvia saa aivotoiminnan käymään "hitaalla" ja olon lievästi sanoen veltoksi ja uniseksi. En kuitenkaan pidä ajatuksesta, että oon jostakin aineesta riippuvainen, ja toisaalta myös epäilyttää että mahtaakohan jatkuva kofeiinin (liika)käyttö olla kauheen terveellistä pitkässä juoksussa.

Lopetin kahvin juonnin 8,5 vuotta sitten, sen jälkeen en oo juonu tippaakaan. Muutaman päivän oli pää helvetin kipeä ja unirytmi sekasin.

S0874 sanoi:

Oma suosikki on Liptonin Earl Grey. Vihreää teetä en juo.

Gillyanne sanoi:
Earl Greyssa, niin mustassa kuin vihreässäkin, on mausteena (muistaakseni) hitunen sitruunaa, gunpowderissa taas ei.

Sitruuna on Russian Earl Greyssä. Normaalin Earl Greyn mauste on bergamotti.

Gillyanne sanoi:
Vielä vinkki teeihmisille (iivili on töissä, joten ehdinpäs ensin ): Kokeilkaapa joskus Rooibos-"teetä" (kyseessä on siis afrikkalainen pensas, muistaakseni punapensas tjsp., jonka kuivattuja lehtiä käytetään teelehtien tapaan). Hyvää ja kovin terveelliseksi kehuttua, ja bonuksena täysin kofeiinitonta!

Kerran ostin tota kokeeksi, yhen kupillisen sain juotua. :urjo:
Nää on taas niitä makuasioita :)

Itsellä kanssa semmoinen tilanne, että kahvin juonnin lopettaminen saa aivan valtavan pääkivun aikaiseksi, ja viikosta kymmeneen päivään sitä jomotusta kestää. Urheilua ei voi harrastaa, ja porukka kyselee huolestuneena, että mikä sulla on, kun alaleuka velttona silmät sirrillä kävelee kylillä. Olen tosi herkkä kofeiinille, kaiketi siksi, kun on niin alhainen verenpaine. Valitin asiasta lääkärille, ja hän neuvoi lääkkeeksi juomaan kahvia :)

Mutta jos sulla ei ole yhtä paha tilanne, niin kahvista kyllä pääsee eroon vähitellen sen juontia vähentämällä. Aluksi juot vaikka mukillisen heti herättyäsi ja ennen treeniä normikupillisen.

Viikon päästä jätät tuon iltapäiväkahvin juomatta, ja vaihdat aamukahvin normikokoiseksi. Viikko tätä, ja sitten kokeilet kokonaan ilman.

---

Vihreä tee on parasta kiinalaisittain juotuna. Keitellään pannullinen melko vahvaa teetä, ja siihen sitten lisäillään kuumaa vettä päivän mittaan. Yhdestä pannullisesta tulee näin joku kolme litraa hyvää teetä. Viimeiset kupilliset ovat laihaa, mutta kun siihen tottuu niin se tekee kyllä hyvää.

Vihreä tee ei piristä yhtä paljon kuin reilu annos kofeiinia, mutta kun kahvista pääsee eroon, niin olo on semmoinen tasaisen hyvä pitkin päivää ja illalla juoksee ajatus paremmin (minullakin, paitsi migreenikohtauksia on aika reilusti).

Viimeksi muokattu:
H0hh00, kuinkas sattuikaan! Joku aika sitten olin kertausharjoituksessa, jossa totesin sissipakkauksen murukahvin ja intin monien mielestä enemmän lamppuöljyä muistuttavan kenttäkeitinkahvin perusteella, että kahvi on tautisen hyvää. :eek: :kuola: Mielipiteeni on vain vahvistunut siviilikahvien perusteella.

Kumminkin olen koettanut edelleen minimoida piristeiden käyttöä (mielestäni aina hyvästä, ettikääpä roinapuolelta Tompan asialliset kirjoitukset piristeiden käytön lopettamisesta), joten olen juonut noin 0,5l kahvia viikossa, enkä juo sitä teen lisäksi, vaan sijasta. Toki tuo nostaa piristemäärääni hieman, mutku se kahvi vaa maistuu nii hyvältä... Toki juon sen joko mustana tai lorautan hieman maitoa sekaan jäähdytyksen vuoksi.

Ja aiheeseen vihdoin. Mielestäni vihreän teen suhteen kannattaa ehdottomasti tsekata erinäiset ns. etniset ruokamyymälät, varsinkin aasialaisia ruokatarvikkeita myyvät, jos sellainen paikkakunnaltaan vain löytyy. Itse olen Oulusta löytänyt jo kahdesta laadukasta vihreää teetä (sekä jasmiinilla maustettua, että gunpowder tyyppistä) noin 6,50-7,50€ per puoli kiloa, eli kilohinnaksi tulee 13-15€. Marketissa kunnon tee maksaa yleensä siinä kahdenkymmenen €uron molemmin puolin per kilo (en ikinä katso pakkaushintoja, vaan suoraan kilohintoja kaikissa elintarvikkeissa), joten halpaa on ollut laatutee noissa etnoruokaputiikeissa.

Jos ei ole aiemmin teetä lipittänyt enempiä, niin Earl Grey tyyppinen, eli bergamotilla maustettu, on aika turvallinen valinta, merkistä viis. Pistää suunnilleen 1rkl teerouhetta per 0,5l vettä ja antaa pöönien liota noin 3-5min. 10min tai enempi jos antaa liota, niin tulee ätäkkää (=enempi kofeiinia ja maku kitkerä) ja jos paljon vähemmän kuin 3-5min liottaa, niin siinä ei sitten ole makua, vain väriä.

Lopuksi pitää mainita, että olen teen suhteen ollut pitkään suurkuluttaja, joka on keskittynyt halpaan hintaan, ei hienostuneen aromikkaaseen makuun. Joku raja kuitenkin mun tuohisuulla. Rainbow merkkiset halpisteet (kilohinta muistaakseni siellä 5€ paikkeilla, eli puolilmaista) maistuvat niin kitkeriltä (niin Earl Grey, kun se toinenkin), etten niitä enää kelpuuta juotavakseni, hyi. Nykyään haluan, että kaapissani on jotain ruskeaa teetä ja jotain vihreää (kunhan ei Rainbow:ta), muuten en kursaile, kaikki käy. Rooiboksesta olen myös tykännyt, ainakin niistä parista erilaisesta, mitä olen maistanut. Sen suhteen ei ole toi liotusaika niin tarkka, kärsii liottaa öyheitä pitempäänkin, eikä tule kitkerää.

Niin muuten, luin jostain että mitä laadukkaampaa teetä, sitä enemmän siinä on teekasvin lehtiä ja sitä vähemmän vartta hakattuna. Tästä päättelin että em. Rainbow halpisteessä on varmasti VAIN sitä vartta pieneksi silputtuna, niin pahaa ja halpaa se on.

Itselläni ei ainakaan ollut pieninäkään ongelmaa lopettaa kaffeen hörppimistä, en kyllä juonutkaan kuin 2-4 kuppia päivässä, ei ollut mitään fyysisiä eikä psyykkisiä oireita :) Teetä juon 1-3 kuppia nykyään päivässä, noita nordlundin vai mikä se olikaan, eli keisarin morsianta yms. irtoteenä, ja vihreetä juon pussimuodossa sillä poikkeuksella, että keitän teeni sellaisella teenkeittimellä, jolloin pussukkateestäkin tulee melkosen hyvää kun se hautuu. Ja ainakin edukasta ja ihan hyvää on tuo Rainbow vihreä tee, oisko ollut 90 senttiä paketti.

edit. Mielipiteeni Rainbow:n vihreästä eroaa näemmä jonnin verran edellisestä :)

leoko sanoi:
Sitruuna on Russian Earl Greyssä. Normaalin Earl Greyn mauste on bergamotti.

Jepjep, oikeassa olet. :hajamielinen: :nolo:

Mitähän Persian Earl Greyssä sitten muuten on? Aika hyvää sekin, mielestäni.

leoko sanoi:
Kerran ostin tota kokeeksi, yhen kupillisen sain juotua. :urjo:
Nää on taas niitä makuasioita :)

Niitähän ne. :)

Juotteko teenne muuten "raakana" vaiko maidon kanssa? Itse juon hienostuneesti brittiläisittäin, eli sopiva määrä maitoa täydellistää teenautinnon. :kippis1:

Xtreme sanoi:
Itselläni ei ainakaan ollut pieninäkään ongelmaa lopettaa kaffeen hörppimistä, en kyllä juonutkaan kuin 2-4 kuppia päivässä, ei ollut mitään fyysisiä eikä psyykkisiä oireita :) )
minäkin olin monta vuotta etten juonut kahvia ollenkaan eikä mitään oireita tullut vaikka sitä ennen olin kova juomaan kahvia, nykyään oon taas ruvennut juomaan kahvia(aina ennen reeniä myös) ja selkeetä etua saa kyllä reeneihin kun vertaa siihen aikaan kun olin juomatta. nykyään tulee juotua 3-10kuppia päivässä.

Xtreme, en muista juoneeni Rainbow:n vihreää teetä rouheena, ainoastaan semmoista mandariiniesanssilla maustettua pussiversiota. Pahaa oli sekin. Noi Rainbow teet, mitä haukuin, ovat ruskeita, Earl Grey ja maustamaton. Mutta makuasioitahan nää ovat.

Määristä puhuttaessa olisi varmaan hyvä pyrkiä mainitsemaan desi- tai litramäärä. Kupillinen on kovin vaihteleva käsite, esim. mulle se tarkoittaa kahvin suhteen suunnilleen 2-4dl ja teen suhteen 4-6dl. Pyrin juomaan jompaa kumpaa maks. kaksi annosta päivässä, mieluiten vain aamulla, mutta lipsun tuosta periaatteesta ihan liikaa :nolo: . Siitä olen tarkka, että noin kuusi tuntia ennen oletettua nukkumaanmenoaikaa en käytä yhtään mitään piristettä, en edes vihreää teetä. Tällöin rooibos on hyvästä, jos kumminkin tekee mieli jotain kuumaa juotavaa.

Tai no, eivät noi mun annoskoot ole välttämättä vain yksi kupillinen/mukillinen, vaan 1-2. Haluan käyttää kunnon mukia, joka vetää 3-6dl. Mukin tulee olla jämerä rakenteeltaan ja siinä pitää olla kunnon kahva, johon menee ainakin kaksi mun nakkisormea vaivattomasti, mieluiten kaikki neljä (peukalo ulkopuolelle toki). Ärsyttää ns. peruskahvikupit, kun ei niihin pikkutirriäisiin mitään mahdu, joutuisi tankkaamaan useaan kertaan. :D Mukin tyylikäs ulkomuotokaan (muotoilu ja väritys) ei toki mitenkään häiritse, päin vastoin.

Teen juon ilman maitoa. Onhan selvää, ettei teen jaloa aromia mennä pilaamaan millään lisukkeilla. :D Britit saattavat jotain ehkä älytä teen päälle, mutta luotan kiinalaisten ja japanilaisten tietotaitoon sekä omaan makuaistiini enemmän tässä asiassa. Kahviin pistän joskus maitoa jäähdytysmielessä, joskus juon mustana, molempi parempi. Mitään makeuttajia en käytä ikinä. Mutta maku- ja tottumuskysymyshän toikin maidon lisääminen on, eipä siinä ole sen kummempaa.

iivili sanoi:
Määristä puhuttaessa olisi varmaan hyvä pyrkiä mainitsemaan desi- tai litramäärä. Kupillinen on kovin vaihteleva käsite, esim. mulle se tarkoittaa kahvin suhteen suunnilleen 2-4dl ja teen suhteen 4-6dl.
en tiedä miten muut ajattelee mutta mulle kuppi on juuri tuo 2-4desiä(huoltoaseman iso kuppi) ja muki on n3-4desiä yleensä. pointti siis että kuppi on joka tapauksessa pienempi entä muki:)

Joskus sitä aattelee et pitäsi lopettaa kahvin juominen muttta ei niin ei

Pakko saada ainakin 2 kupia päivässä, mutta aamulla ei oikeen tuu juotua. Illlalla paremmin, en oo kyllä huomannu mitään piristävää koko litkusaa.

En tiiä miksi edes tulee juotua kun ei se kahvi oikeen maistu millekkään eikä se toisaalta hyväälkään ole. Mustana juon aina, ei sokerii eikä maitoo yms..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom