Kahvinjuonnin lopettaneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S0874
  • Aloitettu Aloitettu
No niin, pistetääs hieman päivitystä.

Olen nyt ollut n. 30 h ilman kahvia, eikä mulla ole minkäänlaisia vierotusoireita. Tänä aikana olen juonut 4 kupillista vihreää teetä, á 3 dl. Ilmeisesti teessä on sen verran kofeiinia että vierotusoireita ei tule. Normaalisti mulla olisi tässä vaiheessa pää aivan tolkuttoman kipeä, enkä käytännössä jaksaisi tehdä yhtään mitään.

Tänään olo on ollut jotenkin tasaisempi ja levollisempi verrattuna sellaisiin päiviin jolloin olen juonut paljon kahvia (eli lähes päivittäin). Tuo saattaa tietysti osittain olla myös placeboa, mutta uskon kyllä vakaasti että kofeiinin käytön huomattava vähentäminen vaikuttaa ihmiseen monellakin tavalla.

Tänään kävin treenaamassa, ja täytyy myöntää että treenin loppupuolella alkoi puhti loppua tavallista aiemmin, mutta siihen voi tietysti olla muitakin syitä kuin kofeiinin "puute". Hyvältä kuitenkin vaikuttaa ja tuntuu kokonaisuutena tämä teen litkiminen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gillyanne sanoi:
Jepjep, oikeassa olet. :hajamielinen: :nolo:

Mitähän Persian Earl Greyssä sitten muuten on? Aika hyvää sekin, mielestäni.

Persian Earl Greyssä on bergamotin lisäksi jasmiinia. Kyllähän sekin menettelee, mutta alkuperäinen on parasta.

Bergamotti on muuten sitrushedelmä, eli oikeassa olimme molemmat :)

Teeni juon vahvana, runsaan sokerin kera ja ilman maitoa(laktoositautinen).

Kerrasta poikki menetelmä on paras. Viinan ja kahvinjuonnin lopettaneena muistelen että kaikista kovin kynnys on henkisellä puolella. Kroppa ei tarvitse näitä aineita ja päänsärky menee ohi muutamassa päivässä. Täytyy vaan tehdä itselleen selväksi että vanha tapa oli omalla kohdalla huono tapa.

Nyt muuten yksi pahe on vielä jäljellä eli limpparia menee kesällä litrakaupalla. Täytyy ruveta tutkimaan tuota teejuttua. Eipähän tulisi tyhjiä kaloreita. :)

Itse lopetin kahvin juonnin noin puoli vuotta sitten kun maha ei sitä enää kestänyt. :( Eipä siitä mitään oireita jäänyt vaikka tulikin noin 10 vuotta kahvia juotua.

S0874 sanoi:
Minkälaisia muutoksia (fyysisiä tai psyykkisiä) olette huomanneet itsessänne kahvinjuonnin lopetettuanne? Kiitos jo etukäteen :)

Itsellä on kans ollut hiukan on/off suhde rva. Kaffen kanssa, välillä sitä tuntuu menevän kuppikaupalla päivässä. Oon nyt sitkastellut tässä reilun 3 vko. ilman (pieni pakkovieroitus) ja huomasin vatsan rauhoittuneen huomattavasti. Muutama päivä takaperin retkahdin (OMG) juomaan niinkin hillittömät määrät kuin kaksi kupillista ja kyllä huomasi. Poissa oli rauhallista tyytyväisyyttään kehräävä vatsa ja tilalle oli saapunut helvetistä karannut ärjyvä peto (no ok, ei ihan). Kyllä meikäläiselle ei sovi toi myrkky ollenkaan, siihen vaan turtuu kun säännöllisesti juo päivittäin.

Ite oon ollut kerrasta poikki lopetettuani joku 4kk täysin ilman, ja yhen päivän oli sellanen muumifiilis ja vähän hedaria, aluksi tuli juotua ihan tavallista pussiteetä duunissa kahvin tilalla, nyt on tullut jonkin aikaa juotua melkein pelkkää vihreetä pussista tai mieluummin irtonaisena, siihen ei tunnu kyllästyvän. Kyllä heti alusta asti väsytti vähemmän, ja ehkä pääkin on toiminut paremmin ilman kahvia. Hienointa on se että on koko päivän aika virkeä olo ilman että on pakko juoda jotain.
Hyvä kahvi on silti hyvää, mun lopetuksen aiheutti oikeestaan se että duunissa on niin pahaa/laihaa plöröä ettei sitä jaksanu juoda. Ja kyllä mun tapauksessa on sitten pakko olla kokonaan ilman, satunnaiskahvittelijaks ei oo musta.

Itte tuli aikanaan hörsittyä töissä noin puoltoista litraakin kahdeksaan tuntiin mustana, ja kotosalla sitten maitokahvia vielä pannullinen päälle päivässä. Jonkin ajan kuluttua alkoi närästys ja mahakipu koitua vaivaksi, joten aluksi vähensin ja sitten se vain jäi koko kahvinjuonti. Sittemmin olen juonut noita Suntea teepussukoita, joita saa kätevästi semmoisina lajitelmapakkauksina ja makuja on mistä valita, mutta nyt sekin on vain jäänyt.

Kahvia tulee vieläkin satunnaisesti juotua, jos tarjotaan, mutta santsaamaan en rupea.

Kärsiikö kukaan muu yliherkkyydestä kahville?
Itse olen joutunut lopettamaan kahvin juomisen, koska aina, kun join, niin minulle nousi kuume ja kurkkuun tuli omituinen nielemisvaiva; jokainen nielaus tuotti kylmänväreitä ja nielemistä piti suorittaa pakonomaisesti.

Minäkin lopetin kahveilun jokin vuosi sitten, mutta mahan toiminta loppui kuin seinään! Tarpeilla kun kävi niin alkoi ymmärtää miltä synnyttäminen saattaa vaimosta tuntua :eek: , oli pakko palata kahviin. Mutta 2-4 kuppia päivässä saa mennä, ei jaksa stressata :kippis1:

auliss sanoi:
Minäkin lopetin kahveilun jokin vuosi sitten, mutta mahan toiminta loppui kuin seinään! Tarpeilla kun kävi niin alkoi ymmärtää miltä synnyttäminen saattaa vaimosta tuntua :eek: , oli pakko palata kahviin. Mutta 2-4 kuppia päivässä saa mennä, ei jaksa stressata :kippis1:

Öö, yksi sana: KUITU

20 vuotta olen kahvia nauttinu, lapsena tietty vähemmän mutta välissä tuli juotua paljonkin. Nyttemmin olen vähentäny pariin kuppiin päivässä ihan mahateknisistä syistä.

Teelaaduissa suosin irtoteetä ensisijaisesti ja useimmiten pidän hedelmäteestä (verrattuna mihin tahansa Earl's ... ). Semmoset ollu aina hyviä missä on kuivattua ananasta mukana :)

Vapaapäivät menee kyllä ilmankin, mutta töissä on ihan pakko juoda kahvia. Ei sillä että väsyttäisi, vaan on pakko päästä säännöllisin väliajoin koneen äärestä pois ja kahvi on siihen hyvä tekosyy. Teetä ei pysty juomaan ja veden lipittäminen on pitemmän päälle mautonta touhua. Edellisessä duunipaikassa oli ilmainen kola ja kahvi taasen automaattikuraa, joten tuli siellä juotua sitä kolaa.

CiioN sanoi:
jokainen nielaus tuotti kylmänväreitä ja nielemistä piti suorittaa pakonomaisesti.

Närästys kenties?? Itselle tulee närästys jos juo helvetisti kahvia päivän aikana.

Eikös se helvetillinen kahvin juonti pitkällä aikavälillä saata aiheuttaa myös mahahaavoja?

Itsellä kahvinjuontiin liittyy aivan liikaa tiettyjä tapoja ja mielikuvia, minkä takia sitä en viitsi lopettaa. Eikä sen juonti tunnu muutenkaan aiheuttavan mitään ongelmia joten siinä lisääkin syytä.
Ainoa muutos mitä olen kahvin juontiin tehnyt on se, että en arkisin normipäivänä juo sitä enää n. puolen päivän jälkeen.

Siitä eteenpäin juon vihreää teetä muutaman kupin töissä ja yhden tai kaksi kotona.
Jälkimmäinen kuppi menee yleensä juuri ennen nukkumaan menoa ja tuntuu omituisesti helpottavan unen saantia mulla. Mistä tuo sitten ikinä johtuukin..
Aluksi kokeilin sitä Rainbown pussiteetä mutta homma loppui siinä vaiheessa kun kupissa oli 3 pussia teetä ja maku edelleen kadoksissa.
Ostin sellaisen 'tee-pallon' johon sisään gunpowderia ja sitten vaan kuppiin uimaan->erittäin hyvää ja vahvaa teetä.

Johnsson sanoi:
Eikös se helvetillinen kahvin juonti pitkällä aikavälillä saata aiheuttaa myös mahahaavoja?

Yksilöllistä on varmaan tämäkin mutta veikkaisin että useimmilla ihmisillä kahvi kyllä ärsyttää mahalaukkua ja lopputuloksen astehan sitten riippuu tosiaan juodusta määrästä. Luulen että kun säännöllisesti juo niin mahalaukku turtuu eikä "ilmoittele" niin herkästi, vaan on sellainen perusärtynyt tila päällä kokoajan. Ja toisaalta ilmankaan ei pysty olemaan...

Mie oon monta kertaa aikonu ja yrittäny mutta sitten on tullu mieleen että WTF? Miksi ihmeessä pitäis... Mulla menee aamulla puolisen litraa kahvetta eli n. 4kuppia mutta siihenpä se sitten jääkin... Toisaalta enempi vois olla pahasta varsinkii kun on unihäiriöitä muutenki. Kannattaa muistaa kuitenkii että kohtuullinen kahvinjuonti on vaan hyvästä, fläsää palaa, on lämmin, ajatus kulkee, reeni kulkee ja sen on myös havaittu sisältävän monia hyviä aineita ja suojaavan mm. diabetekseltä... :rolleyes:

Johnsson sanoi:
Närästys kenties?? Itselle tulee närästys jos juo helvetisti kahvia päivän aikana.

Närästykseksi itsekin sitä epäilin, mutta kun mikään närästyslääke ei siihen auttanut, niin eihän se silloin voi olla närästystä. :)
Lehdessä oli joskus juttua tosta mun vaivasta, mutta en kyllä muista siitä mitään, kun en itse sitä lukenut.

Noista mahahaavoista en sitte tiedä...

Yhtä#Hauista sanoi:
kohtuullinen kahvinjuonti on vaan hyvästä

Ajattelin nokkelana ruveta tuuppaamaan koffareilla, ja kun en kahvia juo, otin kokonaisen yhden tabun (100 mg) ennen treeniä klo neljä. Treeni meni ihan kivasti. Ongelmia tuli sitten illalla kun olisi pitänyt saada ns. nukuttua. Pyörin puolitoista tuntia sängyssä.

Mulla on ollut nukkumisvaikeuksia ah-niin-herkistä nuoruusvuosista asti. Aina on mennyt vähintään puoli tuntia ennen kuin saan unta, joskus kolmekin.
Nyt keväästä asti olen kuitenkin nukahtanut ihmeen äkkiä, ja tajusin vasta nyt liittää tämän trendin samaan aikaan alkaneeseen kahvin (ja mustan teen) lakkoon. Mitään muuta muuttujaa tähän yhtälöön en keksinyt kuin kofeiinin. (Syön vähemmän hiilareita myös, mutta ei kai vaikuta.)

Opetus: Jos ei uni tule, kokeile kahvitta. Riittävän yöunen edut on tärkeämpiä kuin kofeiinin mahdolliset.

protsku sanoi:
Kerrasta poikki menetelmä on paras. Viinan ja kahvinjuonnin lopettaneena muistelen että kaikista kovin kynnys on henkisellä puolella. Kroppa ei tarvitse näitä aineita ja päänsärky menee ohi muutamassa päivässä. Täytyy vaan tehdä itselleen selväksi että vanha tapa oli omalla kohdalla huono tapa.

Nyt muuten yksi pahe on vielä jäljellä eli limpparia menee kesällä litrakaupalla. Täytyy ruveta tutkimaan tuota teejuttua. Eipähän tulisi tyhjiä kaloreita. :)
Kokeile fun lightiä johon laitat veden sijasta mineraalivettä (lidl:istä saa halpaa).
Makuja on monia (oma suosikki seljan makuinen jäätee), ja vie hyvin janon kivennäisaineiden ansiosta.

En ole oikeastaan koskaan juonnut kahvia säännöllisesti joten suurta riippuvuutta siitä ei ole. Mutta kun duunissa aamuvuoroissa juon kupillisen kahvia niin sitten ekana vapaa päivänä koskee kyllä päähän elikkä parissa päivässä joku riippuvuus siihen tulee. Sitten kun se päänsärky menee ohitse niin(parissa tunnissa) niin sitten taas pärjäilen viikkotolkulla ilman kahvia. Olen varmaakin tavallista herkempi kahville sillä se myös toimii mulla diureettina elikkä kupillinen kahvia niin saan juosta seuraavat 12h juomassa vettä sekä veskissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom