Kahjoimmat ravintouskomukset??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu
Mun uskomukseni ovat olleet vissiin aika peruskamaa.

16 vnä luulin että lisäproteiinin syöminen suorastaan räjäyttää lihakset kasvuun. Samoin 16 vnä kun kokeilin kreatiinia yhden sikahintaisen 100 g purkin verran, olin niin odotuksia täynnä että hyvä kun uskalsin edes ottaa sitä kreaa -> luulin että vaikutukset olisivat todella dramaattisia.

18 vnä olin siinä uskossa, että hiilareita kannattaa syödä mahdollisimman paljon. No, söin sitten uskomattomia määriä pastaa, valkoista leipää sun muuta nopeaa hiilaria. Ei ihme että tuli vähän läskiä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yllättävän usein kuulee, kun porukka hehkuttaa ihan vakavana tota "ei saa syödä mitään klo 18 jälkeen" -juttua.

Timba79 sanoi:
Tätä kyllä kuulee usein. Ja jos jotain syö, niin korkeintaan peri leipää vain sitten iltapalaksi.

Edit: ja vielä reilu vuosi sitten olin siinä uskossa, että jugurtti (ihan se sokeriversio) on yksi parhaista bodarin sapuskoista ja täälläkin sitä hehkutin.

Pahoittelen syvästi omaa laiskuuttani etten hakua viitsinyt käyttää mutta meidän talossa, edelleen tulee toitotuksia, että ei klo 18 jälkeen saisi syödä mitään. MITEN ON ASIAN LAITA? Mielestäni paskapuhetta. Tosin kuhan ei suklaalevyä vedä iltapalaksi niin kaikenlaista illalla tulee mätettyä.

Nakertaja sanoi:
meidän talossa, edelleen tulee toitotuksia, että ei klo 18 jälkeen saisi syödä mitään. MITEN ON ASIAN LAITA? Mielestäni paskapuhetta.

Jep, juuri sitä. Kokonaiskalorimäärä ratkaisee, eikä se, mihin kellonaikaan syödään. Sitäpaitsi suurin osa meistä treenannee illalla/illansuussa, joten kyllä iltasella saa syödä IMO ihan reilustikin. Toki viimeisellä aterialla ennen nukkumaanmenoa kannattaa välttää hiilareita. EDIT: Paitsi, jos tuo illan viimeinen syöntikerta on treenin jälkeinen ateria.

paras thread ! :D
repeilin tääl viimeset puol tuntii ku luin tän läpi !! :D
just jutuskelin äidin kanssa nii hän sanoi että: se klo18 jälkeen syömättä jättäminen on kyllä semmoinen vanha hyvä pätevä motto ! :david:

joskus kun alotin ja ensimmäisen purkin ostin jotain lisäravinnetta, en nyt muista mitä..tais olla joku proteiini purkki.
Kuitenkin, siinä purkin kyljessä luki, että yksi mitallinen muutamaan desiin vettä ja kun en mittaa nähnyt, niin ajattelin, että se on varmaan teelusikallinen. välillä päätin olla hurja ja ottaa jopa kaksi teelusikallista kerralla.. :hyper:

purkin pohjalla, jauhojen alla oli desimitta... :jahas:

ei hurjasti ollu hyötyy siitä aineesta noilla määrillä.. meni hyvät rahat hukkaan.. :itku:

Ennenkuin aloitin punttaamisen ja otin selvää ravintoasioista, niin mulle ruoka sisälti periaatteessa kahta ainesosaa: rasvaa ja muuta ruokaa (energiaa). Näin oli aina opetettu, että ruoka on muuten ihan samaa paitsi rasva ja sitä tietysti pitää välttää. Kaikki rasvat on samaa tavaraa. Olin myös vege 6 vuotta, enkä ikinä kiinnittänyt mitään huomiota proteiinien määrään, niitä tuli jos tuli mutta en välittänyt. No, kyllä se kostautuikin.

Ants sanoi:
just jutuskelin äidin kanssa nii hän sanoi että: se klo18 jälkeen syömättä jättäminen on kyllä semmoinen vanha hyvä pätevä motto ! :david:

Joskus sitä alkaa ihmeesti arvostaa omaa äitiään...Ainakaan sillä ei ole mitään kovin ihmeellisiä ravitsemuskomuksia. Kun olin pieni, enkä halunnut syödä lautasta tyhjäksi, se aina sanoi, että lihat täytyy syödä, perunaa saa jättää. (eli ainakin jonkinlainen proteiinitietous sillä on jossain alitajunnassa.)

Eikö ihmiset ole koskaan kuulleet esim. verensokerista? Joka pikkuisen saattaa laskea, jos on iltakuudesta vaikka aamuseitsemään syömättä. Jos itse en saisi syödä kuuden jälkeen, tulisin ensinnäkin erittäin nälkäiseksi ja kiukkuiseksi enkä varmasti saisi nukuttua.

Itselleni on tullut jostain sellainen käsitys, että jos on vähän huonouninen, hiilarit illalla auttaa nukahtamaan paremmin. Onko tämä ihan virheellinen käsitys?

Kuultiin kavereiden kanssa jostain , että banaanit on hyvää bodi-ruokaa ja, että treenin jälkeen pitää syödä. Niinpä ostettiin noin kilo banaaneja mieheen ja vedettiin ne treenin jälkeen. Seuraavaksi luin ,että hera on hyvää palautumiseen. Niinpä käskin muorin ostamaan heramehua( proteiinia noin 1,5g/1oog) kaupasta ja vedin sitä lasillisen treenin jälkeen. Onneksi onneksi opin nopesti ja tilasin Wrangelta 2kG US Bulkkia.

reinhardt sanoi:
Kun olin pieni, enkä halunnut syödä lautasta tyhjäksi, se aina sanoi, että lihat täytyy syödä, perunaa saa jättää. (eli ainakin jonkinlainen proteiinitietous sillä on jossain alitajunnassa.)
Liha kallis, DN..eiku siis peruna halpa.

Suurin "harha" ja vieläpä aika rankka päähänpiintymä joskus teinixinä oli just tää hillitön rasvanpelko mikä monilla muillakin. Nyt se tuntuu ihan naurettavalta mutta sillon ei paljon hymy karehtinu. Kuolema kolkutteli ovella jos vahingossa veti grammankin rasvaa :david: . Että hyvin on valistus menny perille kun tätäkin trediä lukee...

Itsellä on ollut nuo samat kuin monella muullakin, eli rasvaa pitää välttää kuin ruttoa, KAIKKI leipä on terveellistä ja ei lihota, banaani on ehkäpä kaikista parasta bodysafkaa jne.
Lapsesta asti kun on tolkutettu, että rasva lihottaa niin eihän sitä voi millään tajuta, että rasvaa pitäisi kuitenkin saada melko paljonkin. Tai kyllähän sen nyt tietää ja uskoo, mutta kovan itsensä vakuuttelun takana se oli, kun toisensuuntaista tietoa tungettiin joka suunnalta.

Treenejä aloitellessa teini-iässä sain sedältäni proteiinia purkin. Ei ollut jauheena kuten nykyään, vaan sellasina vaikeasti nieltävinä "nappuloina". Vähän kuin koirannappulat on. Niitä olisi pitäny syödä tietenkin kourakaupalla, mutta otin sivistyneesti 2 tai 3 kpl treenin jälkeen, koska en halunnut saada yliannostusta.

inflames sanoi:
Niitä olisi pitäny syödä tietenkin kourakaupalla, mutta otin sivistyneesti 2 tai 3 kpl treenin jälkeen, koska en halunnut saada yliannostusta.

Wrange Turbo Protein !! :D

Aimo sanoi:

Nimeä en muista, mutta luultavasti Wrangen kamaa joo. :)

Noita oli ihan helvetin hankala saada meneen alas. Väkisin jäi kurkkuun jumittaan, vaikka kuinka joi vettä. Tänk kaad for jauheroteiini!

Itelläni ei ihmeempää ole paitsi se että 15 - 17 vuotiaaksi söin aivan liian vähän. Etenkin proteiineja.
Tuloksia kyllä tuli mutta olinpa tajunnu syyä ja imailla palkkareita 15 vuotiaasta saakka niin olisi ehkä enempi hyätyä ollu.

Aimo sanoi:
Sitä minäkin joskus menin ostamaan, just joku pari nappia päivässä. Tajusin kyllä pian että nämähän on ihan paskaa, taisin sitten heittää mäkeen, kun en jaksanut niellä koko purkillista kerralla...

Samoihin aikoihin mulla oli kotona aina maltovesituoppi kädessä kokoajan, telkkaria katsoessa sitten lipittelin sitä kokoajan. Aamupalaksi pari desiä heraa ja saman verran maltoa maitoon sekoitettuna. Aina meinasi yrjö lentää kun lähdin sitkuttamaan pyörällä kouluun. Noin puolen vuoden jälkeen +10kg painoa, josta lihasta ehkä puol kiloa.

Kuvittelin, että on ihan sama mitä syö, kunhan saa "tarpeeksi" energiaa. Söin siis koulussa sämpylän ja kotona sipsipussin. Tiesin että kulutan n. 2000 kcal ja laskin etten millään saa noilla syömisillä sen enempää enkä paljoa vähempää. No enhän mä saanut, mutta tartteehan sitä ravinnosta muutakin ku sitä energiaa. :jahas: Onneksi tuota ei kestanyt kauaa...

Aimo sanoi:

Mäki vedin teininä isäukon turbo protut naamaan :) Itseasiassa aloin tykkäämään niistä lopulta, eli ihan pureskelin ne suussa ja sillai. Aattelin tässä just että niitähä vois ostaakki toho viereen vähä niinku karkeiks. Ne vaan tais pureskelun lomassa tarttua hampaisiin aika ikävästi...

ehec sanoi:
Mäki vedin teininä isäukon turbo protut naamaan :) Itseasiassa aloin tykkäämään niistä lopulta, eli ihan pureskelin ne suussa ja sillai. Aattelin tässä just että niitähä vois ostaakki toho viereen vähä niinku karkeiks. Ne vaan tais pureskelun lomassa tarttua hampaisiin aika ikävästi...

Se pitäis melkein laittaa pakollisena vaiheena salille siirtymisen "ajokorttivaiheeksi". Siis syödä purkillinen Wrange Turboa ennen ensimmäistäkään pena-haukka kokeilua. Jäis ne lehdenlukijat pois jumppasaleilta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom