Kahjoimmat ravintouskomukset??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu
Sama kun yhdellä jannulla aikasemmin, eli luulin että natut treenaa ilman lisäravinteita.
Käy ikävä kyllä ilmi eräästä aloittamastani threadista. Nyt kun miettii, se kuuluisi ehdottomasti aloittelijoiden osastolle. Kyllä sitä osasin olla :david:

Muutenkin meni ihan ohi kun ihmiset saarnasi mulle palkkarista :D
Luulin että palautusjuoma vähentää lihaskipua ja heikkoa tunnetta treenin jälkeen, tai miten nyt täysi david voi palautumisen tulkita. En tiennyt palkkarilla ja lihaskasvulla olevan mitään funktiota keskenään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm... no mulle faija toitotti jo ihan pienenä, että pitää syödä paljon lihaa ja munia, koska niissä on proteiinia ja lapsi tarttee sitä, että aivot kehittyy. Noh silloin olin noin 7, joten siitä asti on kyllä proteiini muistunut mieleen sanana ja tiesin, että sitä saa lihasta ja munista. Nämä olivat kyllä sitten mun lemppariruokia, joten niiden syöminen ei tuottanut ongelmia.

Yläasteella kun aloin vakavamman kilpatenniksen takia miettimään ruokavaliota, niin törmasin mun mutsin tilaamaan maailman hyödyllisimpään lehteen eli gloriaan... Siellä kun oli jotain ravintoartikkeleita, jotka kertoivat miten epäterveellistä on syödä rasvaa. Eli aloin sitten välttää kaikkea rasvaa. Paistoin jopa kananmunat pannussa ilman rasvaa... Tuon väärinkäsityksen ymmärsin joskus 19-vuotiaana kun selasin R-kiskalla jotain ulkomaista bodylehteä. Siellä oli ravinnosta juttua ja törmäsin myös ensimmäisenä käsitteeseen "hyvät rasvat" samalla tajusin myös, että on olemassa erilaisia hiilihydraatteja.

Koulussa en myöskään syönyt koulun ruokaa, koska pidin sen protskusisältöä liian pienenä. Mun kouluruoka oli silloin periaatteessa joku pieni patonki + paketti vähärasvaista keittokinkkua + 0,5l kokista. Eli aivan loistava kombinaatio... Sitten suoraan koulusta treeneihin ilman, että safkasin välissä, joten seuraavan kerran safkasin joskus kl.8 illalla ja silloin vedin sellaisen aivan saatanan ison läjän safkaa. Eli ravintopuoli oli hyvin hoidettu. :D

Onneksi osasin kyllä lukea eri aineiden ravintosisällöt ja tiesin, että kasviksissa ei ole proteiineja paitsi soijassa... mutta kasviksiin en koskenut, koska pidin niitä naisten ruokana...

Mä luulen vieläkin et jos totuttautuu syömään paljon niin maha venyy ja sit ei oo enää ikinä mahiksia olla hoikka vaan jos sit lopettaa reenaamisen niin tulee läskiks kun on tottunu syömään niin paljon.... En tiedä pitääköhän paikkaansa :)

Kynäniska80 sanoi:
Mä luulen vieläkin et jos totuttautuu syömään paljon niin maha venyy ja sit ei oo enää ikinä mahiksia olla hoikka vaan jos sit lopettaa reenaamisen niin tulee läskiks kun on tottunu syömään niin paljon.... En tiedä pitääköhän paikkaansa :)

Kyllä se maha nopeasti takaisin kutistuu kun vähentää syömistä. Vaikka on pitkät ajat bulkannu kuin Priest, niin parin viikon dieetin jälkeen ei meinaa jaksaa syödä (=mahtua mahaan) sitä lempparikebabbia :jahas:

Kauhee rasvakammo ja sellanen asenne, että kalorit on pahasta. Tässä samalla oli siis tietysti tarkotus päästä isoon kuntoon :jahas: Söin joskus -99 ja -00 varmaan pelkkää keitettyä seitiä ja täysjyväriisiä Kari Valtosen hehkutuksien innoittamana. Jos joskus satuin syömään jugurttia vähän liikaa tai heittämään juustoa leivän päälle, säntäsin koneelta kattomaan jotain kulutuslaskuria, joka tietysti näytti ihan päin helvettiä. No, sitten piti tietysti jugurtit ja juustot saada poltettua ja säntäsin kalorilaskurin ohjeiden mukaan metsään kolmen tunnin lenkille. Sykkeet oli tietysti jossain 180+, koska sehän kuluttaa eniten kaloreita. Olin muuten kireessä kunnossa sillon :D

Yllättävän usein kuulee, kun porukka hehkuttaa ihan vakavana tota "ei saa syödä mitään klo 18 jälkeen" -juttua.

rintafile sanoi:
...sellanen asenne, että kalorit on pahasta.
-klip klip-
Jos joskus satuin syömään jugurttia vähän liikaa tai heittämään juustoa leivän päälle, säntäsin koneelta kattomaan jotain kulutuslaskuria, joka tietysti näytti ihan päin helvettiä. No, sitten piti tietysti jugurtit ja juustot saada poltettua ja säntäsin kalorilaskurin ohjeiden mukaan metsään kolmen tunnin lenkille...

Jepjep, tuttua tuokin - ja voi että tuosta asenteesta on ollut (ja on välillä edelleenkin) vaikea päästä eroon! :wall:

Hieman ohi aiheen, mutta kaverin kanssa käytiin joskus tod. nuorina kyselemässä luontaistuotekaupasta hormooneita. Oltiin just alettu käymään salilla :D

naksu sanoi:
Mutta kasviksiin en koskenut, koska pidin niitä naisten ruokana...

Hihii. *Rekkamieshän syö vain rasvamakkaraa ja lihiksiä* :)

Mä uskon vieläkin, että banaanissa on proteiinia. En tosin itse syö lainkaan banaania. Oikeastaan inhoan sitä. Mutta siksi siinä onkin pakko olla proteiinia, kun ei ole tullut koskaan vahingossa vedettyä!

rintafile sanoi:
Yllättävän usein kuulee, kun porukka hehkuttaa ihan vakavana tota "ei saa syödä mitään klo 18 jälkeen" -juttua.
Joo, ja sitten kuulee yhden rintafileen sanovan, että "ei voi tulla kiinalaiseen syömään, koska vain Subway on sallittu dieetillä." ;)

Mullakin oli tuo rasvakammo aikas pitkäänkin. Sitten nuorempana kun ilman syytä laihdutettiin, niin oltiin lähinnä syömättä. Jotain aikarajoituksia myös oli, että kello kuuden jälkeen ei saa syödä mitään ja ei saa syödä kuin neljän tunnin välein tms. Sitten olin jostain kuullut/lukenut, että kasviksia ja hedelmiä ei saa syödä samalla aterialla. Siis mitään teoriapohjaa asialle en tuolloin koskaan kuullut, mutta kauan tuokin tapa ja uskomus pysyi... Jälkeenpäin olen kyllä lukenut tuostakin lisää, mutta todennut sen itse käytännössä kakkapuheeksi.

Tuosta rasvahysteriasta ei voi syyttää ketään muuta kuin sitä hemmetin Amerikan sydänliittoa ja perässähiihtäjiä eli muiden maiden sydänliittoja :curs:

jarze sanoi:
Hieman ohi aiheen, mutta kaverin kanssa käytiin joskus tod. nuorina kyselemässä luontaistuotekaupasta hormooneita. Oltiin just alettu käymään salilla :D

Mä oon käynyt kysymässä efeä luontaistuotekaupasta, kun M&F:ssä luki että...

Mahtoi kaupan täti ihmetellä :david:

Kyllä on hassuja juttuja porukalla!

Meillä on aina kotona niuhotettu terveellisestä ravinnosta (hyvät rasvat, protskut, hitaat hiilarit). Muistan vieläkin kun olin jotain 7-vee ja kävin salaa iskän lisäravinnejauhosta ottamassa lusikallisen ja sekoitin sen lasiin vettä. Se oli varmaan jotain maailman ensimmäisiä jauhoja, joita faija ulkomailta työmatkoilta raahasi.

Toinen ehkä omituinen juttu oli, kun kävin 16-vuotiaana kavereiden kanssa (taas salaa) mäkkärissä hampurilaisella. Elämäni ensimmäinen hampurilainen ja niin oudon makuinen oli, että eipä ole senkään jälkeen tarvinnut maistella niitä.
Meillä oli kotona oikeasti kaikki mahdollinen roskaruoka kielletty ja keksejäkin vain vieraita varten.
Ehkä toi ehdoton suhtautumiseni ruokaa kohtaan, on saanut sitten juurensa jostain tosi kaukaa lapsuudesta.

rintafile sanoi:

Tätä kyllä kuulee usein. Ja jos jotain syö, niin korkeintaan peri leipää vain sitten iltapalaksi.

Edit: ja vielä reilu vuosi sitten olin siinä uskossa, että jugurtti (ihan se sokeriversio) on yksi parhaista bodarin sapuskoista ja täälläkin sitä hehkutin.

Lukion bilsanmaikka sanoi taannoin, ettei kannata syödä liian myöhään, koska muuten voi parasympaattinen hermosto aktivoitua liiaksi ja tästä seuraa taas outoja unia. Tiedä sitten, miten tosissaan sanoi tuon, oli sillä muitakin outoja juttuja.

Ai niin, en uskonut tuota, edes silloin... :jahas:

Tuota joo.. Kerroin joskus kavereille jotka söi lisäravinne jauhoja, että tossa on jotain hämärää ja että teidän lihakset häviää kun lopetatte noitten syömisen... No sitten eräs valmentaja käski minun syödä niitä ellen saa tarpeeksi proteiinia muuten. Kerroin sitten porukoille kotona että koutsi koittaa saada mut douppaamaan :D
Sitte toinen on tää perinteinen "Rasva muuttuu lihakseksi"
ja mitäs muita sitä onkaan. Kaikkea ei kehtaa edes anonyyminä kertoa kenellekkään ;)

Vehnänalkioita tuli joskus vedettyä rahkan seassa koska niissä oli niin paljon proteiiniä. Banaani tuli myös tuolloin syötyä treenin jälkeen palautukseen.

Mutta hiilihydraatteja tulisi silti välttää illalla?

Ennen luulin etät protskudrinkit oli jotain ihmejuomia. Pari drinkkiä oli pakko vetää päivässä, ei tietoa miksi, mutta ihmeitä se kuulema teki :)

Hmm, mitäs tämä anti-maltopropaganda on? Mulla taitaa olla tiedoissa aukko. Ei niin, että käyttäisin sitä paljon, mutta jos on itse tehtävä palautumisjuoma niin kyllä se on mulla dekstroosin ohella se toinen hiilihydraattilähde ollut yleensä (sikäli kun ei ole marjoja ja sauvasekoitinta käsillä).

RikHard sanoi:
Vehnänalkioita tuli joskus vedettyä rahkan seassa koska niissä oli niin paljon proteiiniä. Banaani tuli myös tuolloin syötyä treenin jälkeen palautukseen.
Mitäs vikaa vehnänalkioissa on? Finelin mukaan 29,4 g proteiinia / 100 g. Olenko itsekin joutunut jonkin harhaluulon kohteeksi? :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom