Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

Kävisin enemmän jos eivät olisi lopettaneet veripalvelua. Tuntuu menevän aina ohi ne välillä järjestettävät tilaisuudet.

Kai ne kohta säästää ja lopettaa nekin, ja sitten ihmetellään kun ei ole verta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kauanko tosta kestää palautua? Montako päivää jää treeniä väliin? En jaksanu lukea koko threadia läpi et voi olla et tätä on jo kysytty.

Muutaman kerran vuodessa tullut käytyä viimeisen kymmenen vuoden ajan, lähinnä pitkien pyhien aattoina (joulu/jussi/pääsiäinen), jolloin veren ja siitä tehtävien tuotteiden tarve kasvaa.

Yleensä tuo "palautuminen" on ohi vuorokaudessa. Itse aloitin aikoinani silloin suht. korkean hemoglobiinin takia. Alku aikoina pyöri siellä yli 170 pitkälti, nykyään tasoittunut päälle 150.

Helsigin Kivihaan remontin negatiivisena puolena oli leipien ja muiden tuotteiden siirtyminen ns. tuorepakattuhin versioihin. Vanhassa paikassa oli tuoretta rehua aina, kunnon mehua, kahvista puhumattakaan.

Mä haluaisin kanssa kovasti käydä luovuttamassa, mutta lääkäri on nakannut mulle kiellon alhaisen verenpaineeni vuoksi. (eikä musta saa ulos sovinnolla edes verikokeisiin tarpeeksi verta)

Pari kertaa käynynnä, sekin oli sillon joskus kesätöitten aikaan kai (tai työssäoppiminen). Töistä meni muitakin niin pääsi kätevästi kyydillä kun muuten on niin perkeleen kaukana (vitun ideaa jossain huitsinhelvetissä sellaista järjestää kaupungin ulkopuolella). Niin juu ja mentiin aina varmasti sellaiseen aikaan et oli kunnon jonot ja saatiin siten skipattua töistäkin pikkusen aikaa. :D

Varmaan useella kiehuu veri päässä mun kirjoituksen takia mut pitäshän sitä alkaa käymään, aika huonosti vaan toteutettu koko paska täällä. Jos siis oikeesti halutaan et käydään luovuttamassa sitä verta. :david:

Kauanko tosta kestää palautua? Montako päivää jää treeniä väliin? En jaksanu lukea koko threadia läpi et voi olla et tätä on jo kysytty.
Mä en ole luovutuspäivänä tehnyt mitään rauhallista pyöräilyä ja kevyitä kotitöitä raskaampaa. Seur. päivänä koetin tehdä punttireenin eräs kerta, ei tullut mitään. Mutta niin sanotusti ylihuomenna onnistuu reeni täysillä, luovutuspäivästä katsottuna siis. Ei sillä, että monimutkaisesti asian ilmaisisin. :D

Mä koetin käydä luovuttamassa elokuussa ekaa kertaa, mutta hemoglobiini oli liian alhainen ja lykkäsivät kolmen kuukauden karenssin. Ens kuussa sais mennä kokeilemaan uudestaan, jos silloinkin tulee karenssia, niin sit mä en enää edes yritä.
Raja luovuttamiselle on melko korkea, 125. Mulla otettiin kolme arvoa ja ne olivat 117, 119 ja 121.

Työpaikalla oli SPR käymässä tos tammikuussa ja siellä tuli käytyy ekaa kertaa verta luovuttamassa. Sen jälkee siihen jäiki sit jotenkin koukkuun ja pääsiäisenä kävin seuraavan kerran ja muistelisin että heinä-elokuussa joskus tuli kolmas kerta käyty. Eiköhän tässä vielä ennen vuoden vaihtumista tuu kerran käytyä. Veikkaisin että tahti jatkunee samanlaisena 3-4 kertaa vuodessa tästä eteenpäinkin.

Itellä hemot sen verran korkealla (183 tammikuussa, 187 pääsiäisenä, oli laskenut 167:aan kesällä) että mielelläänhän tota jakaa muillekin tarvitseville.

Haluaisin mennä luovuttamaan, mutta oon satavarma että pyörtyisin siellä :( Normaalia verikoettakaan kun en kestä muuten kuin makuuasennossa ja sillonkin käsi tärisee niin paljon, että viimeksi neula irtosi kesken kaiken. Ja taas pistettiin uudestaan.. :urjo:

Itse olen kerran käynyt ja aion käydä vastaisuudessakin. Heti menin ensimmäisen kerran kun 18 täytin. Nyt armeijan takia en ole kerennyt luovuttamaan ja harmikseni huomasin että intin verenluovutuspäivä sattuu päivälle jolloin olemme koko komppania hölliä viettämässä :P

Verenluovutus on pieni vaiva enkä pelkää neuloja tms niin käyn ihan mielelläni sitä tekemässä kun siitä apua on.

Mulla on seuraava luovutus syyskuun paikkeilla tiedossa, kahdesti olen tähän mennessä käynyt ja verikin on jenkkiläisittäin erinomaista, eli A+! :D Ja ajattelin pyrkiä käymään sen 3krt vuodessa mikä naisilla on sallittua, mutta tänä vuonna tulee ehdittyä vain kahdesti kun menee tän karenssin takia aikataulut hanurilleen.

Ja täytyy viel lisätä, että mulla on lievä neulakammo (ei, tatuoinnin ottamista se ei estänyt), mutta tuolla oli kyllä hoitsut niin kivoja ja ystävällisiä ettei hermostuttanut. Ekalla kerralla neula jäi aluksi vähän huonosti ja tuntui hassua nipistelyä, mutta sitä otettiin vähän taaksepäin, jonka jälkeen ei tuntunut missään. Mehua tuotiin luovutuspenkkiin koko ajan ja tosiaan ekalla kerralla määräsivät lepäämään tuolilla väh.10 minuuttia luovuttamisen jälkeen. Mulla on aika matala verenpaine ja hemoglobiini siinä välillä 127-130, joten toisellakin kerralla määräsivät jäämään vielä lepäämään ja mikäs siinä on levätessä ku ne penkit on nii mielettömän mukavat! :)

Samantien kun 18 täyttyy ikävuosissa niin suunnaksi verenluovutuspisteen otan. Tänä vuonna tökitty neuloilla erinäisiä testejä varten muutenkin ja kerätty tota verta enemmän ku laki sallii, nii sama se on jos se menee johonki hyödylliseen tarkotukseenkin. Kiva se on auttaa näinkin helpolla keinolla.:)

Sieltä saa nyt hienon juomapullon 8)
Kyllä mäkin ajattelin huomenna mennä salille ihan normisti. Ekaa kertaa ne antoi mulle kouraan rautatabletteja pariksi viikoksi syötäväksi, vaikka hemoglobiini taisi olla ihan normaali. Kai mä sen syön jos muistan. Saatiin kaverin kanssa "parituoli" jossa lököiltiin ja kateltiin MTV:tä. Hyödyllinen lounastauko :)

Sattuisko joku tietämään kauanko pitää olla luovuttamatta viisaudenhampaan poiston jälkeen? Sivuilta katsoin että hammaslääkäri- tai suuhygienistikäynnin jälkeen pitää olla päivä väliä ennen kuin luovuttaa, "toimenpiteiden jälkeen pitempään". Mikä tässä tapauksessa on pitempään, viikko, kuukausi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom