Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

Yleensä kai tuolla tarkoitetaan, että se on sitten kunnolla parantunut, että nähdään onko mitään tulehduksia tai muita komplikaatioita. Että jos ilman tulehduksia mennään niin varmaan kuukausi riittää? Jos on leikkaamalla otettu niin sit voi olla pitempään? Kannattaa kysyä veripalvelusta kun ei periaattees oo kokemusta tuollaisista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vajaan kolmen vuoden aikana oon käyny 9 kertaa luovuttamassa ja samaa tahtia on tarkotus jatkaa!
Aina kun luovuttaminen on ajankohtasta niin koitan haastaa jonku kaverin mukaan hyvän asian puolesta... :)

Veripalvelun sivustolla sanotaan että verta otetaan laskimosta 450 ml ja veripussi täyttyy 5–10 minuutissa. Siellä myös lukee joitain edellytyksiä:

http://www.veripalvelu.fi/www/16

E: tämä taisi tulla aivan sekunnilleen samaan aikaan Xairaxin postauksen kanssa :D

Eilen kävin noin vuoden tauon jälkeen. Sillon kävin säännöllisesti kahden kk välein ja hemoglobiini oli juuri ja juuri yli miesten sallitun, joka kerta sain rautatabletteja mukaan. Nyt oli 160 hemoglobiini. Jatkossa pidän siis hiukan enemmän kuin tuon 2kk väliä, jotta hemoglobiini pysyy hyvällä tasolla.

Ite olin isossa leikkauksessa muutama vuosi sitten (reisiluu oli poikki) ja muistelisin että minulle varattiin/annettiin todella paljon verta silloin.
Joten kaitpa se on ihan sopivaa että tässä lähiaikoina kävisi taas luovuttamassa sitä verta, varsinkin kun itse olen muitten verta tarvinnut paljon :)

Veren luovuttaminen on helppo tapa auttaa ja itsekin on tullut pari kertaa käytyä. Ongelmana molemmilla kerroilla on ollut huonovointisuus luovutuksen loppupuolella. En tosiaan ymmärrä mistä se voisi johtua. Piikkikammoa ei ole ollenkaan, enkä neulaa edes juuri tunne. Niillä penkeilläkin on mukava makialla, mutta silti molemmilla kerroilla on ruvennut huimaamaan ja kylmää hikeä pukkaamaan päälle, kun pussi on ~3/4 osaa täynnä. Tämän jälkeen penkkiä kallistettu siten, että pää on muuta kehoa alempana ja olen kyennyt hoitamaan luovutuksen loppuun asti. En ymmärrä mistä johtuu. Ilmeisesti keho vaan ei tykkää kun verta otetaan.

Pitäis taas mennä... Hemoglobiini kohtuukorkea, joten joutaa luovutella. :) Itseasiassa jo vähän ehkä alkaa olla turhankin korkea, 160 tietämillä yleensä. Kävi jo kerran 169:ssa.

Mun on ollu tarkotus käydä jo pitemmän aikaa taas, mutta aina on joku flunssa tai jokin, mikä estää, kun veripalvelu ei käy täällä korvessa kuin kerran kuussa.
Neljä kertaa olen saanut käytyä. Hemoglobiini on ollut yleensä ihan jees, mutta pitäisi rautatabletteja viitsiä syödä, että pysyisi varmasti alarajan päällä.

Faijalla tulee vuoden lopussa 150 kertaa täyteen noita luovutuksia, ja on muakin yrittäny saada käymään verenluovutuksessa. Ei tosta varmaan juuri haittaa ole (?) ja saisi ainakin veriryhmän selville jne :) Pitää harkita.

Jees, tänään tuli kolmas kerta plakkariin, hemogloobiini 154 ja veriryhmäkin oli ilmestyny lappuun.

Vaikuttaako verenluovutus mitenkä treeneihin? Pitäääkö pitää taukoa? Tuleeko tehonmenetystä? Tuleeko kehityksen hidastumista?

Muutaman päivän voi olla, että happi ei kulje treeneissä ihan toivotulla tavalla ainakaan isoissa liikkeissä (esim. kyykky, mave). Kannattaa ajoittaa niin, että käy luovuttamassa sillon, kun on vähän kevyempi jakso menossa.

Ylihuomenna taas luovuttamaan, eli pullaa syömään (hirmuhyvät tarjoilut)! Huomenna kunnon treeni ja sit viikonloppuna kevyemmin; ensi viikolla taas kulkee.

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa verenluovutuksen ja treenin kanssa. Pyrin käymään reilun parin kuukauden välein ja mulla on vielä hemoglobiinit kohtalaisen matalat. Samana päivänä verenluovutuksen jälkeen en ole treenaillut, mutta seuraavana päivänä on harjoittelu jatkunut ihan normaalisti ilman mitään erityisiä tuntemuksia. Varmaan aika yksilöllistä tämäkin, mutta tuskinpa hyväkuntoiselle nuorelle kovin herkästi mitään kummempaa verenluovutuksesta seuraa. En ole perehtynyt asiaan sen enempää, joten ihan omien kokemuksieni perusteella kirjoitan.

En kyllä uskalla, taju meinaa lähtiä jo perus verikokeessa, ja ei ollut kaukana että olis lähtenyt kun poistettiin polvesta nestettä ja verta kun kerran vähän revähti siteet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom