Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä nyt laitan tänne näitä kysymyksiä siltä varalta että joku vastais.
Miksi verenluovutus on monopolisoitu veripalvelulle suomessa?
Miksi veripalvelu on osa SPR:ää?
Miksi miesten välinen seksi estää verenluovutuksen iäksi?
En jaksanut selailla, onko ollut aikaisemmin puheena...
Mutta näin joulun alla ajattelin udella tuohon verenluovutukseen liittyviä ajatuksia. Olen ite leikkurissa töissä ja nimenomaan siinä anestesiapuolella näkee, miten paljon sitä verta tarvitaan - tarvittavat määrät punasolujen, jääplasman ym. taholla ovat valtavia, yksi potilas voi kiskoa kevyesti 8 yksikköä :jahas:
Itse olin sekä verenluovutuksessa että luuydinluovutusrekisterissä, mutta tän diabeteksen puhkeamisen vuoksi minut poistettiin listoilta :( Nyt koitan tuota ukkoa aina ahistella luovuttamaan, aika huonoin tuloksin :jahas: Käykää nyt yhdet pussit täyttämässä joulun kunniaksi mun puolesta :thumbs: Ai niin mutku treenit menee pilalle :lol2:
Niin ja mikä on veriryhmäsi? Mä edustan ryhmää B+
Mä nyt laitan tänne näitä kysymyksiä siltä varalta että joku vastais.
Miksi veripalvelu on osa SPR:ää?
Miksi miesten välinen seksi estää verenluovutuksen iäksi?
Tossa ei vastata kysymykseen, eli "Miksi se on ikuinen este?". Kiitos kuitenkin linkistä.Kahteen ekaan ei oo vastausta, mutta tossa vähän tietoa http://www.veripalvelu.fi/www/2051.
Se joka muuten kuolee?Kuka ny haluisi homostelijoiden verta itseensä?
Hallituksen esitys Eduskunnalle veripalvelulaiksi:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/sho...04&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD
Veripalvelulaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050197
LÄHDE: Finlex.
Tuolta vaan lukemaan. Tosin 3. kysymykseen tulikin jo vastaus. Jospa tuolta löytäisit mieltäsi painavat vastaukset 1. ja 2. kysymyksiin.
Tuossa jonkun muun linkittämässä jutussa oli kohta "Miesten välisestä seksistä aiheutuva verenluovutuskielto perustuu infektiotautien esiintyvyyttä ja ilmaantuvuutta koskeviin tutkimuksiin ja tilastoihin. Niiden valossa miesten väliseen seksiin liittyy suurentunut verivalmisteiden hiv-riski." Eli kai siellä ajatelleen "kerran homo, aina homo".
Tunnen 3 ihmistä: (nää on siis ihan oikeita eläviä ihmisiä eikä kuvitteellisia esimerkkejä):
a) Homo, elänyt n. 15v parisuhteessa saman miehen kanssa.
b) BI, eli pitkään miehen kanssa (n. 5v), nyt naimisissa naisen kanssa, lapsi tulossa.
c) Hetero, n. 10v naimisissa, pettää muijaansa usein, ei käytä kortsua koska ei tykkää niistä.
Näistä vain c saa luovuttaa verta, en vain kertakaikkiaan ymmärrä sitä logiikkaa. En sitten millään. Yritin etsiä sitä sitä kautta, että tuolla oletettaisiin että kaikki homot paneskelisivat ristiin rastiin jatkuvasti ilman ehkäisyä. Tuo kuitenkin kaatuu siihen, että tuota tuoretta partneria kysytään erikseen.
C saa luovuttaa vain jos 3 kk kulunu edellisestä uudesta seksisuhteesta. Joten jos usein pettää niin eipä ole luovutuskelpoinen.
Muistelen, että noihin homojen luovutuskieltoihin ois tulossa muutoksia. Aika vanha säännös kai tuo pysyvä kielto.
Toi on kans ihmetyttänyt miksi homoseksi on este verenluovutukselle.. entäs lepsoseksi sitten (säännöissähän lukee miestenvälinen seksi, jos oikein muistan?)
Voihan kaksi homoa olla parisuhteessa siinä kuin heteroparikin??
Rajoitukset on IMO aivan liian tiukkoja, toki hyvä että seulotaan mutta..
Homoseksi on este koska se on HIV-riski. Se ei ole ikuinen este koska se on HIV riski, vaan koska se on jossain joskus päätetty niin. Siihen ei liity parisuhteet, mutta voisi liittyä.Homoseksi on este, koska se on HIV-riski ja testit eivät ole täydellisiä. Kyse on riskien minimoinnista. Kun samat veriannokset jaetaan monen muun kanssa, niin yksikin saastunut erä saastuttaisi lukuisia muita. Ei liity mitkään vitun parisuhteet! Mistä helvetistä päättelit että liittyis?
Luuletko, että luovutus on jokin ihmisarvokysymys?
Sillä perusteella, että esim. 10v prostituoituja ilman ehkäisyä höylännyt saa luovuttaa verta kun malttaa olla vuoden tekemättä sitä. Miesten välistä seksiä ei sen sijaan hyvitä mikään aika. Nämä sukupuoliseen käyttäytymiseen liittyvät rajoitukset eivät siis ole linjassa keskenään.Milläköhän perusteella rajoitukset ovat mielestäsi liian tiukkoja?