Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

Mä nyt laitan tänne näitä kysymyksiä siltä varalta että joku vastais.

Miksi verenluovutus on monopolisoitu veripalvelulle suomessa?
Miksi veripalvelu on osa SPR:ää?
Miksi miesten välinen seksi estää verenluovutuksen iäksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi on kans ihmetyttänyt miksi homoseksi on este verenluovutukselle.. entäs lepsoseksi sitten (säännöissähän lukee miestenvälinen seksi, jos oikein muistan?)

Voihan kaksi homoa olla parisuhteessa siinä kuin heteroparikin??

Niin ja luovuttaisin jossei olisi aina jokin este, malarialääkitys, tatuointi, ties mitä.. ei ole vuosiin ollut saumaa enkä enää ole jaksanut edes ajatella. Rajoitukset on IMO aivan liian tiukkoja, toki hyvä että seulotaan mutta..

En jaksanut selailla, onko ollut aikaisemmin puheena...

Mutta näin joulun alla ajattelin udella tuohon verenluovutukseen liittyviä ajatuksia. Olen ite leikkurissa töissä ja nimenomaan siinä anestesiapuolella näkee, miten paljon sitä verta tarvitaan - tarvittavat määrät punasolujen, jääplasman ym. taholla ovat valtavia, yksi potilas voi kiskoa kevyesti 8 yksikköä :jahas:

Itse olin sekä verenluovutuksessa että luuydinluovutusrekisterissä, mutta tän diabeteksen puhkeamisen vuoksi minut poistettiin listoilta :( Nyt koitan tuota ukkoa aina ahistella luovuttamaan, aika huonoin tuloksin :jahas: Käykää nyt yhdet pussit täyttämässä joulun kunniaksi mun puolesta :thumbs: Ai niin mutku treenit menee pilalle :lol2:

Niin ja mikä on veriryhmäsi? Mä edustan ryhmää B+ :)

Verta olen luovuttanut tähän mennessä n. 20 kertaa. Liityin vajaa 10 vuotta sitten luuydinluovutusrekisteriin ja kutsu tarkempiin tutkimuksiin on tullut jo 3 kertaa, joista 1 on johtanut luuytimen luovutukseen. Harmi vain, että se lapsi ei kuulemma selvinnyt. Veriryhmä AB+.

Mä nyt laitan tänne näitä kysymyksiä siltä varalta että joku vastais.

Miksi veripalvelu on osa SPR:ää?
Miksi miesten välinen seksi estää verenluovutuksen iäksi?

Hallituksen esitys Eduskunnalle veripalvelulaiksi:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/sho...04&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

Veripalvelulaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050197

LÄHDE: Finlex.

Tuolta vaan lukemaan. Tosin 3. kysymykseen tulikin jo vastaus. Jospa tuolta löytäisit mieltäsi painavat vastaukset 1. ja 2. kysymyksiin.

Kahteen ekaan ei oo vastausta, mutta tossa vähän tietoa http://www.veripalvelu.fi/www/2051.
Tossa ei vastata kysymykseen, eli "Miksi se on ikuinen este?". Kiitos kuitenkin linkistä.

Kuka ny haluisi homostelijoiden verta itseensä?
Se joka muuten kuolee?

Hallituksen esitys Eduskunnalle veripalvelulaiksi:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/sho...04&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

Veripalvelulaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050197

LÄHDE: Finlex.

Tuolta vaan lukemaan. Tosin 3. kysymykseen tulikin jo vastaus. Jospa tuolta löytäisit mieltäsi painavat vastaukset 1. ja 2. kysymyksiin.

Eli et tiedä, mutta aattelit heitellä linkeillä. Tuolla ei SPR:ää mainita muuten kuin seuraavasti:
"Suomen Punaisen Ristin on 31 päivään toukokuuta 2005 mennessä ilmoitettava Lääkelaitokselle, että sen veripalvelun toiminta vastaa tätä lakia ja sen nojalla annettua sosiaali- ja terveysministeriön asetusta ja Lääkelaitoksen määräyksiä"

Lue myös 2 §.

4 §
Toimilupa ja ilmoitus

Veripalvelulaitoksella on oltava Lääkelaitoksen myöntämä toimilupa. Toimilupaan voidaan liittää veripalvelutoiminnan laajuutta koskevia ehtoja. Veripalvelulaitoksen on tehtävä toimintansa olennaisista muutoksista ilmoitus Lääkelaitokselle.

Lääkelaitoksen on myönnettävä kirjallisesta hakemuksesta toimilupa veripalvelutoimintaa varten kunnalle, kuntayhtymälle, yhdistykselle tai muulle vastaavalle yhteisölle, jolla on edellytykset täyttää tämän lain veripalvelutoiminnalle asettamat laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Lupahakemuksessa on oltava laitoksen henkilöstöä, tiloja, laitteita ja tarvikkeita koskevat tiedot sekä tiedot veren ja sen osien luovutusta, tutkimista, käsittelyä, säilytystä, kuljetusta, jakelua ja veriturvatoimintaa koskevista menettelytavoista.

Verikeskuksen on tehtävä toiminnastaan ja sen olennaisista muutoksista ilmoitus Lääkelaitokselle.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä veripalvelulaitoksen toimilupahakemuksesta, verikeskuksen toiminnasta tehtävästä ilmoituksesta sekä toimilupahakemuksessa ja ilmoituksessa vaadittavista tiedoista.

SPR:n veripalveulla kai on tuo lupa ja sitä voi hakea myös kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai muu vastaava yhteisö. En sitten tiedä onko muilla kuin SPR:llä tuo toimilupa. SPR:n veripalvelulle ei ole mitenkään erityisesti annettu monopoliasemaa.

Joo, tuohon 2. kysymykseen ei varmaa löydy vastausta mun linkeistä, sorry.

Tuossa jonkun muun linkittämässä jutussa oli kohta "Miesten välisestä seksistä aiheutuva verenluovutuskielto perustuu infektiotautien esiintyvyyttä ja ilmaantuvuutta koskeviin tutkimuksiin ja tilastoihin. Niiden valossa miesten väliseen seksiin liittyy suurentunut verivalmisteiden hiv-riski." Eli kai siellä ajatelleen "kerran homo, aina homo".

Kävin 2011 vuoden alussa. 2012 vuoden alussa olin käymässä -> passi unohtui osastolle. Noh, ei se mitään, kävin hakemassa sen. Tulin takaisin -> 3 vuoden luovutuskielto lääkityksen ja terveydentilan takia + massiivinen vitutus. Sano et 2015 vuonna voidaan sit kattoa uudestaan, lääkärin pitäs tarkistaa.

Ei sitten. Vituttaa kun kerrankin jotain hyvää voi tehdä tässä elämässä ja auttaa muita, niin nyt sekin sitten meni.

Tuossa jonkun muun linkittämässä jutussa oli kohta "Miesten välisestä seksistä aiheutuva verenluovutuskielto perustuu infektiotautien esiintyvyyttä ja ilmaantuvuutta koskeviin tutkimuksiin ja tilastoihin. Niiden valossa miesten väliseen seksiin liittyy suurentunut verivalmisteiden hiv-riski." Eli kai siellä ajatelleen "kerran homo, aina homo".

Tunnen 3 ihmistä: (nää on siis ihan oikeita eläviä ihmisiä eikä kuvitteellisia esimerkkejä):
a) Homo, elänyt n. 15v parisuhteessa saman miehen kanssa.
b) BI, eli pitkään miehen kanssa (n. 5v), nyt naimisissa naisen kanssa, lapsi tulossa.
c) Hetero, n. 10v naimisissa, pettää muijaansa usein, ei käytä kortsua koska ei tykkää niistä.

Näistä vain c saa luovuttaa verta, en vain kertakaikkiaan ymmärrä sitä logiikkaa. En sitten millään. Yritin etsiä sitä sitä kautta, että tuolla oletettaisiin että kaikki homot paneskelisivat ristiin rastiin jatkuvasti ilman ehkäisyä. Tuo kuitenkin kaatuu siihen, että tuota tuoretta partneria kysytään erikseen.

Tunnen 3 ihmistä: (nää on siis ihan oikeita eläviä ihmisiä eikä kuvitteellisia esimerkkejä):
a) Homo, elänyt n. 15v parisuhteessa saman miehen kanssa.
b) BI, eli pitkään miehen kanssa (n. 5v), nyt naimisissa naisen kanssa, lapsi tulossa.
c) Hetero, n. 10v naimisissa, pettää muijaansa usein, ei käytä kortsua koska ei tykkää niistä.

Näistä vain c saa luovuttaa verta, en vain kertakaikkiaan ymmärrä sitä logiikkaa. En sitten millään. Yritin etsiä sitä sitä kautta, että tuolla oletettaisiin että kaikki homot paneskelisivat ristiin rastiin jatkuvasti ilman ehkäisyä. Tuo kuitenkin kaatuu siihen, että tuota tuoretta partneria kysytään erikseen.

C saa luovuttaa vain jos 3 kk kulunu edellisestä uudesta seksisuhteesta. Joten jos usein pettää niin eipä ole luovutuskelpoinen.

Muistelen, että noihin homojen luovutuskieltoihin ois tulossa muutoksia. Aika vanha säännös kai tuo pysyvä kielto.

C saa luovuttaa vain jos 3 kk kulunu edellisestä uudesta seksisuhteesta. Joten jos usein pettää niin eipä ole luovutuskelpoinen.

Muistelen, että noihin homojen luovutuskieltoihin ois tulossa muutoksia. Aika vanha säännös kai tuo pysyvä kielto.

Ton säännön puitteissahan ei kukaan pakkislainen panomies saa luovuttaa verta

Kerran oon yrittäny luovuttaa verta, ja voi olla seuraava kerta hamassa tulevaisuudessa.

Ekalla kerralla ne arpo 30min että saanko ylipäätänsä luovuttaa. Olin käynyt Australiassa, oli uutta rokotetta taustalla.. Oon atoopikko jne.
Lopulta päästivät läpi, ja hoitaja yritti löytää suonta. Ei löydy, pyörittelee neulaa vähän käsivarressa, AH sitä fiilistä.
Päättivät lopulta yrittää toisesta käestä, mutta tässä välissä täytyy vaihtaa veripussi, ja sitä kautta veripussin viivakoodit tms. Toisen käen kohalla suoni löytyi ja pääsin vihdoin "rentoutumaan" tuolille ja kattomaan Ostos-TV:tä... Kunnes se veri loppui 0,5dl jälkeen. Sit hoitajakin jo sano et "ehkä on parempi et lähet kotia päin" :D

Toi on kans ihmetyttänyt miksi homoseksi on este verenluovutukselle.. entäs lepsoseksi sitten (säännöissähän lukee miestenvälinen seksi, jos oikein muistan?)

Voihan kaksi homoa olla parisuhteessa siinä kuin heteroparikin??

Rajoitukset on IMO aivan liian tiukkoja, toki hyvä että seulotaan mutta..

Homoseksi on este, koska se on HIV-riski ja testit eivät ole täydellisiä. Kyse on riskien minimoinnista. Kun samat veriannokset jaetaan monen muun kanssa, niin yksikin saastunut erä saastuttaisi lukuisia muita. Ei liity mitkään vitun parisuhteet! Mistä helvetistä päättelit että liittyis? Luuletko, että luovutus on jokin ihmisarvokysymys?

Milläköhän perusteella rajoitukset ovat mielestäsi liian tiukkoja? Oletko tehnyt ainuttakaan riskianalyysiä aiheesta?

En ole koskaan luovuttanut verta enkä aio. Keikun siinä ja siinä, saanko edes luovuttaa kehon massan perusteella ja mulla on hemoglobiini muutenkin alhainen.

Olen luovuttanut verta 2 kertaa. Pitemmän aikaa on jo tarkoitus mennä uudestaan, vaan Veripalvelu käy paikkakunnalla parin viikon välein ja mulle on tähän mennessä aina sattunut sille päivälle työvuoro juuri luovutusaikaan ja en ole päässyt. Tarkoitus on kyllä käydä, tuli hyvä mieli kun jollekin muulle on verestä varmasti hyötyä.

Kun veriryhmä on AB+ (tai -, en muista kumpi) niin voi ihan hyvällä omallatunnolla olla luovuttamatta. Hätätilanteessa ainut veriryhmä, jolle edes voisi luovuttaa verta (AB+) voisi kuitenkin vastaanottaa mitä verta tahansa.

Vastasit jollekin muulle, minä vastaan sinulle.

Homoseksi on este, koska se on HIV-riski ja testit eivät ole täydellisiä. Kyse on riskien minimoinnista. Kun samat veriannokset jaetaan monen muun kanssa, niin yksikin saastunut erä saastuttaisi lukuisia muita. Ei liity mitkään vitun parisuhteet! Mistä helvetistä päättelit että liittyis?
Homoseksi on este koska se on HIV-riski. Se ei ole ikuinen este koska se on HIV riski, vaan koska se on jossain joskus päätetty niin. Siihen ei liity parisuhteet, mutta voisi liittyä.

Luuletko, että luovutus on jokin ihmisarvokysymys?

Selkeästi.

Milläköhän perusteella rajoitukset ovat mielestäsi liian tiukkoja?
Sillä perusteella, että esim. 10v prostituoituja ilman ehkäisyä höylännyt saa luovuttaa verta kun malttaa olla vuoden tekemättä sitä. Miesten välistä seksiä ei sen sijaan hyvitä mikään aika. Nämä sukupuoliseen käyttäytymiseen liittyvät rajoitukset eivät siis ole linjassa keskenään.

Verenluovutuksessa käyn kun aikataulullisesti sopii kiertävän veripalvelun kanssa yhteen, luuydinrekisteriin liityin jonkin aikaa sitten. Todennäköisesti itsekkäistä syistä- auttmisesta tulee hyvä mieli.

Pitäis taas mennä.... Vähä turhan paksua toi veri. Ei tekis siis yhtään huonoa.
Oon kyllä tavannut käydä pari kertaa vuodessa, nyt vaan on jo yli puolen vuoden tauko.

en ole luovuttanut enää yli 10 vuoteen kun alkoi tuo veripalvelun käytännöt nyppiin.. ihmisen seksuaalisuus (tässä tapauksessa homoseksuaalisuus) itsessään ei pitäisi olla luovutuksen este vaan pikemminkin ihmisen seksuaalikäyttäytyminen.

ja verenluovutuksen estävällä seksuaalikäyttäytymisellä tarkoitan suojaamatonta seksiä, riippumatta siitä onko ihminen sitten homo/hetero/bi/trans..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom