Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo moniin vuosiin käyny...pitäis kyl aktivoitua.

Olen käynyt viimeisenä kolmena kertana kun tällä paikkakunnalla verenluovutus on ollut. Kyllä pyrin käymään niin paljon kuin pystyn. Eipä se minulta ole pois ja kohtuullisen pieni vaiva se on varsinkin kun saa leipää ja mehua/kahvia vaivanpalkaksi. Viimeksi näin jopa pyörtymistapauksen kun yksi nainen alkoi yhtäkkiä sätkimään tuolissa luovutuksen jälkeen. Aika rajun näköistä vaikka se ei niin vakavaa ollutkaan.

Muutama viikko sitten tuli ekan kerran käytyä ja ihan "rento" kokemushan se oli. :) Ei kestänyt kovin kauaa ja sai syödä kolmioleipiä yms pikkupurtavaa. Jos ei muuten niin käy vaikka sen ilmaisen välipalan takia. :D

Nostetaanpa ihan verenluovutuksen mainostamiseksi... Veritilanne on huono, että jos vaan pystytte luovuttamaan niin menkää ihmeessä.

Ai niin, ja älkää lukeko seuraavaa sitten jos harkitsette luovutusta :D

Miulla oli eilen toinen luovutuskerta, ja ei mennyt nyt homma ihan putkeen. Luovutus itsessään sujui helpommin kuin viimeksi (viimeksi ei meinannut verta tulla, neulaa piti kääntää koko ajan) mutta kahviossa lähti jalat alta ja sain sitten makoilla sohvalla siellä paikanpäällä yli tunnin... Pyörrytti niin hitosti. Mutta edellisellä kerralla ei käynyt mitään! Nyt syynä oli varmaan se, että edellisestä luovutuksesta oli juuri tasan se 90 päivää. Plus että olen justjust sen 50 kiloa, ja mulla on ultramatala verenpaine. Siellä joutuivat sitten antamaan verenpainetta nostavaa lääkettä :D

Mut kammoa ei jäänyt, pidän pidemmän tauon ennen seuraavaa luovutusta ja sit taas uudestaan. En luovuta, vaan luovutan uudelleen ;)

edit: nii ja siellä on ne hyvät syötävät sitten :)

Hyvä nosto Mayflower :worship:! Veripalvelun sivuilta kohdasta veritilanne näkee, että tilanne on todella paha: O- ihan tyhjä ja A+, A- ja B-:kin huolestuttavalla tasolla.

Itse en pääse luovuttamaan ainakaan vuoteen, sillä olen viimeisilläni raskaana ja siitä tulee ainakin vuoden karenssi. Viimeksi olen luovuttanut muistaakseni joskus vuonna 2005, sen jälkeen on ollut eri näkösiä karensseja mm. johtuen reissailusta malaria-alueille. Mutta heti menen, kunhan taas pääsen.

Kerran multakin lähti taju luovuttamisen jälkeen, se tais olla juuri viimeksi kun kävin. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja olenkin pompannut melkein suoriltaan luovutuksesta ylös ja jatkanut matkaa. Viimeksikin tein näin, kun olin TTY:llä luovuttamassa ja suuntasin luovutuksesta suoraan lounaalle. Jonossa rupes jo vähän heikottamaan ja pöytään päästessä tajusin, että nyt olis saatava jalat ylös ja vähän äkkiä. Näin vähän matkan päässä tyhjän sohvan ja suunnistin sitä kohti. Loppumatkasta en enää nähnyt mitään, mutta onneksi pääsin sohvalle asti. Kintut ylös, vähän lepoa ja sitten takaisin lounaan ääreen. En tiedä miksi tuo heikotus tuli, oli varmaan verensokeri liian alhaalla, vaikka litkin kyllä veripalvelussa tarjottua mehuakin ennen ja jälkeen luovutuksen. Noh, ei toi kovin paha tilanne ollut ja aion vastaisuudessakin luovuttaa. Ens kerralla kuitenkin kuuntelen tarkemmin omaa oloa luovutuksen jälkeen.

Eihän tonne pääse koskaan viriilit poikamiehet :jahas:
Tämä on kyllä surullista, mutta totta. Hieman myös kummallista mielestäni koska jos sitä kondomia on käyttänyt niin tautien saamisen riski on käsittääkseni 0%. Lisäksi veri testataan kuitenkin tautien varalta vaikka olisikin kelvollinen luovuttaja(selibaatissa tai vakituisessa parisuhteessa elävä :D)

Sama :(

Viimeks intissä ja silloinkin pääsin pihalle asti kunnes lähti taju, onneks alikersantti otti kopin kaatuvasta taistelijasta :D

Sama, paitsi sillä erotuksella, että kukaan ei ottanu koppia :) Eikä edes otettu verta, olin vaan siellä "tunnilla" kuuntelemassa verihäiskän juttuja. Sitten oltiin lähös toiselle kasarmitalolle, "Asento!", jonka jälkeen taju lähtee ja kaaduin vaan. Siinä sitten ihmeteltiin, talutettiin istuskelemaan vähänmatkanpäähän, ja taas läks taju.

Eli tosiaan, joku verikammo on aina ollu, ja sitten kirjottelin tossa 2005 tähän samaan threadiin, että lähti verenluovutuksessa taju, niin se kammo on tullu potenssiin 2. Jotenkin ainakun puhutaan verestä, tai katon telkkarissa jotain kirurgiajuttuja, niin tunnen kuinka elimistössä veri hyytyy, hengitys muuttuu oudoks, alkaa huipata ja lopulta lähtee taju, jossen saa muuta mietittävää.

kaksi kertaa käyty ja nyt on sitten verenluovuttajan kortti lompakossa :)

tykkään ite käydä ja arvostan niitä ketkä käy, todella tärkeä asia kyseessä :haart:

Mä kävin pitkästä aikaa parisen viikkoa sitten. Sen tuoreen kanelipullan takiahan sinne mennään...:D Kerran oon pyörtynyt, omaa tyhmyyttäni kispoin liian nopeesti pullapöytään. 10-15min yritän malttaa makoilla luovutuksen jälkeen, hoitsu tuo aina mehuakin, näin on hyvin mennyt yleensä, 14 luovutusta takana. Piikkikammo on, kerran erehdyin vilkaisemaan enkä erehdy toista kertaa. Yök.

Sama, paitsi sillä erotuksella, että kukaan ei ottanu koppia :) Eikä edes otettu verta, olin vaan siellä "tunnilla" kuuntelemassa verihäiskän juttuja. Sitten oltiin lähös toiselle kasarmitalolle, "Asento!", jonka jälkeen taju lähtee ja kaaduin vaan. Siinä sitten ihmeteltiin, talutettiin istuskelemaan vähänmatkanpäähän, ja taas läks taju.

Eli tosiaan, joku verikammo on aina ollu, ja sitten kirjottelin tossa 2005 tähän samaan threadiin, että lähti verenluovutuksessa taju, niin se kammo on tullu potenssiin 2. Jotenkin ainakun puhutaan verestä, tai katon telkkarissa jotain kirurgiajuttuja, niin tunnen kuinka elimistössä veri hyytyy, hengitys muuttuu oudoks, alkaa huipata ja lopulta lähtee taju, jossen saa muuta mietittävää.

Itellä samanlainen homma.

Ala-asteen aikana lähti peräti kolmesti taju. Kotona kerran ja koulussa kahesti. Aina ollu jotain sisälmyshommia tilanteessa. Videoita ihmisen biologiasta, kalojen leikkelyä jne.

Lähellä on ollu useammankin kerran tajunmenetys vastaavissa tilanteissa, mutta selvinny pahalla ololla joka on sitten mennyt ohi.

Sinänsä kiusalliista, kun voi tulla hyvinkin herkästi ihan jo jonkun puheista ahdistava olo.

Niin ja itse aiheeseen. En ole käynyt luovuttamassa vaikka tarkoitus on kyllä hyvä.

En oo käyny, voisin kyllä periaattessa luovuttaa jos ois turhaa aikaa riittävästi.:offtopic: Sisäelimet oon jo suostunu luovuttaa (semmonen saatanan luovutus kortti o kukkarossa). Vaikka mun maksaa tuskin kelpuutetaan.. :evil:

Katsoisin kyllä infoa, mutta SPR:n sivut on bittihelvetissä. Mielessä on kyllä käynyt useammin kuin kerran..

SPR otti toissapäivän käyttöön uuden ohjelmiston, joka ei ole tainnut sen jälkeen juurikaan toimia ja on sotkenut myös interwebsivut. (kuulin tämän kun meillä oli eilen työpaikalla verenluovutus)

Aloitin 18-vuotiaana, nyt 23 kertaa koossa. Tatuoinnit aiheuttavat 6 kk karenssin per tatuointikerta, joten haittaa suorittamista.

Pienellä vaivalla hyvä mieli ja hyvät sapuskat (leipää ja vastaavaa).

(eikä se satu, oikeesti)

Verenluovuttajan perusedellytykset
· Luovuttajan tulee olla terve.
· Luovuttajan tulee olla 18–65-vuotias.
· Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias.
· Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla
125–175 g/l.
· Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
· Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kolmen kuukauden ajan.
· Luovuttajan tulee todistaa henkilöllisyytensä Suomen viranomaisen myöntämällä, kuvallisella henkilötodistuksella. Verenluovuttajakortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen.

Kävin luovuttamassa verta, kun hemoglobiini oli 193 ja sitä piti hieman saada laskemaan alemmas.

Eikai siinä, ilmaiset pullakahvit, parempi olo fyysisesti ja hyvä mieli tuli kaupanpäälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom