Kävellen kireeseen kuntoon!

Rasvanpoltto on tuntunut melkein aina itselle siltä kuin kävelisin koko ajan ylämäkeen. Nyt luin artikkelin, että tekemällä juuri tätä, kävelemällä ylämäkeen, rasvanpoltosta tulisi paljon helpompaa. T-Nationin artikkeli on tässä: T Nation | Get Ripped. Get Walking.

Kyllä tuo ainakin järkeen käy. Matalasykkeinen aktiviteetti polttaa rasvaa paremmin kuin tosi kovasykkeinen, kävely ennemminkin palauttaa kuin rasittaa hermostoa (HIIT), lisää aerobista kuntoa aiheuttamatta paljoakaan lihaskatoa, ja sen aikana on paljon helpompi keskittyä kuuntelemaan vaikka jotain e-kirjaa tai luennointia kuulokkeilta. Ja lista jatkuu...

Itse ajattelin ottaa tuon keskitaso-ohjelman kokeiluun aloittamalla viikosta 2 ja vetää tuon seitsemän viikkoa säännöllisesti, kun salikin on tuossa ihan vieressä. Voin tänne sitten postailla tuloksia.

Niin ja tietenkin, onko kellään täällä omia kokemuksia kävelyn vaikutuksesta rasvanpolttoon? Monet tekee tuota treenin jälkeen palauttavana harjoitteena ja kun lihasten glykogeenivarastot ovat tyhjillään, polttaa tämä kuulemma rasvaakin siinä samassa.

On se paljon helpompaa mennä salille kävelemään kuin ulos vetämään rankkoja intervallitreenejä. Tai siis kynnys on paljon matalampi ja kävelyä on helpompi tehdä sen takia säännöllisesti. Oli kyllä siistiä kun oli 40 minuuttia kävellyt juoksumatolla ja tuli siitä pois, niin kävely oli yhtä liukumista. Piti kävellä sali kolme kertaa ympäri, kun oli niin hauskaa ja smoothia :D

Mä olen pakon edessä kävellyt viime kuukausina aivan vitusti (pardon my French). Salille on matkaa 5,5km joten kävelen sinne ja takaisin 4-5krt viikossa. En ole huomannut mitään eroa rasvanpolttoon verrattuna siihen aikaan kun vielä omistin auton ja köröttelin sillä salimatkat - paino ei laske vaikka aerobista tulee noin helvetillinen määrä viikkotasolla.

Mä olen pakon edessä kävellyt viime kuukausina aivan vitusti (pardon my French). Salille on matkaa 5,5km joten kävelen sinne ja takaisin 4-5krt viikossa. En ole huomannut mitään eroa rasvanpolttoon verrattuna siihen aikaan kun vielä omistin auton ja köröttelin sillä salimatkat - paino ei laske vaikka aerobista tulee noin helvetillinen määrä viikkotasolla.

Ettei vaan ruokakin olisi maistunut vähän paremmin? No offense :D

Ettei vaan ruokakin olisi maistunut vähän paremmin? No offense :D

No ei todellakaan ole - jos jotain niin päinvastoin. Autoillessa söin reippaasti yli 2000 kaloria /vrk, nyt oon pyrkiny pitämään 1700-2000 mut kun ei tipu niin ei tipu.

Joulu-tammikuussa kävelin (reippaasti) työmatkat (3.1 km suuntaansa) ja siihen päälle joka päivä yhteensä vähintään n. 5 km koiran kanssa. Söin aika pitkälle mitä mieli teki ja vähintään kerran viikossa vedin sokeriöverit lähinnä suklaakekseistä. Tahtomattani laihduin koko ajan ja lopulta painoin jopa alle 58 kg (itselle tuo oli iso pudotus, yleensä paino ollut välillä 60-63 kg). Päikyn ekalla sivulla on kuvakin siitä kunnosta, johon vahingossa päädyin.
Edit. Tosiaan siis paino putosi tahtomattani, aina ollut ongelmia syödä riittävästi ja nuo reippaat kävelyt lisäsivät kulutusta entisestään ilman, että ruokahalu olisi kasvanut samassa suhteessa.

Kun kävely väheni (aloin kulkea työmatkat pyörällä ja nykyisin kasvaneen matkan takia autolla), on myös painoa tullut lisää.
Ainakin omalla kohdalla kävely oli erittäin hyvä keino painonhallinnassa.

No ei todellakaan ole - jos jotain niin päinvastoin. Autoillessa söin reippaasti yli 2000 kaloria /vrk, nyt oon pyrkiny pitämään 1700-2000 mut kun ei tipu niin ei tipu.

Aika jännä. 8-10 tuntia kävelyä viikkoon kuluttaa kuitenkin 2000-2500 kcal ylimääräistä. Vaikka eihän tuo periaatteessa taida olla kuin kilo kolmessa viikossa, mutta vähemmän syömällä luulisi painon putoavan. Itse "saan" normaalisti kävellä vähintään 10 tuntia viikossa ja saan siitä palkkaakin, joten ei ole tarvetta tai kiinnostusta juoksumatolla erikseen tallustella. Lomalla olen huomannut ihan silmämääräisesti että paino on noussut kun kulutus putosi.

En muuten ymmärrä niitä jotka menevät säännöllisesti salille kävelemään. Ulkona huomattavasti mielekkäämpää ja vaihtelevampaa puuhaa.

Mun on pakko ajatella, että kävelyn vaikutus rasvanpolttoon on yksilöllistä, riippuen ilmeisesti mistä roikkuu tai jotain.

Pari vuotta sitten aloitin duunin, jossa kävelin päivittäin jopa 4 tuntia useita kertoja viikossa, reipasta vauhtia. Etukäteen ajattelin että wau, tässähän tulee kevätdieetit ihan itsestään. No eipä tullut, paino ei pudonnut mihinkään ennen kuin aloitin ihan normaalin dieettini. Ja ei, en syönyt sen enempää. Mä olen tarkka syömisteni kanssa eikä mun suuhun mene vahingossa mitään.

Tämä on sinänsä hassua. Koska jos tungen sykemittarin itseeni kiinni niin sehän näyttää ihan järjetöntä kulutusta tuollaisilla kävelymäärillä. Mutta joku funktio kävelyssä on, mikä ei kaikille mitään tehokasta rasvanpolttoa tarjoa.

Mä veikkaan että mulla vaikuttaa jo ikäkin. Toki sekin on yksilöllistä - mutta mulla on aina ollu tosi hidas aineenvaihdunta.

Mut ei se mitään - kävelystä oon kyllä (näin pakon edessä) oppinu ihan tykkäämäänkin. Musiikki & the open road... Sielu lepää :)

Reipas pitkäkestoinen sauvakävely sellaisella 120 sykkeellä saa minulla rasvat palamaan. Ilman sauvoja kävellessä kävelyvauhtini hiipuu huomaamatta ja syke jää ilmeisesti liian alhaiseksi, jotta vaikutus olisi yhtä hyvä.

Mä veikkaan että mulla vaikuttaa jo ikäkin. Toki sekin on yksilöllistä - mutta mulla on aina ollu tosi hidas aineenvaihdunta.

Mut ei se mitään - kävelystä oon kyllä (näin pakon edessä) oppinu ihan tykkäämäänkin. Musiikki & the open road... Sielu lepää :)

Ja jos on muutenkin hyvässä kunnossa niin se kävelyn perusaerobisuus ei välttämättä toimi enää niin stydisti. Aloittelijoille ja kovemman rasvaprosentin omaaville ehkä toimiva juttu.

Eikö tää oo todistettu jo sata kertaa ettei joku tietty sykealue polta sen paremmin rasvaa?
Kuka todistanut, milloin, millaisella kohderyhmällä ja kuinka laaja-alaisesti? Itse en ole ainakaan ikinä tuollaisesta kuullut, vastakkaisesta väitteestä taas paljonkin. Jos keho tarvitsee nopeasti energiaa (korkea sykealue) ja hiilaria ei kehossa järin ole, niin keho alkaa ottaa energiaa lihaksista ym, koska rasvan pilkkominen energiaksi ei vissiinkään niin nopeaa puuhaa ole. Kyllä tää ainakin mulle järkeen käy.

En muuten ymmärrä niitä jotka menevät säännöllisesti salille kävelemään. Ulkona huomattavasti mielekkäämpää ja vaihtelevampaa puuhaa.
Mutku mutku mä tarviin sen 2.5 prosentin ylämäen ja mun pitää hei tarkasti tietää mun nopeus!! No joo, tottakai se hyvällä säällä on rentouttavaa ja kivaa ja vaihtelevampaa ja näin, mutta salilla on aina lämmin ilman vaatekerrostusta eikä siellä ikinä sada ja kävelykoneen näytöltä voi kattoa vaikka Gymlogeja tai luontodokkareita yleareenasta. Ulkona käveleminen yksin on pidemmän päälle tylsää.

Kuka todistanut, milloin, millaisella kohderyhmällä ja kuinka laaja-alaisesti? Itse en ole ainakaan ikinä tuollaisesta kuullut, vastakkaisesta väitteestä taas paljonkin. Jos keho tarvitsee nopeasti energiaa (korkea sykealue) ja hiilaria ei kehossa järin ole, niin keho alkaa ottaa energiaa lihaksista ym, koska rasvan pilkkominen energiaksi ei vissiinkään niin nopeaa puuhaa ole. Kyllä tää ainakin mulle järkeen käy.
Pahimmat treenimyytit ? osa I | Lihastohtori Tuosta voi lukea.

Miksei kehossa olisi hiilaria korkeasykkeisen treenin aikana? Lisäksi keho ei pura lihasta jos käytät esim. heraa tai aminohappoja blokkaamaan kataboliaa.

Kaipa se on aika selvää, että korkeampi tehoinen treeni polttaa rasvaa enemmän, kuin matalatehoinen. On vaan niin, että ihmisellä on omasta kunnostaan rippuen optimaalinen sykealue, jota jaksaa ylläpitää niin pitkään, että energian kulutus muodostuu merkittäväksi. Jos jaksan 140 sykkeellä holkätä 20 minuuttia ja sauvakävellä 120 sykkeella 2 tuntia, niin rasvaa on lähtenyt matalammalla sykkeellä enemmän. Käsittääkseni. Usein käsitän kyllä asiat väärin.

Jos millään kehtaa ottaa sauvat lenkille mukaan, auttaa se asiaa aika paljon. Vauhti pysyy reippaana koko ajan, ja tehdään koko kropalla töitä varsinkin mäkisessä maastossa. Sauvakävely on siinä mielessä hyvä, että se on tehokkaampaa kuin pelkkä kävely, mutta ei aiheuta samanlaista puuskuttamista kuin juoksu. Itse harrastan tätä lajia aina kun vain voin.

Jos millään kehtaa ottaa sauvat lenkille mukaan, auttaa se asiaa aika paljon. Vauhti pysyy reippaana koko ajan, ja tehdään koko kropalla töitä varsinkin mäkisessä maastossa. Sauvakävely on siinä mielessä hyvä, että se on tehokkaampaa kuin pelkkä kävely, mutta ei aiheuta samanlaista puuskuttamista kuin juoksu. Itse harrastan tätä lajia aina kun vain voin.

Vaatisi artikkelin T-nationiin pihvilihakuvien kanssa.

Kaipa se on aika selvää, että korkeampi tehoinen treeni polttaa rasvaa enemmän, kuin matalatehoinen. On vaan niin, että ihmisellä on omasta kunnostaan rippuen optimaalinen sykealue, jota jaksaa ylläpitää niin pitkään, että energian kulutus muodostuu merkittäväksi. Jos jaksan 140 sykkeellä holkätä 20 minuuttia ja sauvakävellä 120 sykkeella 2 tuntia, niin rasvaa on lähtenyt matalammalla sykkeellä enemmän. Käsittääkseni. Usein käsitän kyllä asiat väärin.

Ilmeisesti on väärin ajatella pelkästään rasvanpolttoa liikunnan aikana. Esimerkiksi intervallitreeni vaikuttaa vissiin energia-aineenvaihduntaan vielä suorituksen jälkeenkin. Tämä tosin tulee nyt ihan ulkomuistista, joten voin olla väärässä.

Sitä en ymmärrä miksi aina pitää valita se yksi metodi ja perustella että se on se paras. Miksei voi tehdä sitä aerobista eri sykealueilla?

Pahimmat treenimyytit ? osa I | Lihastohtori Tuosta voi lukea.

Miksei kehossa olisi hiilaria korkeasykkeisen treenin aikana? Lisäksi keho ei pura lihasta jos käytät esim. heraa tai aminohappoja blokkaamaan kataboliaa.

Ahaa, enpäs tuota ajatellutkaan. Anteeksi, olin väärässä :) Aminohappojen ottaminen on kyllä hyvä kikka, mutta hiilaria ei pahemmin ole, jos tekee suorituksen aamulla tyhjään vatsaan (vaikka Sensei Tikka kyllä sanoi, ettei ajankohdalla ole niin paljon väliä...). Mutta pysyn kyllä silti kävelyssä. Paljon rentouttavampaa, palauttavampaa ja mukavampaa kuin intervallitreenit tai juoksu ja samalla voi multitaskaa helpommin.

Back
Ylös Bottom