Kävellen kireeseen kuntoon!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Painavalle (kehonkoostumuksesta riippumatta) nuo kävelylenkit on muutenkin miellyttävämpiä kuin hölkkä tai juoksu. Juoksentelin muutama vuosi sitten kympin lenkkejä, ja missään vaiheessa kunto ei ollut ongelma, mutta nivelet tahtoi kipeytyä pehmeästä alustasta ja iskuvaimennetuista lenkkareista huolimatta.

Toki, jos tarvittavaa sykettä ei onnistu saavuttamaan tuolla kävelyllä, niin silloin vaikutukset jäävät palauttavuuteen, ei niinkään kulutuksen lisäämiseen?

Esimerkiksi intervallitreeni vaikuttaa vissiin energia-aineenvaihduntaan vielä suorituksen jälkeenkin. Tämä tosin tulee nyt ihan ulkomuistista, joten voin olla väärässä.

Eikö tässä ollut kyse siitä, että korkealla intensiteetillä tehdyt harjoitukset nostavat kulutusta myös harjoituksen jälkeiseksi ajaksi, jolloin kokonaisuudessa käytetään enemmän energiaa (=poltetaan rasvaa) kuin matalalla intensiteetillä tehdyissä harjoituksissa, vaikka matalammalla sykealueella palaisikin enemmän rasvaa harjoituksen aikana?

Kuka todistanut, milloin, millaisella kohderyhmällä ja kuinka laaja-alaisesti? Itse en ole ainakaan ikinä tuollaisesta kuullut, vastakkaisesta väitteestä taas paljonkin. Jos keho tarvitsee nopeasti energiaa (korkea sykealue) ja hiilaria ei kehossa järin ole, niin keho alkaa ottaa energiaa lihaksista ym, koska rasvan pilkkominen energiaksi ei vissiinkään niin nopeaa puuhaa ole. Kyllä tää ainakin mulle järkeen käy.

Onko oikeesti noin? Kun kehon toiminnan kannalta olisi loogisesti järkevämpää ottaa se energia sieltä rasvasta kun sehän se sitä varastoenergiaa on. Ei kai se lihasmassankaan purkaminen energiaksi mitenkään tehokasta voi olla?

Vai onko tässäkin kyse siitä kuinka hyvin keho on adaptoitunut käyttämään rasvaa energiaksi?

Painavalle (kehonkoostumuksesta riippumatta) nuo kävelylenkit on muutenkin miellyttävämpiä kuin hölkkä tai juoksu. Juoksentelin muutama vuosi sitten kympin lenkkejä, ja missään vaiheessa kunto ei ollut ongelma, mutta nivelet tahtoi kipeytyä pehmeästä alustasta ja iskuvaimennetuista lenkkareista huolimatta.

Opettele juoksemaan paljain jaloin - lenkkarit, varsinkin korkeakantaiset iskunvaimennetut pronaatiotuella ei tee hyvää nivelille.

Mun on pakko ajatella, että kävelyn vaikutus rasvanpolttoon on yksilöllistä, riippuen ilmeisesti mistä roikkuu tai jotain.

Pari vuotta sitten aloitin duunin, jossa kävelin päivittäin jopa 4 tuntia useita kertoja viikossa, reipasta vauhtia. Etukäteen ajattelin että wau, tässähän tulee kevätdieetit ihan itsestään. No eipä tullut, paino ei pudonnut mihinkään ennen kuin aloitin ihan normaalin dieettini. Ja ei, en syönyt sen enempää. Mä olen tarkka syömisteni kanssa eikä mun suuhun mene vahingossa mitään.

Tämä on sinänsä hassua. Koska jos tungen sykemittarin itseeni kiinni niin sehän näyttää ihan järjetöntä kulutusta tuollaisilla kävelymäärillä. Mutta joku funktio kävelyssä on, mikä ei kaikille mitään tehokasta rasvanpolttoa tarjoa.

Mä veikkaan että mulla vaikuttaa jo ikäkin. Toki sekin on yksilöllistä - mutta mulla on aina ollu tosi hidas aineenvaihdunta.

Mut ei se mitään - kävelystä oon kyllä (näin pakon edessä) oppinu ihan tykkäämäänkin. Musiikki & the open road... Sielu lepää :)
Täällä vissiin taas muutama ihminen jonka keho on ikiliikkuja ja luonnonlakien vastaisesti kehittää energiaa tyhjästä. :wtf:

Täällä vissiin taas muutama ihminen jonka keho on ikiliikkuja ja luonnonlakien vastaisesti kehittää energiaa tyhjästä. :wtf:

Ei se kroppa oo ihan niin yksinkertanen kompleksi, että se toimisi kun kone, jolle syötetään virtaa joko liiikaa, sopivasti tai liian vähän. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Piilevät sairaudet, imeytymishäiriöt ym. Ei pidä aina olla ihan niin kapeakatseinen.

Jos millään kehtaa ottaa sauvat lenkille mukaan...

Kynnys oli kyllä aluksi korkea. Sen ylittämiseen antoi helpotusta se, että juoksemiseni on niin naurettavaa ja säälittävää puuskuttamista, että ei sauvakävely yhtään hölmömmältä näytä. Vakavasti puhuen: aivan erinomainen tapa nostaa ja säädellä sykettä.

Opettele juoksemaan paljain jaloin - lenkkarit, varsinkin korkeakantaiset iskunvaimennetut pronaatiotuella ei tee hyvää nivelille.

Juu, mä itse asiassa opettelin juoksemaan päkijät edellä kuultuani polvivaivaiselta kaveriltani tuosta tekniikasta. Tuolla tekniikalla pohkeet veti niin helvetin jumiin, että nykyisillä salihommilla (kyykky 2-3 kertaa viikossa) tuo ei tulisi kuuloonkaan. Ehkäpä tuohonkin kuitenkin tottuisi.

Tuota kenkäjuttua en tiennyt. Mulla nimittäin on just pronaatiotuetut iskunvaimennetut kengät :D

Ahaa, enpäs tuota ajatellutkaan. Anteeksi, olin väärässä :) Aminohappojen ottaminen on kyllä hyvä kikka, mutta hiilaria ei pahemmin ole, jos tekee suorituksen aamulla tyhjään vatsaan (vaikka Sensei Tikka kyllä sanoi, ettei ajankohdalla ole niin paljon väliä...). Mutta pysyn kyllä silti kävelyssä. Paljon rentouttavampaa, palauttavampaa ja mukavampaa kuin intervallitreenit tai juoksu ja samalla voi multitaskaa helpommin.

Typerintä ikinä tehdä tyhjään vatsaan. Lisää tutkitusti lihaskataboliaa. Lähteenkin voin linkata jos on tarvis :)

Typerintä ikinä tehdä tyhjään vatsaan. Lisää tutkitusti lihaskataboliaa. Lähteenkin voin linkata jos on tarvis :)

Lihastohtorin artikkelin oikeastaan luin jo, jossa se selitti tuosta ja ihan vakuuttavaa juttua oli. En nyt tiedä paljonko kävelylenkki tyhjällä vatsalla lisää lihaskataboliaa vai lisääkö ollenkaan, tai onko tuossa tutkimuksessa tutkittu aamuaerobisena juoksua ja hiittiä muttei kävelyä. Mutta tyhjän vatsan lenkkejä en kyllä enää aio tehdä vaan ennen suoritusta heradrinksu tai vähän aminohappoja naamariin ja sitten vasta tekemään. Jos kerta ulottuvilla oleva proteiini ei vaikuta rasvanpolttoon, mutta vähentää lihaskataboliaa, niin miksi sitä pitäisi tyhjällä vatsalla treenata (ellei jotain hullua kisakondista hae ja vetele viimesiä viikkoja dieetillä. Paitsi silloinkin kai bcaa parempi kuin ei mitään...).

Lihastohtorin artikkelin oikeastaan luin jo, jossa se selitti tuosta ja ihan vakuuttavaa juttua oli. En nyt tiedä paljonko kävelylenkki tyhjällä vatsalla lisää lihaskataboliaa vai lisääkö ollenkaan, tai onko tuossa tutkimuksessa tutkittu aamuaerobisena juoksua ja hiittiä muttei kävelyä. Mutta tyhjän vatsan lenkkejä en kyllä enää aio tehdä vaan ennen suoritusta heradrinksu tai vähän aminohappoja naamariin ja sitten vasta tekemään. Jos kerta ulottuvilla oleva proteiini ei vaikuta rasvanpolttoon, mutta vähentää lihaskataboliaa, niin miksi sitä pitäisi tyhjällä vatsalla treenata (ellei jotain hullua kisakondista hae ja vetele viimesiä viikkoja dieetillä. Paitsi silloinkin kai bcaa parempi kuin ei mitään...).

Nimenomaan juuri näin :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Kui? Mä itse asiassa olen aika ikiliikkuja. Mulla on 4 lasta ja fyysisesti raskas duuni, joten ylipainosta nyt ei tarvitse huolehtia muutenkaan. Tässä tohinassa kävelylenkit ei oikeastaan tunnu oikein missään. Mä oon aina kävellyt paljon ja kovaa, se ei mulle erikseen mitään treeniä oikeastaan ole. Vaatii huomattavasti kovempaa tehoa, että sillä painonpudotuksen kanssa on mitään tekemistä.

Kui? Mä itse asiassa olen aika ikiliikkuja. Mulla on 4 lasta ja fyysisesti raskas duuni, joten ylipainosta nyt ei tarvitse huolehtia muutenkaan. Tässä tohinassa kävelylenkit ei oikeastaan tunnu oikein missään. Mä oon aina kävellyt paljon ja kovaa, se ei mulle erikseen mitään treeniä oikeastaan ole. Vaatii huomattavasti kovempaa tehoa, että sillä painonpudotuksen kanssa on mitään tekemistä.
No siis jos syöt täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmin, mutta lisäät päivittäin neljä tuntia kävelyä, vähentämättä muuta liikuntaa, niin kyllähän silloin energian kulutuksesi on kasvanut ja energian saanti pysynyt ennallaan. Tuolloin paino putoaa. Jokin tässä yhtälössä ei siis pidä paikkaansa.

Tai sitten tuo kävely on korvannut jonkin muun toiminnan joka on ollut fyysisesti yhtä raskasta, jolloin energian kulutus onkin pysynyt vakiona.

Tähän lähde kiitos.

Tai sitten on secret eater. Noita joksoja on youtubessa. Siinä ylipainoiset pitävät ruokapäiväkirjaa ja merkitsevät jokaisen suupalan. Lisäksi liikuntaakin harrastavat. Ja silti paino vaan ei putoa. Painoa vaan tulee lisää. He ovat täysin varmoja että ovat suorastaan lääketieteellinen ihme.
Totuus onkin iihan toinen mitä suuhun menee kun laitetaan vakoojat seuraamaan ja asennetaan kamerat kotiin...

Eieieiei, eihän se noin yksinkertaista ole. Puhtaan kaloriteorian mukaan jos mä 55 kiloisena kävelisin puoli vuotta tuon verran päivässä syömällä saman verran kuin aiemmin, mä painaisin n. 30 kiloa jakson päätyttyä :) Ja ei, en ole secret eater, mua kurinalaisempaa syöjää saa etsiä =D Ja kyllä mä ne pari kiloa pois sain parissa viikossa KUN kiristin syömisiä miinuksille. Ajattelin vain, että kävely sen hoitaisi itsestään :)

Vähän sama, että nyt olen tiukemmassa kunnossa syömällä 2500-3000 kcal/vrk kuin 20 vuotta sitten, jolloin kävin salilla 6 kertaa viikossa syöden 90% ajasta 500-800 kcal/vrk. Ei kasvanut lihakset, mutta niiden päällä oli kyllä sitkeästi pieni rasvakerros estäen mm. vatsalihasten esiintulon. Järjellä ajatellen mun olis tuon parin vuoden jakson päätyttyä olla pelkkää luuta ja nahkaa.

Eieieiei, eihän se noin yksinkertaista ole. Puhtaan kaloriteorian mukaan jos mä 55 kiloisena kävelisin puoli vuotta tuon verran päivässä syömällä saman verran kuin aiemmin, mä painaisin n. 30 kiloa jakson päätyttyä :) Ja ei, en ole secret eater, mua kurinalaisempaa syöjää saa etsiä =D Ja kyllä mä ne pari kiloa pois sain parissa viikossa KUN kiristin syömisiä miinuksille. Ajattelin vain, että kävely sen hoitaisi itsestään :)

Vähän sama, että nyt olen tiukemmassa kunnossa syömällä 2500-3000 kcal/vrk kuin 20 vuotta sitten, jolloin kävin salilla 6 kertaa viikossa syöden 90% ajasta 500-800 kcal/vrk. Ei kasvanut lihakset, mutta niiden päällä oli kyllä sitkeästi pieni rasvakerros estäen mm. vatsalihasten esiintulon. Järjellä ajatellen mun olis tuon parin vuoden jakson päätyttyä olla pelkkää luuta ja nahkaa.
Eli siis sinun kehosi luo energiaa tyhjästä. Elät pitkän aikaa syömällä 500-800 kcal vuorokaudessa, vielä liikuntaakin harrastaen, ja paino ei putoa. Tämähän tarkoittaa että kehosi jatkuvasti tuottaa energiaa jostain muualta kuin saamastasi ruuasta, eli joko osaat yhteyttää kuin kasvit tai sitten tosiaan kehosi rikkoo fysiikan lakeja.

Tai sitten tarina ei kuitenkaan pidä ihan paikkaansa.

Mutta joo, näitähän on jotka ei laihdu vaikka ois täysin syömättä, tosin jännästi vain länsimaissa. Afrikassa pakolaisleirillä harvoin esiintyy samaa ongelmaa.

Eli siis sinun kehosi luo energiaa tyhjästä. Elät pitkän aikaa syömällä 500-800 kcal vuorokaudessa, vielä liikuntaakin harrastaen, ja paino ei putoa. Tämähän tarkoittaa että kehosi jatkuvasti tuottaa energiaa jostain muualta kuin saamastasi ruuasta, eli joko osaat yhteyttää kuin kasvit tai sitten tosiaan kehosi rikkoo fysiikan lakeja.

Mutta joo, näitähän on jotka ei laihdu vaikka ois täysin syömättä, tosin jännästi vain länsimaissa. Afrikassa pakolaisleirillä harvoin esiintyy samaa ongelmaa.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen nimeltä Metabolic Damage.

Kyllä sillä on pikkasen merkitystä, mistä ne kalorit ottaa, tavallinen pulliainen voi nostaa kaloreita ja laihtua, jos ruokavalio on on ollut päin persettä. Proteiiniä 1g/painokilo rasvaa tarpeen mukaan alle 100g kuitenkin ja loppu PUHTAISTA hiilarinlähteistä, niin johan alkaan aineenvaihdunta toimiin hieman eri malliin. Ja yksi tärkeimmistä on veden juonti. Pari vuotta sitten, kun aloin eka kerra diettaamaan ja sain ruokavalion kalorit nousi 3300-->3800 ja paino alkoi tippua, tottakai dietin edetessä kaloreita laskettiin, mutta ei missään vaiheessa alle 3300, nykyään menee 4300-4500 kcal, eikä tahdo nyt edes paino nousta.

Siis mikä sulla on ongelma =D Mä olen ihannepainossa, minä en ole KOSKAAN ollut ylipainoinen eikä varsinaista laihduttamisen tarvetta kuin omaan silmään. Mutta aina kun pari kiloa haluan pudottaa, se vaatii syömisen tarkkailua, pelkkä esim. kävelyn lisääminen ei auta, deal with it :) Minähän en suinkaan väitä etteikö se toimisi muilla.

Ja kyllä, parikymmentä vuotta sitten kärsin aika pahasta syömishäiriöstä. Välilä salille mennessä oli pakko lähteä samantien kotiin kun jo stepperissä alkoivat kovat vatsakrampit. Painoindeksi oli parinkympin luokkaa, mutta kroppa myös keräsi jokaikisen mahdollisen ajoittaisen ylimääräisen suupalan itseensä. Eli silloinkin toki olin alle ihannepainossani, mutta lihaserottuvuus ei todellakaan ollut sitä mitä se on nyt.

Ähh, en mä jaksa väännellä itsestäänselvästä asiasta. Sovitaan että olen luonnonoikku :) Ai ja hei, ajattelepas paljon ne siellä Afrikassa duunaa ja paljonko ne syö, ilmaanhan heidän pitäisi kaloriteorian mukaan haihtua aika äkkiä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom