Käsittämätön pilatkaamme toistemme elämä -ilmiö

Pelkkää paskaa toi "me ei eletä täydellisessä maailmassa" -läppä. Kyllä kai nyt kaikki sen tietää että maailma on ruma, kova ja paha. On aina ollut, tuskin siitä kovasti tulee muuttumaan.

En ymmmärrä että miksi tolla perustellaan sitä, että ihmiset saa tahallaan olla julmia toisille, ehdoin tahdoin kiusata ja vielä nauttia siitä! Mikä tekee sinusta, minusta tai Perasta sen verran paremman ihmisen, että meillä on oikeus polkea heikompia, vähälahjaisempia, rumempia ja tyhmempiä jalkoihimme? En mitenkään voi löytää sitä tekijää, joka oikeuttaisi moisen.

Katsokaa ympärillenne, joka paikassa oman edun tavoittelu ja muiden tallominen on suositeltu tapa. Siitä on tehty viihdettä. Nauretaan niille, jotka epäonnistuvat. Eilen taas oli Idolsista juttua, Jone Nikula oli saanut jonkun teinin itkemään. Nyt taas alkaa huuto, että mitäs meni, tiesihän se että se nolataan siellä. Ehkä tiesi, ehkä ei. Olennaisempaa mun mielestä olisi miettiä, miksi toisten mokailuille nauramisesta on tullut viihdettä. Parasta sellaista. On varmaan dorkaa, mutta mun mielestä Idolsissa parhaat jaksot ovat niitä loppupään jaksoja, kun on pitkään sarjaa seurannut ja huomannut ihmisten kehittymisen ja kun ne jotkut oikein puhkeaa kukkaan vikoissa jaksoissa. Mun sydäntä lämmittää eniten niiden onnistuminen.

Mitä helvettiä tässä maailmassa on mennyt vikaan, kun muille nauraminen on parasta mitä on? Tällaiseen maailmaan en tee yhtään lasta. Tulen nähtävästi jäämään lapsettomaksi.

Ihmisen sivistysaste mitataan siinä, miten hän muita - ja etenkin heikompiaan - kohtelee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Myötähäpeän asteen voi jokainen testata itse. Nauttiiko esim siitä jos joku televisiossa häpäisee itsensä kunnolla vai haluaako katsoa poispäin. Ainakin minulla on aikas paha myötähäpeä tuollaisissa tilanteissa. Sitä täytyy vain osata asettautua toisen tilanteeseen. Naurattaisiko olla toisen saappaissa?

Pelkkää paskaa toi "me ei eletä täydellisessä maailmassa" -läppä. Kyllä kai nyt kaikki sen tietää että maailma on ruma, kova ja paha. On aina ollut, tuskin siitä kovasti tulee muuttumaan.

En ymmmärrä että miksi tolla perustellaan sitä, että ihmiset saa tahallaan olla julmia toisille, ehdoin tahdoin kiusata ja vielä nauttia siitä! Mikä tekee sinusta, minusta tai Perasta sen verran paremman ihmisen, että meillä on oikeus polkea heikompia, vähälahjaisempia, rumempia ja tyhmempiä jalkoihimme? En mitenkään voi löytää sitä tekijää, joka oikeuttaisi moisen.

Katsokaa ympärillenne, joka paikassa oman edun tavoittelu ja muiden tallominen on suositeltu tapa. Siitä on tehty viihdettä. Nauretaan niille, jotka epäonnistuvat. Eilen taas oli Idolsista juttua, Jone Nikula oli saanut jonkun teinin itkemään. Nyt taas alkaa huuto, että mitäs meni, tiesihän se että se nolataan siellä. Ehkä tiesi, ehkä ei. Olennaisempaa mun mielestä olisi miettiä, miksi toisten mokailuille nauramisesta on tullut viihdettä. Parasta sellaista. On varmaan dorkaa, mutta mun mielestä Idolsissa parhaat jaksot ovat niitä loppupään jaksoja, kun on pitkään sarjaa seurannut ja huomannut ihmisten kehittymisen ja kun ne jotkut oikein puhkeaa kukkaan vikoissa jaksoissa. Mun sydäntä lämmittää eniten niiden onnistuminen.

Mitä helvettiä tässä maailmassa on mennyt vikaan, kun muille nauraminen on parasta mitä on? Tällaiseen maailmaan en tee yhtään lasta. Tulen nähtävästi jäämään lapsettomaksi.

Ihmisen sivistysaste mitataan siinä, miten hän muita - ja etenkin heikompiaan - kohtelee.

Nimenomaan, vielä liian moni meistä kaksikymppisistäkin on ihan liian epäkypsiä, tai sitten se kypsyys nykyään tarkoittaa typeryyttä, moraalittomuutta ja toisten pilkkaamista...

Kyllä niitä kakruja kannattaa vääntää, kun on vanhemmilla asenne kohdallaan, seurataan omaa aikaa ja paneudutaan siihen lapsen kasvatukseen niin sillon ollaan jo hyvällä tiellä. Ja tukemista lapsen kasvuvaiheessa ei myöskään saa unohtaa. Saataisiin tänne suomeen terveellä mielellä ja moraalilla varustettuja ihmisiä, karkeasti sanottuna.

Esim. Kun näkee joidenkin alaluokkalaisten nauravan ringissä jonkun hölmöjä tekevän ikätoverinsa ympärillä niin säälittää. Tosin kukaan siitä porukasta ei välttämättä ajattele että sitä yhtä nöyryytetään ja että ne muut on yhtä idiootteja kannustaessaan hölmömpäänsä. Ja se hölmökin varmaan on vaan iloinen kun saa huomiota,eikä tajua että voipi katua sitä myöhemmin.

no tietenkin se o hölmöä, ei kukaan sitä väitä mutta emmä jaksa alkaa riehuu jokaisesta maailman pahuudetsa netissä.

Kiusaaminen ei ole nättii...

PS. Idolssin alkujaksot on parhaita. ja tosiaankin MITÄS MENI!

Miksi se on pelkkää paskaa? Näin asia kuitenkin on. Ei sillä omaa käyttäytymistään kannata toki perustella. Kun miettii nyt vaikka isolla skaalalla koko maailmaa (eikä vain länsimaisia valtioita) niin ei täällä mikään heikompien kunnioitus ole vallallaan. Jos länsimaatkin, joissa on melko humaanit oikeudet kaikille, epäonnistuu aika rankasti tämmösissä tasa-arvoa ja heikompien kunnioitusta koskettavissa asioissa niin miten vois olettaa että niin sanotusti jälkeen jääneet kulttuurit olisivat edes yhtä humaaneja. Kuitenkin tuo keski-aikainen Islam on aika vallalla maailmalla.
Kyllä näkisin ennemminkin, että ihmiset on lähtökohtaisesti pahoja ja moraaliteeseillä sun muilla yritetään yhteiskunnan kautta pitää ihmiset sivistyksen aisoissa.

PS. Idolssin alkujaksot on parhaita. ja tosiaankin MITÄS MENI!

Kyllä mä olen tässä vähän samaa mieltä. Jos oikeasti on niin kova himo päästä kuuluisuuteen ilman, että sillä asialla on väliä minkä takia tulee kuuluisaksi, niin asiat on vähän huonolla tolalla.

Kyllä mä olen tässä vähän samaa mieltä. Jos oikeasti on niin kova himo päästä kuuluisuuteen ilman, että sillä asialla on väliä minkä takia tulee kuuluisaksi, niin asiat on vähän huonolla tolalla.

Eli jos ihminen on säälittävä, niin kyllähän sille saa nauraa, koska muut ovat niin paljon parempia? Heikompia kannattaa sortaa aina:jahas: .

Eli jos ihminen on säälittävä, niin kyllähän sille saa nauraa, koska muut ovat niin paljon parempia? Heikompia kannattaa sortaa aina:jahas: .

Tuotahan minä en tarkoittanut.

Vaan sitä, että jos jollekin on ensisijaista tulla kuuluisaksi ja toissijaista minkä kautta tulee kuuluisaksi, niin kyllä mun mielestä tällaisen ihmisen suoritukselle (mikäli se on jotain aivan järkyttävä) voi hyvällä omalla tunnolla vähän naurahtaa tai peräti nauraa. Olettaen tietysti, että kyseinen hlö on tehnyt itse valinnan lähteä julkisesti pyrkimään vieläpä julkkikseksi, mikä taitaa olla Idolsin idea.

Mutta siltikin en nyt tarkoittanut, että sen Jone Nikulan käyttäytyminen ois ollu mitenkään korrektia. Sitähän en edes ole nähnyt, mutta siitä tää homma tais lähteä.

Eli mun mielestä se ei oo mitään sortamista, että himassa nauraa jollekin tyypille joka aivan sairaasti haluaa vaan julkimoks, ilman että sillä on edes edellytyksiä.

Nikulalla varmaan vaikuttaa se, että on kokopäivän lauluja kuunnellut, niin ei enää pokka pidä. Se nyt on eri asia kuin kiksien takia naureskella ihmisille, ketkä nolaavat itseään.

Eihän se keneltäkään ole pois jos kotisohvaltani nauran noille juipeille. En kannusta mihinkään, mutta ei kukaan siitä mun naurustani loukkaannu kun ei kerta kuulekaan

(Ellei tule tänne threadiin lukemaan tuota ;))

Minunkin mielestä tämä netissä tapahtuva pilkkaaminen ja haukkuminen on liikaa. Saa olla ihmisillä aika köyhä elämä, jos jaksetaan nauraa epäonnistuneelle limukanjuontisuoritukselle tai itkevälle teinille viikkokaupalla. Jotkut vielä jaksaa vääntää biisejä, flasheja yms näistä epäonnistuneista suorituksista. Ihan kuin ei olisi parempaakin tekemistä. Pahimmassa tapauksessa jonkun epäonnistuneen elämä on täysin pilalla.
Kotona nauraminen pilkan kohteen tietämättä on mun mielestä ehkä ihan ok. En tue sellaista, että täytetään kotisivut yms näillä pilkkaviesteillä ja nöyrytetään porukalla.

Ihminen voi epäonnistua ja kaikki epäonnistuvat joskus. Tottakai minuakin hieman nauratti, kun näin Olli Hokkasen suorituksen mutta en lähtenyt pilkkaamaan Ollia ympäri nettiä.

Tuo Idols on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, on väärin että nauretaan mutta ihmiset tietävät, mikä on homman nimi, kun tuohon sarjaan osallistuvat. Huonoille laulajille nauretaan sekä kotikatsomossa että studiossa. He saavat myös takuuvarmasti kovaa ja ilkeääkin kritiikkiä laulusuorituksestaan. Sarjan konseptiin yksinkertaisesti kuuluu nuo asiat.

Nikulalla varmaan vaikuttaa se, että on kokopäivän lauluja kuunnellut, niin ei enää pokka pidä. Se nyt on eri asia kuin kiksien takia naureskella ihmisille, ketkä nolaavat itseään.

Siitähän tässä nyt ei ollut kyse, siitä lähtien kun kannoin korteni tähän keskusteluun Idolsista.

Minunkin mielestä tämä netissä tapahtuva pilkkaaminen ja haukkuminen on liikaa. Saa olla ihmisillä aika köyhä elämä, jos jaksetaan nauraa epäonnistuneelle limukanjuontisuoritukselle tai itkevälle teinille viikkokaupalla. Jotkut vielä jaksaa vääntää biisejä, flasheja yms näistä epäonnistuneista suorituksista. Ihan kuin ei olisi parempaakin tekemistä. Pahimmassa tapauksessa jonkun epäonnistuneen elämä on täysin pilalla.
Kotona nauraminen pilkan kohteen tietämättä on mun mielestä ehkä ihan ok. En tue sellaista, että täytetään kotisivut yms näillä pilkkaviesteillä ja nöyrytetään porukalla.

Ihminen voi epäonnistua ja kaikki epäonnistuvat joskus. Tottakai minuakin hieman nauratti, kun näin Olli Hokkasen suorituksen mutta en lähtenyt pilkkaamaan Ollia ympäri nettiä.

Tuo Idols on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, on väärin että nauretaan mutta ihmiset tietävät, mikä on homman nimi, kun tuohon sarjaan osallistuvat. Huonoille laulajille nauretaan sekä kotikatsomossa että studiossa. He saavat myös takuuvarmasti kovaa ja ilkeääkin kritiikkiä laulusuorituksestaan. Sarjan konseptiin yksinkertaisesti kuuluu nuo asiat.

Jep, se on tuon Idolsin kanssa vähän että sitä saa mitä tilaa.
Mutta, ehdottomasti tuon pilkan pidemmälle vieminen on väärin. Aivan kuten kirjoitit.

Erittäin hyvä threadi!

Mulle tulee todella paha mieli kun edes ajattelen miltä noista kiusatuista tuntuu. Itse aikoinaan koulukiusattuna en kykene edes kuvittelemaan miltä tuntuisi kun kiusaajien, ilkkujien ja myötänaurajien määrä sata- tai tuhatkertaistuisi siitä mitä se mulle oli. Siinä parissakymmenessä oli jo kestämistä. Silloin sentään pääsi pakoon, omien kavereidensa luokse, pois koulusta ja pois niiden naurajien ja ilkkujien vaikutusalueelta. Näissä tapauksissa se vaikutusalue on jo todella laaja, eikä sitä pääse pakoon, ei millään. Kaiken lisäksi se jää pysyvästi tuonne netin syövereihin, eikä välttämättä ajan kanssa häviä minnekään, ja jos häviää niin saattaa olla että juttu ilmestyy ykskaks uudestaan naurettavaksi.

Voin rehellisesti sanoa etten näe henkisen pahoinpitelyn näkökulmasta mitään eroa itse kiusaajien ja mukana naurajien välillä. Itse asiassa ne mukana naurajat ovat pahempia, koska niillä ei ole mitään perusteltavaa motiivia olla hommassa mukana, ne ovat siinä mukana ihan puhtaasti omaksi huvikseen. Eikä niitä varmasti edes kiinnosta miksi henkilöä kiustaan, ne pystyvät kätevästi keksimään omista epävarmuuksistaan "syyn" kiusata. Oli se sitten rumuus, tyhmyys, vammaisuus tai väärän väriset housut. Kylmää, todella kylmää.

Senkö lisäksi että kasvatus ja ylläpito on ulkoistettu valtiolle, niin nytkö empatia on ulkoistettavien asioiden listoilla? Maailma on ja tulee olemaan kova paikka, joillekin enemmän ja joillekin vähemmän, mutta mielestäni on naurettavaa että sysätään empatia ja anteeksiantaminen näkymättömälle ja hengettömälle yhteiskuntaelimelle. Mikä valtio on? Joukko ihmisiä. Valtio toimii juuri niin kuin ne ihmiset toimivat. Kuka niitä videoita ja kuvia sinne nettiin työntää? Valtioko? Ei, vaan yksittäiset ihmiset. Ja kuka niille nauraa? Ei ainakaan valtiot.

Ei se valtio teidän henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille mitään voi. Ei valtio sinua lohduta kun sulla on paha olla. Toiset ihmiset, ystävät, läheiset, ihmiset jotka sinusta välittävät sen tekevät. Tee niin kuin haluat sinulle tehtävän. Hiukkasen empatiaa, välittämistä ja anteeksiantoa kehiin niin sinullakin on paljon parempi olla. Uskoisin että kuka tahansa on joskus yksin ja peloissaan, ja silloin sinusta välittävät ihmiset ovat sinulle erittäin tärkeitä.

Ihmiset tästä maailmasta kovan tekevät, muistakaa että se kovuus on sen täydellisenkin ihmisen kohdattava joskus. Silloin ei kannata ihmetellä missä ystävät ovat, vastaus löytyy omasta historiastasi.

Mä keskityn välittämään rakkaistani ja olemaan huomaavainen tuntemattomiakin kohtaan. Kaikki me ollaan ihmisiä. Se ei ainakaan tähän asti ole tehnyt maailmasta yhtään kovempaa.

Nykyinen teknohuuma kyllä vie nuo kiusaamiset ihan eri luokkaan. Ei silti, kyllä sitä mollaamista on aina tapahtunut. Itsekkin muistan vielä yläasteelta joitakin tapauksia, jolloin pilkan kohteella on varmasti ollut jo itsetuhoisia ajatuksia. Aina löytyy ihmisiä, jotka nauttii toisen nöyryytyksestä. Jopa tällä palstalla niitä pyörii. Se on hauskaa vähän nöyryyttää jotakin vitsin varjolla.

Kaksi elämän tosiasiaa ei muutu ikinä. Heikompia lyödään ja kiltti poika ei saa pillua.

Hyvä postaus Armadillolta :thumbs:

Miksi se on pelkkää paskaa? Näin asia kuitenkin on. Ei sillä omaa käyttäytymistään kannata toki perustella. Kun miettii nyt vaikka isolla skaalalla koko maailmaa (eikä vain länsimaisia valtioita) niin ei täällä mikään heikompien kunnioitus ole vallallaan. Jos länsimaatkin, joissa on melko humaanit oikeudet kaikille, epäonnistuu aika rankasti tämmösissä tasa-arvoa ja heikompien kunnioitusta koskettavissa asioissa niin miten vois olettaa että niin sanotusti jälkeen jääneet kulttuurit olisivat edes yhtä humaaneja. Kuitenkin tuo keski-aikainen Islam on aika vallalla maailmalla.
Kyllä näkisin ennemminkin, että ihmiset on lähtökohtaisesti pahoja ja moraaliteeseillä sun muilla yritetään yhteiskunnan kautta pitää ihmiset sivistyksen aisoissa.

Tuolla "näin asia kuitenkin on" on perusteltu kautta aikain mitä typerimpiä asioita ja oikeutettu myöhemmin virhearviointeja. Mitä jos asian ei tarvitsisikaan olla näin? :jahas:

Länsimaat.. joopa joo. Miten musta tuntuu, että vähemmän "sivistyneet" maat ovat niitä oikeasti sivistyneitä (lue määritelmäni tuolta aiemmasta viestistä)? Ei tullut mieleesi, että jokainen meistä vaikuttaa omilla teoillaan ja sanoillaan muihin ihmisiiin ja maailman tapahtumiin, joko tietoisesti tai tahtomattaan?

Mä en voi käsittää miksi ihmiset täällä puolustavat pahuutta, ilkeyttä ja oikeutta muiden pilkkaamiseen. Idols-esimerkkini oli aihetta sivuava ja tilanne eri, sen myönnän. Milloin helvetissä tästä maailmasta tuli niin paska paikka, että enemmistö myöntää, että parasta viihdettä on muiden epäonnistuminen?! :curs: :wall: :curs:

Ja muutenkin jonazn tuossa postauksessaan ulkoisti moraalin ylläpidon valtiolle. "Ei mun tartte välittää, ku valtio kato hoitaa". Toi muslimikortin veto oli kyllä pöyristyttävän ala-arvoinen.

:urjo:

Länsimaat.. joopa joo. Miten musta tuntuu, että vähemmän "sivistyneet" maat ovat niitä oikeasti sivistyneitä (lue määritelmäni tuolta aiemmasta viestistä)?
Sen perusteella, mitä olen lehdistä ja kirjoista lukenut muusta maailmasta, niin länsimaissa on asiat suhteellisen hyvin. Kyllähän muualtakin löytyy ystävällisyyttä "omia" ja vahvemmassa asemassa olevia kohtaan, mutta keskimäärin ihmisoikeusloukkaukset ja julmuus ovat paljon pahempia. Silti meillä olisi paljon parannettavaa omassakin kulttuurissamme.

Uskon, että ihmisistä löytyy aineksia sekä hyvään että pahaan ja jokainen tekee omat valintansa. Ympäristökin vaikuttaa asiaan. Turvallinen ympäristö, rajojen asettaminen ja välittäminen auttavat lasta kasvamaan niin, että oppii olemaan ihmisiksi.

Uskon myös, että suurimman osan olemassaolostaan ihmiset ovat eläneet hyvää yhteistyötä tekevissä pienissä metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, joissa kaikista on pidetty huolta. Jäljellä olevien Bushmannien kulttuurista lukeminen voi avata silmiä. Nykyinen maailma on aika kaukana niistä ajoista, mutta biologisesti ihminen ei ole juuri muuttunut maatalouden alun jälkeen. Tarvitaan vaivannäköä ja yhteisesti sovittuja sääntöjä, jos haluamme terveen yhteiskunnan.

Ja muutenkin jonazn tuossa postauksessaan ulkoisti moraalin ylläpidon valtiolle. "Ei mun tartte välittää, ku valtio kato hoitaa". Toi muslimikortin veto oli kyllä pöyristyttävän ala-arvoinen.

:urjo:

Aah, tulin väärinymmärretyksi, mutta oma oli syy. Kirjoitin aika helvetin epäselvästi. Tarkoituksenani oli viitata hobbeslaiseen luonnontilaan (muistaakseni se oli se?) ihmisen ”pahuudesta”. Tästä on tehty tutkimuksia hyvin primitiivisten heimojen parissa ja havaittu hyvin samanlaista käyttäytymistä kuin kehittyneissä kulttuureissa. Eli primitiivinen verrattuna länsimaiseen sivistykseen.

Ja nämä käyttäytymismallit mitä jossain vaiheessa yritettiin nimenomaan leimata nyky-yhteiskunnassa eläville ominaisiksi esiintyivät siis huomattavasti alkukantaisemmissakin kulttuureissa. Itsekkyyttä, luottamuksen pettämistä ja oman aseman pönkittämistä muiden kustannuksella.

En suinkaan tarkoittanut, että ihmisten ei pitäisi välittää vaan se on valtion tehtävä.
Se mitä tarkoitin oli, että on hyvinkin mahdollista että ihmiselle on ominaista käyttäytyä eri tavoin mitä vaikkapa nyt kristilliset teesit käskevät.

http://www.helsinki.fi/jarj/kronos/kronikka/kronikka1_05/kronikka/alkulahteet.htm
Tossa pieni linkki aiheeseen.

Tuolla "näin asia kuitenkin on" on perusteltu kautta aikain mitä typerimpiä asioita ja oikeutettu myöhemmin virhearviointeja. Mitä jos asian ei tarvitsisikaan olla näin? :jahas:
Totta, mutta nyt puhutaan maailman menosta ja niin se vain on. En minä haluaisi että se niin on ja kyllä pyrin omien tekojeni kautta vaikuttamaan. Näin tekee moni muukin, mutta silti suuressa mittakaavassa hommat on aika pahasti persiillään.

Länsimaat.. joopa joo. Miten musta tuntuu, että vähemmän "sivistyneet" maat ovat niitä oikeasti sivistyneitä (lue määritelmäni tuolta aiemmasta viestistä)? Ei tullut mieleesi, että jokainen meistä vaikuttaa omilla teoillaan ja sanoillaan muihin ihmisiiin ja maailman tapahtumiin, joko tietoisesti tai tahtomattaan?
Niin tästä nyt voitaisiin jankata toisessa threadissa. Mun mielestä tasa-arvoon pyrkiminen ja muut pikkujutut tekee länsimaista sivistyneempiä. Toki jos kokee että on sivistynyttä elää hunnutettuna tai maassa jossa mies saa halutessaan ottaa naisen kuin naisen ellei tämä ole jonkun muun omaisuutta, niin sitten oma näkökulmani poikkeaa tästä aika rajusti.

Mä en voi käsittää miksi ihmiset täällä puolustavat pahuutta, ilkeyttä ja oikeutta muiden pilkkaamiseen. Idols-esimerkkini oli aihetta sivuava ja tilanne eri, sen myönnän. Milloin helvetissä tästä maailmasta tuli niin paska paikka, että enemmistö myöntää, että parasta viihdettä on muiden epäonnistuminen?! :curs: :wall: :curs:
Ei maailmasta yhtäkkiä ole paska paikka tullut. Se ilmenee eri aikoina vain eri tavoin.
Näin minä sen näkisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom