Käsittämätön pilatkaamme toistemme elämä -ilmiö

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raejuustolla TODELLA HYVÄ aloitus tästä aiheesta! :worship:

Mun mielestä se ei ole vaan voi voi... Miten helvetissä 12-vuotias voi tajuta internet-välineen mahdollisuudet ja vallan?!?! Eihän 12-vuotias ymmärrä kun matikan läksyt ja sen, että ketään ei sais kiusata? Varhaisteinit lähtee tähän perverssin maailman mukaan, jossa netissä pitää heruttaa niin vitusti jotta olisit edes ok... Lapsuus viedään ja ketään ei kiinnosta. Paras ilo on toisen vahingolle ja kurjuudelle nauraminen. Vituttaa tällainen ihan suunnattomasti. Mikä saatana siinä on, että myötätuntoa ei enää ole? Jokainen mokailee joskus ja jos se moka on se, että laittaa nettiin jotain ajattelemattomasti, niin pitääkö siitä maksaa koko elämällään....? Ei saatana mitä meininkiä!!!! :curs: :curs: :curs: :curs: :curs: :curs:

Pakko sanoa, että olen helvetin iloinen että ollessani teini ei "ollut" internettiä. Tuli kaikkea tyhmää tehtyä, mutta siitä ei saanut tietää koko maailma, vaan pikkukaupunki. :nolo:

Ps. Vittu kun vituttaa. :wall:

Aivan näin olen täysin samaa mieltä jos se nyt ei vielä ole tullut ilmi viesteistäni. Lapsilla ei tosiaan voida sanoa olevan itsetuntoa, koska se on lähinnä niin olematon, sillä mitkään vistan vääntämiset eivät auta kun mieli ruumin mukana on vasta kehittymässä. Mutta sitä voi ja täytyy tukea.

Mun mielestä se ei ole vaan voi voi... Miten helvetissä 12-vuotias voi tajuta internet-välineen mahdollisuudet ja vallan?!?! Eihän 12-vuotias ymmärrä kun matikan läksyt ja sen, että ketään ei sais kiusata?

Ei se mikään velvollisuus ole, että kaikki 12 vuotiaat lähtee heruttamaan jonnekin galleriaan. Kyllä ne sinne itse tunkee jolla on halu herutella.

dear_a sanoi:
Varhaisteinit lähtee tähän perverssin maailman mukaan, jossa netissä pitää heruttaa niin vitusti jotta olisit edes ok...

Ja tää ei todellakaan pidä paikkaansa. Suurin osa noista varhaisteineistä ei noihin gallerioihin lähde heruttelemaan ja siltikin kyllä ovat ns. hyvässä maineessa ja kavereita riittää. Ei pidä lyödä yli tuota hommaa, puhutaan kuitenki vähemmistöstä kun puhutaan noista stringeissä kikkailijoista.

Ei se mikään velvollisuus ole, että kaikki 12 vuotiaat lähtee heruttamaan jonnekin galleriaan. Kyllä ne sinne itse tunkee jolla on halu herutella.

Ja tää ei todellakaan pidä paikkaansa. Suurin osa noista varhaisteineistä ei noihin gallerioihin lähde heruttelemaan ja siltikin kyllä ovat ns. hyvässä maineessa ja kavereita riittää. Ei pidä lyödä yli tuota hommaa, puhutaan kuitenki vähemmistöstä kun puhutaan noista stringeissä kikkailijoista.

Just mieti nyt edes vähän mitä puhut, ei 12 vuotias ole 25 vuotias. tohon jälkimmäiseen kappaleeseen en ees viitti vastata koska se johtaa vänkäämiseen joka ei johda mihinkään

Just mieti nyt edes vähän mitä puhut, ei 12 vuotias ole 25 vuotias. tohon jälkimmäiseen kappaleeseen en ees viitti vastata koska se johtaa vänkäämiseen joka ei johda mihinkään

Mun mielestä Jatkuvuuden kommentti oli hyvä. Viittitkö vähän perustella mikä siinä oli vikana?

Mun mielestä se ei ole vaan voi voi... Miten helvetissä 12-vuotias voi tajuta internet-välineen mahdollisuudet ja vallan?!?! Eihän 12-vuotias ymmärrä kun matikan läksyt ja sen, että ketään ei sais kiusata?
Niinpä, tämän takia lapsille tulee luoda rajat, koska nuorena ei ymmärrä tekojensa seurauksia.

Ei voida ikäänkuin syyllistää että 12 haluaa mennä heruttelemaan sinne, koska lapsen olemattoman itsetunnon ja nykyaikaisten ihanteiden takia moni menee "heruttelemaan" koska halutaan olla suosittuja ja niinkuin muutkin. tämä pätee myös suosittuihin lapsiin, halutaan näyttää vanhemmalta ja sellaiselta kuin jossain h&m mainoksessa. Kieroutunutta eikös...

Mun mielestä Jatkuvuuden kommentti oli hyvä. Viittitkö vähän perustella mikä siinä oli vikana?
->

Varhaisteinit lähtee tähän perverssin maailman mukaan, jossa netissä pitää heruttaa niin vitusti jotta olisit edes ok...

Mun kouluaikana ei ollu vielä nettiä ja nämä ongelmat pysyivät PALJON pienemmässä piirissä.
Silloin vai ihmeteltiin että miten kaikki tekee sitä kun ite ei vielä oikein tiedä et mitä pitäis tehdä?

Kiitti J. Jake lisäyksestä

Mun mielestä se ei ole vaan voi voi... Miten helvetissä 12-vuotias voi tajuta internet-välineen mahdollisuudet ja vallan?!?!

Se on iskän ja äiskän tehtävä pitää huoli siitä, mitä jälkikasvu intternetissä puuhastelee. Vaan kun iskät ja äiskät ovat suurimmaksi osaksi siinä iässä ja maailmankuvassa, että eivät tiedä eivätkä osaa sanoa juuta tai jaata tietokoneisiin ja nettiin.

Hyviä pointteja! Ihan omasta lapsuudestani ovat kanssa asiat muuttuneet aikalailla. Siitä ei todellakaan edes kauan ole, kun ala-asteenkin kävin 90-luvulla.
Silloin ei tosiaan ollut mitään väliä mitä päälle laittoi, mutta tuntuu että lapsille ei enää edes ole sellaisia lasten vaatteita nykypäivänä. Tai sitten lastenvaatteet ovat muuttuneet hyvin radikaalisti aikuisten vaatteita muistuttaviksi...

Se on iskän ja äiskän tehtävä pitää huoli siitä, mitä jälkikasvu intternetissä puuhastelee. Vaan kun iskät ja äiskät ovat suurimmaksi osaksi siinä iässä ja maailmankuvassa, että eivät tiedä eivätkä osaa sanoa juuta tai jaata tietokoneisiin ja nettiin.

Juuri näin.

Lapsilla ei tosiaan voida sanoa olevan itsetuntoa, koska se on lähinnä niin olematon, sillä mitkään vistan vääntämiset eivät auta kun mieli ruumin mukana on vasta kehittymässä. Mutta sitä voi ja täytyy tukea.

Jaa että ei ole? No niin tai näin, mutta kyllä sen olemattoman itsetunnon saa tuhottua myös lapselta. Olen eläessäni nähnyt useita esimerkkejä lapsista ja nuorista joiden itsetunto on tuhottu täydellisesti.

Oon kyllä wastedin kanssa samoilla linjoilla. Miten 12-vuotias, jonka minuus on vasta rakentumassa, voi tajuta tekojensa seurauksia?! (Joo joo, vanhempien pitää kasvattaa ja opettaa, mutta miten moni vanhempi enää tässä maassa(kaan) haluaa olla vanhempi, kun on niin helvetin kiire viettää laatuaikaa perheen tai ystävien kanssa ja tehdä 12h päivää?! Tän asian mä tiedän, koska oon sitä vierestä seurannut, ei tosin päde omiin vanhempiini, kiitos siitä heille!)

25-vuotias tai 20-vuotias ymmärtää jo mahdollisesti sen, mitä kaikkea netissä herutus voi tuoda mukanaan. 12-vuotias ei välttämättä voi eikä mun mielestä tarvitsekaan voida. Mun mielestä on AIKUISTEN vastuu käyttäytyä asiallisesti. Samaa settiä on se, kun tossa joitain viikkoja sitten Iltalehdessä oli juttua chateissa metsästävistä aikuisista (yli 20 v.) miehistä (varmaan naisistakin?!), jotka hakee (seksi-)kontaktia jopa alle 8 v. lapsiin. Ei saatana mitä meininkiä... Lapsi voi ja sen pitää saada testata oman viehätysvoimansa rajoja, mutta aikuisen vastuu on kieltäytyä ryhtymästä konkreettisiin toimiin. AINA. :curs:

Ja mitä ikinä mieltä tuosta 12-vuotiaitten kypsyydestä olettekaan, niin miksi helvetissä suurimmat huvit revitään toisten epäonnesta tai mokailuista? Mikä tähän maailmaan on mennyt?! Eikö ihmiset enää osaa asettua toistensa saappaisiin, miettiä että miltä vastaava tuntuisi omalle kohdalle? "No ei tietenkään, koska mähän en mokaile, mitäs vittu on niin typerää sakkia että laittaa nettiin..." :curs:

Tää on rumasti tehty, mutta mä toivoisin että ne jotka jaksaa nauraa toisten pahalle mielelle/ maineen menetykselle / häpeälle / surulle / whatever saisivat itse kokea sen, mitä se tuntuu omalle kohdalle. Ihan oikeasti. En mitenkään voi käsittää että mitä hauskaa siinä on, että joku teini laittaa videon itsestään nettiin, menettää kasvonsa ja tekee itsemurhan. Vittu että tää maailma on niin sekaisin. :curs: :curs: :curs:

Sitä juuri meinasin, se on niin olematon kun lapsi on herkässä kehitysvaiheessa, että sen voi tuhota aikuisen näkökulmasta pienikin asia.

Täytyy vielä tähän mainita sen verran, että olin juuri reilut neljä viikkoa opettamassa ala-asteella neljättä luokkaa. Kovasti puhuivat irc-gallerioista ja muista mestoista. Lähes kaikki olivat noita mestoja vastaan ja eivät olleet sinne mitään kuvia laittamassa. Että kyllä tuonikäisilläkin lapsilla on jo sitä järkeä päässä, suurimmalla osalla ainakin.

Oon kyllä wastedin kanssa samoilla linjoilla. Miten 12-vuotias, jonka minuus on vasta rakentumassa, voi tajuta tekojensa seurauksia?! (Joo joo, vanhempien pitää kasvattaa ja opettaa, mutta miten moni vanhempi enää tässä maassa(kaan) haluaa olla vanhempi, kun on niin helvetin kiire viettää laatuaikaa perheen tai ystävien kanssa ja tehdä 12h päivää?! Tän asian mä tiedän, koska oon sitä vierestä seurannut, ei tosin päde omiin vanhempiini, kiitos siitä heille!)

25-vuotias tai 20-vuotias ymmärtää jo mahdollisesti sen, mitä kaikkea netissä herutus voi tuoda mukanaan. 12-vuotias ei välttämättä voi eikä mun mielestä tarvitsekaan voida. Mun mielestä on AIKUISTEN vastuu käyttäytyä asiallisesti. Samaa settiä on se, kun tossa joitain viikkoja sitten Iltalehdessä oli juttua chateissa metsästävistä aikuisista (yli 20 v.) miehistä (varmaan naisistakin?!), jotka hakee (seksi-)kontaktia jopa alle 8 v. lapsiin. Ei saatana mitä meininkiä... Lapsi voi ja sen pitää saada testata oman viehätysvoimansa rajoja, mutta aikuisen vastuu on kieltäytyä ryhtymästä konkreettisiin toimiin. AINA. :curs:

Ja mitä ikinä mieltä tuosta 12-vuotiaitten kypsyydestä olettekaan, niin miksi helvetissä suurimmat huvit revitään toisten epäonnesta tai mokailuista? Mikä tähän maailmaan on mennyt?! Eikö ihmiset enää osaa asettua toistensa saappaisiin, miettiä että miltä vastaava tuntuisi omalle kohdalle? "No ei tietenkään, koska mähän en mokaile, mitäs vittu on niin typerää sakkia että laittaa nettiin..." :curs:

Tää on rumasti tehty, mutta mä toivoisin että ne jotka jaksaa nauraa toisten pahalle mielelle/ maineen menetykselle / häpeälle / surulle / whatever saisivat itse kokea sen, mitä se tuntuu omalle kohdalle. Ihan oikeasti. En mitenkään voi käsittää että mitä hauskaa siinä on, että joku teini laittaa videon itsestään nettiin, menettää kasvonsa ja tekee itsemurhan. Vittu että tää maailma on niin sekaisin. :curs: :curs: :curs:

Hyvä teksti kyllä, mutta pakko sen verran kommentoida, että ei tää maailma ole varmaan ikinä ollut mikään fantasia-paratiisi, johon yhtäkkiä jokin on mennyt. Kieroutunuttahan elämä tuppaa olemaan ihan oletuksenaan.

EDIT: ja kyllähän se tuppaa masentamaan, kun sitä miettii.

Viimeksi muokattu:

Aamen:(

Jaa että ei ole? No niin tai näin, mutta kyllä sen olemattoman itsetunnon saa tuhottua myös lapselta. Olen eläessäni nähnyt useita esimerkkejä lapsista ja nuorista joiden itsetunto on tuhottu täydellisesti.
Samaa mieltä. En tiedä miten sitten eroaa paikkakunnittain nuo esim. ala-asteiän raakuudet ja vaatimukset, mutta kyllä meillä ainakin oli aika tiukka dresscode ja vaatimukset mitä piti omistaa (esim. lelut ja pelit). Jos ei noihin sopeutunut, oli kiusauksen uhri. [OT]Ja jos pieksit kiusaajia niin ryökäleet pisti apuluokkalaiset hakkaamaan (isoja pahiksia samassa koulussa ekaluokkalaisten kanssa, järkevää...?). Perkele, lapset on ihan perseestä.[/OT]
Mutta kyllä, yhteiskunnan paineet koskevat myös nuorimpia rotumme edustajia. Lapsilla on myös itsetunto joka voidaan tuhota.

Kokismiehelle nauraa röhöttelen ihan ilman tunnontuskia. Aikuinen mies kun lähtee vapaaehtoisesti telkkariin häröilemään, niin oma moka. Nämä (esi)teinit on vähän hankalampi juttu. Toisaalta ne on itse laittanut kuvansa ja ajatuksensa esille, mutta siinä iässä ei välttämättä ajattele asioita ihan loppuun asti. Emmä tiiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom