Käsittämätön pilatkaamme toistemme elämä -ilmiö

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja nämä käyttäytymismallit mitä jossain vaiheessa yritettiin nimenomaan leimata nyky-yhteiskunnassa eläville ominaisiksi esiintyivät siis huomattavasti alkukantaisemmissakin kulttuureissa. Itsekkyyttä, luottamuksen pettämistä ja oman aseman pönkittämistä muiden kustannuksella.

En suinkaan tarkoittanut, että ihmisten ei pitäisi välittää vaan se on valtion tehtävä.
Se mitä tarkoitin oli, että on hyvinkin mahdollista että ihmiselle on ominaista käyttäytyä eri tavoin mitä vaikkapa nyt kristilliset teesit käskevät.

http://www.helsinki.fi/jarj/kronos/kronikka/kronikka1_05/kronikka/alkulahteet.htm
Tossa pieni linkki aiheeseen.

En minä haluaisi että se niin on ja kyllä pyrin omien tekojeni kautta vaikuttamaan. Näin tekee moni muukin, mutta silti suuressa mittakaavassa hommat on aika pahasti persiillään.

Ei maailmasta yhtäkkiä ole paska paikka tullut. Se ilmenee eri aikoina vain eri tavoin.
Näin minä sen näkisin.

heh, 2-kympisellä kundilla on selkeesti enempi ja pidemmälle ja järkevämmin ajatellut mielipieet kuin 29-vuotiaalla neitosella :D

Sää et nyt Jonazka ymmärrä sitä perustavanlaatuista eroa Suomen ja ei-Suomen välillä, että jos Suomessa ei tasa-arvo, rauha ja totaalinen hyvyys toteudu täydellisellä mahdollisella tavalla, niin Suomi on aika paska paikka ja esim Uganda ja Kongo, Saudi-Arabiasta nyt puhumattakaan paljon sivistyneempiä jotenki.

Vastaavasti jos Ugandassa, Kongossa tai Saudi-Arabiassa joku mies joskus jättää raiskaamata/hakkaamatta/tappamatta naisen vaikka hänellä olisi siihen oikeus, nämä maat ovat laakista sivistyneempiä ja humaanimpia kuin Suomi.

Kun siellä on kuitenkin semmonen yhteisyys ja toisista huolehtiminen voimissaan, että jos sää et et ole paikalla hakkaamassa ja rasikaamassa vaimoasi ja tytärtäsi näiden hunnuttomuudesta, niin muut tekevät sen, eivätkä vaimosi ja tyttäresi koe jäävänsä yksin.

Niin se vaan on, different rules apply.

Niin tästä nyt voitaisiin jankata toisessa threadissa. Mun mielestä tasa-arvoon pyrkiminen ja muut pikkujutut tekee länsimaista sivistyneempiä. Toki jos kokee että on sivistynyttä elää hunnutettuna tai maassa jossa mies saa halutessaan ottaa naisen kuin naisen ellei tämä ole jonkun muun omaisuutta, niin sitten oma näkökulmani poikkeaa tästä aika rajusti.

Toistan yllä sanomani...

Erittäin hyvä threadi!

Mulle tulee todella paha mieli kun edes ajattelen miltä noista kiusatuista tuntuu. Itse aikoinaan koulukiusattuna en kykene edes kuvittelemaan miltä tuntuisi kun kiusaajien, ilkkujien ja myötänaurajien määrä sata- tai tuhatkertaistuisi siitä mitä se mulle oli. Siinä parissakymmenessä oli jo kestämistä. Silloin sentään pääsi pakoon, omien kavereidensa luokse, pois koulusta ja pois niiden naurajien ja ilkkujien vaikutusalueelta. Näissä tapauksissa se vaikutusalue on jo todella laaja, eikä sitä pääse pakoon, ei millään. Kaiken lisäksi se jää pysyvästi tuonne netin syövereihin, eikä välttämättä ajan kanssa häviä minnekään, ja jos häviää niin saattaa olla että juttu ilmestyy ykskaks uudestaan naurettavaksi.

Senkö lisäksi että kasvatus ja ylläpito on ulkoistettu valtiolle, niin nytkö empatia on ulkoistettavien asioiden listoilla? Maailma on ja tulee olemaan kova paikka

.

Totta joka sana, täytyy uhrina kommentoida. Kyllä se henkinen rääkkääminen on satakertaa pahempaa kuin mikään fyysinen, vaikka on mut hakattu aika pahasti joskus, on multa mennyt kylkiluu, ja on mua lyöty veitsellä käteen kipeästi, ja viillelty käsiä kun on ollu teepaita päällä, niin mattoveitsellä:(
Mutta se henkinen pahoinpitely kun se kestää vuosia ja vuosia on sellainen helvetti, etten sitä toivo. Mutta mun aikoina 90-luvun lopussa pahinpina aikoina ei sitä nettiä siltikään rämpätty niinkuin nyt. Se oli matalamman intensiteetin touhua, eli luulen että yksikin tälläinen juttu tuntuu kohteelta niin paljon pahemmalta kuin vaikka 2 vuotta normaalia jatkuvaa kiusaamista.

ei tollaista nyt viitsi hyväksyä, koska tietää millaista on jäädä jalkoihin.

heh, 2-kympisellä kundilla on selkeesti enempi ja pidemmälle ja järkevämmin ajatellut mielipieet kuin 29-vuotiaalla neitosella :D

Sanoo 34-vuotias mies joka on juuri onnistunut postaamaan :david: :imman kommentin tähän ketjuun.

Sanoo 34-vuotias mies joka on juuri onnistunut postaamaan :david: :imman kommentin tähän ketjuun.

Tää on taas tyypillistä. Asiapitoisiin postauksiin vastataan haukkumalla ilman, että vaivautuu missään vaiheessa perustelemaan itse mitään. Sulta tai dear a:lta ei tähän mennessä ainakaan ole tullut tähän sivistys-aiheeseen mitään kovinkaan antoisaa, muuta kun pari lausetta joissa sanotaan että asiat vaan on jotenkin - ilman mitään syitä.

EDIT: itseasiassa taitaa olla niin, että sä et ole sanonut että asiat olis jotenkin, vaan tyytynyt vaan haukkumaan ja kritisoimaan perustelematta.

Mä olen itsekin huolissani tästä teknologian ja median valvomattomasta paisumisesta. Ennen jos teki jotain tyhmää, niin sinulle nauroi kaveriporukka, luokka tai pahimmassa tapauksessa koulu (jos kaatui vaikka jossain juhlatilaisuudessa). Nykyään tuntuu että kaikki videoidaan ja laitetaan heti nettiin. Yllätetään huoneessaan paritteleva mies ja nainen videolle, pelästytetään ne ja laitetaan video nettiin, kymmenien miljoonien ihmisten nähtäväksi. Tai tehdään muita piloja jollekin kaverille, josta ei pidetä. Tai jos joku kuuntelee musiikkia tanssien omassa kodissaan, niin ikkunasta salakuvataan häntä ja laitetaan video jakoon.

Ja sitten tätä oikeutetaan sillä, että "mitäs tanssit noit hölmösti, kyllä se on oma vika" tai vähätellään, että "turhaan suutut, vähän vaan nauretaan sinulle, kyllä se unohtuu."

Ihan kuin Star Wars kid.

Tuskinpa joku 12v tyttö tai 1,5kk suhteen omannut 16v tyttö paljoa loukkaantuu, jos jossain pakkiksella heittää läppää heistä... Eri asia on, jos menee IRL vittuilemaan, tai jossain irc-galleriassa tai mesessä alkaa piinaamaan.
Olli Hokkanenkin varmaan osaa ottaa asian ihan huumorilla, jos tulis kadulla vastaan niin voisin vaikka käydä jututtamassa :)
Ja nuo joidenkin CS-pelaajien väsäämät kuvat ja flashit nyt ovat vaan tämän hetken kulttuuria, tuollaisia leviää aiheesta kuin aiheesta...

Edit: Niin, tuollainen yksityisen chatkeskustelun (12v tapauksessa) kopioiminen on kyllä aika kusipäistä hommaa.

Viimeksi muokattu:
... tai dear a:lta ei tähän mennessä ainakaan ole tullut tähän sivistys-aiheeseen mitään kovinkaan antoisaa, muuta kun pari lausetta joissa sanotaan että asiat vaan on jotenkin - ilman mitään syitä.

Huom! Multa ei tuu koskaan mitään antoisaa, ihan pelkästään vaan mielipiteitä. Sen ei pitäisi yllättää ketään. :)

Niin no, miten paljon se sivistys sitten liittyy tähän aiheeseen, en tiedä. Mitä tulee noihin ei-länsimaihin, niin onko sillä loppujen lopuksi väliä tämän threadin kannalta, jonka (pääasiassa) piti koskea ilmiötä, joka tapahtuu internetissä ventovieraiden nöyryyttämisen muodossa? Mulle sivistynyt ihminen on sellainen, joka ottaa huomioon heikompansa. Silloin sivistysvaltio on... niin mikä? Tarkoittiko TTTP että Bushmanit olisivat tarkoittamallani tavalla sivistyneitä? En mä tajuu. :) Anyway, aihe on kuitenkin kai internet ja sen lieveilmiöt, eller hur?

Oli miten oli, mun mielestä on vaan niin järjettömän tyhmää, että vahingonilo on paras ilo. Voin jankata tästä seuraavat 5 vuotta. Kuka tuossa aiemmin kommentoi, että ei se haittaa jos kotona kattoo telkkarista noloja videoita telkkarista. No, todennäköistä on, että ne tyypit ovat tehneet valinnan oman naaman näkymisestä ko. asiayhteydessä, joten silloin kyseessä on "oma moka". Mua vaan korpeaa ylitsepääsemättömän paljon, että nyky(varhais)teinit joutuvat kasvamaan liian nopeasti aikuisiksi ja tekemään fiksuja päätöksiä, joihin ei (nähtävästi) edes aikuiset pysty. Sitten parhaassa tapauksessa niille teineille nauretaan pari viikkoa ja pahimmassa tapauksessa... no, kyllä te tiedätte. :(

Mun frendi lähtee kohta Ghanaan pariksi kuukaudeksi, joten tiedustelen siltä helmikuussa että miten nää hommat siellä meni, niin saan kerrankin jotain faktaa - puolesta tai vastaan omia mielipiteitäni. :arvi:

Huom! Multa ei tuu koskaan mitään antoisaa, ihan pelkästään vaan mielipiteitä. Sen ei pitäisi yllättää ketään. :)

Niin no, miten paljon se sivistys sitten liittyy tähän aiheeseen, en tiedä. Mitä tulee noihin ei-länsimaihin, niin onko sillä loppujen lopuksi väliä tämän threadin kannalta, jonka (pääasiassa) piti koskea ilmiötä, joka tapahtuu internetissä ventovieraiden nöyryyttämisen muodossa? Mulle sivistynyt ihminen on sellainen, joka ottaa huomioon heikompansa. Silloin sivistysvaltio on... niin mikä? Tarkoittiko TTTP että Bushmanit olisivat tarkoittamallani tavalla sivistyneitä? En mä tajuu. :) Anyway, aihe on kuitenkin kai internet ja sen lieveilmiöt, eller hur?
No jos kyse oli koko maailman menosta, niin kyllä se mun mielestä liittyy asiaan enemmänkin kuin aasinsillan kautta. :)

Voit toki nyt lopettaa tässä vaiheessa ja vaihtaa aihetta kun keskustelu meinaa mennä syvällisemmäksi. Se että tyytyy vaan päivittelemään asioita muiden samaa mieltä olevien kanssa ei yleensä muuta mitään. Lukaise vaikka tuota TS ja isot muskelit -threadia. :)

Ensimmäisestä postista voisi aiheeksi päätellä ylipäätänsä, sen miksi ollaan "hauskuuden" tai muiden motiivien nimissä painamassa muita alas. Ja tähän ihmisluonto ja sivistys tai sen puute kuitenkin liittyvät melko oleellisesti.

Oli miten oli, mun mielestä on vaan niin järjettömän tyhmää, että vahingonilo on paras ilo. Voin jankata tästä seuraavat 5 vuotta. Kuka tuossa aiemmin kommentoi, että ei se haittaa jos kotona kattoo telkkarista noloja videoita telkkarista. No, todennäköistä on, että ne tyypit ovat tehneet valinnan oman naaman näkymisestä ko. asiayhteydessä, joten silloin kyseessä on "oma moka". Mua vaan korpeaa ylitsepääsemättömän paljon, että nyky(varhais)teinit joutuvat kasvamaan liian nopeasti aikuisiksi ja tekemään fiksuja päätöksiä, joihin ei (nähtävästi) edes aikuiset pysty. Sitten parhaassa tapauksessa niille teineille nauretaan pari viikkoa ja pahimmassa tapauksessa... no, kyllä te tiedätte. :(
Niin, tyhmäähän se on. Olen samaa mieltä. Ei maailma yhtäkiä kuitenkaan paskaksi paikaksi ole muuttunut, kuten jo aiemmin sanoin. On sitä ennenkin ollut ongelmia ja paljon pahempiakin, kuin se että jos joku tietoisesti tekee valinnan ja sattuu sillä nolaamaan itsensä. Se on perseestä, että näitä jauhetaan ja muistellaan pitkään. Johtuu kaiketi ihmisten keskenkasvuisuudesta, joka näyttäisi olevan hyvin yleistä maailmassa. Jopa niin yleistä, että sen voisi määritellä normaaliksi.
Mun frendi lähtee kohta Ghanaan pariksi kuukaudeksi, joten tiedustelen siltä helmikuussa että miten nää hommat siellä meni, niin saan kerrankin jotain faktaa - puolesta tai vastaan omia mielipiteitäni. :arvi:
Kauhean kattavaa faktaa sieltä on turha odottaa. Se on yksi ihminen ja yhden ihmisen kokemukset. Riippuu paljon minne se menee ja millainen maailmankuva sillä ylipäätänsä on. Tutkimukset tilastoineen antaa paljon kattavamman kuvan kuin tuo.

Tarkoittiko TTTP että Bushmanit olisivat tarkoittamallani tavalla sivistyneitä? En mä tajuu. :) Anyway, aihe on kuitenkin kai internet ja sen lieveilmiöt, eller hur?
...
En tainnut ilmaista asiaa kovin hyvin. Sen perusteella, mitä olen lukenut jäljellä olevista metsästäjä-keräilijöinä elävistä Bushmanneista, heidän yhteisönsä vaikuttaa sosiaalisesti hyvin sivistyneeltä ja uskon että he kuvaavat hyvin ihmistä ennen viimeistä 10000 vuotta. Heitä on kuitenkin vähän ja yleisesti ottaen länsimaiden ulkopuolella taitaa löytyä enemmän ihmisiin kohdistuvaa julmuutta.
...
Sanoisin ettei Ghanaan matkustava suomalainen elä samalla tavalla kuin tyypillinen ghanalainen nainen ja luottamukselliseen keskusteluun pääsykään ei ehkä onnistu. On kuitenkin ihmisoikeusraportteja ja muita tutkimuksia, joita voi käyttää tietolähteinä.

Tutkimukset tilastoineen antaa paljon kattavamman kuvan kuin tuo.

Kyllä, mutta tutkimukset tilastoineen tuskin lohduttavat ketään jonka itsetunto on poljettu maan tasalle. Toisaalta, yhdenkin ihmisen hyvyys, suvaitsevaisuus ja huomaavaisuus loukattua kohtaan lohduttaa suuresti.

Pitää ajatella asioita myös mikrotasolla, jokaisen yksittäisen yksilön osuutta kokonaisuudessa. Mun maailma on yhtä kuin mun asenteet ja näkemykset, muuta maailmaa ei mulle olekaan.

Tarkoitan siis kaikella tällä sitä että jokainen pystyy muuttamaan maailmaa oman käyttäytymisen osalta, toisten käyttäytymisen kohdalta harvemmin. Kaikki lähtee itsestä.

En tainnut ilmaista asiaa kovin hyvin. Sen perusteella, mitä olen lukenut jäljellä olevista metsästäjä-keräilijöinä elävistä Bushmanneista, heidän yhteisönsä vaikuttaa sosiaalisesti hyvin sivistyneeltä ja uskon että he kuvaavat hyvin ihmistä ennen viimeistä 10000 vuotta. Heitä on kuitenkin vähän ja yleisesti ottaen länsimaiden ulkopuolella taitaa löytyä enemmän ihmisiin kohdistuvaa julmuutta.
Tästä oli hieman tuossa linkissä jonka aiemmin pistin. Tosin kyseessä eivät olleet Bushmannit.
Sanoisin ettei Ghanaan matkustava suomalainen elä samalla tavalla kuin tyypillinen ghanalainen nainen ja luottamukselliseen keskusteluun pääsykään ei ehkä onnistu. On kuitenkin ihmisoikeusraportteja ja muita tutkimuksia, joita voi käyttää tietolähteinä.
Olen samaa mieltä.

Kyllä, mutta tutkimukset tilastoineen tuskin lohduttavat ketään jonka itsetunto on poljettu maan tasalle. Toisaalta, yhdenkin ihmisen hyvyys, suvaitsevaisuus ja huomaavaisuus loukattua kohtaan lohduttaa suuresti.

Pitää ajatella asioita myös mikrotasolla, jokaisen yksittäisen yksilön osuutta kokonaisuudessa. Mun maailma on yhtä kuin mun asenteet ja näkemykset, muuta maailmaa ei mulle olekaan.

Toivottavasti joskus korkkaat sen pullon ja kiipeät sieltä pois.
Niin, ja luet postit jotka olen tänne kirjoittanut.

EDIT: yksilötasolla ei maailmaa muuteta, vaikka se kaunis ajatus onkin.
Ja sori nyt hieman karkeasta vastauksesta, mutta kun jo aiemmin puhuin tuosta "mikrotasosta". En tosin käyttänyt tuota termiä.

Tarkoitan siis kaikella tällä sitä että jokainen pystyy muuttamaan maailmaa oman käyttäytymisen osalta, toisten käyttäytymisen kohdalta harvemmin. Kaikki lähtee itsestä.
Mä taas oon sitä mieltä, että toimiva yhteiskunta tarvii sopimuksia, joita pitää noudattaa. Ja jotta yhteiskunta olisi semmoinen, mikä ei kuvastaisi vaikkapa dear_a:n käsitystä paskasta maailmasta, sopimusten tulisi olla sen mukaisia.
Eli laissa pitäisi olla mm. tasa-arvo ja kunniaa ei saisi loukata. Ja näiden toteutumistakin pitäisi valvoa.

Vaikkapa tässä tasa-arvo kysymyksessä mielestäni länsimaat ovat muslimivaltioita hyvin paljon edellä. Ei tämän Islamin mukaan tuominen ollut mielestäni mitenkään pöyristyttävää. Ongelmien kieltäminen ei niitä hävitä, vaikka haluaisikin ajatella että maailma on niin kiva paikka kuin itse siitä tekee.

Tässä nyt hieman mietteitä asiasta. Lähden tästä harrasteiden pariin.

Tuskinpa joku 12v tyttö tai 1,5kk suhteen omannut 16v tyttö paljoa loukkaantuu, jos jossain pakkiksella heittää läppää heistä... Eri asia on, jos menee IRL vittuilemaan, tai jossain irc-galleriassa tai mesessä alkaa piinaamaan.
Olli Hokkanenkin varmaan osaa ottaa asian ihan huumorilla, jos tulis kadulla vastaan niin voisin vaikka käydä jututtamassa :)
Ja nuo joidenkin CS-pelaajien väsäämät kuvat ja flashit nyt ovat vaan tämän hetken kulttuuria, tuollaisia leviää aiheesta kuin aiheesta...

Edit: Niin, tuollainen yksityisen chatkeskustelun (12v tapauksessa) kopioiminen on kyllä aika kusipäistä hommaa.

Justiinsa perus "eihän se nyt mitään haittaa"-ajattelua. Usein nuo jutut tulevat myös esiin muuallakin kuin netissä. Se oikea maailma kun on jossain muualla kuin chateissa. Luuletko, että olli hokkanen haluaisi jutella sun kanssa tuosta jutusta, vaikka se sinusta olisikin hauskaa? Entä niiden kaikkien muiden kanssa joista olisi kiva jutella samasta jutusta? Mitä luulet kuinka paljon tuo juttu haittaa olli hokkasen arkea noin yleensä? Minä uskoisin, että aika paljon. Sinä pystyt pistämään netin pois päältä, mutta nuo ihmiset törmäävät noihin asioihin tahtomattaan myös tosielämässä ja sitä kun ei voi sammuttaa kuin yhdellä tapaa. Nimimerkkien välinen vittuilu on ihan ok. Mutta jos toisten ihmisten haukuminen koetaan tarpeelliseksi, tulisi se tehdä edes omalla naamalla ja omalla nimellä, niin peli olisi edes vähän reilumpaa. Tästä unohtuu myös se, että näillä ihmisillä on läheisiä, jotka kärsivät useasti enemmän kuin itse kiusatut. Lisäksi tuolla kiusauksen syyllä on tapana kasvaa. Joku juttu voi lähteä jostain mokasta, mutta usein se tuntuu menevän ulkonäön ja yksityiselämän yms. riepotteluun.

Vaikea tuntea minkäänlaista sääliä näitä IRC-gallerian pissiksiä kohtaan. Tyhmyydestä sakotetaan ja teoilla on seuraukset. Mitä aiemmin tuon oppivat niin sen parempi. Minkä takia typeryyttä pitäisi katsoa läpi sormien. Sitä niittää mitä kylvää...

Idolseissa ja muissa vastaavissa on ihan tervettä, että ihmiset, jotka ovat menettäneet kaiken kyvyn terveeseen itsekritiikkiin, ja joiden käsitys itsestä ei enää vastaa millään tavalla todellisuutta, palautetaan takaisin maan pinnalle. Ehkä olisi jonkun pitänyt mainita asiasta jo ennen kuin tyrkyttäydyttiin nolaamaan itseään jonnekin kuvauksiin ;)

Mä taas oon sitä mieltä, että toimiva yhteiskunta tarvii sopimuksia, joita pitää noudattaa. Ja jotta yhteiskunta olisi semmoinen, mikä ei kuvastaisi vaikkapa dear_a:n käsitystä paskasta maailmasta, sopimusten tulisi olla sen mukaisia. Eli laissa pitäisi olla mm. tasa-arvo ja kunniaa ei saisi loukata. Ja näiden toteutumistakin pitäisi valvoa.

Sopimuksia ja lakeja tietysti pitää olla. Samoin niiden valvontaa, muutenhan ne ovat vain (säätäjiensä) mielenilmaisuja, kuten mun kommentit täällä. Eikös laissa - ainakin meillä Suomessa - ole stooria tasa-arvosta ja kunnianloukkauksesta rikoksena? Tässä oli jotain juttua aiheesta, jonka vois kuvitella liittyvän noihin joihinkin topicin alussa esitettyihin tapauksiin: http://www.laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-yksityys.html. Vai tarkoititko jonazn että aiemmissa esimerkki-maissa ei ole lakeja ja/tai niitä ei valvota?

Tietääkö kukaan että onko Suomen (jos puhuttaisini tästä maasta, kun tämän maan, sen käytännöt ja kirjoittamattomat säännöt me kaikki (?) tunnemme) oikeusjärjestelmässä nostettu juttua, joka liittyisi näihin topicin alussa olleisiin tapausten tyylisiin juttuihin? Mulle ei ainakaan tule sellaisia mieleen yhtäkään. Ja toisaalta, miksi olisi? Yhteiskunnan lait ja säännökset ovat heijastumaa yhteiskunnan arvoista ja moraalikäsityksistä. Mitkä kaikki asiat pitää sopia laein? Missä riittää moraalinen velvoite? Mikä taas on turhaa hypetystä?

Ymmärrän kyllä ajatuksenkulun joka päätyy Afrikan tai islamilaisten maiden naisten tasa-arvo-ongelmiin ja liittyyhän se sivistykseen toki (vaikka siellä tää alkuperäinen idea modernin median kautta tapahtuvassa mollaamisesta voi olla aika vähäistä kun siellä internettiin pääsy voi olla hiukan haastava). Alunperin otin sivistys-sanan esille ihan toisessa merkityksessä ja olisin mieluummin kuullut niiden ihmisten kommentteja joiden suuri(n) nautinto on muille nauraminen, sen sijaan että aletaan vääntää sivistyksestä, tasa-arvosta ym. - vaikka ei mulla sitäkään vastaan mitään ole, mutta pitäiskö sille kuitenkin rakentaa oma topic?

Tiesittekö muuten, että Afrikassa tarvitaan moskiittoverkkoja, jotta malaria ei leviäisi? Suomessa jos ostat verkoksi kelpaavan matskun maksaa se 7-10 euroa. Aika vähän siitä, että ihmishenkiä pelastuu. Kuinka moni pakkislainen joulunviettäjä oli ajatellut antaa edes pienen osan lahjarahoista niille, kotimaassa tai maailmalle, joilla lahja ei lisää elintasoa vaan pelastaa elämän?

On varmasti tosi urpoa ajatella, että yksi yksittäinen ihminen voisi tehdä jotain. Silti aion jatkaa henkilökohtaista kampaajaani eli ilahduttaa paria asiakaspalvelun huippusuorittajaa Suomessa kukin ja laittamalla pienen osan lahjabudjetista maailmalle apua tarvitseville. Kuten yleensä, tämäkin oli :offtopic: .

Uudenvuoden lupaukseksi ajattelin, että kirjoittaisin vain asiasta, mutta pahoin pelkään ettei se onnistu. :)

Mutta kun noita nettilegendoja alkaa miettiin, niin loppupeleissä koko juttu on lähteny liikkeelle ko. henkilön omasta tyhmyydestä. Maailma on karu, aina löytyy näitä jotka koittaa pilailla toisen kustannuksella.

edit: toi olli hokkanen on mun mielestä helvetin hyvä läppä, vaikkei ehkä sitä ite läpäks tarkottanu :)

Jep, mutta siinä vaiheessa kun aikuiset ihmiset alkavat repimään huumoria ja tekemään pilkkaa 12-vuotiaan pikkutytön kuvasta, niin päässä on jotain aika pahasti vialla. Kuula päähän tai köysi kaulaan sanon mä.

Nää Hokkasen Ollit nyt on luku sinänsä. Jos joku aikuisikään ehtinyt spede haluaa mennä nolaamaan itsensä telkkariin, niin onnea matkaan vaan, ja on kyllä kaiken huomionsa itse ansainnut.

Sopimuksia ja lakeja tietysti pitää olla. Samoin niiden valvontaa, muutenhan ne ovat vain (säätäjiensä) mielenilmaisuja, kuten mun kommentit täällä. Eikös laissa - ainakin meillä Suomessa - ole stooria tasa-arvosta ja kunnianloukkauksesta rikoksena? Tässä oli jotain juttua aiheesta, jonka vois kuvitella liittyvän noihin joihinkin topicin alussa esitettyihin tapauksiin: http://www.laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-yksityys.html. Vai tarkoititko jonazn että aiemmissa esimerkki-maissa ei ole lakeja ja/tai niitä ei valvota?
Älä nyt viitsi tahallaan ruveta väärinymmärtämään. Ei tässä silloin päästä mihinkään.
Mitään esimerkkimaita en ole tässä edes luetellut muistaakseni.
Seuraavasta lainauksen lihavoinnit ovat jälkikäteen tehtyjä:
Mä taas oon sitä mieltä, että toimiva yhteiskunta tarvii sopimuksia, joita pitää noudattaa. Ja jotta yhteiskunta olisi semmoinen, mikä ei kuvastaisi vaikkapa dear_a:n käsitystä paskasta maailmasta, sopimusten tulisi olla sen mukaisia.
Eli laissa pitäisi olla mm. tasa-arvo ja kunniaa ei saisi loukata. Ja näiden toteutumistakin pitäisi valvoa.
Toki mainitsin muslimimaat yleistyksenä. Siellä kun nuo lait, niiden valvonta ja rikkeistä seuraamukset vaan eivät oikein mene mun kaltaisen sivistymättömän länsimaalaisen kalloon.

Jos nainen raiskataan, niin kyllähän siitä oikein sivistyneeseen malliin pitää antaa kymmeniä tai peräti satoja raipan iskuja raiskaajalle/raiskaajille ja tietysti myös naiselle itselleen.

Mun mielestä tuo ei oo sivistyneen yhteiskunnan toimintamalli, mutta ehkäpä nuo muut maat nyt vaan ovat sitten sivistyneempiä kuin me länsimaat.
Siinä mielessä olemme oikeilla raiteilla, että olemme jo alkaneet imeä sivistystä noista maista maahanmuuton kautta. Mm. Ruotsissa asiat ovat jo alkaneet kehittyä sivistyneeseen suuntaan mm. joukkoraiskausten yleistymisen ja rotumellakoiden kautta.

Taas sivistymätöntä näkökantaa tähän ja muutetaan tota mun aiempaa lainausta tähän muotoon:
Mä taas oon sitä mieltä, että toimiva yhteiskunta tarvii sopimuksia, joita pitää noudattaa. Ja jotta yhteiskunta olisi semmoinen, mikä ei kuvastaisi vaikkapa jonazn'n käsitystä paskasta maailmasta, sopimusten tulisi olla sen mukaisia.
Tässä _minun_ tapauksessa tasa-arvo olisi laissa säädetty, eikä naisten tarvitsisi olla alemmassa kastissa, kulkea hunnutettuina ja pelätä joutuvansa naimisiin raiskauksen ja häpeän takia. Myöskin näitä kunnianloukkausjuttuja valvottais hieman tarkemmin kuin tällä erää.

Tietääkö kukaan että onko Suomen (jos puhuttaisini tästä maasta, kun tämän maan, sen käytännöt ja kirjoittamattomat säännöt me kaikki (?) tunnemme) oikeusjärjestelmässä nostettu juttua, joka liittyisi näihin topicin alussa olleisiin tapausten tyylisiin juttuihin? Mulle ei ainakaan tule sellaisia mieleen yhtäkään. Ja toisaalta, miksi olisi? Yhteiskunnan lait ja säännökset ovat heijastumaa yhteiskunnan arvoista ja moraalikäsityksistä. Mitkä kaikki asiat pitää sopia laein? Missä riittää moraalinen velvoite? Mikä taas on turhaa hypetystä?
Moraali on sikäli vaikea käsite, että semmoista yhteistä lujaa moraalilakia ei ole olemassa, joka kattaisi kaiken raiskauksesta pienimpään kunnianloukkaukseen tai taskuvarkauteen.

Henkilökohtaisesti en ainakaan laskisi turhaksi hypetykseksi sellaista tapahtumaketjua, jossa jonkun elämä tai itsetunto tuhoutuu.

Ymmärrän kyllä ajatuksenkulun joka päätyy Afrikan tai islamilaisten maiden naisten tasa-arvo-ongelmiin ja liittyyhän se sivistykseen toki (vaikka siellä tää alkuperäinen idea modernin median kautta tapahtuvassa mollaamisesta voi olla aika vähäistä kun siellä internettiin pääsy voi olla hiukan haastava). Alunperin otin sivistys-sanan esille ihan toisessa merkityksessä ja olisin mieluummin kuullut niiden ihmisten kommentteja joiden suuri(n) nautinto on muille nauraminen, sen sijaan että aletaan vääntää sivistyksestä, tasa-arvosta ym. - vaikka ei mulla sitäkään vastaan mitään ole, mutta pitäiskö sille kuitenkin rakentaa oma topic?
Niin no kaikkihan ei ole näissäkään maissa huono-osaisia. Vois olla oman topicin paikka, tai sitten siirtyä vaan tonne kulttuuri-ketjuun. Eli "en ole rasisti...."

Tiesittekö muuten, että Afrikassa tarvitaan moskiittoverkkoja, jotta malaria ei leviäisi? Suomessa jos ostat verkoksi kelpaavan matskun maksaa se 7-10 euroa. Aika vähän siitä, että ihmishenkiä pelastuu. Kuinka moni pakkislainen joulunviettäjä oli ajatellut antaa edes pienen osan lahjarahoista niille, kotimaassa tai maailmalle, joilla lahja ei lisää elintasoa vaan pelastaa elämän?

Ihmishenkiä mahdollisesti pelastuu. Sitähän on vaikea sanoa, kuinka paljon noista rahoista aina menee sinne minne sanotaan.

On varmasti tosi urpoa ajatella, että yksi yksittäinen ihminen voisi tehdä jotain. Silti aion jatkaa henkilökohtaista kampaajaani eli ilahduttaa paria asiakaspalvelun huippusuorittajaa Suomessa kukin ja laittamalla pienen osan lahjabudjetista maailmalle apua tarvitseville. Kuten yleensä, tämäkin oli :offtopic: .
Kyllä sitä kannattaa tehdä hyviä tekoja, vaikka ne eivät maailmaan vaikuttaisikaan juuri mitään. Olen samaa mieltä.

Varmasti on asiat monilta osilta pahemmin mm. monissa muslimi valtioissa, muttei se sitä tarkoita että pienikin paska täällä pitäisi hyväksyä sen varjolla. Meinaan tämä ajatus paistaa aika vahvasti jonazn viestien takaa. Sunki kannattaa miettiä muitten viestejä syvempään jos muiltakin vaadit sitä, näin päättelen tuosta jankkaamisesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom