Käsien treenaamatta jättäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kokemuksia? Onko haittoja paljonkin?

Itse yleensä kun pitää ajasta kiristää niin kädet jäävät treenaamatta - tässä tapauksessa hauis ja ojentajat. Muutenkaan en pidä ollenkaan käsien treenaamisesta, on minulle yhtä perseestä kuin toisille jalat. Onko tästä paljonkin haittaa?

Liikkeinä käytän paljon suuria liikkeitä kuten mavea, penkkiä, kyykkyä, leukoja, kulmasoutua, tempausta, rive + työntö yms joten varsinkin ojentajat saavat osumaa suhteellisen paljon. Myös kehon painolla tehtävät liikkeet ovat kovassa käytössä.

Eniten huolestuttaa tuo olkapää alue, että pitäisikö sille saada treeniä enemmän?

Mitä meiltä muut ovat? Keskustelua?

PS. Omasta treenistä voisin sanoa vielä sen verran, että treenini on perseestä :) En treenaa voimapainotteisesti enkä bodybuilding painotteisesti, kunhan vaan treenaan tällä hetkellä ilman ohjelmaa jonkinlaisella jaolla.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Ne "et treenaa hauista nii et saa pillua" -jutut voi jättää muualle

miks et treenaa jollain ohjelmalla? ja eikö kannattaisi treenailla monipuolisesti?
välillä näinkin että joku ei treenaa käsiä, itte ainakin tekis mieli aina vääntää pari hauiskääntöä:)

Siis treenini on äärimmäisen monipuolista, eri liikkeitä joka kerta. Ohjelmalla en treenaa tällä hetkellä, koska haluan vaihtelua ja alko kyllästyttää sen saman rytmin seuraaminen. Mukavaa tehdä hetki vaan siten kun haluaa

Eipä tuo pahalta kuulosta. Onko sulla mitään tavotteita? Jos ei, niin miksi tehdä mitään mikä ei kiinnosta? Olkapäille tekisin huoltavaa jumppaa jos ei muuta.

Leuanvedot on todettu monissa yhteysissä tehokkaimmiksi hauiksenkasvattajiksi (aktivoivat parhaimmillaan enemmän hauislihaksia kuin hauiskäännöt). Siispä jos niitä teet tiuhaan, niin enpä uskoisi sen suhteen tulevan ongelmia.

Itse en tee lainkaan hauiskääntöjä, vaan vetelen erilaisia leukoja 3 kertaa viikkoon. Yläselälle/hauiksille tulee noin 15 sarjaa viikkoon, joista osa lisäpainoilla, joten koen hauiskäännöt täysin turhiksi. Pumppia ja rasitusta tulee ihan tarpeeksi. Leuanveto on kuningasliike, sillä sillä saa lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla - oikeastaan enemmänkin, sillä leuanvedot ottavat yläkroppaan kokonaisvaltaisesti. Ja myös forkut on monesti pumpissa (niillekään en tee mitään omaa treeniään).

Ojentajillekaan en tee mitään eristäviä liikkeitä, vaan ne tulee treenatuksi dipissä ja eri punnerrusliikkeissä. Samoin olkapäät saavat treeninsä em. liikkeissä. Jossain vaiheessa ehkä saatan ottaa apuliikkeeksi vipunostoja taakse/sivuille.

Treenini on Wendler-tyyppistä yleistreeniä, joka rakentuu voimatyylillä tehtävien moninivelliikeiden ympärille. Apuliikeissä sitten pidempää sarjaa.

Sanoisin, että kehitys on ollut kropassa ihan sopusuhtaista - ehkä selkä on kehittynyt parhaiten, kun olen niin tykästynyt leuanvetoon. En todellakaan sanoisi, että esim. kädet olisivat jääneet paitsioon. Pohkeetkaan eivät ole mitkään tikut, vaikka en olekaan niitä lainkaan treenannut.

Jos tavoitteet eivät ole bodauspainotteisia ja treeni koostuu monipuolisista perusliikkeistä, niin enpä minä osaa nähdä sen kummempaa syytä, miksi hanskojen treenaamatta jättäminen sen kummemmin haittaisi tai että siitä mitään fataalia lihasepätasapainoa seuraisi. Itsekin treenaan päin helvettiä ja ilman mitään järkeä vain, koska se on kivaa. Jos pitäisi alkaa vääntää jonkin paperiin rustatun kaavan mukaan, niin parissa viikossa polttaisin sen ohjelman ja lähtisin salin sijasta kaljalle. Tulosta tulisi varmasti paremmin järjen kanssa treenaamalla, mutta kun kisoihin ei olla menossa niin ketään ei ikinä kiinnosta, onko joskus penkannut tai kyykännyt enemmän tai vähemmän. Pääasia, että jaksaa vääntää niin että on jonkinlaisessa kunnossa vielä vähän vanhemmillakin päivillä.

Käjet jää jälkeen lihasmassan kasvatuksessa jossei niitä reenaa suoraan omilla liikkeillään. Se onko kätösten "jälkeenjäämisellä" minkään valtakunnan väliä on ihan toinen juttu.

Käjet jää jälkeen lihasmassan kasvatuksessa jossei niitä reenaa suoraan omilla liikkeillään. Se onko kätösten "jälkeenjäämisellä" minkään valtakunnan väliä on ihan toinen juttu.

No ei välttämättä näinkään. Ei ainakaan jos treenissä on mm leuanvetoja ja vastaotekulmasoutua. Näillä aktivoituu hauikset aika törkeen hyvin.

Sitten jos mukana on penkkipunnerrusta, pystypunnerrusta jne niin ojentajat on oleellisesti mukana koko ajan.

Ei siis välttämättä tarvitse hauiskääntöä tai jotain ojentajapunnerrusta tehdä jos on noita mainitsemiani liikkeitä joilla kyllä hauiksetkin ottaa osumaa. Vetää leuatkin vielä suht kapealla vastaottella niin takuulla on hauikset aktiiviset koko ajan, sama tuon mainitsemani vastaotesoudun kanssa. Ja jokaiselle varmaan on melkein itsestään selvää että KAIKKI punnertavat liikkeet on sellaisia, joissa ojentaja työskentelee kovaa.

Jos ette usko, niin pitäkää parin viikon tauko ja sitten treenissä jossa kulmista vastaotteella iso määrä ja samoin penkkipunnerrusta. Takuulla on haskatkin kipeenä!

Mulla itselläni ainakin lihasvoima huonontuu käsissä ja koko pienenee jos en treenaa ollenkaan käsiä erikseen, ja tämä varsinkin ojentajien kohdalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olen itseasiassa aika hyvä vastaaja tähän, vaikka nyt itse sanonkin heh heh. Mä olin nimittäin yli puol vuotta oikeestaan treenaamatta hauiksia suoraan kunnolla (harvoin yhen tai pari sarjaa tein) ja useemman kuukauden ilman eristävää käsitreeniä. Voin sanoa, että kyllähän ne kädet tietysti kasvaa (niin voima kuin kokokin) juuri noilla perusliikkeillä (kulmasoutu, leuat myötäotteella (en oo tehny aikoihin vastaotteella) ja pysty- ja penkkipunnerrukset), mutta kasvu on tehokkaampaa, jos käsiä treenaa eristävästi moninivelliikkeiden lisäksi. Jos tavoitteet ei varsinaisesti ole bodaustavoitteita, en näkisi käsien eristävää treenausta välttämättä tarpeellisena. Vaikka onhan se välillä kiva tehä vähän supersarjoja käytännössä ilman palautuksia ja pumpata kädet sellaseen pumppiin että huh huh. :)

Samaa mieltä Timban kanssa. Kädet ottaa noissa mainituissa liikkeissä ihan hyvin osumaa. Tuskin jää hanskat ihan siimoiksi jos kehitystä tapahtuu penkissä, kulmasoudussa ja kehonpainoliikkeissä ja massaa tulee. Ihan eri asia kuin jättää vaikka jalat treenaamatta.

Ja jos kokee että käsitreeni on ajanhukkaa, eikä 40+ olkavarsi ole ykkösprioriteetti, niin miksi tehdä vastenmielistä pakkopullaa? Kyykkyhäkissä on aina tilaa :)

Kyllä ainakin vahvat hauikset vastaote leuoilla rakennetaan, niin luulisi että lihasmassaakin tulee. Itselläni ainakin monesti ollut hauikset kipeinä enemmän leuanveto treenin kuin itse käsitreenin jälkeen.

Ja penkkaajilla on aina isot ojentajat, vaikka eivät niille muuta treeniä juuri tekisi.

Toisaalta eikai kenelläkään niin kiire ole ettei yhtä liikettä ehtisi molempia eristävänäkin aina tekemään kierrossa, ja sillä saanee jo maksimimaalisen kasvuärskykkeen jos tekee oikein. Esim. hauiskäännössä toi 4x7-7-7 on hyvä.

Siis tottakai käjet kasvaa myös tällä epäsuoralla rasituksella, eivätkä jää ihan naruiksi. Mutta kun tavoitellaan sitä "bodari-kättä", pyyttoneita, wmdtä, on hierottava eristäviä liikkeitä. Tietysti rengasvoimistelulla saa myös hirvittävät kädet....kun aloittaa junnuna ja reenaa sen 15vuotta.

Minä kyllä teen suoraakin käsitreeniä, tosin nyt vähemmän. Eli en pidä sitä tarpeettomana, mutta otin vain kantaa ketjun avaukseen siitä, että ei niitä välttämätöntä ole suoraan tehdä jollei se tavoite ole saada mahdollisimman paljon pattia juuri käsiin.

Metallica mainitsi penkkaajien ojentajista. Itseasissa penkkaajat tekee paljon esim. kapeeta penkkiä ja jotkut varmasti esim. dippiä. Eli kyllä niille tulee ihan melkolailla suoraakin ojentajatreeniä ja paljon. Ei se ojentajatreeni tarvitse tarkoittaa ranskalaista punnerrusta ja ojentajapunnerrusta.

Minulla on kookkaat ojentajat ja aika vähän minä ihan mitään näitä eristäviä ojentajaliikkeitä olen tehnyt. Dippiä ja kapeeta penkkiä lähinnä ja tietysti sitten vähän fiilistellyt ojentajapunnerrusten yms. kanssa. Ranksalaista esim. tehnyt juuri ollenkaan kun se tuntuu vittumaielta kyynärpäässä.

Kyllähän minäkin saisin sen vartin jostain revittyä käsitreeniin, mutta koen sen niin vastenmielisenä ja tylsänä, että enemmin teen jotain kivaa kuten tempausta

Kun nyt jo pari puhunut tuosta ohjelmasta niin miksi sen ottaisin, koska en siitä pidä sekä kehitystä tulee näinkin. On myös kiva tehdä eri asioita joka kerta jos niin kerran haluaa. Ei sitä ravintolassakaan syö pastaa jos haluaa pihviä. Treenijako kyllä löytyy, mutta ohjelmaa ei

Suositut

Back
Ylös Bottom