Käsien symmetria & voimataso

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masto
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Masto

Banned
Etsiskelin tuossa aiheesta topicceja laihoin tuloksin. Eli koska harrastan keilausta (4 vuotta takana) sekä rakentelen ruumistani, olen huomannut oikean käden olevan huomattavasti vasenta vahvempi/paksumpi. Voimataso tulee selvästi esiin tehdessä yhden käden keskitettyjä hauiskääntöjä. Neljä vuotta viitisen tuntia viikossa 6kilon palloa heitellessä on tainnut tuo oikea varsi ottaa voimaa. Eli pitäisikö tässä nyt alkaa puristamaan vasurille ylimääräistä treeniä vai elää epäsymmetrian kanssa sovussa? Onko muilla kokemuksia? Hyvät saitit, muuten...

Uskosin että aika monella on ollut tai on näitä ongelmia ja niistä on myös ollut paljon juttua.
Mulla oikea käsi on pikkasen heikompi kuin vasen mutta eipä se hirveesti treeniä haittaa. Jos teen esim. keskitettyä aloitan oikealla ja saan vaikkapa 10 toistoa. Sitten teen 10 vasemmalla, vaikka tuntuiskin että jaksais vielä muutaman. Eli aina mennään sen heikomman puolen ehdoilla. Mun mielestä mitään ylimääräistä treeni ei heikompi puoli tarvitse.

Tumen kanssa täysin samoilla linjoilla. Eli mennään heikomman puolen ehdoilla. Mullakin on vasen käsi selkeesti pienempi ja heikompi, vajaa vuosi sitten tehdyn luudutusleikkauksen takia.

Itsessä on pikkusen hassusti että oikea on hieman isompi kuin vasen mutta vasen pikkusen vahvempi :) ero selittyy varmaan kun vasemman hauiksen paremmalla huipulla/rakenteella = parempi teho/koko suhde, hankala kohde korjata koon puolesta... onneksi ero ei ole iso ja voimakin eroaa vain keskitetyssä jota en edes tee vakituisesti :D

sorry harry, vanha nosto mutta aihe oikea.... (roskiin jos menee pipariksi).

oikea paksumpi, vahvempi, mutta "rumempi"

vasen, hauiksen huippu erottuvampi ja ojentajan ulkosyrjä pyöreämpi. selkeästi paremman näköinen.

tuntuu kuin olisi eri paria olkavarret :eek:

Mulla on oikeassa enemmän kestävyyttä ja vasemmassa voimaa. Onneksi ero on pieni eikä kovinkaan näkyvä. Eroa hauiksessa on noin sentti ympärysmitaltaan. Ei paha. Kaikilla ihmisillä on toinen puoli hieman voimakkaampi.

Etsiskelin tuossa aiheesta topicceja laihoin tuloksin. Eli koska harrastan keilausta (4 vuotta takana) sekä rakentelen ruumistani, olen huomannut oikean käden olevan huomattavasti vasenta vahvempi/paksumpi. Voimataso tulee selvästi esiin tehdessä yhden käden keskitettyjä hauiskääntöjä. Neljä vuotta viitisen tuntia viikossa 6kilon palloa heitellessä on tainnut tuo oikea varsi ottaa voimaa. Eli pitäisikö tässä nyt alkaa puristamaan vasurille ylimääräistä treeniä vai elää epäsymmetrian kanssa sovussa? Onko muilla kokemuksia? Hyvät saitit, muuten...
Itse ei ole tultua keilausta harrastettua, mutta se vasen on siltikin se 3-4 toistoa vahvempi kuin mitä oikea. Tulee juurikin myös keskitetyssä hauiskäännössä hyvin esille. Mutta heikkomman ehdoilla mennään täälläkin. :thumbs:

Mielenkiintoinen aihe, koska on tavallaan myös minulle henkilökohtainen, joskin käänteisesti. Olen näet huomannut, että vasemman puolen lihakset ovat fyysisti heikompia, mutta vastaavasti myös isompia. Esim. trapezius -lihas(?) on kehittynyt vasemmalla puolella kohtuu hyvin, mutta oikealla on ihan lysy. Sarjoissa vasemmasta loppuu voima kuitenkin aina ennen, mikä sinäänsä saattaa selittää kokokehitystä koska siitä tulee puristettua aina 101% kun taas oikea pääsee helpommalla. Asiaa en ole jaksanut kovinkaan pohtia, vaan lisätä tasaisesti kummankin vastusta, eli heikomman ehdoilla menen minäkin.

Mulla on aivan samanlailla, olen vasenkätinen ja oikea puoli heikompi mutta isompi: trapsi,rintalihas,ojentaja,selkä ja silmällä huomaa, jalat ei sentään.

Kannattaa kiinnittää huomiota raskaissa selkäliikkeissä ettet vedä sillä isommalla/heikommalla puolella niitä enemmän, ei saa palautua se puoli ja luultavasti tästä johtunee noi erot oman mutuilun mukaan pitkällä aikavälillä.

Mulla oikea kait hiukan vahvempi, mutta vasen on paljon paremman näkönen. Aina jos pyydetään näyttään habaa, näytän vasurin, kun se on niin paljon erottuvampi ja selkeesti hienomman näkönen. Oikee käsi on sellanen pökkelö. Vituttaa, kun oikee on varmaan silti paksumpi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Etsiskelin tuossa aiheesta topicceja laihoin tuloksin. Eli pitäisikö tässä nyt alkaa puristamaan vasurille ylimääräistä treeniä vai elää epäsymmetrian kanssa sovussa? Onko muilla kokemuksia? Hyvät saitit, muuten...

Tästä aiheesta keskustellaan säännöllisin ajoin, mutta neuvot perustuvat enemmän mutuun ja arveluihin kuin tuloksia tuottaneisiin kokoemuksiin.

Itselläni oikea käsivarsi ollut aina vahvempi kuin vasen. Heikomman kovempi treenaaminen tuntuu lisäävän jännitystiloja ja kramppeja, joten sitä ei voi suositella. Tasainen treenaaminen heikomman ehdoilla ei myöskään ole itselläni korjannut tilannetta, vaan epätasapaino on kasvanut entisestään. Oikea käsivarsi vahvempi - vasemmalla rinta-olka kompensoi ja kehittyy oikeaa puolta nopeammin.

Toivoa en siis voi antaa. Ainoa neuvoni on, että keskity liikkeissä korostetusti puhtaaseen tekniikkaan. Lihasmassan kasvattamiselle valmis epätasapaino on huono lähtökohta, mutta siihen lienee pakko sopeutua.

Näyttää olevan yleisiä noi voima- ja kokoerot. Onnekkaana mulla on kylläkin täsmälleen samankokoset ja keskitetyt menee menee molemmilla käsillä yhtä hyvin.

Meikällä vasen on isompi ja vahvempi (nykyään ei enää lähes mitään eroa), mutta en ole antanut sen vaikuttaa mitenkään reeniin.

Siirryin voimaharjoittelun pariin jääkiekosta, jossa vasen käteni sai enemmän reeniä kuin oikea. Voimaharjoittelussa sitten keskityin, että reenaan molempia puolia samoilla painoilla yhtä paljon ikään kuin ne olisivat tasavertaiset. Lopputuloksena molemmat kädet ovat kehittyneet ja oikea on ottanut melkein jopa kiinni. :)

Itselläni oli pitkään harhaluulo, että oikea käsi olisi ollut hauiksen osalta pienempi, mutta vahvempi. Vasemmasta kun tuntui aina loppuvan ensin käännöissä vääntö. No, mielestäni tämä oli epäloogista, kun olin kumpaakin harjoitellut samalla tavalla, joten otin tekniikan lähempään tutkiskeluun. Tulin huomanneeksi, että "vahvemmalla" kädellä otin käännön alkuun pienen pienen liikkeellelähtöä helpottavan olkapäänkohautuksen, joka oli niin pieni, ettei sitä ollut tullut huomattua. Kun rupesin keskittymään siihen, että olkapää pysyy paikoillaan myös oikeassa, voima- ja kokotasot olivatkin keskenään loogisia.

Ojentajien osalta itselläni oli sellainen tilanne, että penkkipunnerruksessa hivenen vino asento oli kuormittanut vasenta rintalihasta ja vastaavasti oikeaa ojentajaa enemmän, mikä näkyi ja tuntui myös voimatasoissa. Lopputuloksena sekä rinnan että ojentajien epäsymmetriaa. Syy tähän oli pohjimmiltaan ollut varmastikin epäsymmetrinen laji, jota aikanaan harrastin, joka varmasti oli vahvistanut vasenta rintalihasta. Lähtötason ollessa epätasapainossa on kompensaatioon lipsuminen helppoa. Otin tämän havaitsemisen jälkeen tekniikan myös penkissä tarkempaan tutkimukseen ja otin kunnon kuurin kp-punnerruksia, mikä tuntui auttavan kohtuullisen hyvin tasoittumista.

Suosittelen kaikille epäsymmetriasta kärsiville tekniikan tarkkaa syyniä. Syitä tällaisille asioille voi olla monia, kuten mm. tämän threadin aikanaan aloittaneella kaverilla keilaus, mutta jos ihan salitreenillä on sellaista saatu aikaan, voi syy löytyä myös tekniikasta. Sitten nämä voimatason epäsymmetriat ovat omiaan aiheuttamaan sellaisia noidankehiä: vahvempi vasen rintalihas aiheuttaa penkissä vahvempaa rinnan kuormitusta vasemmalle ja ojentajan kuormitusta oikealle, mikä aiheuttaa taas pystypunnerruksessa olkapään vahvistumista toisella puolella enemmän, ja olkapäistä homma lähtee etenemään epäkkäisiin, selkään, jne. jne. jne.

Itse olen oikeakätinen, ja oikea puoli yläkropasta on pienempi kuin vasen, näkyy niin olkapäässä kuin käsivarressakin (hauiksen kohdalla 0.5 - 1 cm).

Sen sijaan alakropassa oikea puoli (reisi+pohje) on selkeästi isompi, jotta vinoon menee täälläkin... Tosin käsien ero on tasoittunut juurikin tuolla "heikomman ehdoilla" -treenillä, ennen vasurilla olisi mennyt 3-4 toistoa enemmän, nykyään hikisesti yksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom