Kämppien hinta ja tinkiminen

btw. Ukko on myymässä taloaan ja hänellä välittäjien hinta-arviot ovat vaihdelleet 190t€ - 230t€. Voitte siis kuvitella että miten paljon hinnoissa on yleensäkkin ahneutta mukana.

ahneutta on, mutta ahneutta esiintyy myös niinkin päin välittäjillä että arvioidaan hinta järjettömän alhaiseksi, ja toivotaan että myyjä suostuu siihen. tällä tavalla saadaan asunto myytyä miltei välittömästi, ja välittäjän välityspalkkio ei kuitenkaan tipu prosentuaalisesti paljoa. myyjän voitto sitävastoin tippuu.

takavuosina olin myymässä paritaloani, ja välittäjien hinta-arviot talosta olivat 95000 - 120000. otin välittäjän, jonka kanssa tehtiin diili että jos välittäjä ei saa myytyä asuntoani kolmen kuukauden sisällä 117000 euroon, sopimus puretaan. kauppa syntyi lopulta 116000 eurolla, ja tuhannen euron ero lähti välittäjän omasta palkkio-osuudesta, jolloin välittäjän välityspalkkioksi jäi 1,2 prosenttia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helkkarin hyvä diili viitalla...

Tossa asuntoasiassa kävi sitten niin että "Me ei myydäkkään taloa ollenkaan kun ei täällä markkinoilla oo mukamas sopivaa"... Muutamasta tonnista jäi siis kiinni ettei ollut täysi tarjous. Olisi kiintoisaa ollut nähdä olisivatko sitten joutuneet maksamaan sopimussakkoja jos oisin tarjonnut täyden hinnan.
 
Helkkarin hyvä diili viitalla...

Tossa asuntoasiassa kävi sitten niin että "Me ei myydäkkään taloa ollenkaan kun ei täällä markkinoilla oo mukamas sopivaa"... Muutamasta tonnista jäi siis kiinni ettei ollut täysi tarjous. Olisi kiintoisaa ollut nähdä olisivatko sitten joutuneet maksamaan sopimussakkoja jos oisin tarjonnut täyden hinnan.

Eivät olisi joutuneet.
 
Käsittääkseni jos täysi hinta tarjotaan niin silloin pitää myydä ja myydä siinä sille jolta täysi hinta on tullut eka, jos ei myy niin sopimussakkoja ? Vai meneekö tilanne niin että jos tarjouksen hyväksymisen jälkeen käy niin että myynti perutaan ?
 
Käsittääkseni jos täysi hinta tarjotaan niin silloin pitää myydä ja myydä siinä sille jolta täysi hinta on tullut eka, jos ei myy niin sopimussakkoja ? Vai meneekö tilanne niin että jos tarjouksen hyväksymisen jälkeen käy niin että myynti perutaan ?

Juuri niin. Sopimussakkoja ei voi tulla ellei ole sopimusta. Kaupankäynti yleensä etenee niin, että myyjälle tehdään ostotarjous. Jos myyjä hyväksyy ostotarjouksen ja myöhemmin muuttaa mielensä, sitten voi myyjälle tulla jotain ekstrakuluja.
 
Ei kai sentään. Vaikka kauppamme hoidettiinkin ilman välittäjää, väitän että välittäjä ei hyväksy tarjousta vaan itse myyjä. Potentiaalinen ostaja ei tee ostotarjousta välittäjälle vaan myyjälle (toki välittäjän välityksellä), ja on myyjästä kiinni syntyykö kauppa vaiko ei.
Juu juu, mutta toimeksiantosopimuksessa usein sidotaan myyjä etukäteen hyväksymään pyyntihinta. Alla ote yhden hkiläisen toimiston toimeksiantosopparista.

- Välittäjä on oikeutettu palkkioon, jos kaupasta toimeksiannon voimassaollessa sovitaan ostajan kanssa edellä mainitulla tai toimeksiantajan myöhemmin hyväksymällä hinnalla ja toimeksiantajan muuten hyväksymin ehdoin tai jos kauppa päätetään kuuden kuukauden kuluessa tämän toimeksiannon päättymisen jälkeen ostajan kanssa, jos voidaan olettaa, että sopimuksen syntymiseen ovat olennaisesti vaikuttaneet välitysliikkeen toimenpiteet toimeksiantosopimuksen voimassaoloaikana.
- Välittäjä on oikeutettu palkkioon, jos omaisuus muulla tavalla luovutetaan toimeksiannon voimassaoloaikana tai jos toimeksiantaja ei tee kauppaa, vaikka välittäjä on hankkinut tässä toimeksiannossa tai myöhemmin hyväksyttyjä ehtoja vastaavan ostotarjouksen.


Samassa paperissa siis toisaalla mainittu hinta, jolla luukkua lähdetään myymään.

Minun pointti tässä se, että lukekaa ne paperit ajatuksella, jos päädytte välittäjään. Laki välityksestä (klik) antaa löyhät suuntaviivat välitystoiminnalle, mutta sopimus on se mikä pätee. Osakekaupassa välittäjä on kyllä muutenkin täysin turha ja kallis välikäsi.
 
Juu juu, mutta toimeksiantosopimuksessa usein sidotaan myyjä etukäteen hyväksymään pyyntihinta. Alla ote yhden hkiläisen toimiston toimeksiantosopparista.

- Välittäjä on oikeutettu palkkioon, jos kaupasta toimeksiannon voimassaollessa sovitaan ostajan kanssa edellä mainitulla tai toimeksiantajan myöhemmin hyväksymällä hinnalla ja toimeksiantajan muuten hyväksymin ehdoin tai jos kauppa päätetään kuuden kuukauden kuluessa tämän toimeksiannon päättymisen jälkeen ostajan kanssa, jos voidaan olettaa, että sopimuksen syntymiseen ovat olennaisesti vaikuttaneet välitysliikkeen toimenpiteet toimeksiantosopimuksen voimassaoloaikana.
- Välittäjä on oikeutettu palkkioon, jos omaisuus muulla tavalla luovutetaan toimeksiannon voimassaoloaikana tai jos toimeksiantaja ei tee kauppaa, vaikka välittäjä on hankkinut tässä toimeksiannossa tai myöhemmin hyväksyttyjä ehtoja vastaavan ostotarjouksen.


Samassa paperissa siis toisaalla mainittu hinta, jolla luukkua lähdetään myymään.

Minun pointti tässä se, että lukekaa ne paperit ajatuksella, jos päädytte välittäjään. Laki välityksestä (klik) antaa löyhät suuntaviivat välitystoiminnalle, mutta sopimus on se mikä pätee. Osakekaupassa välittäjä on kyllä muutenkin täysin turha ja kallis välikäsi.

Juu tuollainen sopimusehto on varmasti välittäjän toiminnan kannalta aika kannattava, muuten olisi liian helppo lähteä myyjän vaan kokeilemaan jäätä. Samaa mieltä välittäjien turhuudesta ja kalleudesta. Se teki ehkä tunnin lisätyön kun itse dräftäilee asiakirjat ja käy neuvottelut myyjän/ostajan kanssa, en kyllä taida itse käytellä välittäjiä jatkossakaan - kunhan ilman vaan saa tarpeeksi näkyvyyttä myytävälleen
 
Käsittääkseni jos täysi hinta tarjotaan niin silloin pitää myydä ja myydä siinä sille jolta täysi hinta on tullut eka, jos ei myy niin sopimussakkoja ? Vai meneekö tilanne niin että jos tarjouksen hyväksymisen jälkeen käy niin että myynti perutaan ?

Ikinä ei tartte myydä, sillä kämpän omistaja saa itse valita kenelle myy vaikka pyyntihinta täyttyisikin.
Sopimussakkoja voikin sit tulla, mutta nämä ehdot tulisi kysyä välitystoimistolta erikseen.
 
Hyviä kohteita on helppo myydä itse, vaikeita kohteita vaikeampi. Osa ihmisistä myös karsastaa yksityisten näyttöjä. Lisäksi jos alueella ei ole vastaavia asuntoja myynnissä, on hinnoittelu vaikeaa.

Mulla tulee aina sellainen olo, että "saatanan pihi paska, yrittää vetää ylihintaa ja vielä säästää välityspalkkiossa", vaikka olenkin omat asuntoni aina myynyt itse.
 
Ikinä ei tartte myydä, sillä kämpän omistaja saa itse valita kenelle myy vaikka pyyntihinta täyttyisikin.
Sopimussakkoja voikin sit tulla, mutta nämä ehdot tulisi kysyä välitystoimistolta erikseen.
Menee jo totaaliseksi lillukanvarsien ravisteluksi, mutta tuo "erikseen kysyminen" on täysin turhaa tai jopa vaarallista, koska vain sillä on väliä mitä toimeksiantosopimuksessa lukee. Kannattaa pitää mielessä, että suomessa on kolme suurta ammattiryhmää, jotka pitävät töissä pukua päällä lähes nollakoulutuksella; automyyjät, vahtimestarit ja kiinteistövälittäjät. Tuosta ryhmästä kiinteistövälittäjät ovat alinta ja kirjavinta pohjasakkaa. Kysyä saa, mutta lukekaa ne sopimuspaperit.
 
Menee jo totaaliseksi lillukanvarsien ravisteluksi, mutta tuo "erikseen kysyminen" on täysin turhaa tai jopa vaarallista, koska vain sillä on väliä mitä toimeksiantosopimuksessa lukee. Kannattaa pitää mielessä, että suomessa on kolme suurta ammattiryhmää, jotka pitävät töissä pukua päällä lähes nollakoulutuksella; automyyjät, vahtimestarit ja kiinteistövälittäjät. Tuosta ryhmästä kiinteistövälittäjät ovat alinta ja kirjavinta pohjasakkaa. Kysyä saa, mutta lukekaa ne sopimuspaperit.

No maalaisjärkikin sanoo sen että "kysyminen" tarkoittaa myös papereitten tarkistaminen...jos niin pitkälle päästään että nimen pitäisi laittaa paperiin.
Tyhmä se paperiin nimen kirjoittaa tietämättä mihin siinä tilanteessa suostuu!

..toisaalta...voihan aina kysyä mitä siinä lukee ja mitä sanotaan jostain tietystä asiasta, ja tällöin tulee viitata ettei ymmärrä lakitekstiä. Tällöin välittäjällä on velvollisuus selkeyttää tekstin asiakkaalleen sanallisesti, jotta joku tietty asia selviää. Tällöin voi riitatilanteessa viitata välittäjän epärehellisyyteen ellei sanojen mukaan ole toimittu.
Pitää vaan muistaa että pitää jonkun kolmannen osapuolen mukana todistamassa asiaa. ;)
 
Hyvä thredi kyl lueskella paljon myyjät/välittäjät stadissa jättää tyhjää, kun oon ekaa kämppää stadista nyt ostamassa, kun taas sitten täällä "maalla" (riihimäki) se hinta mikä on ilmotettu on melkeinpä aina tiukka, mistä lähtee yleensä max. 2000 e
 
mielenkiinnosta kyselen minkälaisissa hinnoissa esim. pääkaupunkiseudulla omakotitalojen hinnat pyörii, myös muuallaki? itse asun kemijärvellä ja täällä omakotitalojen hinnat pyörii 45000e-180000e kyseessä siis 100m2 tai isommat talot, ei mitään pommiasuntoja. tuo mikä maksaa 180000e, 163m2 vm. 93 onkin aika yläkanttiin hinnoitettu kemijärven hintatasoon verrattuna. en tiedä saako tänne linkitellä asunnosta kuvia, niin jätin linkittämättä..
 
mielenkiinnosta kyselen minkälaisissa hinnoissa esim. pääkaupunkiseudulla omakotitalojen hinnat pyörii, myös muuallaki? itse asun kemijärvellä ja täällä omakotitalojen hinnat pyörii 45000e-180000e kyseessä siis 100m2 tai isommat talot, ei mitään pommiasuntoja. tuo mikä maksaa 180000e, 163m2 vm. 93 onkin aika yläkanttiin hinnoitettu kemijärven hintatasoon verrattuna. en tiedä saako tänne linkitellä asunnosta kuvia, niin jätin linkittämättä..

Eikö nämä näe parhaiten kun katsoo itse, esim. oikotie tai etuovi.
 
Kerrankin joku elämässäni meni kuin "elokuvissa" kämppä ehti olla myynnissä netissä 22 tuntia, ensimmäinen näyttö ja täydellä hintaa meni ! :)
 
Kerrankin joku elämässäni meni kuin "elokuvissa" kämppä ehti olla myynnissä netissä 22 tuntia, ensimmäinen näyttö ja täydellä hintaa meni ! :)
Kaikki menee kunhan hinta on kohdillaan. Toisaalta voi ruveta noin nopeassa kaupassa mietityttämään, että oliko hinta liiankin kohdillaan ostajan kannalta?
 
Enemmän sain kun mitä 2 vuotta sitten maksoin joten ihan tyytyväinen olen, suurin vaikuttavatekijä oli varmasti se tosiasia että kaupunki missä kämppä on oli myyntihetkellä 4 yksiötä myynnissä
 
Onnittelut sinne päin vaikka itsellekin tuli ensimmäisenä mieleen, että enemmänkin olisi voinut euroja varmaan puristaa.
 
Kävin sijoitusasuntoa katsomassa. Soitin vartin näytön jälkeen välittäjälle, että maksan pyyntihinnan. Sain asunnon. Kauppoja tehtäessä, välittäjä sanoi, että minun jälkeen oli ollut vielä kuusi halukasta maksamaan pyyntihinnan. En tiedä liioitteliko, miksi olisi?
Eli aina ei kannata tarjota alle pyynnin jos kohde on oikein (ali-)hinnoiteltu.
 
Back
Ylös Bottom