En ota kantaa kyseiseen tapaukseen, enkä myöskään ole töissä Elixiassa. Tosin olin useamman vuoden töissä eräällä Suomalaisella ketjulla, ohjaajana ja vastaavana. Alalla olen edelleenkin, mutta hiukan eripuolella kenttää. Eli nykyinen kuntosali tai pitäisikö sanoa hyvinvointikeskusten maailma on kohtalaisen tuttu. Joten halusin ilmaista muutamia omia ajatuksia aiheesta.
En oikeasti jaksa uskoa että Elixiaa tai tätä kihoa kiinnostaa julkisuus mitä pakkiksella saavat?? Koska ei Elixian kohderyhmää ole pakkiksen peruslukija, se on ihan normaali kuntoilija, joka haluaa pysyä kunnossa ja ehkä vähän kiinteytyä
. Jos kyseessä olisi kotimainen ketju, jonka salit ovat pienemmällä paikkakunnalla, jolla ei olisi takataskussa miljoonia euroja, niin tämän kaltainen julkisuus pakkiksella voisi jopa kiinnostaa heidän johtoa. Mutta niinkuin sanottu tuskin kiinostaa Elixiia, ei varmaan vaikuta Jyväskylän Elixian tulokseen juuri mitenkään, eikä siis myöskään kihon bonuksiin?? Nämä ovat vain minun ajatuksia, osittain myös kokemuksia ensisen työni ajoilta, eli asiat voivat olla myös toisin, toivottavasti myös ovat.
Ja mitä tulee noihin sääntöihin, lapsiparkit, ilmaiset tutustumiskerrat yms. niin ne määrätään jossain muualla kuin Suomessa. Ja Elixian pääkonttorista katsottuna Suomi on vielä tosi pieni, joten ei heitä kiinnosta tehdä poikkeuksia sääntöihin mitä noudatetaan muissa maissa. Samat asiat pätevät myös Satsin kohdalla. Suomalaisilla ketjuilla on kokemukseni mukaan yleisesti ottaen enemmän valtaa päättää asioistaan tai säännöistään salikohtaisesti tai tapauskohtaisesti.
Täällä moni on harmitellut vanhojen salien ja kertamaksujen häviämistä. Jatkossa tulee olemaan entistä vähemmän saleja mistä voi ostaa kohtuu hintaisen kertakäynnin, alle 10 euroa. Yrittäjälle on paljon turvallisempaa haalia asiakkaita jotka maksavat vaikka 40 euroa joka kuukausi, ympäri vuoden. Salin pitäminen kuin ei ole halpaa ja lyhennyksiä on joka kuukausi, niin yrittäjän näkökulmasta tasainen kassavirta=jäsenyys on parempi vaihtoehto. Tämä väittämä perustuu myös siihen, että nykyisen työni kautta olen paljon tekemisissä uusien saliyrittäjien kanssa. Täysin uusia saleja on ollut noin 10 neljän kuukauden aikana ja näistä ainoastaan yksi ei ole jäsensali.
Ja vielä vähän näistä isoimmista ketjuista. Uskon että nämä ulkomaiset ketjut Elixia ja Sats tulevat jatkossa avaamaan uusia saleja ympäri Suomea, myös kotimainen Finnbody laajenee kovaa vauhtia. Ensimmäisenä taitaa ehtiä Sats aavaamalla uuden keskuksen Helsingin Pitäjänmäkeen, Elixian ja Finnbodyn väliin. Myös Finnbody avaa tänä vuonna Vantaalle uuden ison keskuksen. Se kertoo myös siitä että Suomessa on paljon potentiaalisia asiakkaita jäljellä, johon pakkiksen tai kovaa treenaavan kansan mielipiteet eivät vaikuta. Eivät nuo isoimmat toimijat kuitenkaan ihan summamutikassa noita uusia paikkoja avaa, kyllä siellä on laskettu tarkkaan alueella olevien potentiaalisten asiakkaitten määrä.
Tuli aika pitkä vastaus, jonka ei ole tarkoitus ärsyttää ketään. Ehkä vain herättää ajatuksia siitä, että kuntosalimaailma on muuttunut ja muuttuu jatkossakin? Asiat ovat omia mielipiteitä ja havaintoja viimeisiltä vuosilta, ei siis mitään totuuksia.