Juoksunopeuden kehittäminen !

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Terve, tässä lueskellut jo noita kaikkia juoksu threadeja, mutta silti jäisi muutamia kysymyksiä teille true experteille ! :)

Juoksunopeuden kehittämisestä on kyse, jalkapalloa varten. On tullut jo monta vuotta pelattua ja nopeutta pitäisi lisää saada vaikka en mikään hidas ole mutta haluan vielä parantaa nopeuttani PALJON. Tekniikkapuolta on jo moonta moonta vuotta hiottu :) tullakseni vielä paremmaksi täytyy saada nopeus vielä eriluokkaan ja sen jälkeen unelmani alkavat lähestyä. :D

Jotai tätä luokkaa on viikossa salii semmonen 4 kertaa about (JALAT,RINTA,SELKÄ, OLKAPÄÄHAUIS ja sitte jalkapallo treenejä jengin kanssa 4x ja yleensä joka päivä yritän pelaamaan mennä vaikka onkin niin SAAT**** kylmä tuolla ulkona, jos en pelaamaan mene niin sit lenkkii pukkaa. Tavotteet on korkealla ja motivaatiota riittää.
Katsokaas kun jotkut on vain luonnostaan tajuttoman nopeita nii meitsin pitää treenata tuo osa alue :D

Elikkä jos teillä olisi hyviä treeni ohjelmia / liikkeitä / tai jotain linkkejä miten pikajuoksijat treenaa, nyt on tullu alettua vetää räjähtävää voimaa mm. jalkatreeneissä vedän rinnallevetoa, kyykkyä, prässii ja pohkeita

KIITÄN TODELLA PALJON. vilkuttelen sitte TV:ssä ku on nopeus kehitetty erinomaiseksi ;););)

Vähän hassua mutta parkourista mä oon saanut tota kiihtyvyyttä juoksuun, huippuvauhti ei oo mikään kauhea mutta tuskin sitä kerkee täysille edes kiihdyttää jalkapallossa ;) Joskus otin 11sek 100m juoksevan kanssa juoksukisan niin jätkä jäi alussa mutta sitten se tuli parinkymmenen metrin jälkeen lentämällä ohi :whip:
Eli kaikenlaiset plyometriset hypyt auttaa joissa tiputtaudutaan alas n. metrin korkeuksilta ja hypätään välittömästi uudelleen ilmaan, ja paikaltaan hypyt+juoksusta tehdyt hypyt sun muut seinäkiipeilyt. Ohjelmia en kyllä osaa kehitellä, lepoa ja ruokaa ja palautumista 1-3pv:n tauoilla :zzzz:

Kannattaa varmaan ihan googlella koittaa löytää semmosia pitkiä asiallisesti argumentoituja artikkeleita, mutta kevyesti omaa lukemaani referoiden:

Raaka voima määrittelee aika pitkälle nopeuden, minkä lisäksi tarvitaan ihan lajitreeniä eli radalla juoksemista, ylä ja alamäkispurtteja niin lujaa kun vaan ikinä kintuistasi pääset (voi vaikka yhdistää aerobiseen treeniin intervallijuoksun muodossa) ja varmaan jotain plyometrisiä harjoituksia, joihin kuitenkin kannattaa kunnolla keskittyä vasta kun niitä hevosvoimia sieltä koneesta löytyy PALJON eikä juoksu vieläkään jostain syystä kulje.

Esimerkiksi olympianostajat on urheilumaailman kovimpia hyppääjiä ja spurttaajia, jotka jättävät 20m matkalla lähes kaikki nielemään pölyä.

Paljonko painat ja paljonko kyykkäät? Rive? Joku starting strength tai 5x5 systeemi vois toimia enemmän kuin hyvin. Pääasia että kyykkäät helvetisti ja kyykkymaksimi nousee olympianostot tuo sitten nopeutta, eli riveä nyt ainakin kannattaa vemputtaa.

E: Omasta kokemuksesta sen verran, että 4kk starting strength rupeaman jälkeen pystyin juoksemaan tasaväkisesti kaverin kanssa jolla on yleisurheilutaustaa, selvästi pikajuoksuun/voima/nopeuslajeihin sopivat geenit ja joka oli pari vuotta sitten futisjenginsä nopei(n)mpia sprinttereitä, kunnes lopetti pelaamisen. Itse olen laiha 194cm kaveri joka on rullalautaillut nuoruutensa. 4kk aikana sain siis kurottua alle sadan metrin matkalla 5-10m eron maaliviivalla kokonaan umpeen.

joo oon semmone 180+ ja paino 73-75luokkaa. makseja en kyykyssä ole kokeillu mutta sarjoja 60vedelly jotai 8-10 luokkaa, mut nyt alkanu vetämää silleen että 1 vaihe ja se on täböö niinku räjähtävää voimaa ja riveeki viel suht pienil painoil semmost 40-50kg, kun vasta alkanu sitä tekee että jotenki sujuu :D, nii aattelin että tänne vois jotkut pasteilla noita sivuja jos tietää / löytää tuolta googlesta ku ite en oo vielä mitää hirveen järkevää löytäny :( ja kyl se juoksu ny kulkee aika lujaa mut haluun oikeesti paljo lujempaa että sais ton lähdön nopeammaksi ja alku kiihdytyksen ja siinä lomassa sitä ns. max speedia samal mut se ei oo tärkein koska kyl ny aika lujaa pääsen jo nytki .

joo oon semmone 180+ ja paino 73-75luokkaa. makseja en kyykyssä ole kokeillu mutta sarjoja 60vedelly jotai 8-10 luokkaa, mut nyt alkanu vetämää silleen että 1 vaihe ja se on täböö niinku räjähtävää voimaa ja riveeki viel suht pienil painoil semmost 40-50kg, kun vasta alkanu sitä tekee että jotenki sujuu :D, nii aattelin että tänne vois jotkut pasteilla noita sivuja jos tietää / löytää tuolta googlesta ku ite en oo vielä mitää hirveen järkevää löytäny :( ja kyl se juoksu ny kulkee aika lujaa mut haluun oikeesti paljo lujempaa että sais ton lähdön nopeammaksi ja alku kiihdytyksen ja siinä lomassa sitä ns. max speedia samal mut se ei oo tärkein koska kyl ny aika lujaa pääsen jo nytki .

No sitten ei muutakun alottelijoiden osiosta stickynä löytyvä starting strength käyttöön.

joo, kiitos neuvoista. Pitää alkaa tekemää sitten pienempiä sarjoja ja lisätä painoja ja katsotaan mitä tapahtuu ei jaksakkaan enää tommosta jumppaa noilla painoilla :) lisää saa kertoa vinkkejä yms yms. !!!

Niin eli nopeus voimaa ja räjähtävää voimaa täytyy saada. oon sen 1½ ainaki salilla käyny ja aina pitäny toistot siinä 8-12 luokassa, on niilläkin tulosta tullu, mut näköjää ei iha sitä mitä mä haen. eli noi vitoset kuulostaa hyviltä siihen nähden ja sitten noi liikkeet hyviä.
Olis kyllä erinomaista kun jostain löytyis joku juttu että miten pikajuoksijat treenaa salilla ja off gymilt.

joo, kiitos neuvoista. Pitää alkaa tekemää sitten pienempiä sarjoja ja lisätä painoja ja katsotaan mitä tapahtuu ei jaksakkaan enää tommosta jumppaa noilla painoilla :) lisää saa kertoa vinkkejä yms yms. !!!

Joo periaate oikea, mutta kannattaa tosiaan ihan aluksi noudattaa tota starting stregthiä ihan kirjaimellisesti niinkuin Rippentoe on sen laatinut... Näin nopea voimankasvu on TAATTU eikä tarvitse arvuutella auttaako nykyinen ohjelma nyt sitten tavoitteissa vai ei.

Rippentoe muuten ohjeistaa tekemään nostot räjähtävästi eli esimerkiksi lähtökiihdytys kyykyn pohjilta takareisien avulla on kaikkein oleellisin osa, penkissä räjähtävä työnty rinnan päältä. Tällöin keholla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kehittää räjähtävää voimaa. Rinnallevedon vaikutus nyt lienee sanomattakin selvä. Muutenkaan näitä raskaita nostoja ei yksinkertaisesti voi tehdä hitaasti vaan kun painot lisääntyvät, pitää kiihtyvyys ja teho lähdöissä saada maksimoitua.

Näin siis ainakin teoriassa. Aloittelijalta aloittelijalle.

Jees. alan noudattaa tuota , lisään siihen vain vatsat. niissäkin vedän aika paljolti syviä vatsoja. tuntuu vain oudolta kun olen nytte tottunut treenaamaan jo niin kauan selkää, rintaa , jalkoja eri päivinä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Jees. alan noudattaa tuota , lisään siihen vain vatsat. niissäkin vedän aika paljolti syviä vatsoja. tuntuu vain oudolta kun olen nytte tottunut treenaamaan jo niin kauan selkää, rintaa , jalkoja eri päivinä

Jees kannattaa myös varmuuden vuoksi tarkistaa kaikista liikkeistä oikeaoppinen tekniikka että saat maksimaalisen hyödyn treenistä.

kävi vielä vain mielessä kun mielestäni itellä ollu hyvä treeni ohjelma jo monta kuukautta entä jos niistä vähentäisi vain toistot tuohon 5 luokkaan voisi ajaa saman idean koska salillahan en mikään alottelija kummiskaan ole kun on jo aika kauan pumpattu :d

kävi vielä vain mielessä kun mielestäni itellä ollu hyvä treeni ohjelma jo monta kuukautta entä jos niistä vähentäisi vain toistot tuohon 5 luokkaan voisi ajaa saman idean koska salillahan en mikään alottelija kummiskaan ole kun on jo aika kauan pumpattu :d

No mulla ei oo sitä kokemusta tai tietoa että voisin mielipidettä antaa joten en edes kysy mikä ohjelmasi tällä hetkellä on, mutta olen elävä todiste siitä että Starting Stregth toimii ja nopeasti. Mullakin oli vemputusta jonkun aikaa takana kun sen aloitin viime syksynä. Sen jälkeen on noussut kyykyssä sarjapainot 80kg->115kg penkissä 60kg->75kg mave 90kg->155kg (viimeisimmät tehdyt sarjat, ei välttämättä absoluuttiset maksimit.)

Rinnallevedon aloitin vähän myöhemmin, tein aluksi soutuvariaatiota, mikä osoittautui virheeksi. Viimeksi tein RIVEä 5x3 sarjat 82.5kg painolla.

En nyt tietenkään väitä ettet voisi saada voimaa ilman tätä ohjelmaa, mutta se toimii paremmin kuin hyvin aloittelijalle (ja kyllä, aloittelija sä nyt kuitenkin vielä olet :) )

:) joo en itseäni miksää true bodariks menis sanomaankaa , mut kyllä kokeilen tota luultavastikkin tai sitten pienellä variaatiolla mutta noi sarjamäärät pidän.

Suositut

Back
Ylös Bottom