Juokseminen

Eilen juoksin tai paremminkin hölkkäsin n. 500m. Jalat aivan järkyttävässä pumpissa ja sisäreidet hinkkasi pahasti yhteen. Kokeilen ensi vuonna uudestaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen juoksin tai paremminkin hölkkäsin n. 500m. Jalat aivan järkyttävässä pumpissa ja sisäreidet hinkkasi pahasti yhteen. Kokeilen ensi vuonna uudestaan.
Monella läskillä tai oikeasti lihaksikkaalla on toi ongelma sisäreisien kanssa. Koeta trikoita, pitäisi auttaa.

muistakaa että hcr on massatapahtuma jossa suurin osa hakee +2h tulosta. lähtöryhmäthän oli ilmeisesti noin 2500 juoksijan kokoisia, ja katsoin tuloksista että sijoituksen 2500 on saanut ajalla hieman alle 1:47. näin mietittynä myös 1:45 juosseet olisivat mahtuneet tohon ykköseen ja noi hieman alle 2h juoksijat olisivat ihan oikeassa paikassa kolmosessa.

juoksufoorumilla ehdoteltiin sitä että ykkös- ja jopa kakkosryhmässä lähtijöiden tulisi näyttää joku oikea juoksutulos ettei tavoiteajat olisi täysin hatusta heitettyjä

itse paransin 2 min edellisvuodesta, aika 1:36:XX ja ykkösestä lähdin

muistakaa että hcr on massatapahtuma jossa suurin osa hakee +2h tulosta. lähtöryhmäthän oli ilmeisesti noin 2500 juoksijan kokoisia, ja katsoin tuloksista että sijoituksen 2500 on saanut ajalla hieman alle 1:47. näin mietittynä myös 1:45 juosseet olisivat mahtuneet tohon ykköseen ja noi hieman alle 2h juoksijat olisivat ihan oikeassa paikassa kolmosessa.

juoksufoorumilla ehdoteltiin sitä että ykkös- ja jopa kakkosryhmässä lähtijöiden tulisi näyttää joku oikea juoksutulos ettei tavoiteajat olisi täysin hatusta heitettyjä

itse paransin 2 min edellisvuodesta, aika 1:36:XX ja ykkösestä lähdin

Lähtöryhmiähän oli tänä vuonna peräti 7, jotka lähtivät kymmenen minuutin välein. Itse lähdin toisesta lähtöryhmästä, jossa aikatavoite oli +1:40. Seuraavassa ryhmässä tavoite oli +1:50 jne. Tuntui kyllä siltä, että porukalla ei ole ollut mitään käsitystä juoksukyvystään ryhmiin ilmoittautuessa. Monelle tulisi paljon kivempi juoksu, jos saisi juosta samaa vauhtia taivaltavien mukana. Luulisi sen olevan raskasta henkisesti, kun vasemmalta ja oikealta kiitää porukkaa kiroillen ohi koko matkan. Tuo juoksufoorumin ehdotus olisi todella hyvä, sillä silloin niissä ensimmäisissä ryhmissä juoksevat olisivat ainakin joskus juosseet puolikkaan ennen.

Sellainen idea tuli itselleni mieleen, että voisikohan tuonne tehdä sellaisen ohituskaistan, jossa vaikkapa vasen puoli reitistä olisi tarkoitettu vain ohittavalle juoksijalle. Eli kun hitaampi juoksija tulee eteen, niin vasemmalta ohi ja palataan sitten heti takaisin oikealle. Siinä kaistalla ei saisi juosta vierekkäin ollenkaan. Ehkä ei käytännössä toimisi kuitenkaan.

Testasin äsken ensimmäistä kertaa Adidaksen "barefooteja" pururadalla. Tuntui kyllä todella mukaville. Saa nähdä, mitkä paikat ovat kohta kipeänä. Ainakin polviin koskee nyt, mutta se johtui varmaan kylmästä kelistä..

Sellainen idea tuli itselleni mieleen, että voisikohan tuonne tehdä sellaisen ohituskaistan, jossa vaikkapa vasen puoli reitistä olisi tarkoitettu vain ohittavalle juoksijalle. Eli kun hitaampi juoksija tulee eteen, niin vasemmalta ohi ja palataan sitten heti takaisin oikealle. Siinä kaistalla ei saisi juosta vierekkäin ollenkaan. Ehkä ei käytännössä toimisi kuitenkaan.

Toi vaatis järjestyksenvalvojilta aika paljon valvomista, sielä kuitenkin riittäis sitä porukkaa jotka ei vaan pysty noudattaa tommosta. Nyt kun katto järkkäreitä nii sielä ne 15v tytöt vaa näpytteli kännykkää ja nojaili puuhun :D

No jos ois moinen sääntö niin kyllä se pujottelua ainakin vähentäisi kun edes osa porukasta tajuaisi että perkele kokoajan viehuu jengiä ohi, pysytään tässä pientareella. Tuntuu kyllä älyttömältä että joku viitsii mennä hidastelemaan muiden eteen ja vielä niin että porukalla juostaan vierekkäin ettei varmasti pääse ohi. Ihan oikein huudella perästä vähän vittua ja perkelettä että menisivät syrjään.

Kävin eilen juoksemassa Fisherman's Friend Strongman runin Nürburgringilla. Aika siistiä oli ja 12 000 ihmistä pitämässä hauskaa! Ei voi kun kehua tapahtumaa.

Itselläni olisi nytten tarkoitus aloittaa kuntoilu! Olen tässä pohtinut että aloitanko salilla käymisen vai kunnon lenkkeilyn..? Olen lievästi ylipainoinen pituttaa 170cm ja painoa 87.2kg. Kesäkin kun tässä nytten tulee niin olen enemmänkin tuon lenkkeilyn/juoksemisen kannalla. Mikä voisikaan olla parempaa kuin lähteä ilalla heittämään kunnon lenkki auringon paistaessa! :) Olen tässä käyttänyt noin kaksi tuntia lukiessa noita aloittelijoiden osoita juoksemisesta ja olen alkanut miettimään että mitenkäs nuo protskut + muut jauhot/juomat. Arvostaisin sitä jos joku voisi ohjata minut/kertoa että kannattaako juoksua ennen tai sen jälkeen juoda jotain proteiini aineita :P Olen oikeasti aika tietämätön noista aineista :D Ensimmäinen postaus! =)

Itselläni olisi nytten tarkoitus aloittaa kuntoilu! Olen tässä pohtinut että aloitanko salilla käymisen vai kunnon lenkkeilyn..? Olen lievästi ylipainoinen pituttaa 170cm ja painoa 87.2kg. Kesäkin kun tässä nytten tulee niin olen enemmänkin tuon lenkkeilyn/juoksemisen kannalla. Mikä voisikaan olla parempaa kuin lähteä ilalla heittämään kunnon lenkki auringon paistaessa! :) Olen tässä käyttänyt noin kaksi tuntia lukiessa noita aloittelijoiden osoita juoksemisesta ja olen alkanut miettimään että mitenkäs nuo protskut + muut jauhot/juomat. Arvostaisin sitä jos joku voisi ohjata minut/kertoa että kannattaako juoksua ennen tai sen jälkeen juoda jotain proteiini aineita :P Olen oikeasti aika tietämätön noista aineista :D Ensimmäinen postaus! =)

Minusta sinun kannattaa tehdä molempia eli käy salilla ja juokse. Jos aloitat vähän huonokuntoisena ja ylipainoisena aktiivisen juoksemisen useasti viikossa, niin tulet sen todennäköisesti lopettamaaan parin viikon jälkeen, joko rasitusvamman tai sairastelun vuoksi. Eli pari kertaa viikossa salilla ja pari kertaa viikossa lenkkiä. Salilla tekisin isoja perusliikkeitä (kyykky, mave, rive, pystypunnerrus, leuanveto..) ja lenkillä keskittyisin aikaan matkan tai nopeuden sijaan (yhtämittaista juoksua/kävelyä 45-60min). Myöhemmin sitten ottaisin treeneihin lisää varaatioita. Ne tulevat itsestään, kun alat kiinnostua hommasta enemmän ja lueskelet näitä foorumeita.

Itse otan palkkarin vain pitkän lenkin (2h tai yli) jälkeen. Lisäksi otan joskus kovan juoksun jälkeen vielä yöksi yöprodesekoituksen (Fastin jokin Night time jotakin), jos tunnen sille tarvetta. Ennen lenkkiä otan joskus jotain boosteria. Jack3d oli paras, mutta paljastuikin että oli hiukkasen vaarallista myös..

Olen itse 170/76 ja rasvat ehkä siinä vähän päälle kympin.

Se on se itsekkyys, kun halutaan päästä matkaan ekana, että itse pääsee juoksemaan omaa juoksua, mutta ei tajuta, että ottamalla paikan ekasta/toisesta ryhmästä, jos on joku 2+h menijä (tai jopa selkeästi hitaampi) niin syö paikan niiltä, joilla oikeasti on rahkeita ilmoitettuun tavoiteaikaan ja että muut joutuvat sitten pujottelemaan.

Itse vaikka olen tämmöinen perusmenijä niin otin kiinni vaikka kuinka paljon ekassa ryhmässä lähteneitä, jotka siis lähtivät 20 min. Ennen minua ja siinä ryhmässä pitäisi kumminkin olla ne kovat juoksijat eikä mitään sunnuntaihölkkääjiä.

Sori alkaa vieläkin vituttamaan, kun mietin niitä pujottelukeppejä eiliseltä :)

Oliko ensimmäinen kerta HCR:llä?

Tuo on nimittäin vanha fakta että ennätyksiä tuonne on turha mennä tekemään. Ne kerrat mitä itse olen tuolla käynyt hölkkäilemässä niin lähinnä sillä fiiliksellä että nautiskelen naisten trikoopepuista.

Itselläni olisi nytten tarkoitus aloittaa kuntoilu! Olen tässä pohtinut että aloitanko salilla käymisen vai kunnon lenkkeilyn..?

Minä suosittelisin myös aloittamaan kummankin, mutta molemmat kevyesti. Alkuun joku 20-30 minuuttia juoksua alku- ja loppukävelyineen on oikein hyvä lenkki. Ei kannata aloittaa liian rajusti, koska siinä kipeytyy paikat ja motivaatio menee. Salilla kannattaa kysellä sopivaa ohjelmaa henkilökunnalta. Aluksi helppoja perusliikkeitä, jotta tulee tehtyä varmasti oikein. Mä en kyllä lähtisi kylmiltään tekemään riveä tai mavea, jos ei ole kuntosalitaustaa lainkaan. Eri asia on, jos on alusta saakka joku neuvomassa mukana.

Kaikki riippuu myös siitä, että mitä kuntoilulta haluat. Laihtua? Viettää aikaa mukavasti? Tulla terveemmäksi ja parempaan kuntoon? Lihaksia? Tärkein juttu on toki se, että tekee ainakin jotain. Jos on hyvä fiilis juoksulenkkiin, niin ilman muuta sinne kannattaa sitten lähteä. Tai välillä voi tehdä vaikka jossain puistossa kehonpainolla pienen lihaskuntotreenin myös, kaikkeenhan ei tarvi laitteita.

Muista alusta saakka lämmittely, jäähdyttely ja venyttely, niin kuntoilu-ura on paljon pidempi ja mukavampi :)

Suuret kiitokset Zimpanssille ja taikakamelille vastauksistanne! :)
Huomasin että molemmat suosittelitte käymään salilla sekä juoksemassa. Ongelma tulee siinä että työni alkaa aamu 5-6 ja loppuu illalla kello 17-18 joten siksi ajattelin että valitsisin kesän ajaksi vain toisen joka nyt tulee olemaan lenkkeily/juokseminen. Tarkoitus on yksinkertaisesti laihtua :) Zimpanssi mainitsikin jotain boostereista mutta kannattaako siis jotain palauttavia aineita käyttää? Saanko tehostettua tätä jotenkin?

Ehottomasti pidät maltin mukana alussa, että opit NAUTTIMAAN liikunnasta :) sen jälkeen kun alkaa olemaan pohjaa ja tuntemusta omasta kehosta, lisää tehoa ja kovuutta treeniin muttei paikkojen hajoamisen ja motiaation menetyksen kustannuksella. Ruokavalio on ehdottoman tärkeä tuossa painonpudotuksessa, eli se perusruokavalio ekana kuntoon ja sitten vasta kattoa noita lisäravinteita, tulee paljon halvemmaksi kun hankit proteiinit ym. oikeasta ruuasta kuin jauhoista. Mutta jauhojakin voit toki käyttää mikäli koet tarvetta/oikean ruuan syöntiin ei ole aikaa. Pyri pitämään nyt vain se motivaatio kohdallaan, treenaa ja syö oikein ja kohta huomaat, et oot ehkä elämäsi kunnossa :) tsemppiä!

Kiitokset vielä kaikille vastanneille! Huh! Nyt on ensimmäinen lenkki vedetty! Aamulla kun olin herännyt pistin kamat päälle ja hölkkäsin 3 kilometrin lenkin! :) Sen jälkeen suihkuun ja hyvän aamupala! =) Seuraavaksi olisi luvassa vähän alaselän ja lonkkien venytystä! Huomasin että kun on noin 7kk vain istunut kotona niin lonkkaa ja alaselkää hieman koskee! Tänään olisi kohta hieman pallon potkimista luvassa ja illalla pieni kuntopiiri! Tästä tämä lähtee! Huomenna sitten otetaankin hieman rennommin ja lauantaina taas lenkille! Ongelmia ei sen enempää ollut kuin että hengittäminen oli alussa vaikeaa, keho ei ole vielä luultavasti tottunut tähän. Tästä on mukava jatkaa taas viikonloppuna!
~Vensteri

Oliko ensimmäinen kerta HCR:llä?

Tuo on nimittäin vanha fakta että ennätyksiä tuonne on turha mennä tekemään. Ne kerrat mitä itse olen tuolla käynyt hölkkäilemässä niin lähinnä sillä fiiliksellä että nautiskelen naisten trikoopepuista.

Tänä vuonna taisi kuitenkin olla ennätysnopea HCR kun ennätyksiä paukkui erittäin monella. Tosin taisi matkakin olla luvattua lyhyempi! ;)

Tänä vuonna taisi kuitenkin olla ennätysnopea HCR kun ennätyksiä paukkui erittäin monella. Tosin taisi matkakin olla luvattua lyhyempi! ;)

Joo. Porukka tuolla juoksufoorumilla on tohkeissaan kun Garminit näyttivät alimittaista matkaa. En tiedä teistä, mutta jos minä juoksen Garminillani tasan 5km yhteen suuntaan ja sitten käännyn heti takaisin, niin aivan varmasti ei tule lenkin pituudeksi tasan 10km. Ja jos lenkki on mutkitteleva, menee voimalinjojen ali tai metsässä niin heittoa tulee lisää.

Joten en nyt olisi niin tohkeissani, jos lenkin pituus heittää pari sataa metriä tuolla reitillä. Voihan se olla tosin mahdollista, että matka oli alimittainen, mutta enemmän olisin ihmetellyt jos Garmin olisi näyttänyt reitin täsmälleen oikein.

Nythän ilma oli oikeastaan lähes täydellinen juoksemiseen. Ei tuullut, ei satanut ja oli noin 15 astetta lämmintä. Väittäisin, että sillä on eniten merkitystä, jos on onnistunut tekemään ennätyksensä HCR:ssä.

ite mittaan kaikki matkan kansalaisen karttapaikasta piirtelemällä ja niin tarkasti ku voin :) no meitä on moneen junaan. jotku ei käytä mittareita eikä mitään ees ja jotku haluaa tosta insinörttipuolestaki kaiken irti. mä vaan en luota noihin gps-vempaimiin ja sit pystyn toteuttaan koulutuksen antamia avuja piirtelemällä :)

Niin helppoo nykyään... Silloin joskus kun ei ollut gepsejä eikä edes nettiä, juostiin ensin lenkki ja sen jälkeen mitattiin matka ajamalla sama lenkki matkamittarilla varustetulla polkupyörällä. Sitte kun tuli 18 v ikää, oli kyllä jo alkeellinen netti muttei tietookaan mistään karttapalveluista, niin hyvällä tuurilla sai lenkin ajaa isän autolla ja kattoo trippimittarista kilsat. :D Sitten laskettiin tiukasti kilometriaikoja... Ja ens kerralla tietysti piti sama lenkki juosta kovempaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom