Juokseminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nyt pari kuukautta polkenut jonkin verran kuntopyörää salien yhteydessä ja olen käynyt parin kuukauden aikana yhteensä n. 15 kertaa ihan oikeasti lenkillä. Olen aristellut lenkkeilyä, koska vasen jalkapöytäni menetti "onnettomuudessa" muotonsa ja on hyvin erikoinen. Lisäksi minulla on ollut 3 kertaa ilmarinta, mutta nyt se on leikattu.

Tässä juostessa on kuitenkin hieman nälkä alkanut kasvaa syödessä ja olen alkanut himoitsemaan nimenomaan juoksemisesta. Aloitin ihan 3 km juoksulenkeillä, sitten kasvatin 5 kilometriin ja ne menevät nyt n. 24 minuuttiin. (Tavoite 21) Tänään kävin ensimmäistä kertaa 7.5 km ja katselin sykkeitä ettei karkaisi hirveästi yli 170 (max ilm. 189).. kun noihin lukemiin mentiin, himmailin vauhtia niin että lukemat oli 160 pinnassa. Matka-aika oli 38:54 ja tuntui että huomattavasti kovempaakin olisi voinut nipistää.

Nyt jos haluaisin alkaa treenaamaan juoksemista vähän enemmän, sillä tavalla että voisi joskus joissain puliukko-sarjassa käydä juoksemassa kilpaa, niin millaisiin aikoihin 10km ja 5km pitäisi pystyä? Mitkä ovat sellaisia rajapyykkejä että ne ovat oikeasti ihan ok?

Tuo 5km tuntuu ehkä omimmalta, mutta tuossa 7.5km lenkissä huomasin ihmetyksekseni että läkähtymistä tms ei tullut ja viimeisen parin kilometrin aikana pääsi kovempaa kun alussa. Ajattelin ehkä ensi viikolla käydä 10km koittamassa ja olettaisin että alle 50 minuutin pitäisi mennä eka yrityksellä.

No jos noissa kuntosarjoissa haluaa kilpailla nii hyvät ajat voisi olla jotakuinkin 5km 18min ja 10km 40min. Ei noilla pitäisi kovin monelle kaverille hävitä.

Ei hirveän moni peruskuntoilija taida pystyä juoksemaan noita matkoja edes 5min/km vauhtia, joka omasta mielestäni on kylläkin pk-lenkki vauhtia. ;)

Tsemppiä juoksuharjoitteluun.

Nyt jos haluaisin alkaa treenaamaan juoksemista vähän enemmän, sillä tavalla että voisi joskus joissain puliukko-sarjassa käydä juoksemassa kilpaa, niin millaisiin aikoihin 10km ja 5km pitäisi pystyä? Mitkä ovat sellaisia rajapyykkejä että ne ovat oikeasti ihan ok?

Ei kannata liikaa vertailla omia aikoja juoksukisojen tuloksiin, sillä kuntotapahtumissa on kaikentasoisia juoksijoita hitaista lyllertäjistä ns. kilpajuoksijoihin. Jos jotain vertailuaikaa haluaa hakea, niin yleensä 10 km kisassa miesten keskivertoaika on noin 55 minuuttia. Noiden sinun lyhyempien matkojen aikojen perusteella pitäisi päästä helposti tuon alle.

Matka on pitkä ja ehkä myös saavuttamaton noihin Paytonin ilmoittamiin aikoihin, mutta tuo hjordiksen kertoma 10km/55min alitus pitäisi mennä suht. helposti. Tässä mietin että pitäisiköhän ilmoittautua syyskuussa Finlandia juoksuun. Siihen mennessä kerkeäisi ihan hyvin reenailemaankin.

Mitä isompi tapahtuma, sen enemmän siellä on hitaasti juoksevia. Joku pikkukylän kymppi jolla on kaksikymmentä osanottajaa niin on aivan mahdollista että ainoastaan kaksi ylittää 40 minuuttia ja nekin molemmat on yli 70v :D

Matka on pitkä ja ehkä myös saavuttamaton noihin Paytonin ilmoittamiin aikoihin

Ehkä vähän yläkanttiin heitin noita "hyviä" aikoija :D Voisin sanoa että 5min/km on jo aika hyvin lyhyellä juoksutaustalla. Eli siis 5km n. 25 min & 10km n. 50 min

Ehkä vähän yläkanttiin heitin noita "hyviä" aikoija :D Voisin sanoa että 5min/km on jo aika hyvin lyhyellä juoksutaustalla. Eli siis 5km n. 25 min & 10km n. 50 min

No on! Itse kun olin hyvässä kunnossa nuoruusvuosina, niin kyllä 10km tuntiin oli ihan reipastahtinen lenkki, jossa sai laittaa tossua toisen eteen. Koskaan en kokeillut, että miten lujaa 10km pääsisin, mutta toi oli se reipas peruslenkki, jossa ei ollut varaa jäädä yhtään lönköttelemään. Tosin olen nainen ja kooltani aika pygmi, eli se vaikuttaa vähän kanssa.

Ilmoittauduin HCM:n. Nyt olen jo aloitellut pidempiä lenkkejä. Käytättekö +2h harjoituksissa pelkkää vettä vai urheilujuomaa?

Innostuksissani kävin viikonloppuna juoksemassa 8,5km lenkin ja juoksin koko matkan päkiöillä. Yritin tutkailla juoksutekniikasta nyt infoa ympäri nettiä ja aikalailla vastaan tuli neuvo, että oikeassa tekniikassa askelluksen pitäisi tulla hieman kantapää edellä maahan. Onko sillä mikä/mitään merkitystä kummin tuon tekee, päkiöillä vai hieman kantapää edellä?

Mitä nyt itse juutupesta juoksutekniikka opettelin niin neuvottini laskeutumaan aikalailla tasajalkaa. Kantapää edellä jarruttaa joka askeleella.

käykö täältä kukaan harrastamassa lyhyitä ylämäkijuoksuja sauvojen avustuksella? tarvisi hieman apua sauvan pituuden valintaan, olen n.180cm. paikallisten urheilukauppojen myyjät myivät "tää vois ehkä olla sellasee sopiva" tietämyksellä. ja tarkoituksena olisi juosta laskettelurinnettä, hyppyrimäen alastulorinnettä tai ihan mitä tahansa riittävän jyrkkää, missä noista sauvoista apua ja hyötyä olisi.

Ite varmaan lähtisin liikkeelle pertsasauvojen pituudesta. Eli laskennallisesti 0,83*(oma pituus)= 0,83*180=149.4. Tosta ottasin viel sit 5cm pois eli 145 sauvoilla neuvosin menee.

Tuossa on aika hyvät ohjeet oikeeseen askellukseen.
http://www.juoksukoulu.fi/sivut/juoksuaskeleen-vaiheet

Voisin melkein vielä itse tuumata tähän, että mitä kovempaa juostaan sitä enemmän askel menee päkiälle. Mutta näissä pidemmissä matkoissa tärkeämpää onkin askeleen rullaavuus ja kevyes, kuin mm. se kuinka pitkän aikaa jalkapohja osuu askeleen aikana maahan.

Matka on pitkä ja ehkä myös saavuttamaton noihin Paytonin ilmoittamiin aikoihin, mutta tuo hjordiksen kertoma 10km/55min alitus pitäisi mennä suht. helposti. Tässä mietin että pitäisiköhän ilmoittautua syyskuussa Finlandia juoksuun. Siihen mennessä kerkeäisi ihan hyvin reenailemaankin.

Tätä olen juuri harkinnut itsekin, lähtiskö Finlandiaan juoksemaan kympin. Alle 55min olis varmasti realistinen, ja kovempaan aikaan tässä ehtis reenailla...tuo on sen verran lyhyt matka ettei viitsisi siihen kovin paljoa aikaa käyttää :D ...jos kerran lähtee.

Maraton tai puolikas ei ainakaan tällä hetkellä innosta. Rullaluistimilla kyllä, eli rulliksilla voisi maratonin heittää :)

Ilmoittauduin HCM:n. Nyt olen jo aloitellut pidempiä lenkkejä. Käytättekö +2h harjoituksissa pelkkää vettä vai urheilujuomaa?

Urheilujuomaa. Kannattaa muuten katsoa etukäteen, että mitä urheilujuomaa ja millä vahvuudella siellä HCM:ssä tarjotaan ja sitten pitkillä lenkillä juoda sitä samaa litkua. Vähän saa viitettä, että miten keholle sopii juuri se merkki ja vahvuus.

Kahdeksan viikon harjoittelu puolimaratonille huipentui tänään Uusi Lahti - juoksuun. Ensimmäinen kierros mentiin 59 minuuttiin eli alle kahden tunnin vauhtia. Jossain 15km:n jälkeen alkoi vaikeudet ja viimeiset 3km tulin täysin hämärän rajamailla hoiperrellen, loppuaika 2.03.51. Tyytyväinen olen lopputulokseen, kun tavoite oli jossain 2.15 paikkeilla. Viimeisten päivien valmistautuminen meni täysin perseelleen, minkä sitten huomasi jo alkumatkasta..
Itse tapahtuma oli järjestetty hyvin ja reitti todella hieno ja tasainen (ei tosin ole vertailukohtia kun en aiemmin ole osallistunut tällaisiin tapahtumiin), täydelle maratonille en välttämättä lähtisi, kun tuo yksi kierros on reilu 10km, joka juostaan 4 kertaan. Voisi ruveta puuduttamaan.

Tukholma takana ja 4:12 meni aikaa. Ihan ok suoritus. Pohkeisiin tuli pahoja kramppeja viimeisellä kympillä, joka vei sitten mahdollisuuden neljän tunnin alittamiseen. Lisäksi olin kipeänä edellisen viikon, joka myös saattoi vaikuttaa vähän. Toisaalta niin moni asia meni myös hyvin ja mitään täydellistä suoritusta nyt tuskin koskaan saakaan tehtyä, joten olen ihan tyytyväinen tähän. Nyt nollausta ja tehdään uusia suunnitelmia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom