Juokseminen

Olisi muutama kysymys juoksemisesta.

20v mies, 179cm/85kg. Ite oon juossu nyt n. 2 vuotta ihan miltä ite tuntuu, neuvoja en kattonu mistään. Lenkkien pituudet aina 7,5-11,5km ja kestoa väh. 40min.

Pitäisikö mun hankkia uudet juoksukengät?
Olen vetänyt nyt viimeset 6v samoilla brookseilla ja ihmettelen aina kun ihmiset puhuu että uudet kengät per vuos ja muuta kulutusjuhlaa.

Millanen syke sitten pitäisi olla juostessa? Riippuu varmaan millasella intensiteetillä vetää, mutta löytyskö mistään tietoa eri kategorioista?
Olisi kiva tietää kun uskon olevani sitä tyyppiä joka vetää aivan liian kovaa, varsinkin kun nyt olisi vähän pidemmät matkat tähtäimessä.

Olen kanssa kiinnostunut miten muut lämmittelevät kun lähtee lenkille. Itse olen aina lähtenyt rykimään kotiovelta suoraan mutta ajattelin nyt ensi kerralla kävellä ainakin 5min ja vähän heristellä jalkoja hereille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos 6 vuotta olet samoilla kengillä jo juossut, niin kannattaa vaihtaa uudempiin kenkiin jo. Itselle on sanottu että nuo kengät kestäisivät ~1000 km verran juoksua, mutta tähän vaikuttaa kengän ominaisuudet, juoksutekniikka yms.

Sykealueista:
http://www.pakkotoisto.com/aerobinen-harjoittelu/99333-kestaevyyden-sykealueet/

Itse en kevyille lenkeille tee lämmittelyä ollenkaan. Jos taas teen kovan VK lenkin tai intervalleja, niin silloin hölkkään 5-10 min, venyttelen kevyesti ja teen muutamia rentoja 50-100m vetoja ennen reeniä.

Ens viikonloppuna Fisherman's Friend Strongman run Nürburgringillä. Saas nähä miten äijän käy, ei oo paljon juostua tullu mutta eiköhän se vanhoilla pohjilla hauskaa pitäen taitu. Ei ole mitään virallista aikatavoitetta kun en tiedä tarkalleen esteitä ja kauanko niiden selvittäminen vie/vaikuttaa loppuaikaan.

Tänään:

Pitkälenkki 30.2 km@5:14/km

Se olisi viimeinen pitkis takana ennen HCR:ää ja 18.5 juostavaa kalevankierrosta (maraton) :)

Nyt on aikalailla työ tehty ennen noita kisoja, nyt pääasiallisesti herkistellään kisoja varten :)

Käytättekö juostessa aurinkolaseja, onko suosituksia sellaisista jotka ei hölsky?

Silmäni tuntuvat olevan vuosi vuodelta herkemmät auringolle, ja on ikävä juosta siristellen ja kyyneleet valuen.

Mistähän mahtaa johtua kun juostessa alaselkä kipeytyy/puutuu. Joka kevät aloitan juoksemisen mutta se jää aina kuukauden parin jälkeen pois kun alaselkä alkaa reistailla. Ja menin juoksukengätkin ostamaan tänään nii olis hyvä saada niille jotain käyttöä :P

^ Mulla käy samoin joka kevät. Itsellä se tosin on aina sitä, kun on pitkä aika juoksematta, niin hetken kestää tottua uuteen rasitukseen. Sama käy kun palaa jäälle. Ei välttämättä sun tapauksessa, mut jos oot "yksipuolinen" lajeiltas niin voi ollakki, tosin ei sen kai pitäis noin pitkään kestää tottua.

Mistähän mahtaa johtua kun juostessa alaselkä kipeytyy/puutuu. Joka kevät aloitan juoksemisen mutta se jää aina kuukauden parin jälkeen pois kun alaselkä alkaa reistailla. Ja menin juoksukengätkin ostamaan tänään nii olis hyvä saada niille jotain käyttöä :P

Olisikohan ongelma kireissä lonkankoukistajissa? Olet ehkä istumaduunissa? Sehän aiheuttaa aika usein tuon lantion "luhistumisen" ja istuvan juoksuasennon. Menepä latialle makaamaan selälleen. Meneekö selkä väkisin kaarelle ja alaselkä nousee ylös lattiasta? Katso netistä pari hyvää venytystä lonkankoukistajille ja ala venyttelemään niitä säännöllisesti.

Komppaan: hyvät venyttelyt lonkankoukistajille, taka- ja etureiskoille sekä pakaroille. Myös aiemmin mainittu lantion asento. Varsinkin väsymyksen myötä lantio saattaa "tipahtaa". Hyvä juoksuasento on A ja O.

Olisikohan ongelma kireissä lonkankoukistajissa? Olet ehkä istumaduunissa? Sehän aiheuttaa aika usein tuon lantion "luhistumisen" ja istuvan juoksuasennon. Menepä latialle makaamaan selälleen. Meneekö selkä väkisin kaarelle ja alaselkä nousee ylös lattiasta? Katso netistä pari hyvää venytystä lonkankoukistajille ja ala venyttelemään niitä säännöllisesti.

En ole istumaduunissa. Raksahommia urakka tahdilla. Mut voisin kokeilla venytellä noita lonkankoukistajia jos siitä olisi apua.

Hcr 1:42:05 ei huono kun otetaan huomioon, että kun itse lähdin 3.ryhmästä ja edessä oli pari tuhatta pujottelukeppiä, jotka selkeästi laittaneet tavoiteajan, johon ei mitään realistisia edellytyksiä. Pääsipä aika värikästäkin kieltä kun puskin läpi valtavan hitaamman juoksijamassan :)

No Forssaan tekemään aikaa 1:40 tulee olemaan helppo, kun edessä ei ole hidasteita.

1:45 HCR

Ja olen kyllä samaa mieltä Lostedin kanssa. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun kaikki tietävät että juoksureitin alkupää on muutenkin noin kapea tuollaiselle massalle, niin tunkevat sitten väkisin sellaisien tavoiteaikojen lähtöryhmiin, jonne ei ole mitään asiaa? Menin itse 1:40 ryhmään ja lähdin sitten sieltä peräpäästä, koska ajattelin että aika tulee tuonne 1:45 tienoille asettumaan. Siellä oli sitten edessä niin helvetisti porukkaa hölkkäämässä sellaista 6min/km vauhtia, että alkuosa juoksusta oli lähinnä sellaista sekavaa intervallityyppistä ryntäilyä. Suurin osa siitä porukasta ei juossut lähellekään sitä 1:40-1:50 väliä, joka siiinä lähdössä tulisi olla.

2:15 HCR

Ekaa kertaa elämässä noin pitkä lenkki ja melkeen ilman treenausta menin tonne vetämään työporukan painostuksesta. Olen tyytyväinen että pääsin loppuun asti ja hieno tapahtuma oli :D

1:45 HCR

Ja olen kyllä samaa mieltä Lostedin kanssa. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun kaikki tietävät että juoksureitin alkupää on muutenkin noin kapea tuollaiselle massalle, niin tunkevat sitten väkisin sellaisien tavoiteaikojen lähtöryhmiin, jonne ei ole mitään asiaa? Menin itse 1:40 ryhmään ja lähdin sitten sieltä peräpäästä, koska ajattelin että aika tulee tuonne 1:45 tienoille asettumaan. Siellä oli sitten edessä niin helvetisti porukkaa hölkkäämässä sellaista 6min/km vauhtia, että alkuosa juoksusta oli lähinnä sellaista sekavaa intervallityyppistä ryntäilyä. Suurin osa siitä porukasta ei juossut lähellekään sitä 1:40-1:50 väliä, joka siiinä lähdössä tulisi olla.

Se on se itsekkyys, kun halutaan päästä matkaan ekana, että itse pääsee juoksemaan omaa juoksua, mutta ei tajuta, että ottamalla paikan ekasta/toisesta ryhmästä, jos on joku 2+h menijä (tai jopa selkeästi hitaampi) niin syö paikan niiltä, joilla oikeasti on rahkeita ilmoitettuun tavoiteaikaan ja että muut joutuvat sitten pujottelemaan.

Itse vaikka olen tämmöinen perusmenijä niin otin kiinni vaikka kuinka paljon ekassa ryhmässä lähteneitä, jotka siis lähtivät 20 min. Ennen minua ja siinä ryhmässä pitäisi kumminkin olla ne kovat juoksijat eikä mitään sunnuntaihölkkääjiä.

Sori alkaa vieläkin vituttamaan, kun mietin niitä pujottelukeppejä eiliseltä :)

Itsekin lähdin kahden tunnin ryhmään ja juoksin 1:53. Selkiä tuli vastaan koko matkan ajan ja energiaa menee uskomattoman paljon noihin pellon kautta tehtyihin ohituksiin ja siihen vitutukseen kun ei pääse ohi kapealla tiellä. Noiden hitaampien juoksijoiden tapana on usein mennä vielä kahden hengen ryhmissä ja aivan keskellä tietä. Monella on sellainen ajatus tähän hommaan, että kannattaa mennä omaa tasoaan kovempien seuraan juoksemaan niin tulee kovempi aika kun saa juosta omaa juoksuaan.

On muuten omalla kohdallani jalat niin paskana, että ei ikinä ole aikaisemmin ollut vaikka juoksin maratoninkin viime syksynä. Taitaa olla osuutta sillä, että en ole talvella ja keväällä ottanut yhtään juoksuaskelta muutamaa juoksumatolla tehtyä alkulämmittelyä lukuun ottamatta. Hiihtotreenit eivät ota ihan samalla tavalla jalkoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom