Juokseminen

Kävin hakemassa Kampin 4runnersista Vibramin FiveFingersit ja äsken tulin ensimmäiseltä juoksulenkiltä. 7 kilometriä tuli juostua sekä asfaltilla että soralla ja melko huikea fiilis kyllä lenkin jälkeen. Ei minkäänlaisia kipuja lenkin aikana ja nyt kivasti tuntuu jaloissa... Tuohon jää mahdollisesti pahasti koukkuun...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en halua tuomita tai kritisoida kenenkään kenkävalintoja, mutta mielestäni onneksi tämä minimalististen kenkien valtava buumi on haihtumassa. Toivottavasti tiedätte mihin olette ryhtymässä. Tossa pari artikkelia vastaan, puolestakin löytyy. Btw, itse käytän kyllä osassa treeneistä Merrelin barefoot-kenkiä, mutta en juoksuun kuin satunnaisesti lämmitellessäni. Erinomaiset kengät kehonpainolla treenaamiseen.

5 Reasons You Should Not Wear Vibram FiveFingers Shoes | Running Blog - LogThatRun.com
Maybe you shouldn't rush into barefoot running | Take 2 | The Seattle Times

Missä välissä lenkki kannattaa tehdä? Ennen jalkatreeniä vai sen jälkeen vai kokonaan erillään jalkatreenistä? Omia kokemuksia ja tutkimustietoa kehiin. Itse olen tehnyt jalkatreenin jälkeen, huomenna aattelin kokeilla jos tekis ennen salia.

Missä välissä lenkki kannattaa tehdä? Ennen jalkatreeniä vai sen jälkeen vai kokonaan erillään jalkatreenistä? Omia kokemuksia ja tutkimustietoa kehiin. Itse olen tehnyt jalkatreenin jälkeen, huomenna aattelin kokeilla jos tekis ennen salia.
Omina päivinään ne varmaan parhaiten sujuu, mutta aina se ei ole mahdollista. Pääasiassa kestävyysurheilussa pyritään tekemään ensin voima/tekniikka, sitten vauhtikestävyys ja lopuksi määrä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rasittavimmat harjoitukset on hyvä tehdä levänneenä, kun taas määrää voi tahkota hieman väsyneemmälläkin kropalla.

Tästä taas päästään siihen, että minkälaisia puntteja ja lenkkejä oikein teet? Onko lenkit lyhyitä ja rajuja rypistyksiä vai pidempiä kevyitä hölkkäilyjä?

Ja joskus taas esim. vedot kannattaa tehdä muun treenin jälkeen ihan hermostollisista syistä. JOSKUS. Kun juoksee kovaa myös väsyneenä se antaa valmiuksia ylläpitää vauhtia kun kroppa alkaa hyytymään. Huomoitavaa on kuitenkin se, että väsytetyillä lihaksilla tehtävät vedot esimerkiksi ovat loukkaantumisriskiltään suurempia kuin "tuoreena" juostut. Juoksisin nämä radalla/asfaltilla pururadan sijaan.

Tuolla muulla treenillä tarkoitan lähinnä muuta juoksuharjoittelua. En lähtisi mitään vetoja rykimään 2h kyykätyillä jaloilla, eihän siinä nyt mitään järkeä ole.

Kuten rantapantteri tuossa kirjoitti, vaikuttaa tietenkin se millaisia lenkkejä tekee (ja millaisia treenejä salilla), palauttavaa vai kehittävää. Ja voihan salille hölkkäily olla vaikka alkulämmittely jalkatreeniin, mutta ei varmasti mitään mäkivetoja tai intervalleja kannata vetää kovan salitreenin alle.

Pitäis ostaa uuden juoksukengät asfaltille ja hiekalle. Onko jengillä kokemuksia AsicsGel 1170 kengistä? Tai olisko melkein 100kg juoksijalle suositella jotain muita kenkiä?

Tänään kävin kolmatta kertaa tänävuonna lenkillä vaikka piti kesäkuun lopussa juosta puolimaraton. Tuli astuttua vaa-alle joka näytti 88kg, 5kg enemmän kuin kesäloman alkaessa kun mitään en oo tehnyt ja jo 83 kiloisena oli reippaasti ylimäärästä lantiolla, nyt otin siis itseä niskasta kiinni ihan vain senkin takia että tammikuussa on intin kuntotestit joissa pitää pärjätä jotta pääsisin minne haluan. Nyt pitäis pari kolme kertaa viikossa alkaa juosta ja löytää taas motivaatio joka viimekesänä oli kun treenasin kymppiin.

Olen tässä nyt jonkun aikaa juoksennellut ja jos kysymykseni jälkeisen ajan ja ennen sitä, kokemuksista pitäisi tehdä johtopäätöksiä niin, mielestäni parhaat tulokset tulee kun tekee ensin kunnon lämmittelyn, ei mitään perus paikallaan hyppimistä yms, vaan käy salilla tekemässä vähän kyykkyä, prässiä, pohjenostoja ym. Ei kuitenkaan max sarja painoilla vaan vähän kevyemmin. N. 20 min on aika hyvä aika. Sen jälkeen juoksee lenkin.

Omassa tapauksessani lenkki on pururata, lähes 3km, paljon mäkiä. Juoksu tyylillä ei väliä, oli se sitten hölkkä, max nopeus, mahdollisimman tasainen vauhti, intevalli, mikä vaan. Paras juoksu kokemus tulee yllä mainitulla tavalla, eli kunnon lämmittelyllä/vajaalla jalkatreenillä.
Jos teen lenkin erillään/ennen jalkatreeniä vähemmällä lämmittelyllä tai täyden jalkatreenin jälkeen, niin juoksusta ei tule mitään. Koskee joko pohkeisiin tai mahaan. Pohjekipu myös jatkuu seuraavana päivänä, vaikka venyttelisikin.

Eli siis kunnon lämmittelyllä ja suhteellisen hyvällä tekniikalla pohkeisiin ei koske ainakaan paljon, eikä hapenottokykykään aiheuta pahempia ongelmia. Ainakaan omassa tapauksessa. En tiedä miten muilla toimii kun ihmiskehot ovat vähän erilaisia samoin kuin matkat ja juoksu maasto.

Mutta olen tyytyväinen kun löysin itselleni parhaan ajankohdan lenkeille.

Aika hyvin lähti juoksemiset käyntiin nyt kun on pakottanut itsensä sinne lenkille, tuo eka lenkki pariin kuukauteen josta ylempänä kirjoitin oli yhtä tuskaa vaikka matkaa oli vain 3,5km, keuhkot teki kuolemaa ja jalat sattui, mutta eilen juoksin jo 5km lenkin vähän alta puoleen tuntiin melko kevyesti ja tein vielä kuntopiiriä sen jälkeen. Jos sitä ehkä juoksis sen puolikkaan Ruissalossa syksyllä, treenata pitää kyllä tosi kovaa että siihen vielä ehdin ja pääsisin edes alle 2h10min.
Suunnitelmana olis nyt vielä loman aikana juosta 3krt viikkoon, tämän viikon tuota 5km lenkkiä, seuraavalla viikolla 3x 6km, sitten 3x 7km, sit varmaan jo ysiä ja niin edespäin.

Hämeenlinnan kaupunkimaratonin puolikas 21.1 km@4:41/km 1:39:00 tosin unohdin sammuttaa ajanoton heti :D Kuulutus tais kuulua 1:38:56 tjsp. Mutta tarkanajan tietää sitten kun tulokset tulee nettiin :)

eilen juoksin jo 5km lenkin vähän alta puoleen tuntiin melko kevyesti ja tein vielä kuntopiiriä sen jälkeen. .
jos noin hyvin lähtee niin kysymys ei oo kunnosta vaan siitä että et oo juossu ennen. tekniikkalajihan tääkin on. Vedät kuukaudessa kympin kolmeen varttiin ihan helposti jos noin hyvin kroppa reagoi juoksemiseen.

Olen saanut polven kipeäksi liiasta juoksemisesta. Myös uudet ohuemmat kengät lienevät osasyy... Nyt pakko ostaa esim. Nimbukset harjoitteluun.

jos noin hyvin lähtee niin kysymys ei oo kunnosta vaan siitä että et oo juossu ennen. tekniikkalajihan tääkin on. Vedät kuukaudessa kympin kolmeen varttiin ihan helposti jos noin hyvin kroppa reagoi juoksemiseen.
Viime syksynä juoksin kympin tuntiin sillä 8vko treenaamisella, niin kaipa sitä kolmeen varttiin kirii tänävuonna samalla treeniajalla :D On se kyllä kunnostakin kiinni kun tuon viimevuodenkin jälkeen tullut painoa taas 8 kiloa ja yhtään aerobista treeniä ei oo tullut koko talveen eikä kevääseenkään :D

Tänään:

Verkat 3,5 km + Testi 10 km@4:16/km hravg 182 42:41

Taas lähti minuutti kympin ajasta :) 40 minuutin rajapyykki alkaa tuntumaan asialta, jonka voisi saavuttaa vuoden sisään eikä enään kaukaiselta haaveelta :)

Viikon kokonaiskilsat n.74 km

Tänään:

Verkat 3,5 km + Testi 10 km@4:16/km hravg 182 42:41

Taas lähti minuutti kympin ajasta :) 40 minuutin rajapyykki alkaa tuntumaan asialta, jonka voisi saavuttaa vuoden sisään eikä enään kaukaiselta haaveelta :)

Viikon kokonaiskilsat n.74 km

Eiköhän noilla kilometreillä onnistu, jos yhtään järkevästi treenaat. Tsemppiä vaan rajan metsästykseen!

Suositut

Back
Ylös Bottom