Missä välissä lenkki kannattaa tehdä? Ennen jalkatreeniä vai sen jälkeen vai kokonaan erillään jalkatreenistä? Omia kokemuksia ja tutkimustietoa kehiin. Itse olen tehnyt jalkatreenin jälkeen, huomenna aattelin kokeilla jos tekis ennen salia.
Olen tässä nyt jonkun aikaa juoksennellut ja jos kysymykseni jälkeisen ajan ja ennen sitä, kokemuksista pitäisi tehdä johtopäätöksiä niin, mielestäni parhaat tulokset tulee kun tekee ensin kunnon lämmittelyn, ei mitään perus paikallaan hyppimistä yms, vaan käy salilla tekemässä vähän kyykkyä, prässiä, pohjenostoja ym. Ei kuitenkaan max sarja painoilla vaan vähän kevyemmin. N. 20 min on aika hyvä aika. Sen jälkeen juoksee lenkin.
Omassa tapauksessani lenkki on pururata, lähes 3km, paljon mäkiä. Juoksu tyylillä ei väliä, oli se sitten hölkkä, max nopeus, mahdollisimman tasainen vauhti, intevalli, mikä vaan. Paras juoksu kokemus tulee yllä mainitulla tavalla, eli kunnon lämmittelyllä/vajaalla jalkatreenillä.
Jos teen lenkin erillään/ennen jalkatreeniä vähemmällä lämmittelyllä tai täyden jalkatreenin jälkeen, niin juoksusta ei tule mitään. Koskee joko pohkeisiin tai mahaan. Pohjekipu myös jatkuu seuraavana päivänä, vaikka venyttelisikin.
Eli siis kunnon lämmittelyllä ja suhteellisen hyvällä tekniikalla pohkeisiin ei koske ainakaan paljon, eikä hapenottokykykään aiheuta pahempia ongelmia. Ainakaan omassa tapauksessa. En tiedä miten muilla toimii kun ihmiskehot ovat vähän erilaisia samoin kuin matkat ja juoksu maasto.
Mutta olen tyytyväinen kun löysin itselleni parhaan ajankohdan lenkeille.