Kuulostaa siltä, että sulta puuttuu ihan vain peruskuntoa. Vauhtireservisi kyllä riittää jo nyt tuohon 10k/50min tavoitteeseen. Eli unohda ne vedot ja tee hitaita lenkkejä. Aloita vaikka siitä kymmenestä kilometristä ja nosta pituutta pikkuhiljaa viiteentoista. Ja vauhti jossain 6 min/km hitaammalla puolella selvästi.
Jos ymmärsin oikein, niin kyykkäät kolme kertaa viikossa ja juokset kaksi kertaa, aina täysiä? Ei mikään ihme, jos jalat väsyy loppulenkistä. Jos et aio lisätä lenkkien määrää, niin ota joka toinen viikko yksi reippaampi lenkki 5-7 km. Eli kahden viikon jaksolla tulee 3 hidasta (7-12 km/lenkki) ja 1 reippaampi (joka vois olla sitä 4:30-5:00 vauhtia). 170-177 on jo tosi kova syke, noin korkealle ei ole tarvetta nostaa kuin hetkittäin vedoissa ja sitten kisoissa. Toisaalta, jos et ole käynyt tasotestissä määrittämässä tarkkoja sykerajoja niin eipä noita sykkeitä kannata liikaa tuijotella.
Esimerkiksi oma maksimini on 196 ja juoksen kympin 40 minuuttiin ja puolimaratonin 90 minuuttiin, mutta lenkillä olen yhden ainoan kerran juossut 170 keskisykkeellä, kaikki muut alle. No, toisen sykkeisiin vertaaminen on vielä typerämpää kuin omien tuijottelu, mutta jos maksimisi on oikeasti noin 195, niin 170 sykkeellä lenkkeily on kyllä tuhoon tuomittua.
Kyllä, aloitan joka salitreenin kyykkäämällä ja 1-2 krt/vko pohkeet+mave ja joka juoksulla olen yrittänyt parantaa aikaa.
Tämä peruskunnon puute kuulostaa loogiselta. Ennen laihdutus urakkaa en tehnyt käytännössä 10 vuoteen mitään säännöllistä liikuntaa ja huomaankin nyt juostessa että minun on todella vaikea pitää syke alle 170 ja ei tarvita edes 1 km niin ollaan jo +160. Eli vauhtia on liikaa. Ei ole kun pariviikkoa aikaa kun sykemittarin mukaan loppumatkasta tulin +190 sykkeellä ja lopputuloksena oksensin pitkin piha-aitaa. Pistin tämän tosin heinäkuun makkaransyönnin ja liikkumattomuuden piikkiin.
Hyviä vinkkejä ja näkökulmia kyllä tulee, kiitoksia vaan! Tekisi mieli lähteä heti kokeilemaan kevyempää juoksua.