Jumalaton turvotus ja VHH-ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maruna
  • Aloitettu Aloitettu
en myöskään karppaile esim. atkinssonin mukaan.

Sinähän karppailet nimenomaan atkinssonin mukaan. Atkinssonin dieetti on synonyymi väärin ymmärretylle Atkinsin(kaverin oikea nimi) dieetille, tai oikeastaan mille tahansa väärin ymmärretylle ja pahimmassa tapauksessa toteutetulle vhh-dieetille.

Eli RTFM, kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikkei kaikki karppaus-termit olekaan mulla ihan hallussa, niin sen verran tiedän, että atkinsin ruokavaliota en ole edes yrittänyt noudattaa. Oletko koskaan kuullut ihmisestä nimeltä Arthur Agatston?

Karppaus-sivujen wikin lukeneena tiedän, niinkuin toivottavasti sinäkin, että karppaamisella tarkoitetaan ruokavaliota, jossa vähennetään HH määrää verrattaen virallisterveelliseen ruokavalioon. Karppaus ei ole siis yhtä kuin atkinsin dieetti.

Samalla sivulla todetaan:
"Karppaussuuntauksia on useita erilaisia, mm. Atkinsin dieetti, jossa pyritään ketoosiin ja Montignacin dieetti, joka on esimerkki hyväkarppaamisesta. Useimmat alakarppaajat eivät kuitenkaan noudata tiukasti mitään valmista suuntausta, vaan ovat kehittäneet kehoaan kuunnellen omia muunnelmia, joita yhdistää hiilihydraattitietoisuus. Alakarppaajien käsitys rasvasta poikkeaa myös virallisesta linjasta tehden eron luonnollisten ja jalostettujen rasvojen välille eikä tyydyttynyt-tyydyttymätön- tai kasvisrasva-eläinrasva-akseleille."

Samoin uudessa sport-lehdessä on Patrik Borgin kirjoittama vastine Janika Kajanderin kirjeeseen. Vastineessa todetaan seuraavaa: "On monia tapoja toteuttaa vähähilihydraattista ruokavaliota, myös sellaisia, joissa valitaan vähärasvaisempia tuotteita...Tälläinen VHH ruokavalio, jossa tyydyttömättömien rasvojen osuus nousee tyydyttyneita suuremmaksi, tuottaa tutkimusten mukaan terveellisemmän profiilin perinteisiin terveysmittareihin."

Koska itse omaan apoE 4-4 genotyypin, haluan olla ehdottoman varma, että syömäni rasva ei aiheuta minulle lisää ongelmia tulevaisuudessa. Hyvää rasvaa en rajoita ruokavaliostani, vaikka se puuttuikin esimerkkipäiväni ruuista.

Eli E-mies, älä mulle rupee...

Vaikkei kaikki karppaus-termit olekaan mulla ihan hallussa, niin sen verran tiedän, että atkinsin ruokavaliota en ole edes yrittänyt noudattaa. Oletko koskaan kuullut ihmisestä nimeltä Arthur Agatston?

Edelleen, miten hyvin se Atkins voi olla hallussa, jos edes dieetin nimen oikeinkirjoitus ei onnistu? Tiedätkö, että Atkins on ketodieetti vain ns. induktiovaiheessaan pari ensimmäistä viikkoa? Ja että ylläpitovaiheessa se sallii esim. täysjyvätuotteitakin?
Agatsonista olen kuullut. Hän on SBD:n, eli rasvapolitiikaltaan virallisterveellisen(tyydyttyneet paha, tyydyttymättömät hyvä) vhh-dieetin kehittäjä.

Samoin uudessa sport-lehdessä on Patrik Borgin kirjoittama vastine Janika Kajanderin kirjeeseen. Vastineessa todetaan seuraavaa: "On monia tapoja toteuttaa vähähilihydraattista ruokavaliota, myös sellaisia, joissa valitaan vähärasvaisempia tuotteita...Tälläinen VHH ruokavalio, jossa tyydyttömättömien rasvojen osuus nousee tyydyttyneita suuremmaksi, tuottaa tutkimusten mukaan terveellisemmän profiilin perinteisiin terveysmittareihin."

Koska itse omaan apoE 4-4 genotyypin, haluan olla ehdottoman varma, että syömäni rasva ei aiheuta minulle lisää ongelmia tulevaisuudessa. Hyvää rasvaa en rajoita ruokavaliostani, vaikka se puuttuikin esimerkkipäiväni ruuista.

Rupean.
Millä ihmeen logiikalla vähärasvaisten tuotteiden valitseminen heittää rasvatasapainon tyydyttymättömien suuntaan? Vetämällä vaikka kaikki päivän kalorit oliiviöljyssä(tai jopa voissa) paistetusta pekonista, jäävät tyydyttyneet selvästi alle 50%:n.

Vaikka karppiwikissä vhh määritellään vain hiilareiden karsimisen kautta, niin lienee itsestään selvää, että menetetyt kalorit on korvattava ainakin osittain jollain muulla makroravinteella. Koska prodea syödään yleensä saman verran sekä ylä- että alahiilareilla, on tuon korvaavan energian tultava rasvasta.
Muuten on luvassa (liian isoon)kalorivajeeseen liittyviä olotilaongelmia.

Hyvä E-mies... niinkuin aiemmin sanoin, minun tilanteessani enemmän painaa oma terveyteni kuin kenenkään omat mielipiteet karppauksesta ja sen oikeellisuudesta. En rupea väittelemään nouseeko "hyvien"ja "huonojen" rasvojen suhteet kuvailemallasi tavalla. Kyse onkin siitä, että ApoE 4 genotyypillä rasvan sisäänoton homeostaattinen mekanismi solutasolla on muuttunut moninkin tavoin, joten mulle on väliä onko ravinnossani tyydyttyneitä rasvoja rasvojen kokonaismäärästä 14% vai 50%. Jos et ole jo löytänyt tietoja ApoE:stä, niin genotyyppi 4-4 nostaa riskiäni sairastua sekä sydän-ja verisuonitauteihin että alzheimeriin 10-15 X normaaliin genotyyppiin verrattuna (2-2, 2-3, 3-3, 4-2, 4-3), ellen pidä kolesterolitasojani alhaalla.

Tiedän, että joillakin karppaus jopa laskee kolesteroliarvoja, mutta todennäköisesti he eivät olekaan genotyypiltään 4-4, 4-3 tai 4-2. Sillä on merkitystä. Koska ApoE genotyypitystä ei tehdä rutiinisti eikä edes todennäköisesti pyynnöstä, toivon totisesti, ettei kukaan "oikeasti" karppaava ole samaa genotyyppiä kuin minä.

Saatavilla on julkaisuja asiasta vaikka seinien eristeeksi, jos haluat niihin tutustua. Jotkut niistä ovat hieman vinoutuneita, kas kun 4-4 genotyypin omaavat yksilöt eivät runsasrasvaisella ruokavaliolla elä niin kauhea kauan...

Maruna,
Eikö sinun tapauksessasi olisi kuitenkin parasta mittauttaa kolesteroliarvot säännöllisesti ja tutkia eri ruokavalioiden vaikutusta niihin? Muuten ei voi kuin arvailla.

Onko kokonaiskolesteroli muuten ApoE:ssä merkittävin riskitekijä, vai LDL-HDL-suhde ja triglyseridit, kuten yleensä?

Mun pointti oli kuitenkin siinä, että vähärasvainen dieetti ei todellakaan ole tae siitä, että tyydyttyneiden osuus saadaan minimiin. Itse asiassa jopa virallisten suositusten nykyinen korkeahko rasvaosuus perustuu sille, että karsimalla kaikki "ylimääräinen" näkyvä rasva ruuasta, saattaa vähäinen saanti koostua suurelta osin teollisista trans-rasvoista. Noitahan sisältävät einekset ja monet muut prosessoidut moskat, ja jopa sydänmerkityt tuotteet.

Ja tuokin kommentti piti päästä sanomaan?

Kyllä. Et voi odottaa todelliseen tilanteeseen sopivia kommentteja, jos et kerro todellista tilannetta. Jos syöt rasvoja, mutta kerrot esimerkin jossa et syö (ollenkaan) rasvoja, niin et voi olettaa että vastaajat lukisivat ajatuksesi ja tietäisivät että esimerkistä huolimatta sinä kuitenkin syöt rasvoja (oli ne nyt sitten mitä laatua tahansa). Ja täysi rasvattomuus ei kuulu vhh-ruokavalioon, eikä itse asiassa edes "virallisterveelliseen" laihdutusruokavalioonkaan.

En minäkään menisi pyytämään treenineuvoja, ja sitten kertoisi esimerkki päiväksi lepopäivän treeniohjelmaa. Sama homma, jos kysytään neuvoja ruokavalioon niin silloin kerrotaan siitä totuudenmukaisesti - ei nimittämällä sitä väärällä nimityksellä ja jättämällä kertomatta osa normaaleistä syömisistä.

Käyn puolivuosittain kolesterolikontrolleissa ja syön päivittäin benecol-annokseni tehojuomana. Benecol pitää kolesteroli-tasoni normaalina, jos en sitä syö, nousee kokonaiskolesteroni taivaisiin. Periaattena pidetään kokonaiskolesterolin kontrollointia, mutta sehän ei tietysti ole kokonaistotuus. LDL ja HDl sekä trigly arvoni ovat aina olleet kohdallaan.

Eipä tästä aiheesta sitten enempää. Oma vika kun en jaksanut koko epikriisiäni tänne kirjoittaa alunperin. Tarkoituksena oli kysyä yleistä mielipidettä tuohon ongelmaani sen enempää kaivelematta sisuskaluja esille.

Mutta sainpa ainakin työpäivään piristystä kunnon väittelystä ;)

Kiitos kaikille vastanneille. Tiedän kyllä että sitä rasvaa tulee aika vähän, mutta se on niin vaikeeta lisätä sitä... se valion rahka sentäs on 7 % rasvaa,,,

Nämä aiheutti vähän ristiriitaisuutta.

Mutta jokatapauksessa kalaa, rypsiöljyä ja oliiviöljyä koneeseen niin johan lähtee.
Salaatissa säästelemättä.
Lisukkeeksi vaikka tummaa riisiä

Maruna,
Voisi olla hyödyllisempää viedä ApoE&VHH-ongelma karppifoorumille. Veikkaan, että olisi erittäin kiinnostava ja keskustelua herättävä aihe.

P.S.
Mitä tyytyväisyysastetta se sitruunarahkan rasva enimmäkseen on? Mitä nopeudestaan tunnettua makroravinnetta siinä on neljännes?

Kuten aikasemmin jo sanottu useaan otteeseen, ehdottomasti lisää rasvaa ruokavalioon. Vähähiilarinen ja vähärasvainen ruokavalio on melkoisen epäterveellinen, kuten mielestäni myös mikä tahansa vähärasvainen ruokavaliokin.

Esimerkkipäivä:

aamianen: mustikkarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, maitokahvia
lounas: broiskunrintaleike, salaattia (porkkana, salaatti, tomaatti, sipuli), salaatinkastike 1 rkl, rasvaton piimä, vesi
illallinen: kanakastiketta 2 dl, lämpimiä kasviksia (parsa- ja kukkakaalia, papuja, porkkanaa), o'light mehua 0,5 l
iltapala: valion sitruunarahka 2 dl, o'light mehua 0,5 l, pipari

en mielestäni saa liikaa suolaa, en pidä leikkeleistä, syön ehkä 1 x viikossa 3 siivua pekonia. Kananmunia myös ehkä 1 x viikossa.

Sitten olen huomannut, että jos erehdyn syömään jotain hiilaripitoista (esim. sämpylä lounaan sijaan), se saa aikaan mässäyksen illalla. Tämä on yksi syy, miksi yritän tätä VHH:ta, mulla kun on taipumusta ylensyöntiin (ei kai niitä kiloja muuten olisikaan tiputettavana).

Ja tosiaan tämä turvotusongelma on tullut pikkuhiljaa pahemmaksi, alussa ei ollut mitään ongelmaa. Ja se, että kuntosalin jälkeen sormet tuntuu turvonneilta, on pahentunut. Tottakai kun rautaa puristaa niin verta tulee sormiin, mutta että siinä määrinmissä mulla... ja aerobinen tekee saman.

Niin, ja suoli toimii ihan hyvin, kiitos kysymästä ;)

Aika jännä ettet syö sämpylää mutta voit hyvällä mielin vetää valion sitruunarahkaa missä on sokeria ihan törkeästi.

Ensinnäkin hyvä että suhtaudut vakavasti genotyyppiisi. Toiseksi semmonen juttu että hyviä rasvoja lisäämällä et tee hallaa itsellesi, päin vastoin. Useissa tutkimuksissahan on todistettu että Japanissa vanhemman (ei McDonalds sukupolven) kansan kolesteroliarvot ovat erinomaiset johtuen siitä että he syövät niin paljon kalaa eivätkä saa juurikaan huonoja rasvoja ravinnostaan.

Välttämättä sulle ei VHH ole paras vaihtoehto johtuen tuosta genotyypistäsi. Kuten täällä on sanottu niin ei ruokavaliosi ole tällä hetkellä VHH (ainakaan esimerkkipäivän perusteella). Mitä jos alkaisit soveltaa 30/40/30 jakaumaa ravinnossa? Eli 30% päivän energiasta prodesta, 40% hiilareista ja 30% rasvoista. 30% rasvoja ei ole vaikea saavuttaa edes valitsemalla pelkkiä hyviä rasvan lähteitä.

Hei, tämähän ketju kummittelee vielä täällä...

Joo, nykyisin syön juurkikin tuon 30/40/30 jakauman mukaan ja kaikki hyvin. Vieläkin on vaikeaa haalia proteiinit kasaan, varsinkin kun yrittää tuota lihasta edes pikkasen kasvattaa. Mutta rasvat otetaan öljymuodossa ;)

Kirjotellaas tänne. Nyt oon alottanu vhh tyylillä syömään makeot on noin 40p 25h 35r
Kun luin että hiilaria pitää kumminkin syödä 25% päivässä. Miten välipäivänä nuo hiilarit? Ja onko tuo 25% liikaa?

Hienoa jos olet saanut turvotuksen pois.

Hieman kummastutti tosiaan tuon rasvan määrän vähäisyys?
Turvotusta saattaa aiheuttaa myös munuaisten vajaa toiminta:
Jos syö kovin paljon proteiinia se voi rasittaa munuaisia ja aiheuttaa niiden tulehduksen.
Veren rasva-arvot mittaamalla saattaa tuon saada selville(koholla).

Tästä altzheimerin ja rasvojen käytöstä on viime aikona ollut paljon ristiriitaista tietoa.
Kasvisperäisissä rasvoissa, kun on lisättyjä transrasvoja, joita pidetään taudin aiheuttajana kun taas eläinrasvat sisältävät tarpeellisia kolesteroleja aivojen toiminnan kannalta.

Kylmäpuristetun kookosöljyn väitetetään olevan tehokasta altzheimerin taudin parantamisessa.
Tosiaan vmäinen sairaushan tuo on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom