Jujutsu vai vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli hakisin sellaista lajia joka on hauska ja minulle on myös tärkeää että laji toimii itsepuolustuksena!
Itse olen ajatellut jujutsua (hokutoryo) ja vapaa ottelua...bjj ei ole kiinnostanut koska sieltä puuttuu pystyssä tappelu.
Sparrata tykkään eli sitä täytyy olla lajissa :hyper:

Vapaaotellusta se verran, että sääntöjä katsoessani monet tekniikat kielletty alussa. Opetetaanko tekniikat kuitenkin vaikka niitä ei saa käyttää?

Eli hakisin sellaista lajia joka on hauska ja minulle on myös tärkeää että laji toimii itsepuolustuksena!
Itse olen ajatellut jujutsua (hokutoryo) ja vapaa ottelua...bjj ei ole kiinnostanut koska sieltä puuttuu pystyssä tappelu.
Sparrata tykkään eli sitä täytyy olla lajissa :hyper:

Vapaaotellusta se verran, että sääntöjä katsoessani monet tekniikat kielletty alussa. Opetetaanko tekniikat kuitenkin vaikka niitä ei saa käyttää?

Voitko vähän tarkentaa näitä vapaaottelun kiellettyjä tekniikoita?
Vaikea se näin toisen puolesta sanoa mutta sanon silti vapaaottelu :D

Tuo otettu http://www.vapaaottelu.fi/ sivuilta

4. Yleiset rikkeet

Ammattilaiset ja amatöörit:

1. Sormien tai varpaiden työntäminen silmiin
2. Pureminen
3. Hiuksista repiminen
4. Sormien tai varpaiden työntäminen suuhun
5. Kaikki sukupuolielimiin kohdistuvat hyökkäykset
6. Sormien tai varpaiden työntäminen ruumiin onteloihin tai haavoihin
7. Sormien tai varpaiden vääntäminen
8. Raapiminen ja nipistäminen
9. Vastustajan heittäminen ulos ottelualueelta
10. Tarttuminen vastustajan otteluasuun sekä otteluvarustuksesta kiinni pitäminen
11. Sylkeminen
12. Epäurheilijamainen käytös
13. Kehäköysistä tai häkistä kiinni pitäminen
14. Epäasiallinen kielenkäyttö
15. Hyökkäykset vastustajaa kohti erätauon aikana
16. Hyökkäykset vastustajaa kohti hänen ollessa kehätuomarin huostassa
17. Hyökkäykset vastustajaa kohti erän loputtua
18. Kehätuomarin ohjeiden noudattamatta jättäminen
19. Passiivisuus mukaan lukien kontaktin välttäminen vastustajan kanssa, hammassuojien sylkeminen suusta sekä loukkaantumisen teeskentely
20. Kulma-avustajien puuttuminen ottelun kulkuun
21. Tuomarin koskemattomuuden rikkominen

5. Kielletyt tekniikat

Ammattilaiset:

A-luokka

1. Pääpuskut
2. Iskeminen alaspäin kyynärpään kärjellä
3. Matossa[1] olevan vastustajan potkaiseminen päähän jalalla
4. Matossa yllä olevan vastustajan potkaiseminen päähän polvella
5. Jalkapöytään kohdistuvat iskut kantapäällä
6. Kaikki iskut selkärankaan sekä takaraivon ja niskan alueelle
7. Kaikki iskut kurkun alueelle sekä kurkunpäähän tarttuminen
8. Heitot joissa pidetään kiinni ainoastaan vastustajan päästä
9. Vastustajan tiputtaminen päälleen tai niskoilleen
10. Solisluuhun tarttuminen

* Optio: Kaikki kyynärpäällä ja kyynärvarrella suoritettavat iskut päähän

B-luokka

1. Katso A-luokka
2. Kaikki kyynärpäällä ja kyynärvarrella suoritettavat iskut päähän

Amatöörit:

C-luokka (edistyneiden kilpailusäännöt)

1. Katso A- ja B-luokat
2. Vastustajan potkaiseminen päähän polvella
3. Matossa olevan vastustajan iskeminen
4. Pystyssä olevan vastustajan iskeminen matosta
5. Kokonelson ja krusifiksi-otteet
6. Polvea kiertävät jalkalukot
7. Kädellä, polvella, kyynärpäällä tai päällä painaminen vastustajaa kasvoihin

D-luokka (aloittelijoiden kilpailusäännöt)

1. Katso A-, B- ja C-luokat
2. Vastustajan tyrmääminen
3. Vastustajan nostaminen matosta ja paiskaaminen kanveesiin
4. Suoraan kurkunpäähän kohdistuvat kuristukset
5. Niskalukot ja selkärankaan kohdistuvat lukot
6. Polveen ja kyynärpäähän kohdistuvat painelukot
7. Kaikki jalkalukot lukuun ottamatta akilleslukkoa

Eiköhän nuo nyt ole vähän sillaisia kieltoja, että turhaa niitä edes opettaa. Kyllähän kaikki nyt osaa nipistää :D

Entäpä Krav maga? siinä on pystyä, sparria, itsepuolustusta, lukkoja yms...
Maga on mun mielestä näiden kahden esitetyn kanssa hyvä vaihtoehto. Noi kaikki on hienoja lajeja ja hauskaa varman piisaa. Pelkkä lajikuvaus ei ole mun kokemuksien mukaan se millä valinta pitäisi tehdä, vaan kyseeseen tulevien seurojen valmentajat ja reenitilat, joka seurassa on omia käytäntöjään sparraamisen yms kanssa vaikka olisi HR:stäkin kyse. Sekä tietysti mukavuustekijät, kuten etäisyys, reeniajat yms.

"Krav Maga??!? Kyllähän kaikki munille osaa potkia!!11one:david:"

maga on kyllä aivan loistava laji. Tuota sun kuvausta ajatellen ois ehottomasti paras ku menisit Magaan ja hommaisit sieltä pari reenikaveria painimaan välipäivinä. Paini + maga on aika loisto itsepuolustusyhistelmä. Voi sitä vapaaotteluaki mennä harkkaan jos tuntuu että on pelisilmää iskuille ja potkuille, itellähän ei ole sitä alkuunkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä meillä ainakin vaparitreeneissä käydään läpi joskus näitä "ammattilaistekniikoitakin", kuten ground n' poundia, nilkka- & polvilukkoja ynnä muita.

Nilkka- ja polvilukot ovat sallittuja amatöörisäännöilläkin, mutta ei kiertävät. Suorina tehtyinä ne ovat sallittuja (poislukien polvilukot SVOL:n amatöörien D eli tekniikkasäännöillä). SHootoliiton säännöistä en ole niin perillä mutta menee niin offtopic että lopetetaan tähän.

Ainkin lähin missä minä asun on vapaaottelua ja siellä shootoliiton säännöt ja nuo kuuluvat kiellettyihin teknikoihin...

Matossa kaikki lyönnit ja potkut.
Matossa olevan potkiminen ja lyöminen.
Pääpuskut ja kyynärpäälyönnit.

Eli mitä iloa muay thaista jos ei saa käyttää kyynerpäitä ja matossa ei saa muutaku lukottaa...

Noista kahdesta suosittelen vapaaottelua. Eiköhän sinulle mielekkäitä tekniikoita riitä vapaaottelussa, vaikka ei kyynärpäitä saa käyttää tai matossa lyödä.

Ainkin lähin missä minä asun on vapaaottelua ja siellä shootoliiton säännöt ja nuo kuuluvat kiellettyihin teknikoihin...

Matossa kaikki lyönnit ja potkut.
Matossa olevan potkiminen ja lyöminen.
Pääpuskut ja kyynärpäälyönnit.

Eli mitä iloa muay thaista jos ei saa käyttää kyynerpäitä ja matossa ei saa muutaku lukottaa...

Nämä ovat kielletty Shooton amatöörisäännöillä. Samat jutut on kielletty myös Vapaaotteluliiton amatöörisäännöillä. Shooton amatöörisäännöthän (C ja C+) ovat muuten hieman vapaammat kuin Vapaaotteluliiton C-säännöt, esimerkiksi polvet päähän ja kiertävät jalkalukot ovat sallittuja Shooton amatöörisäännöillä, kun taas Vapaaotteluliiton säännöillä ne on kielletty muilta kuin ammattilaisilta.

Muay Thaihin kuuluu myös aika paljon muita juttuja noiden kyynärpääiskujen lisäksi. Lisäksi se painiminen on syytä olla hallussa, jos meinaa matossa lyödä tehokkaasti, pelkkä pystylyömisen opettelu ei mene suoraan GnP-taitoihin.

Ja luulen, että sinulle riittää ihan tarpeeksi opeteltavaa tekniikkaa, vaikka ihan alusta asti ei pääsisikään takomaan kyynärpäällä matossa kaaliin. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom