Jujutsu vai vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Perustelut? Ja haen lajia ip ja kamppailu lajina...
Ja ainakin tuossa MMA:ssa on sparria

No HJJ on itsepuolustuslaji ja siinä tähdätään kovasti eriasioihin kuin MMA:ssa, joka taas on kamppailu-urheilua. IP-lajeissa pyritään yleensä tekemään vastustaja vaarattomaksi, mielellään mahdollisimman nopeaa ja monesti mahdollisimman vähällä voimalla. IP-lajien tekniikoissa on usein käytössä myös "likaisia tekniikoita", joita ei opeteta MMA:ssa, koska siinä säännöt kieltävät esim silmien kaivamisen. Tällaista tuli nopeasti mieleen, näin ip-lajin sekä kahden kamppailu-urheilulajin harrastajana.
Kävisikö päinsä, jos harrastaisit kahta lajia?

En ole kiinnostunut silmien kaivamisesta enkä likaisia tekniikoita...ne voivat vahingoittaa ihmistä pysyvästi.
Eikös MMA:sta opi sitten mitään ip:tä?

Voisitko tarkentaa mihin MMA ja HJJ sitten pyrkivät...

FinnFightersissä voi mielestäni ainakin harrastaa vapaaottelua, lukkopaini, bjj:tä ym. samalla maksulla samassa paikassa :D

Jimiltä tulee just nyt aiheeseen liittyen ohjelma!

Sivuilta:
"Hokutoryu ju-jutsu on täydellinen itsepuolustuslaji,
jota harrastajien lisäksi harjoittelevat sotilaat ja turvallisuusalan ammattilaiset. "

wikistä:
"Lajin tekniikkavalikoimaan kuuluvat lyönnit, potkut, heitot, kaadot, vapautumisotteet, lukot, kuristukset, sidonnat, kaatumistekniikat, mattokamppailu sekä veitsi- ja pampputekniikat. Näiden lisäksi tärkeänä osana harjoitteluun kuuluvat ylemmissä vyöasteissa ottelut ja sovelletut kamppailuharjoitteet niin aseetonta kuin aseellista vastustajaa vastaan. Perustekniikat ovat lyönnit, potkut, heitot ja erilaiset hallintaotteet."

Tarviiko sitä nyt jonkun täällä vielä erikseen selittää?
Jos jonkun mielestä mma sopii paremmin itsepuolustukseen niin perusteluja.

jos nyt kerran olet harrastanut niin kerros minkälaista se sparri on siellä.. Antaako se esim todentuntuista tappelu tilannetta kuten MMA
Itse muuten olen miettinyt mma lukkopainiyhdistelmää...

jos nyt kerran olet harrastanut niin kerros minkälaista se sparri on siellä.. Antaako se esim todentuntuista tappelu tilannetta kuten MMA

Kysymyshän on lähinnä siitä, että haluatko oppia tappelemista vai perinteisempää itsepuolustusta. MMA on imho reippaasti parempi vaihtoehto jos haluat ns. tappelemaan oppia ja saada siitä mahdollisimman todentuntuista kokemusta. Jos taas haluat perinteisempää ja ainakin mun mielestä kaikinpuolin huomattavasti fiksumpaa itsepuolustusta oppia, niin kannattaa ehkä valita mielummin Krav Maga tai Hokutoryu ju-jutsu jne.

MMA + lukkopaini combo ei ole pakosti erityisen hyvä vaihtoehto alkuun. Jos jaksat ja ehdit harrastaa kahta lajia, niin ota sitten ainakin alkuun toiseksi lajiksi vaikka Krav Maga. MMA:ssa kyllä opetetaan reilusti lukkopainimista ja clinchiä yleensäkin etc. Jos sitten huomaat, että vapari on sun juttu ja haluat tulla hyväksi, niin otat sitten vierelle lukkopaini/BJJ/thai/nyrkkeily -treeniä, mitä nyt sattuu löytymään ja eniten tarvitsemaan.

Positiopainia lähemmäs tositilannetta ei voi valvotuissa olosuhteissa päästä.

Positiopainia lähemmäs tositilannetta ei voi valvotuissa olosuhteissa päästä.

Höpöhöpöltä kuulostaa tuollaisenaan, joten voisitko pikkusen avata sanomaasi. Pelkkä positiopainihan ei missään nimessä ole lähinnä tositilannetta, jos tositilanteella tarkoitat tappelua/painimista vaikka snägärijonossa tai baarissa. Tulkitsen varmaankin väärin sanomasi :D

No kuten tossakin mainitaan niin ottelut ja sovelletut kamppailuharjoitteet. Sparri voi olla vaikka sellasta missä potkitaan ja lyödään joko hanskojen kanssa tai ilman hanskoja pelkästään kroppaan, tehdään heittoja ja kaatoja jne. Yks mitä et mma-reeneissä tuu kokeilemaan on puolustautuminen kahta tai kolmea vastaan...
Rättejä jujutsussa käytetään paljon ja onhan sulla vaatteet kadullakin.
Toki kun alotat vaikka HJJ:n alkeiskurssilla niin et kyllä ihan heti tuu pääsemään kunnon sparripuuhiin, etpä kyllä vaparissakaan.
Ootko paljonkin tapellut, millä perusteella mma on todentuntuinen tappelutilanne?
MMA kyllä soveltuu paremmin ns turpaan vetämiseen, kumpi sua enemmän lopulta kiinnostaa, itsepuolustus vai tappelu?

Ja hei, eiköhän suurimmassa osassa vaparitreeneistä toi lukkopaini kuulu vahvasti mukaan, yleensä sitä ei tarvi erikseen harrastaa.

Itse suosittelisin thai boxingia tai potkunyrkkeilyä kun haluut sparrata, ja siihen kylkeen lukkopaini, vapari tai HJJ.

edit: katos seisei olikin jo osittain samansuuntasta vastaillu

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäli olet Stadissa ja helppo kulku kaapelitehtaalle, niin suosittelen Hokutoryu jujutsua. Samaan hintaan kuuluu myös bjj, kick boxing ja thaikku. Tappelemaan (mikä hieman särähtää korvaan) et pääse missään lajissa ekoissa reeneissä.

Asun Turussa joten olen ajatellut turunjujutsu seuraa joka kuluu vapaaotteluliittoon tai finnfightersiä jos kenelläkään on tietoa noista/ harrastaa siellä niin kerro ihmeessä kokemuksista!

FFG:llä treenataan enemmän lukkopaini ja vapaaottelu painotteisesti, mutta toki myös brassi jujutsua. Heillä on kaksi mustavyötä BJJ:ssä. Hieno seura! :)

TJJS sitten panostaan enemmän hokutoryuun ja brassi jujutsuun.

Ei kokemuksia, mutta seuraavaa bbj kurssi TJJS:llä alkaa vasta syyskuussa.

Sinänsä harmi, koska nyt lukion jälkeen olisi koko vuosi aikaa treenata.

Mites toi täyskontakti jujustsu juttu? onko sitä hjj:ssä?
Näyttää ihan kivalta ja vapaaottelumaiselta :D

toi ainaki on hieno :hyper:

http://www.youtube.com/watch?v=Z9CnW2JYChs

Toihan rupes jo näyttämää kivalta ju-jutsulta :) Varsin lähellä näyttäisi tosiaan olevan vapaaottelua.

Tosiaan itse aiheeseen, niin kuin täällä on jo sanottukkin, riippuu viimekädessä ihan siitä, mitä lajilta haluaa, mutta itse vapaaottelun (shooto) harrastajana voin kyllä ks. lajia suositella lämpimästi. Etenkin jos puhtaan ip-touhun lisäksi kamppaileminen kiinnostaa.
Tappeleminenhan on kivaa, siis silloin kun puhutaan kehässä /häkissä /tatamilla tapahtuvasta mylläämisestä ja siinä ei mielestäni ole mitään väärää jos siitä pitää. Taitaa olla kuitenkin ammattilaisottelijoilla aikalailla yhdistävä tekijä lajista riippumatta (kontaktilajit), että tappelemisesta täytyy ainakin jollain tasolla tykätä :)

Vielä tohon lisätäkseni, en tiedä kuinka paljon ip ju-jutsussa painotetaan fysiikkaharjoituksia, mutta tämä on yksi tekijä mikä erottaa kamppailu-urheilijan yleensä puhtaasta ip-harrastajasta. Jos vertaat esim. keskiverto krav maga harrastajaa keskiverto Kreko-painijaan, niin saattaa huomata fysiikassa hivenen eroavaisuuksia, joka johtuu tietysti siitä, että tavoitteet joita varten treenataan ovat hyvinkin erilaiset.
Taas riippuu siitä, mitä lajilta haluaa. Itse olen kilpailuhenkinen ja pidän kovasta nujuamisesta, joten vapaaottelu yhdistettynä sivulajeihin: nyrkkeily, thai-nyrkkeily ja paini ovat sopineet itselleni täydellisesti.

Kun oon katellu noit jujutsu heittoja ja kiinnostunut niistä niin vapaaotteliana voisit kertoa mikä on heittojen opettelu määrä siellä vapaaottelussa?

Kun oon katellu noit jujutsu heittoja ja kiinnostunut niistä niin vapaaotteliana voisit kertoa mikä on heittojen opettelu määrä siellä vapaaottelussa?

Tämä on varmaan ihan täysin seurasta riippuvainen asia, että mikä on painopiste pystyottelun, mattoottelun ja alasvientien osalta. Oma kokemukseni on, että kyllä vapaaottelussa ihan hyvin noihin alasvienteihin /heittoihinkin panostettiin, mutta ollakseni rehellinen, niin itse opin kuitenkin parhaiten näitä kun kävin kreko /vapaapainijoitten kanssa treenaamassa. Siellä kun luonnollisesti paneudutaan paljon tarkemmin tekniikkaan ja pikku nikseihin näitä tehdessä. Vapaaotteluharjoituksissa näitä samoja opetellaan tietysti sitten soveltamaan lyöntien kanssa.

Tämä on ihan mututuntumaa, mutta olettaisin, että puvun takia jujutsun heitot ovat varmasti vähän lähempänä judotekniikoita, kun taas vapaaottelussa mennään aikalailla painitekniikoilla. Tämä siis oma näkemykseni asiasta. Ja jos näyttäviä ja lennokkaita lonkkaheittoja ym. haluat opetella, niin veikkaan jujutsussa niitä opeteltavan enemmän, kun taas vaparissa hyvin usein alasviennit tapahtuvat varsin suoraviivaisesti lyöntien kautta. Toki esim. lonkkaheittoa ollaan meilläkin opeteltu joskus, mutta todennäköisesti vähemmän kuin vaikka judo/ jujutsutreeneissä.

Toivottavasti saat edes jotain tolkkua mun höpinöistä:) , mutta tärkein pointti siis, että voi vaihdella treenimetodit ja painotus aika paljonkin seurasta riippuen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom