JuggernautAI, EvolveAi ja vastaavat ohjelmat treenien ohjelmoinnissa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maksaako jengi siis tekoälyn tekemistä ohjelmista sen sijaan että itse tekisi omansa :O?
Eikös se nyt ole nautinnollisempaa kuin aku ankka aamupaskalla kun pyörittelee ohjelmia mielessä...

e: Oikean valmentajan vielä ymmärrän jos tarpeeksi läsnätunteja että ymmärtää valmennettavan kehon toimintaa ja tietysti alussa kun voi tekniikoita hioa.
 
Mä olen jonkin aikaa käyttänyt suomalaista Aitofit bottivalmentajaa. Tulokset ovat olleet hyviä; olen tyytyväinen. Ajattelin laittaa vähän tarkemmin vaikutelmia jossain vaiheessa.
 
Olen tosiaan käyttänyt Aitofit -bottivalmentajaa nyt elokuun alusta alkaen. En tehnyt maksiminostoja ennen ohjelman aloittamista, mm. koska ajatuksena oli vain kokeilla se ilmainen treenipätkä, että millainen ohjelma on, mutta päätinkin jatkaa. Joka tapauksessa sarjapainot ovat nousseet, joten voisi kuvitella että myös maksimit ovat nousseet - vaikka ykkösmaksimien nostaminen ei varsinaisesti olekaan tavoitteena.

Ohjelmassa on valittavana kolme eri painotusta: tasapainoinen, voimapainotteinen ja lihaskasvua painottava (tavoitetta voi myös vaihtaa vapaasti, mutta ei ole suositeltavaa vaihtaa kovin usein). Ohjelman alussa tehtiin jonkinlainen kysely, mutta en muista siitä niin tarkasti että lähtisin avaamaan sitä sen enempää. Myös jokaisen treeniviikon lopussa tehdään suppea kysely lähinnä palautumiseen ja treenien koettuun raskauteen liittyen. Noin neljän viikon välein tulee hieman yksityiskohtaisempi kysely.

Viikottaisen treenimäärän voi valita välillä 1-7 treeniä viikossa, ja vaikka treenipäivät merkitään etukäteen, niistä voi poiketa. Ainoastaan treeniviikko on kalenteriviikko, eli jos on tehnyt viikon treenit esim. perjantaihin mennessä valmiiksi, sunnuntaina ei pysty aloittamaan seuraavaa treeniviikkoa. Silloin voi kyllä lisätä viikon treenimäärää jolloin sunnuntaille saa lisätreenin, mutta se nostaa viikon kokonaisvolyymiä. Voi toki olla, että tämä otetaan seuraavan viikon ohjelmoinnissa huomioon. Lisäksi on mahdollista pyytää seuraavalle viikolle kevennystä tai kokonaan vapaaviikon. Kevennys toteutetaan kokemukseni mukaan sarjamääriä pudottamalla; ei painoja keventämällä.

Treeniohjelma ei perustu mihinkään selvään runkoon, vaan algoritmi laskee lihasryhmäkohtaista kumulatiivista rasitusta. Treenit ovat enemmän tai vähemmän kokovartalotreenejä; tai ainakaan mitään selkeitä lihasryhmäjakoja ei ole. Treenit ovat varsin vaihtelevia, sen lisäksi käytettävät liikkeet vaihdetaan tietyin väliajoin.

Kokonaisuutena tykkään; huonoimpina puutteina pidän sitä että liikevariaatioita on verrattain pieni määrä ja uusia liikkeitä ei voi tehdä itse. Esim. jos käy kahdella eri salilla ja niissä on erilaiset reisiojennuskoneet, ne merkitään samana liikkeenä vaikka vastus voi olla erilainen. Lisäksi tuo ohjelman sitominen kalenteriviikkoon on hankalaa, jos haluaa esim. treenata joka toinen päivä niin joka viikko täytyy tehdä muutos viikon treenimääriin.

Hyvänä puolena mm. se että tulokset tuntuvat paranevan, treeni on vaihtelevaa ja ylläpitäjät vastaavat varsin nopeasti yhteydenottoihin ja kommentoivat esim. esittämiäni parannusehdotuksia. Ohjelma vaikuttaa vielä hieman keskeneräiseltä, ja voi olla että siihen tulee isojakin muutoksia.

Hinta on normaalisti kai 20 euroa / kk, mutta itse sain sen tarjouksessa 15 e / kk
 
Mä ottaisin eka tuon AI:n tekemän ja sitten muokkaisin sitä, ei sitä pakko sellaisenaan ole käyttää.
Tää on mielestäni mainio vaihtoehto. Ihan hyvin voi teettää tekoälyllä rungon ja siitä muokata mieleiseksi. Tekoäly laskee progression ja painotkin valmiiksi jos ne vain pyytää. Mielestäni tekoäly helpottaa kyllä ohjelman tekoa aika mukavasti. Ohjelmistoista ei kokemusta.
 
Onko muita kokemuksia Aitofitistä? Onko softa kehittyny ja onko taustalla oikeasti tekoälyä vai joku logiikkaa koodi?
Eipä se tuosta @YJT kirjoituksesta ole tainnut kehittyä. Itse olen nyt pari kuukautta kokeillut. Ihan okei, kun ei mitään ihmeellisiä tavoitteita ole. Eikös tekoäly ole logiikkakoodia? Näin olen itse ymmärtänyt. Vai onko siellä jokin mystinen bitti, joka on itseoppiva ja kehittyvä?
 
Eipä se tuosta @YJT kirjoituksesta ole tainnut kehittyä. Itse olen nyt pari kuukautta kokeillut. Ihan okei, kun ei mitään ihmeellisiä tavoitteita ole. Eikös tekoäly ole logiikkakoodia? Näin olen itse ymmärtänyt. Vai onko siellä jokin mystinen bitti, joka on itseoppiva ja kehittyvä?

Riippunee mitä logiikalla tai algoritmin "selitettävyydellä" (interpretability) tarkoitetaan? `GPT-4o` treenauksessa (AI training) logiikka ihmisen ymmärrettävässä muodossa (eli mitä funktiota yritetaan minimoida). Mallin treenauduttua on sitten vähän hankalampaa sanoa miksi GPT-4o esimerkiksi antoi minulle tämän treeniohjelman eli mihin tämä oikein perustui.

Treeniohjelmien personointi samanlaista ideaa noudattaa:

1727376183812.webp

25:28 Architecting Hyper-Personalized LLM Applications using Rich Contextual Data, Mike Del Balso, CEO & Co-Founder, Tecton (Sept 23, 2024)

Ongelmaksi voima/hypertrofiatreenauksessa muodostuu tuon kontekstin saaminen. One-size fits all (Level 0) ohjelman voi generoida helposti joka on esimerkiksi ollut jossain GPT-4o:n tekstimateriaalissa treenaukseen.

"Past behavior ja profile data" (Youtube-esitys itsessään demoa next-generation matkatoimistoa noudatellen miten Google voisi susta infoa kerätä) salitreenaukseen jo vaatisi vähintään että merkkaat ohjelmaan saitko toistot tehtyä vai et?

Ja ehkä sulla pitäisi olla joku compression garment päällä joka treenissä että ohjelma osaisi arvioida teitkö toistot edes samanlailla kun aikaisemmin, menikö kyykyt yhtä syvälle vai saitko lisää kiloja vain siksi että huijasit liikeradoissa? Tai alkaako tulla vaikka jotain toispuolisuutta johtaen kohonneeseen vammariskiin? Pystyisikö livenä alkaa vaikka "conformal" ultraäänellä mittaamaan lihaskireyksiä reaaliaikaisesti? Voisitko samon mitata lihasten poikkitilavuuksia livenä ja seurata gainsien määrä ohjelman funktiona. Jos joka liikkeessä olisi mukana joku nopeus-sensori VBT ohjelmointiin niin saisi vähän parempaa kuvaa miten ne treenit oikeasti sujui sinä päivänä?

Ja seuraavaksi varmaan kannattaisi antaa ohjelmalle pääsy muun elämän seurantaan, esim. unidataa, syömistä, alkoholinkäyttöä, yms rakentamiseksi niin että saisi jonkun fiksun "coach-in-the-loop" precision strength training systeemin rakennettua. Eli joku Athele Management System (AMS) johon sit saisi ostettua erillisiä "AI-palikoita"

Nykyisellään aika rajoitettuja toki minkälaisen kustomoidun ohjelman teko just sulle on kun ohjelma ehkä tietää paljon painat ja tietää ehkä et pystyitkö noudattamaan ohjelmaa ja sait tehtyä halutut toistot halutuilla RIR:illä
 
Riippunee mitä logiikalla tai algoritmin "selitettävyydellä" (interpretability) tarkoitetaan? `GPT-4o` treenauksessa (AI training) logiikka ihmisen ymmärrettävässä muodossa (eli mitä funktiota yritetaan minimoida). Mallin treenauduttua on sitten vähän hankalampaa sanoa miksi GPT-4o esimerkiksi antoi minulle tämän treeniohjelman eli mihin tämä oikein perustui.

Treeniohjelmien personointi samanlaista ideaa noudattaa:

katso liitettä 267880
25:28 Architecting Hyper-Personalized LLM Applications using Rich Contextual Data, Mike Del Balso, CEO & Co-Founder, Tecton (Sept 23, 2024)

Ongelmaksi voima/hypertrofiatreenauksessa muodostuu tuon kontekstin saaminen. One-size fits all (Level 0) ohjelman voi generoida helposti joka on esimerkiksi ollut jossain GPT-4o:n tekstimateriaalissa treenaukseen.

"Past behavior ja profile data" (Youtube-esitys itsessään demoa next-generation matkatoimistoa noudatellen miten Google voisi susta infoa kerätä) salitreenaukseen jo vaatisi vähintään että merkkaat ohjelmaan saitko toistot tehtyä vai et?

Ja ehkä sulla pitäisi olla joku compression garment päällä joka treenissä että ohjelma osaisi arvioida teitkö toistot edes samanlailla kun aikaisemmin, menikö kyykyt yhtä syvälle vai saitko lisää kiloja vain siksi että huijasit liikeradoissa? Tai alkaako tulla vaikka jotain toispuolisuutta johtaen kohonneeseen vammariskiin? Pystyisikö livenä alkaa vaikka "conformal" ultraäänellä mittaamaan lihaskireyksiä reaaliaikaisesti? Voisitko samon mitata lihasten poikkitilavuuksia livenä ja seurata gainsien määrä ohjelman funktiona. Jos joka liikkeessä olisi mukana joku nopeus-sensori VBT ohjelmointiin niin saisi vähän parempaa kuvaa miten ne treenit oikeasti sujui sinä päivänä?

Ja seuraavaksi varmaan kannattaisi antaa ohjelmalle pääsy muun elämän seurantaan, esim. unidataa, syömistä, alkoholinkäyttöä, yms rakentamiseksi niin että saisi jonkun fiksun "coach-in-the-loop" precision strength training systeemin rakennettua. Eli joku Athele Management System (AMS) johon sit saisi ostettua erillisiä "AI-palikoita"

Nykyisellään aika rajoitettuja toki minkälaisen kustomoidun ohjelman teko just sulle on kun ohjelma ehkä tietää paljon painat ja tietää ehkä et pystyitkö noudattamaan ohjelmaa ja sait tehtyä halutut toistot halutuilla RIR:illä
Olisikin mukavaa, jos aitofittiin saisi tuotua esim. Syke ja unitiedot, sekä päivän askeleet jne. kellosta tms. Jo tällä saataisiin paljon yksilöllisempää ohjausta treeneihin ja palautumiseen. Käyttäjäpalaute on myös aika suppeaa. Kyllähän jokaisen sarjan voisi arvottaa jollakin asteikolla suorituksen jälkeen. Taitaa olla myös niin, että valittuaan painon alakanttiin ja toistojen mennessä yli tavoitteen, ei ylimääräisiä voi tuonne merkata. Pitää siis lopettaa kesken, koska ylimääräiset merkitsemättömät toistot vääristää tulosta ja laskentaa.
 
One-size fits all (Level 0) ohjelman voi generoida helposti joka on esimerkiksi ollut jossain GPT-4o:n tekstimateriaalissa treenaukseen.

Level 0-tason ohjelmia voi helposti kysellä esim. Perplexityllä ja katella mistä nämä ohjelmasuositukset oikein tulevat. Aloittelijoille varmaan kivempi kun googlailla alkuun


1727378852819.webp

1727378876200.webp

Olisikin mukavaa, jos aitofittiin saisi tuotua esim. Syke ja unitiedot, sekä päivän askeleet jne. kellosta tms. Jo tällä saataisiin paljon yksilöllisempää ohjausta treeneihin ja palautumiseen. Käyttäjäpalaute on myös aika suppeaa. Kyllähän jokaisen sarjan voisi arvottaa jollakin asteikolla suorituksen jälkeen. Taitaa olla myös niin, että valittuaan painon alakanttiin ja toistojen mennessä yli tavoitteen, ei ylimääräisiä voi tuonne merkata. Pitää siis lopettaa kesken, koska ylimääräiset merkitsemättömät toistot vääristää tulosta ja laskentaa.

Itekin olen jotain kivaa integraattoria haikaillut, pitäisi katella jotain AMS:ää varmaan joka osaisi lukea useasta palvelusta tiedot ja yhdistää edes kivaksi dashboardiksi. Aitofitistä en sen kummemmin tiedä kun en ole kokeillut, mut ideana ei kummonen niin kilpailijoita luulisi olevan reilusti. Googlekin ihan jo apajilla (Applekin varmaan), ja jos Aitofit ankea niin toivottavasti korvaantu jollain paremmalla

1727379089519.webp
 
Mulla on nyt beetta kokeilussa Polarin kunto-ohjelma. Ei ole salitreeniin vaan aerobiseen treeniin. Siinä otetaan nukkuminen, sykkeet(suorituksessa ja levossa) mukaan ohjelma suunnitteluun.Ohjelmassa on 20 tasoa ja treenihistorian perusteella laittoi mulle aloituksen tasolle 8.

En tiedä millä logiikalla ne ohjelmat muodostetaan, mutta tuntuu ihan järkevältä. Varsinkin kun ei ole ainakaan vielä pyydetty mitään maksua 😅
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom