Jos laiton bussilakko vituttaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lakon syy on ainakin minulle täysin käsittämätön. Firman nykyiset työntekijät haluavat estää firmaa palkkaamasta uusia, tällä kertaa osa-aikaisia, työntekijöitä. Eilen kun pääluottamusmies selitti asiaa TV-uutisissa, niin ei tuntunut oikein itsekään tietävän, mitä tuulimyllyä vastaan oikein yritti hyökätä ja miksi.

Sääliksi on käynyt etenkin jäljelle jääneissä linjoissa matkustavia lapsia. Tulen usein samalla bussilla Espoosta Hesaan yhden ekaluokkalaisen tytön kanssa eikä tällä viikolla ole ollut pelkoa päästä istumaan. Aika hätääntynyt ilme on tytöllä ollut kun aivan täyteen ahdetussa bussissa kuski huhuilee, että voisko vielä tiivistää taaksepäin kun 30 aikuista ihmistä lisää koittaa päästä sisään täpötäyteen autoon.

Joo, pysyköön Vantaalaiset ja Espoolaiset vain omilla kulmillaan, parempi näin, dösiä ei ole koskaan tarvittukaan. Lisää takseja vaan!

Ei vituta yhtään.

Tuo lakko yrittää kiinnittää huomiota siihen, että noi firmat aikoo pistää vakkareita osa-aikasiks ja keikkatyöntekijöiksi, mikä tietää lisää työttömyyttä ja sosiaalimenoja.

Eli voitte päättää tuetteko kunnon työpaikkoja vai tollaisten riistofirmojen puolta.

Oli aamuteeveessäkin ollut asiantuntija, joka kertoi, että nuo uudet firmat on ulkomailta ja niiden toimintaperiaate on saada linjat itselleen hinnalla millä hyvänsä (eli voittavat helposti tarjouskilpailun) ja sitten ruvetaan nostamaan hintoja / karsimaan kuluja.

Lopputulos voi olla vaikka kuinka karmea.

Pitääkin käydä tsemppaamassa lakkolaisia!

EDIT: niin lisätään tähän vielä, että olen itse ymmärtänyt lakon syynä olevan työpaikkojen menettämisen ja osa-aikaistamisen pelko.

Hippa sanoi:
Tuo lakko yrittää kiinnittää huomiota siihen, että noi firmat aikoo pistää vakkareita osa-aikasiks ja keikkatyöntekijöiksi, mikä tietää lisää työttömyyttä ja sosiaalimenoja.

Vitut. Yhtä paljon bussivuoroja ajettavana, yhtä paljon töitä tehtävänä.

Hippa sanoi:
Eli voitte päättää tuetteko kunnon työpaikkoja vai tollaisten riistofirmojen puolta.

Nykymeiningillä bussilippujen hinnat nousee taas vaihteeksi 6%. Vähän ontuu näin matkustajan näkökulmasta toi AY-henkinen tilitys.

Hippa sanoi:
Oli aamuteeveessäkin ollut asiantuntija, joka kertoi, että nuo uudet firmat on ulkomailta ja niiden toimintaperiaate on saada linjat itselleen hinnalla millä hyvänsä (eli voittavat helposti tarjouskilpailun) ja sitten ruvetaan nostamaan hintoja / karsimaan kuluja.

Ahaa, eli jos firma on ulkomaalainen niin ne ovat roistoja. Ja kilpailuhan loppuu heti, jos niillä on jotain huikeat 10% osa-aikaisia? Minä ostan muuten mielelläni LIDListäkin, eivät ole ruvenneet nostamaan hintoja, ja varmasti on ihan helvetin iso osa työntekijöistä osa-aikaisia. Ihan eri luokkaa kuin joku 10%.

Hippa sanoi:
Lopputulos voi olla vaikka kuinka karmea.

Just joo. Ilmestyskirjan peto iskee.

Hippa sanoi:
EDIT: niin lisätään tähän vielä, että olen itse ymmärtänyt lakon syynä olevan työpaikkojen menettämisen ja osa-aikaistamisen pelko.

No tulihan sieltä jotain järkevääkin tekstiä.

Se nyt vaan ei riitä perusteeksi lakolle. Eletään markkinataloudessa, ei AY-taloudessa.

Hippa sanoi:

Oletko harkinnut muuttoa Venäjälle? Ai niin, kommunismihan kaatui sielläkin jo 10 vuotta sitten. Pohjois-Korea voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Hippa sanoi:

Mielenkiintoisia väitteitä ns. 'asiantuntijalta'. Käsittääkseeni kun firma voittaa tarjouskilpailun linja-autoliikennepalveluista niin se sitoutuu määrätylla hinnalla tuottamaan palvelun määrätylle ajalle ja määrätyin ehdoin. Ja toiseksi mitä ihmeen merkitystä sillä on, onko firma ulkomailta? Suomessa toimii lukuisia yrityksiä, jotka ovat ulkomailta. Ellei näin olisi niin Suomi olisi aika kurja ja hiljainen paikka...

Tuon taistolais-asiantuntijan väitteet ovat kyllä ihan tuubaa ja täyttä vasemmistopropagandaa. Tälläisilla tuulesta temmatuilla argumenteilla sitten kadunmiestä pelotellaan. EI pidä kaikkea uskoa mitä varsinkaan aamutelevisiossa 'asiantuntijat' kertovat.

uga sanoi:
Ahaa, eli jos firma on ulkomaalainen niin ne ovat roistoja. Ja kilpailuhan loppuu heti, jos niillä on jotain huikeat 10% osa-aikaisia? Minä ostan muuten mielelläni LIDListäkin, eivät ole ruvenneet nostamaan hintoja, ja varmasti on ihan helvetin iso osa työntekijöistä osa-aikaisia. Ihan eri luokkaa kuin joku 10%.

Lidlin koko työpolitiikka on nyt työntekijliöitä niin halveksivaa että huhhuh, esm, joissan maissa muijien pitää pitää pantaa päässä jos on kuukautiset jotta pomo ymmärtää jos menee safkiksen ulkopuolella vessaan, Itse ostsan myös halpojen hintojen takia paljon sieltä, mutta jotain rajaa pitää olla miten pomot ja työnantajat kohtelee työntekijöitä, jos olisit itse samanlaisessa duunissa itkisin varmaan kanssa täällä, mutta mitäs se mua haittaa kun saan halvalla sieltä.. summarum = eipä ihmisiä kiinnosta jos ei asia koske itseänsä.

Hippa sanoi:
Tuo lakko yrittää kiinnittää huomiota siihen, että noi firmat aikoo pistää vakkareita osa-aikasiks ja keikkatyöntekijöiksi

Tuonkaltainen toiminta on kyllä perseestä. Hyvä vaan, että lakkoilevat. :piis:

Kyllä se vaan niin on työntekijöiden on pakko taistella oikeuksiensa puolesta. Aivan turha heittää mitään oikeistolaista propagandaa, että työnantaja saa pompottaa työntekijöitään miten tahansa.

Kaikkea ei ole edes kerrottu. Eräs kaveri on bussikuskina vakituisena, kertoi että noi osa-aikaiset sekoittavat heidän hommiaan siten, että nämä vakituiset tekevät n. 10 tunnin työpäivän, josta maksetaan 8 tunnin palkka. Siinä välissä tulee kuulemma ns. lepoaika, joka ei olekaan työaikaa. Tällöin osa-aikaiset ajavat vuoroa.

En usko että täälläkään kettän halua päivystää töissä ylimääräisiä tunteja saamatta siitä korvausta. Sympatiat ovat kuskien puolella.

maneater sanoi:
Kyllä se vaan niin on työntekijöiden on pakko taistella oikeuksiensa puolesta. Aivan turha heittää mitään oikeistolaista propagandaa, että työnantaja saa pompottaa työntekijöitään miten tahansa.

Kyllä se vaan on niin, että en maksa matkustajana lisähintaa sen takia, että osa-aikaisuus ei miellytä ay-kommunisteja.

Se on eri asia, jos laissa kielletään osa-aikaisten kuljettajien käyttö. Nyt on päinvastoin: lakko on laiton.

Ihan ok että lakkoilevat. Suomalaiset nielee liian usein kaiken paskan mitä eteen laitetaan. Hyvä että jotkut uskaltavat edes laittaa vastaan.

Isoperse sanoi:
Kaikkea ei ole edes kerrottu. Eräs kaveri on bussikuskina vakituisena, kertoi että noi osa-aikaiset sekoittavat heidän hommiaan siten, että nämä vakituiset tekevät n. 10 tunnin työpäivän, josta maksetaan 8 tunnin palkka. Siinä välissä tulee kuulemma ns. lepoaika, joka ei olekaan työaikaa. Tällöin osa-aikaiset ajavat vuoroa.

Tämän mukaan kuljettajan ajasta 1/5 on sellaista, jolle pitää olla osa-aikainen tuuraaja. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luvut olivat sitä luokkaa, että kuljettajia on 1500, josta osa-aikaisia 60. Jos yhtäaikaa on töissä esim. 1000 kuljettajaa, miten ihmeessä 60 henkeä tekee päivässä 2000 tunnin taukoajat?
Matematiikkasi ei vakuuta.

1300(1500?) työntekijää joista vain 60 osa-aikaista eihän noi osa-aikaiset riitä myöskään paikkamaan vakkareiden sairauspoissoloja ja lomapäiviä...

Täytuu muistaa että lakkoilu on ainoa keino työntekijöiden puolustautua. Nykyään Suomessa työmarkkinat on menny ihan ihmeelliseen suuntaan. Lisää osa-aikaisia ja vuokratyövoimaa.
Vuokratyövoimalla pitäs pistää mun mielestä piste. Miltä tuntuisi tehä jotain 1kk pätkiä ja aina sanottas et huomenna ei sitte tarttekkaa tulla. Joojoo eihän vuokrafirmoihinkaan ole pakko mennä töihin, mutta eipä se huorakaan vissii omasta halusta hommaan ryhtynyt. sori meni vähän :offtopic:

Hippa sanoi:
Ei vituta yhtään.

Pitääkin käydä tsemppaamassa lakkolaisia!

QUOTE]

RIISTOfirmojen?

olemme nähtävästi palanneet takaisin (vähemmän) kultaiselle 60-luvulle :D

Työn orjat! Yhtenä rintamana riistäviä työnantajia vastaan! Seis riistokapitalismille.

Hohhoijjaa :zzzz:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom