PTVGYM Jooel Vatanen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moni ei ymmärrä paljon on esim sokeria jogurtissa, mehussa jne eli syövät reilusti enemmän kuin luulevat. Toisaalta jokainen tietää paljon painaa ja jos jätetään ääripäät eli sairaudet pois niin läskit syövat liikaa. Nykyään kuitenkin tuntuu siltä että kukaan ei halua tai jsksa tehdä duunia asioiden eteen. Olkoon alkoholismi sairaus mutta vittu kun kuntelee näitä että "pitäisi juoda vähemmän" tai kyllä vähän voi ottaa niin menee hermot.
 
Joo eihän se ole, joku muuhan sen ruoan tunkee suuhun tai kossua pakottaa juomaa, suoneenki vahingos voi rännittää tavaraa, mitä vittua nyt taas 🤣

Luehan uudestaan. Jos et tajua, niin voin tavata ja avata.

Miksi viikottaista testo piikkiä paheksutaan?

Hyvä kysymys, en minä paheksu. Jos joku fiilstelee hyvää viiniä, jonka on vaikka mielialueeltaan tilannut tai toinen haluaa kohtuudella boostata testotuotantoaan, niin mitäpä vittua sen pitäisi kellekään kuulua :D
 
Noiten lasten ruokailutottumuksista puheenollen, yhen tuttavan muksut ku sai ekan kerran viikkorahaa ja pääsivät käymään lähikaupassa yksin nii olivat käyny herkkuostoksilla, molemmilla pussilliset tuoretta kurkkua ja paprikaa.

Kirsikkatomaatit on kans ollut täällä kovassa suosiossa, niitä saisi kantaa kilokaupalla ja menee heti kun nostaa pöydälle. Onhan ne kyllä pirun hyviä, ei vaan jää itelle syötäväksi yhtään ku tenavat tuhoaa ne alta aikayksikön.

Lasten liikuntaan ja ruokailuun kyllä pitäisi enemmän kiinnittää huomiota. Oppisivat terveellisen syömisen heti lapsena, sitten jos tenavana on syöny sontaa niin onkin ihmeissään aikuisena. Siinä joutuu opettelemaan syömisen uudestaan.
 
Luehan uudestaan. Jos et tajua, niin voin tavata ja avata.



Hyvä kysymys, en minä paheksu. Jos joku fiilstelee hyvää viiniä, jonka on vaikka mielialueeltaan tilannut tai toinen haluaa kohtuudella boostata testotuotantoaan, niin mitäpä vittua sen pitäisi kellekään kuulua :D
Kyllä se kuule luettiin ja edelleen tolta se kuulostaa. Sitä et selitä millää että joku muu ihminen, asia on syy johki noista ongelmista ei ole, lopullisen ratkaisun tekee aina itse.
 
Kyllä se kuule luettiin ja edelleen tolta se kuulostaa. Sitä et selitä millää että joku muu ihminen, asia on syy johki noista ongelmista ei ole, lopullisen ratkaisun tekee aina itse.
Voi äiti. No selitetään silti mitä tarkoitin. Eli tuo kuvaamani "todella pieni osuus" on kutakuinkin niitä, joiden pitäisi olla holhouksen alaisena joko pysyvästi tai väliaikaisesti. Eli oikeasti SAIRAAT, jotka eivät kykene päätöksiään tekemään ainakaan järkiperustein, joko hetkellisesti, ajoittain tai koskaan.
 
Toi oma valinta on vähän hankala juttu, kun koko ajatus perustuu siihen, että ihmiset eläis jotenkin samanlaista elämää samanlaisista lähtökohdista. En jaksanu kaikkia viestejä lukea, mutta useampi mainitsi ylipainoiset lapset ja niiden ylipainoiset vanhemmat. Vertaillaan kahta kuvitteellista lasta. A on saanut aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntyyliin sekä tasapainoiseen ruokailuun kannustavan kasvatuksen. A:n vanhemmat ovat ylempää keskiluokkaa. B:n vanhemmat ovat ylipainoisia ja syystä tai toisesta elintapoihin kuuluu passiiviset ajanviettotavat. Molemmat vanhemmat ovat matalapalkkaduuneissa.

Kummankohan on helpompi sit aikuisena omilla valinnoilla elää niin sanotusti terveellistä elämää? Sekä köyhyys että lihavuus ovat periytyviä juttuja (useampi tekijä, ei mikään suoraviivainen juttu). Lisäks köyhät on useemmin lihavia kuin hyvin toimeentulevat ja tää taas myötävaikuttaa yleisesti terveyteen. Kaiken lisäks pitää opetella ite kaikki noi perustaidot aikuisena, jos niitä ei oo saanu kotona.

Varsinkin päihteistä puhuttaessa noi on mun mielestä pumpulissa kasvaneiden puheita. Erityisesti vaikeista päihdeongelmista kärsivillä on lähes poikkeuksetta jotain traumataustaa: porukat on ollu hulluja tai päihdeongelmaisia, yleensä molempia. Jos päihteiden pariin ajautuu alakouluikäisenä ja kovien huumeiden käyttö alkaa ennen kakskybäsiä, niin kuinka paljon se on ihan aikuisten oikeasti oma valinta? Aivot on muovautunu etsimään pelkästään sitä yhtä juttua ja mielihyvää on käytännössä mahdotonta saada mistään. Oma valinta, vittu ok.
 
Itseasiassa ne muovilaatikkopaskat on kalliita ei suinkaan halpoja. Ei vaan jakseta tehdä ruokaa tai opetella tekemään.
Kalliita ne ovat siihen nähden mitä sisältävät, ja tietysti laiskuus ja priorisointi johonkin muuhun asiaan saa niitä myös käyttämään. Mutta esimerkiksi joku HK muusi ja lihapullat maksaa 1,35€ ja moni ihminen pitää sitä ateriana. Itselle yksi ateria on 400g naudanlihaa, pari hedelmää, kasvikset ja kenties kippo riisiä. Siitä tulee hintaa liki 10€. Toki, ihmiset syö eri määriä mikä on tietysti hyväksyttävää, mutta laatuvaatimuksia se ei silti muuta kohdallani :giggle:
 
Voi äiti. No selitetään silti mitä tarkoitin. Eli tuo kuvaamani "todella pieni osuus" on kutakuinkin niitä, joiden pitäisi olla holhouksen alaisena joko pysyvästi tai väliaikaisesti. Eli oikeasti SAIRAAT, jotka eivät kykene päätöksiään tekemään ainakaan järkiperustein, joko hetkellisesti, ajoittain tai koskaan.
Hyvä nyt tyhmäki tajus 💪
 
Toi oma valinta on vähän hankala juttu, kun koko ajatus perustuu siihen, että ihmiset eläis jotenkin samanlaista elämää samanlaisista lähtökohdista. En jaksanu kaikkia viestejä lukea, mutta useampi mainitsi ylipainoiset lapset ja niiden ylipainoiset vanhemmat. Vertaillaan kahta kuvitteellista lasta. A on saanut aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntyyliin sekä tasapainoiseen ruokailuun kannustavan kasvatuksen. A:n vanhemmat ovat ylempää keskiluokkaa. B:n vanhemmat ovat ylipainoisia ja syystä tai toisesta elintapoihin kuuluu passiiviset ajanviettotavat. Molemmat vanhemmat ovat matalapalkkaduuneissa.

Kummankohan on helpompi sit aikuisena omilla valinnoilla elää niin sanotusti terveellistä elämää? Sekä köyhyys että lihavuus ovat periytyviä juttuja (useampi tekijä, ei mikään suoraviivainen juttu). Lisäks köyhät on useemmin lihavia kuin hyvin toimeentulevat ja tää taas myötävaikuttaa yleisesti terveyteen. Kaiken lisäks pitää opetella ite kaikki noi perustaidot aikuisena, jos niitä ei oo saanu kotona.

Varsinkin päihteistä puhuttaessa noi on mun mielestä pumpulissa kasvaneiden puheita. Erityisesti vaikeista päihdeongelmista kärsivillä on lähes poikkeuksetta jotain traumataustaa: porukat on ollu hulluja tai päihdeongelmaisia, yleensä molempia. Jos päihteiden pariin ajautuu alakouluikäisenä ja kovien huumeiden käyttö alkaa ennen kakskybäsiä, niin kuinka paljon se on ihan aikuisten oikeasti oma valinta? Aivot on muovautunu etsimään pelkästään sitä yhtä juttua ja mielihyvää on käytännössä mahdotonta saada mistään. Oma valinta, vittu ok.
Olen samaa mieltä kanssasi. Toisaaltaan myös samasta perheestä toisesta lapsesta voi tulla nisti ja toisesta Teemu Selänne. Varsinkin lapsena kokema vaikuttaa kaikkeen tulevaisuudessa. Joku viaton kommentti yläasteella voi laukaista tytölle anoreksian jne.

Sitten taas jos asiaa ei mieti niin syvällisesti.
Moni vain rupeaa lihomaan siinä vaiheessa, kun työt, lapset jne vie kaiken energian ja illalla on helpompi jäädä sohvalle makaamaan kuin lähteä lenkille.
 
Lihavat lapset ja koirat nostaa kyllä aina omaa verenpainetta. Molemmat ovat itse täysin syyttömiä siihen asiaan,ne vanhemmat ja koiran omistajat pitäisi oikeasti tuomita johonkin rangaistukseen.

Ja yksi kaveri tekee aina välillä liikunnan opettajan sijaisuuksia ala-asteella ja 5-6 luokkalaisista pojista kuulma karkeasti 5/20 saa vedettyä leukoja. Olin itse ala-asteella 80-luvulla ja meidän luokalla oli tasan yksi poika kuka ei jaksanut vetää yhtään leukaa. Ja armeijan kuntotestit näyttää myös aivan samaa,vuosi vuodelta taso vaan heikkenee.

Jotainhan tälle asialle pitäisi tehdä,mutta kun nykyään mistään ei saa sanoa mitään

Täydet pisteet vataselle kun asiasta puhuu julkisesti,lisää vaan samanlaisia ulostuloja muiltakin julkisuuden henkilöiltä
 
Mä olin lihava lapsi/nuori lukioikään asti ja olihan perseestä. Tai on yhä edelleen koska paino tuntuu tarttuvan todella herkästi. Muistelen jostain, että rasvasolut eivät laihtuessa häviä vaan tyhjenevät ja ovat siellä valmiita herkästi täyttymään. Mikäli tämä pitää kutinsa niin lihava lapsuus tuo kyllä helvetisti haasteita myöhemmälle iälle ellei suoraan loppuiäksi. Välillä miettii tuota omaa vauvaa joka tuhisee vieressä etten antaisi itelleni koskaan anteeksi jos sen turvottaisin paskalla lihavaksi jo ennen ala-asteikää
 
Mä olin lihava lapsi/nuori lukioikään asti ja olihan perseestä. Tai on yhä edelleen koska paino tuntuu tarttuvan todella herkästi. Muistelen jostain, että rasvasolut eivät laihtuessa häviä vaan tyhjenevät ja ovat siellä valmiita herkästi täyttymään. Mikäli tämä pitää kutinsa niin lihava lapsuus tuo kyllä helvetisti haasteita myöhemmälle iälle ellei suoraan loppuiäksi. Välillä miettii tuota omaa vauvaa joka tuhisee vieressä etten antaisi itelleni koskaan anteeksi jos sen turvottaisin paskalla lihavaksi jo ennen ala-asteikää
Miten se vaikutti sulla sosiaalisesti, olitko se ei niin pidetty tyyppi ja vähän syrjitty kuten ainakin mun aikana oli.
 
Tämän kaiken perseilyn kruunaa vielä se, että verotus ja ravinnon hinnoittelu tukee juuri tuon paskan syömistä. Vihannekset, hedelmät, marjat, lihat, kalat ja muut ns. luonnonantimet maksaa ihan hitosti, mutta keinotekoiset muovilaatikkopaskat ovat puoli-ilmaisia oikeaan ruokaan verrattuna. Ymmärrän täysin että pienituloinen ison lapsilauman kanssa kaupassa oleva äiti ostaa suurelta osin pelkkää skeidaa, koska terveellinen alkukantainen ruoka maksaa niin julmetusti. Mutta ei se ole oikein, vaan eipä siihen ole mitään parannusta tulossa, päin vastoin hinnat vain nousee.

Ja media vaan julistaa kehopositiivisuutta, minkä sodalla pelottelultaan ehtii, jotta kukaan ei vahingossakaan ottaisi itseään niskasta kiinni.
Tämä.☝️
 
Mikä on tervettä? Onko lihavuus ja lihaksikkuus molemmat epäterveellisiä olomuotoja ihmiselle? Onko laiha terveempi kuin lihaksikas bodari? Kuka on terve ja miten määritellään terveys? Onko meistä lopulta kukaan etuoikeutetussa asemassa?
 
Mikä on tervettä? Onko lihavuus ja lihaksikkuus molemmat epäterveellisiä olomuotoja ihmiselle? Onko laiha terveempi kuin lihaksikas bodari? Kuka on terve ja miten määritellään terveys? Onko meistä lopulta kukaan etuoikeutetussa asemassa?
Hä? Ootko ihan tosissasi? Olisko vaikka veriarvot. Voi elämä.
 
Back
Ylös Bottom