PTVGYM Jooel Vatanen

Tietysti ryhmäpaine, tietämättömyys, kasvatus, traumat yms. saavat ihmisen tekemään mitä tahansa itselleen epäsopivaa, mutta se ei edelleenkään poista sitä tosiasiaa että henkilö itse ne päihteet ja paskan ravinnon kehoonsa laittaa. Ihmisen keho ei päihdy tai lihoa ilman ulkopuolista ärsykettä. Tämä on on kriittisen tärkeä asia tässä yhtälössä.

Päihderiippuvuus on sairaus, laittaa itse ne aineet kehoon ja itse siitä voi myös suurinosa oikealla hoidolla parantua. Mutta ei ole niin mustavalkoista, että laittaa itse aineet kehoon, se sairaus on siinä takana ajamassa siihen. Paljon narkkareita tekee itsemurhan, syynä se että ei voi lopettaa aineiden käyttöä ja elämä ei ole elämisen arvoista. Siinä voi miettiä onko se oma valinta lyödä neulaa hihaan, kun helpompi riistää oma elämä kuin lopettaa. Lopettamiseen on maailmalla oikeat hoidot, mutta suomessa niitä ei tunneta, tai tunnetaan mutta niitä ei tueta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellaisen huomion olen tehnyt tässä viimeisen vuoden aikana kun muksun kanssa ollaan käyty Hoplopeissa ja huvipuistossa, että noin 30% lapsista näyttäisi olevan jonkinlaista ylipainoa. 100% tapauksista lasten perässä vaappuu vitun läski mutsi joka mussuttaa jotain herkkua.

Olen alkanut halveksimaan näitä läskejä jotka pilaavat lapsensa huonolla ruokavaliolla. Tykkimäellä näin arviolta 7-vuotiaan tytön joka oli yhtä leveä kuin pitkä. Miten helvetissä on edes mahdollista lapselle ahmia tuollaisia määriä kaloreita että saa kerättyä noin paljon massaa?
 
Päihderiippuvuus on sairaus, laittaa itse ne aineet kehoon ja itse siitä voi myös suurinosa oikealla hoidolla parantua. Mutta ei ole niin mustavalkoista, että laittaa itse aineet kehoon, se sairaus on siinä takana ajamassa siihen. Paljon narkkareita tekee itsemurhan, syynä se että ei voi lopettaa aineiden käyttöä ja elämä ei ole elämisen arvoista. Siinä voi miettiä onko se oma valinta lyödä neulaa hihaan, kun helpompi riistää oma elämä kuin lopettaa. Lopettamiseen on maailmalla oikeat hoidot, mutta suomessa niitä ei tunneta, tai tunnetaan mutta niitä ei tueta.
Moni asia vaikeutuu kun se lähtee hallinnasta. Tässä pitää silti muistaa mikä on aiheuttanut sen päihderiippuvuuden tai ylipainon. Esimerkiksi trauma on triggeri, mutta se ei vielä tee päihderiippuvaista, ennen kuin ensimmäinen annos on otettu. Itsensä epämukavuusalueelle eli muutoksen tielle saaminen on todella haastavaa, kuten sanoit, joskus mahdotonta.
 
Sellaisen huomion olen tehnyt tässä viimeisen vuoden aikana kun muksun kanssa ollaan käyty Hoplopeissa ja huvipuistossa, että noin 30% lapsista näyttäisi olevan jonkinlaista ylipainoa. 100% tapauksista lasten perässä vaappuu vitun läski mutsi joka mussuttaa jotain herkkua.

Olen alkanut halveksimaan näitä läskejä jotka pilaavat lapsensa huonolla ruokavaliolla. Tykkimäellä näin arviolta 7-vuotiaan tytön joka oli yhtä leveä kuin pitkä. Miten helvetissä on edes mahdollista lapselle ahmia tuollaisia määriä kaloreita että saa kerättyä noin paljon massaa?

Olen huomannut saman, siellä on herkkupäivä joka päivä. Lapset saa aina kaupasta herkut mukaan jne. Meillä on viikossa yhtenä päivänä herkkupäivä ja silloinkaan ei mahaa vedetä täyteen karkkia. Pitäis sokeria mahdollisimman vähä tarjoilla kakaroille ja opettaa syömään hedelmiä.
 
Miten helvetissä on edes mahdollista lapselle ahmia tuollaisia määriä kaloreita että saa kerättyä noin paljon massaa?
No jos siellä lapsesta saakka opetetaan vanhempien tapa syödä, niin kyllä se vain kertyy, valitettavasti. Yleensä kyllä lapset kasvaessa kuluttaa perkeleesti kaloreita, mutta ei siihen montaa hampparia tartte ku lihotaan. Ja lastensuojelun pitäis puuttua tohon, oikeesti, se on lasten pahoinpitelyä.
 
Sellaisen huomion olen tehnyt tässä viimeisen vuoden aikana kun muksun kanssa ollaan käyty Hoplopeissa ja huvipuistossa, että noin 30% lapsista näyttäisi olevan jonkinlaista ylipainoa. 100% tapauksista lasten perässä vaappuu vitun läski mutsi joka mussuttaa jotain herkkua.

Olen alkanut halveksimaan näitä läskejä jotka pilaavat lapsensa huonolla ruokavaliolla. Tykkimäellä näin arviolta 7-vuotiaan tytön joka oli yhtä leveä kuin pitkä. Miten helvetissä on edes mahdollista lapselle ahmia tuollaisia määriä kaloreita että saa kerättyä noin paljon massaa?
Lihavat lapset on kyllä sääli, koska lapset ovat siihen täysin syyttömiä vaikka itse sen ruoan sinne suuhun laittavatkin. Herkut kuuluvat omasta mielestä lapsien elämään kohtuudella, koska se myös opettaa terveellisen suhtautumisen ruokailuun. Vastuu on silti aikuisella mitä syödään ja paljon syödään.
 
Olen huomannut saman, siellä on herkkupäivä joka päivä. Lapset saa aina kaupasta herkut mukaan jne. Meillä on viikossa yhtenä päivänä herkkupäivä ja silloinkaan ei mahaa vedetä täyteen karkkia. Pitäis sokeria mahdollisimman vähä tarjoilla kakaroille ja opettaa syömään hedelmiä.
Tähän kun lisätään se että lasten liikkuminen on ollut laskussa jo pidempään niin ei ole hyvä tilanne ollenkaan.
 
Moni asia vaikeutuu kun se lähtee hallinnasta. Tässä pitää silti muistaa mikä on aiheuttanut sen päihderiippuvuuden tai ylipainon. Esimerkiksi trauma on triggeri, mutta se ei vielä tee päihderiippuvaista, ennen kuin ensimmäinen annos on otettu. Itsensä epämukavuusalueelle eli muutoksen tielle saaminen on todella haastavaa, kuten sanoit, joskus mahdotonta.

Se on todella haastava paikka saada muutos aikaiseksi ja se vaatii kovaa päätä jättää päihteet pois. Jokaiselle entiselle narkille ja juopolle nostan hattua jotka elävät päihteettä, todella kova saavutus. Suomessa tulisi panostaa todella paljon enemmän tähän päihdetyöhön. Kaupan nurkilla notkuu nuoria narkomaaneja, joista moni olisi otettavissa vielä yhteiskuntaan normaaliksi jäseneksi.
 
Olen huomannut saman, siellä on herkkupäivä joka päivä. Lapset saa aina kaupasta herkut mukaan jne. Meillä on viikossa yhtenä päivänä herkkupäivä ja silloinkaan ei mahaa vedetä täyteen karkkia. Pitäis sokeria mahdollisimman vähä tarjoilla kakaroille ja opettaa syömään hedelmiä.
Näin kesällä varsinkin voi ostaa herneitä, mustikoita, mansikoita tms. Oma poika mutustaa herneitä innoissaan ja ne ovat vielä oikeasti aika halpoja tällä hetkellä :D..
 
Kaikenlainen päihderiippuvuus on yleisesti paheksuttua, somessa ja ulkomaailmassa.
Päihteet on siinä vaiheessa paheksuttavaa kun niitä käyttää jatkuvasti.
Mutta aika harvassa on ne jotka paheksuvat esim. Kerran viikossa juopottelua, tai päivittäistä viini laisillista.

Lihavat lapset on kyllä sääli, koska lapset ovat siihen täysin syyttömiä vaikka itse sen ruoan sinne suuhun laittavatkin.

Tähän samaan kastiin voisi laittaa lihavat eläimet, esim. Koirat jotka on joskus niin lihavia että ne joudutaan jopa lopettamaan.
 
Näin kesällä varsinkin voi ostaa herneitä, mustikoita, mansikoita tms. Oma poika mutustaa herneitä innoissaan ja ne ovat vielä oikeasti aika halpoja tällä hetkellä :D..

Juu herneet, marjat mitä nyt on sesonki juttuja menee täälläkin. Jos alkavat kaupassa jotain kinuaan niin sokeriherneitä pussillinen mukaan, niitä saa mutustella sitten niin paljon kun jaksaa.
 
Miten se eroaa siitä, että joku ajautuu käyttämään steroideja ja jää koukkuun minäkuvaan jne? Ei alkoholisteja murskata somessa, mutta bodarit on yleistä paskaa.
Ehkä bodarit saa sen takia enemmän lokaa niskaan kuin alkoholistit, koska bodarit ovat saaneet kovalla työllä tulosta aikaan. Ja sekös jos mikä triggeröi saamattomia ja kateellisia.
 
Ehkä bodarit saa sen takia enemmän lokaa niskaan kuin alkoholistit, koska bodarit ovat saaneet kovalla työllä tulosta aikaan. Ja sekös jos mikä triggeröi saamattomia ja kateellisia.
Mihinköhän tämä väite perustuu, että bodarit saavat enemmän lokaa niskaansa kuin alkoholistit? Iltasanomien kommenttipalstaan? Eiköhän kadulla tallaava alkoholisti/nisti saa 100x enemmän lokaa niskaansa kuin vieressä kävelevä bodari.

Ja nämä bodarit ketkä saavat lokaa niskaansa ovat myös yleensä näkyvästi esillä somessa keräämässä sitä huomiota hyvässä ja pahassa.
 
Viimeksi muokattu:
Itte näen asian niin, olematta aiheen asiantuntija, että ei se tosiaan ole aina oma vika, jos on ylipainoinen/alkoholisti/narkomaani/jne/jne, MUTTA.. Se joilla asian tila tosiaan on näin, on varmaan todella pieni osuus edellä mainituista ryhmistä. Ja näitä ns syyttömiä kohtaan on melko perseestä, että tämän kykenemättömyyden taakse piiloutuu valtavasti suurempi massa niitä, joilla ei vaan löydy selkärankaa pitää asioita reilassa. Ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta josko tuon ymmärtäisi oikein,
Mutta aika harvassa on ne jotka paheksuvat esim. Kerran viikossa juopottelua, tai päivittäistä viini laisillista.
Miksi päivittäistä viinilasia pitäisi paheksua, jos muutoin asiat ovat reilassa? En kyllä itse lipitä lasia päivässä, mutta en myöskään paheksu.
 
Itte näen asian niin, olematta aiheen asiantuntija, että ei se tosiaan ole aina oma vika, jos on ylipainoinen/alkoholisti/narkomaani/jne/jne, MUTTA.. Se joilla asian tila tosiaan on näin, on varmaan todella pieni osuus edellä mainituista ryhmistä. Ja näitä ns syyttömiä kohtaan on melko perseestä, että tämän kykenemättömyyden taakse piiloutuu valtavasti suurempi massa niitä, joilla ei vaan löydy selkärankaa pitää asioita reilassa. Ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta josko tuon ymmärtäisi oikein,

Miksi päivittäistä viinilasia pitäisi paheksua, jos muutoin asiat ovat reilassa? En kyllä itse lipitä lasia päivässä, mutta en myöskään paheksu.
Joo eihän se ole, joku muuhan sen ruoan tunkee suuhun tai kossua pakottaa juomaa, suoneenki vahingos voi rännittää tavaraa, mitä vittua nyt taas 🤣
 
Tämän kaiken perseilyn kruunaa vielä se, että verotus ja ravinnon hinnoittelu tukee juuri tuon paskan syömistä. Vihannekset, hedelmät, marjat, lihat, kalat ja muut ns. luonnonantimet maksaa ihan hitosti, mutta keinotekoiset muovilaatikkopaskat ovat puoli-ilmaisia oikeaan ruokaan verrattuna. Ymmärrän täysin että pienituloinen ison lapsilauman kanssa kaupassa oleva äiti ostaa suurelta osin pelkkää skeidaa, koska terveellinen alkukantainen ruoka maksaa niin julmetusti. Mutta ei se ole oikein, vaan eipä siihen ole mitään parannusta tulossa, päin vastoin hinnat vain nousee.

Ja media vaan julistaa kehopositiivisuutta, minkä sodalla pelottelultaan ehtii, jotta kukaan ei vahingossakaan ottaisi itseään niskasta kiinni.
Itseasiassa ne muovilaatikkopaskat on kalliita ei suinkaan halpoja. Ei vaan jakseta tehdä ruokaa tai opetella tekemään.
 
Miksi päivittäistä viinilasia pitäisi paheksua, jos muutoin asiat ovat reilassa? En kyllä itse lipitä lasia päivässä, mutta en myöskään paheksu.

Miksi viikottaista testo piikkiä paheksutaan?




Ja omasta mielestä tuota pitäisi paheksua jo ihan sen takia että se on alkoholin hukkaan heittämistä.
 
Mihinköhän tämä väite perustuu, että bodarit saavat enemmän lokaa niskaansa kuin alkoholistit? Iltasanomien kommenttipalstaan? Eiköhän kadulla tallaava alkoholisti/nisti saa 100x enemmän lokaa niskaansa kuin vieressä kävelevä bodari.

Ja nämä bodarit ketkä saavat lokaa niskaansa ovat myös yleensä näkyvästi esillä somessa keräämässä sitä huomiota hyvässä ja pahassa.
Tää on vaan näitä bodareitten kuolemattomia kuvitelmia tämäkin.
 
Mihinköhän tämä väite perustuu, että bodarit saavat enemmän lokaa niskaansa kuin alkoholistit? Iltasanomien kommenttipalstaan? Eiköhän kadulla tallaava alkoholisti/nisti saa 100x enemmän lokaa niskaansa kuin vieressä kävelevä bodari.

Ja nämä bodarit ketkä saavat lokaa niskaansa ovat myös yleensä näkyvästi esillä somessa keräämässä sitä huomiota hyvässä ja pahassa.
Juuri sitä tarkoitin, että iltalehtien kommenttipalstalla.
 
Back
Ylös Bottom