PTVGYM Jooel Vatanen

Screenshot 2020-10-20 at 19.46.55.png
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuulutteko itse vähemmistöön? Oletteko joutuneet miettimään esimerkiksi sitä että voitteko ottaa kumppanianne kädestä kiinni julkisella paikalla, vai tuleeko siitä sanomista? Jotkut joutuvat.
Minä en kuulu, mutta lähipiirissä on ystäviä, jotka kuuluvat. Ihan tavallista elämää pari- tai seurustelusuhteessa lasten kanssa tai ilman he viettävät. Heihin ei ole siis kohdistunut väkivaltaa tai syrjintää. Aikuisia ihmisiä. En tiedä, kuinka paljon nykyään lapsiin/teineihin kohdistuu ikäpiirissään uhkaa homoseksuaalisuuden vuoksi esim kouluissa ja harrastuksissa. Ilmeisesti jotkut lapset/teinit käyttävät rajuakin väkivaltaa toisiaan kohtaan olipa syynä mikä tahansa. Toisaalta kaupungilla näkyy entistä enemmän teini-ikäisiä tyttöpareja kulkemassa käsikkäin ja suutelemassa. Ehkä pojilla on vaikeampaa, en tiedä, homottelullahan on pitkät perinteet.

Minulla on tunne, että homous on arkipäiväistynyt - jopa täällä kehä kolmosen ulkopuolella. Se on vähän sellainen "No entä sitten" -asia.

Kuvaamasi tilanne on ikävä. Tuollaista ei kenenkään pitäisi joutua pohtimaan.
 
No mun mielesta ei tuosta Vatasen kommentista sen kummemmin kierroksia pitaisi ottaa vaan ohittaa se vaan olankohoutuksella, paitsi Tuuren tietenkin periaatteessa kannattaa kun se saa itsensa looppeihin silla. Eikohan sita kautta hanelle tulee elantoakin. Mutta mutta, jos kriteerina on "luojan valitsema tekniikka" niin samalla logiikallahan kehonrakentajienkin kannattaisi valita luojan valitsema tie, eli olla naturaali - ennekuin muitten "luonnottomia" valintoja kritisoi. Aika usea meista valitsee ei-luonnollisia asioita elamassa, esim. ehkaisypilleri. Seksuaalisuus on tietty tulenarka aihe josta nousee normaalia helpommin alamoloo.
 
Onni onnettomuudessa on se, ettei Vataselta kysytty mielipidettä trans- tai muunsukupuolisista. Sehän on se kuuma peruna tällä hetkellä. Itse asiassa osa mainittuihin vähemmistöihin kuuluvista ilmoitti toissavuotisen Priden aikaan olevansa käärmeissään ns. cis-homoille ja -lesboille.
 
Hahah, Vataselle taitaa tippua seuraajia lisää koko ajan kun Junes Lokka otti äsken Vihapuhe FM:ssäkin kantaa vähän tähän juttuun :D
Huomenna varmaan katottavissa jälkilähetyksenä.
 
Mutta mutta, jos kriteerina on "luojan valitsema tekniikka" niin samalla logiikallahan kehonrakentajienkin kannattaisi valita luojan valitsema tie, eli olla naturaali - ennekuin muitten "luonnottomia" valintoja kritisoi.
Nimenomaan kannattaisi. Ja sitten kokeiltuaan ensin luojan valitsemaa, siirtyä sitten luonnottomiin. Esim. kehonrakennuksessa syntholiin tms.
 
Hahah, Vataselle taitaa tippua seuraajia lisää koko ajan kun Junes Lokka otti äsken Vihapuhe FM:ssäkin kantaa vähän tähän juttuun :D
Huomenna varmaan katottavissa jälkilähetyksenä.
Oliko Junes mitä mieltä siis? Ilmeisesti piti tapausta yhtä naurettavana kuin valtaosa vai?
 
Hahah, Vataselle taitaa tippua seuraajia lisää koko ajan kun Junes Lokka otti äsken Vihapuhe FM:ssäkin kantaa vähän tähän juttuun :D
Huomenna varmaan katottavissa jälkilähetyksenä.
mutta toi junes on kyllä sellainen maanvaiva ettei mitään rajaa. rienaa ja vituilee joka suuntaan ja on poikkiteloin kaikessa mikäli vaan mahdollista. lisäksi paradoksaalisen maahanmuuttokriittinen jamppa marokkalaiset sukujuuret omaavaksi🤣
 
Mielipide tuohon itse heittoon: typerä ja ristiriitainen lausahdus mun korviin. En ota kantaa, pitäisikö tuollaisesta loukkaantua vai ei, mutta ei tossa mitään järkeäkään ollut. Jos asian kääntäisi toisin päin, niin miksi ihmeessä heteron pitäisi kokeilla homoseksiä? Luojan luomiset taas ei oo peruste millekään. Samalla verukkeella mm. silvotaan pikkutyttöjä ja kivitetään ihmisiä jossain päin maailmaa.

Mutta siis jos miehen some koostuu lihaksista, rahasta ja nopeista autoista, niin eikö silloin voisi oikeastaan jättää niin sanotusti omaan arvoonsa - jos siis omat arvot ovat toista maata - tuollaiset kommentit? Muutenkin uskovaisen mielipide homoista, hei haloo. :D
 
Hahah, Vataselle taitaa tippua seuraajia lisää koko ajan kun Junes Lokka otti äsken Vihapuhe FM:ssäkin kantaa vähän tähän juttuun :D
Huomenna varmaan katottavissa jälkilähetyksenä.
Instagramiin tullut päivässä melkeen tuhat lisää:LOL:
Mutta joo, aina sitä saa ihmetellä, miten jaksetaan joka asiasta alkaa netissä kitisemään, eikä saa olla mielipiteitä kun vaan yhteen suuntaan. Pitää olla ”suvaitsevainen”, mutta ei tarvi suvaita kun toiseen suuntaan. Jännä maailma, toivottavasti ei mene enempää tähän suuntaan:unsure::kakka:
 
Mulla on tähän juttuun vähän jakautunut mielipide. En pidä yhtään siitä, kuinka asiaa kriittisesti kommentoineita sanotaan mielensäpahoittajiksi heti - riippumatta heidän perusteluistaan. En hyväksy Vatasen haukkumista kuitenkaan, se tuskin asiaa auttaa.

Itse ”heitto” oli typerä. Selkeästi taas homoseksuaalien yliseksualisointia, jota nähdään edelleen liian paljon. Voi olla mielipide ja on sananvapaus, mutta onko kaikkea pakko laittaa someen. Olisiko tuon kysymyksen voinut skipata. Miksi pitäisi lausua jokin mielipide homoseksuaaleista, jos ei itse ole homoseksuaali tai tunne heitä? Mikä mielipideasia tuo on? ”Haluan olla aito” ei ole järkevä perustelu. Vaikuttajana on oikeasti tuollaisella yleisöllä järkevä olla välillä hiljaa.

Kohu lähti käsistä mun mielestä. Ryöpytyksen keskellä voisi olla viisasta kommentoida asiaa jotenkin. Ei anteeksipyyntöä, jos et mielestäni ole toiminut ajattelemattomasti, mutta vähän voisit kokeilla katsoa laajemmasta perspektiivistä ja ei se automaattisesti johda lapselliseen nokitteluun.
 
Elämä kuullostaa kauhean vaikealta, kuka milloinkin mistäkin loukkaantuu.

Mistäköhän itse voisi alkaa pahoittamaan mielhään?
Mä pahoitin ainakin mieleni siitä, että kirjoitit sanan "kuulostaa" väärin. Suomen kieli rappioituu eikä ketään enää kiinnosta kielioppi. Nyt sä voit pahoittaa mielesi siitä, että joku kehtaa tulla valittamaan oikeinkirjoituksesta. Sit mä pahoitan mieleni siitä kun kieliopista mainitseminen on tabu mistä kaikki pahoittaa aina mielensä, koska eivät osaa itse kirjoittaa. Ja kohta on kaikilla paha mieli. Elämä tosiaan on vaikeaa.
 
Mutta siis jos miehen some koostuu lihaksista, rahasta ja nopeista autoista, niin eikö silloin voisi oikeastaan jättää niin sanotusti omaan arvoonsa - jos siis omat arvot ovat toista maata - tuollaiset kommentit? Muutenkin uskovaisen mielipide homoista, hei haloo. :D
Voisihan sitä vaikka heittää tikkaa tai puhua politiikasta, tai sitten vaikkapa pitää Q&A ja vastata seuraajien esittämiin kysymyksiin. Kukinhan saa vapaassa maassa tehdä somessa mitä haluaa lain sallimissa rajoissa.

Ja miten tuo uskonto liittyy siihen, voiko kertoa mielipidettä homoista?
 
Vaikka olenkin pitänyt Tuurea ylitsepursuavana, julkisuushakuisena neitihomona, niin näitä kommentteja lukiessa kyllä pystyin varmistumaan siitä, että hänen puheissaan on varmasti asiaakin.


Kaksi asiaa kummastuttavat minua erityisesti:

1. Ihmisten tarve puolustella Vatasta ja esimerkiksi laittaa Tuurelle asiasta viestejä, jos asia oli kerta päivänselvää sananvapauden hyödyntämistä.

2. Uskontojen asema ja sen ristiriitaisuus nykymaailmassa. Vatasen kommentti oli tästä erityisen hyvä esimerkki, sillä minun on vaikea ymmärtää sillanrakennusta uskontojen ja uskovaisten, sekä nykyisten ideologioiden ja niitä koskevan politiikan välille. Vatasen kommentin tökeröys rakentui juurikin siihen johonkin välimaastoon, jossa asuu aikaisemmin vahvasti suomalaista ja länsimaalaista arvopohjaa rakentanut paska, jolla harvoin on sijaa nykymaailmassa.

Tämä ihmetys todellakin kulkee molempiin suuntiin, sillä en ymmärrä myöskään seksuaalivähemmistöjen halua olla osana niin arvokonservatiivista instituutiota, kuin kirkko (tai kristinusko).
 
Oliko Junes mitä mieltä siis? Ilmeisesti piti tapausta yhtä naurettavana kuin valtaosa vai?
Nooooh niinkin voi sanoa :D Mut tuolta voi tsekkaa jostain 1:27:00 eteenpäin jos kiinnostaa
https://dlive.tv/p/vihapuhefm+X1nnZVpGg

ja @kohahdus Onhan toi Junes tosi mielipiteitä jakava henkilö mut propsit siitä että kaveri sanoo ainakin just sen mitä ajattelee eikä sitä kiinnosta paskaakaan mitä muut siitä ajattelee :D
 
Osalle on yhä jäänyt epäselväksi, mikä "heitossa" on haitallista. Miksi sen kritisoiminen ei ole vain "mielensäpahoittamista"? Niinkuin täällä jotkut ovat ansiokkaasti selittäneet, tulee Vatanen sanoittaneeksi lyhyessä kommentissaan monenlaisia taustaoletuksia:

- "Kaikki puuhatkoon makuuhuoneissaan[,]mitä haluaa." Seksuaalisuus on muutakin kuin seksiä. Ketä saa pidellä kädestä, ketä saa juna-asemalla suudella hyvästiksi? Kenen perhe on oikeanlainen ja hyväksytty, kenen perhekokoonpanoa vierastetaan tai ei tunnusteta? Millaisia pareja saa näkyä mainoksissa tai kenen rakkaudesta elokuva voi kertoa? Kenet identiteettiä kuvaavia sanoja käytetään toisten alentamiseen?
- "Minä en ole sitä tuomitsemaan", mutta.
- "Kokeilkaa nyt ensin." Onko heterous sisäsyntyistä normaalia ja homous tietämättömyyttä, joka voi ollakin vain korjattavissa oleva virheluulo? Onko heterona oleminen toivotumpaa, jos ensin tulee kokeilla sitä ja tyytyä homouteen vasta, jos heterous ei miellyttänyt?
- "Luojan luomaa." Jos Luoja loi heterouden, niin kuka homouden loi? Onko homous luonnotonta, vaikka luonto tulvii esimerkkejä seksuaalisuuden moninaisuudesta? Se, että jokin asia on yleisempää kuin toinen, ei tee toisesta oikeampaa.

Mutta kun sananvapaus? Kyllä, jokaisella on sanomisen vapaus sekä vastuu sanomisistaan. Julkisuuden henkilöllä on lisäksi moraalinen velvoite sananvapautensa käyttämiseen, sillä hän käyttää vaikutusvaltaa. Vastuu kasvaa, kun kuulijakunta kasvaa. Vatasen omien sanojen mukaan hänen suurin seuraajaryhmänsä ovat nuoret. Etenkin sateenkaarinuoret ovat yhä nykyäänkin moninkertaisen itsemurhariskin alla. Myös osan väheksymää väkivallan uhkaa esiintyy yhä edelleen, mutta syrjivät ja väkivaltaiset asenteet elävät etenkin varjoissa, asenteissa ja pienissä teoissa. Eurobarometrin (2020) mukaan vain 80% suomalaisista on sitä mieltä, että seksuaalivähemmistöille kuuluu samat oikeudet kuin majoriteetille. Sanat toisintavat ja luovat todellisuutta. Kertomalla, että "homo saa olla oman makuuhuoneensa salassa, mutta mieluummin ole Luojan luomalla tavalla hetero" tulee rikkoneeksi yhdenvertaisuutta vastaan ja toisintaneeksi syrjiviä asenteita. Se on rikkovaa ja vahingollista ja syrjityn ihmisryhmän polkemista. Se ei ole pikkuasia. Joko olet ihmisten yhdenvertaisuuden puolella tai sitten olet sitä vastaan.

Minua itseäni ihmetyttää Vatasen kommentoinnissa ja sen jälkeisessä vaikenemisessa seuraava asia: voisit käyttää sananvaltaasi kaikkien seuraajiesi auttamiseksi ja nuorten kasvurauhan vahvistamiseksi, miksi silti valitset käyttää sitä vahingollisesti?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom