Jon "Bones" Jones

Yllättävän vähän painaa. Eihän tuo ole kuin 10,5kg ottelupainosta. Kun pari kiloa lähtee suoliston sisällöstä niin jäljelle jää 8,5kg minkä tuon kokoinen äijä vetää nesteistä helposti, etenkin kun sitä nestettä on tuossakin aika paljon. Toki sen kannattaa pudottaa myös rasvoja ja varmaan tekeekin niin mutta on kyllä yllättävän lähellä ottelupainoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hurjan näkösessä kunnossa alkaa olla kun vertaa aiempaan. Mietimpä vain miten sitten korreloi suorituksen kanssa, ei toki tarkempaa tietoa mulla miten on treenannut mutta ihan instasta ym päätellen siellä on vedelty raskailla painoilla kunnon voimabodailu tyyliin. Mitä itse olen lukenut/ mitä mulle on opetettu kamppailulajien fysiikkaharjoittelusta niin en oikein käsitä miten tuollainen treeni hyödyttää sitten siellä häkissä.. Voin toki olla ihan väärässä ja nykytiedon valossa noin sitten treenataankin mutta itsellä tulee mieleen että jos tän saman ajan ja energian olisi käyttänyt lajikohtaisempaan fysiikkaharjoitteluun jonkun Nick Cursonin kanssa niin millä tasolla suorituskyky olisi verrattuna tähän.
 
Hurjan näkösessä kunnossa alkaa olla kun vertaa aiempaan. Mietimpä vain miten sitten korreloi suorituksen kanssa, ei toki tarkempaa tietoa mulla miten on treenannut mutta ihan instasta ym päätellen siellä on vedelty raskailla painoilla kunnon voimabodailu tyyliin. Mitä itse olen lukenut/ mitä mulle on opetettu kamppailulajien fysiikkaharjoittelusta niin en oikein käsitä miten tuollainen treeni hyödyttää sitten siellä häkissä.. Voin toki olla ihan väärässä ja nykytiedon valossa noin sitten treenataankin mutta itsellä tulee mieleen että jos tän saman ajan ja energian olisi käyttänyt lajikohtaisempaan fysiikkaharjoitteluun jonkun Nick Cursonin kanssa niin millä tasolla suorituskyky olisi verrattuna tähän.

Ai mitä hyötyä parantuneista voimatasoista on vapaaottelussa?
 
Jones tekee mielestäni oikeita asioita mikäli on yhdistetty järkevästi lajitreeniin. Hankala sanoa onko miten suurta hyötyä mikäli ei vaihda sarjaa ts. onko Jonesilla muka voima/massa akselilla ollut paljon petrattavaa (energian tuotto, anaer kapasiteetti ja taloudellisuus) omaan sarjaansa.
 
Ai mitä hyötyä parantuneista voimatasoista on vapaaottelussa?
Aika hyvin missasit pointin.. Mitenkä esim voimatason nousu penkkipunnerruksessa korreloi vaikkapa lyöntivoimaan, ei kummoisesti. Jos rajoittavana tekijänä voimatasoissa on lihasmassan määrä niin sitten pieni bodailu paikallaan mutta aika harvalla kamppailu urheilijalla tilanne on tämä.
 
nimetön.png



aikamoista
 
Eli UFC 198 NY:ssä JBJ vs DC
 
Tuskin jones tuota tekisi,jos siitä ei mitään hyötyä olisi.jones oli muuten ennen mestaruuttakin aika iso/lihaksikas.
En tarkottanut ettei tästä missään tilanteessa olisi hyötyä. Rohkenen vain onko optimaalisin tapa fysiikkaharjoittelulle vapaaottelua varten. Vapaaottelun fysiikkaharjoitteluun kun ei vielä oikeen ole löytynyt mitään yhtä hyväksi todettua treenitapaa vaan jätkät treenaa tosi erilaisilla tyyleillä.
Jos katsoo vaikka Rafael dos Anjosin treenejä joissa kaikki pyritään tekemään päikiöillä seisten lajikohtaisella nopeudella ja räjähtävyydellä ja vertaa niitä Cainin järkyttäviin voimatreeneihin niin on ero melkoinen.

Tässä esimerkkejä Cainin treenistä josta muunmuassa kahvakuula guru Steve Maxwell oli suorastaan vihainen :D
(Sitten ihmetellään kun jätkä on koko ajan leikkauspöydällä)

Tässä taas vastakohtana vähän miten toiset treenauttaa ottelijoitaan. Sama äijä taustalla monilla huippunyrkkeilijöillä fysiikkatreeneissä.
 
Ei salilla pidä tehdä mitään "lajinomaisia" liikkeitä. Siellä hankitaan voimaa ja/tai lihasmassaa(tämän mukana toki tulee myös voimaa) ja sitten lajitreeneissä se voima muuttuu nopeudeksi ja taidoiksi. Mutta toki niinkuin sanottu, MMA on niin nuori laji, että siellä vielä kikkaillaan ja kokeillaan, mutta perusfysiikkatreeni nyt vaan on simppeliä.
 
Ei salilla pidä tehdä mitään "lajinomaisia" liikkeitä. Siellä hankitaan voimaa ja/tai lihasmassaa(tämän mukana toki tulee myös voimaa) ja sitten lajitreeneissä se voima muuttuu nopeudeksi ja taidoiksi. Mutta toki niinkuin sanottu, MMA on niin nuori laji, että siellä vielä kikkaillaan ja kokeillaan, mutta perusfysiikkatreeni nyt vaan on simppeliä.
Empä ole vielä yhtään valmentajaa tavannut pystyottelu lajeista joka olisi sitä mieltä että salilla ei pitäisi treenata lajikohtaisella nopeudella ja räjähtävyydellä. Perusbodailu jakso on toki kohdallaan sillon jos selvästi muita ominaisuuksia rajoittaa lihasten pieni koko, mutta yleisesti ottaen jos ollaan itselleen oikeassa painosarjassa niin ei se ihan näin mene. En väitä olevani tässä mikään asiantuntija ja voin olla tosiaan ihan väärässäkin, luotan vaan tässä hyväksi tietämiini valmentajiin jotka tietää asiasta enemmän kuin minä.
 
Mähän mainitsin voiman TAI lihasmassan. Tietenkin jos ollaan lähellä painoluokan ylärajaa, keskitytään vain voiman hankintaan. En tiedä minkä lajin pystyotteluvalmentajia olet kuunnellut, mutta varsinkin nyrkkeilyn puolella eletään vieläkin jotain 60-lukua, puntit tekee hitaiksi, juoskaa helvetisti pitkää lenkkiä jne... Toki olen tavannut myös nyrkkeilyvalmentajia, jotka ymmärtävät fysiikkavalmennuksen päälle, mutta heitä yhdistää yleensä alle 40v ikä :D

Huomasin, että vaihdoit jo lajinomaisen liikkeen lajinomaiseksi nopeudeksi ja räjähtävyydeksi ja sehän ei toki ole mitenkään poissuljettua kun voimaa treenataan salilla. Ainahan sitä pitäisi urheilijan tehdä suoritukset räjähtävästi vaikka toki nopeus hidastuu kun lähestytään omaa maksimia.
 
En tarkottanut ettei tästä missään tilanteessa olisi hyötyä. Rohkenen vain onko optimaalisin tapa fysiikkaharjoittelulle vapaaottelua varten. Vapaaottelun fysiikkaharjoitteluun kun ei vielä oikeen ole löytynyt mitään yhtä hyväksi todettua treenitapaa vaan jätkät treenaa tosi erilaisilla tyyleillä.
Jos katsoo vaikka Rafael dos Anjosin treenejä joissa kaikki pyritään tekemään päikiöillä seisten lajikohtaisella nopeudella ja räjähtävyydellä ja vertaa niitä Cainin järkyttäviin voimatreeneihin niin on ero melkoinen.

Tässä esimerkkejä Cainin treenistä josta muunmuassa kahvakuula guru Steve Maxwell oli suorastaan vihainen :D
(Sitten ihmetellään kun jätkä on koko ajan leikkauspöydällä)

Tässä taas vastakohtana vähän miten toiset treenauttaa ottelijoitaan. Sama äijä taustalla monilla huippunyrkkeilijöillä fysiikkatreeneissä.




View: https://www.youtube.com/watch?v=sUqmlk8Opi4

Rayen Bindraban on ihan mielenkiintoisen oloinen fysiikkavalmentaja, ja mielummin treenaisin kuin Cainin vastaavan kanssa.
 
Empä ole vielä yhtään valmentajaa tavannut pystyottelu lajeista joka olisi sitä mieltä että salilla ei pitäisi treenata lajikohtaisella nopeudella ja räjähtävyydellä. Perusbodailu jakso on toki kohdallaan sillon jos selvästi muita ominaisuuksia rajoittaa lihasten pieni koko, mutta yleisesti ottaen jos ollaan itselleen oikeassa painosarjassa niin ei se ihan näin mene. En väitä olevani tässä mikään asiantuntija ja voin olla tosiaan ihan väärässäkin, luotan vaan tässä hyväksi tietämiini valmentajiin jotka tietää asiasta enemmän kuin minä.
Lajikohtainen nopeus / räjähtävyys on liikkeestä riippuvaista. Esim. penkkitreenissä on tuskin oleellista apinoida lyöntiä. Se on sitten eri asia jos tekee kontrastina eli vaikka penkkisarja ja siihen päälle lyöntisarja.
 

View: https://www.youtube.com/watch?v=sUqmlk8Opi4

Rayen Bindraban on ihan mielenkiintoisen oloinen fysiikkavalmentaja, ja mielummin treenaisin kuin Cainin vastaavan kanssa.

Jotenkin ensimmäinen lause särähti jo korvaan, räjähtävä kiertoharjoittelu :D Kertoisko joku mulle miten välittömät energialähteet säilyy tommosen kuntopiirin läpi jos siis aidosti treenataan räjähtävyttä. @jto ?
 
Tuossa Souwerin ja Spongin videolla ei kyllä mitään räjähtävyyttä treenattu, mutta muutoin kiertoharjoittelu soveltuu erinomaisesti räjähtävyyden treenaukseen. Sillä saa lihakselle pidemmät palautusmisajat sarjojen välillä kun välissä treenataan muita lihaksia sen sijaan että saman liikkeen sarjat tehtäisiin kaikki peräkkäin. Runsas kiertoharjoittelu sattuu olemaan meidän salimme fysiikkaharjoittelun eräänlainen kulmakivi ja tunnusomainen piirre joten olen tehnyt sitä paljon ja mielestäni sen edut tulevat juuri tässä parhaiten esiin. Videolta ei muuten ollenkaan selviä millaiset palautukset noissa on - tai että oliko tuo edes kiertoharjoittelua.

Näissä videoissa on se ongelma että jos näet jonkun minuutin mittaisen pätkän missä Rafael Dos Anjos jumppaa, niin ei siitä voi päätellä oikein mitään siitä miten hän todellisuudessa treenaa. Etenkin kun yleensä ei ole mitään tietoa missä vaiheessa treenikautta se on tehty, mitä sillä treenillä tavoitellaan ja miksi - koska et näe kokonaisuutta. Jotta oikeasti voisi sanoa miten Jon Jones tai Rafael Dos Anjos treenaa, pitäisi päästä lukemaan treenipäiväkirjaa ainakin vuoden ajalta niin että siihen aikaan sijoittuisi joku 3-4 matsia. Ja tietysti saada konsultoida valmentajaa joka täsmentäisi mitä milläkin jutulla on haettu. On ihan mahdollista että Jon Jones jopa tekee vuoden aikana enemmän tuolla Dos Anjosin videolla olleen tyyppistä treeniä kuin Dos Anjos vaikka onkin nyt vetänyt jonkun massa(voima)kuurin.

Perusasia on kuitenkin se että kukaan joka tietää mitä tekee, ei yritä treenata kovin montaa ominaisuutta samalla harjoituskaudella. Ja ne vähätkään eivät saa olla toisilleen vastakkaisia. Ottelija tarvitsee sekä nopeutta että kestävyyttä ja molempia on treenattava mutta samaan aikaan saati samassa treenissä niitä ei oikein voi kehittää.

Kun kyseessä on nyt kaikkien aikojen nuorin UFC:n mestari ja sensaatiomainen urheilija, joka on hallinnut kovatasoista sarjaansa ylivoimaisesti vuodesta toiseen ja tahkonnut samalla miljoonia dollareita, olen varma että hänellä on taustajoukot jotka tietävät mitä tekevät. Takuulla ei ole kyse siitä että Jones olisi nyt vain päättänyt että olisi mukavampi olla kovassa biitsikunnossa ja siksi vetänyt jotain ihan satunnaista salikuuria miettimättä miten se edistää suorituskykyä häkissä. Se että paino on nyt noin alhaalla (olettaen että se on totta) saa minut epäilemään aiempia juttuja erityisen kovista painonvedoista -93:een.

Joku sanoi tuossa että Jonesilla ei ole ollut voimanpuutetta matseissaan. Kun kyse on ehkä viime vuosien ylivoimaisimmasta miesvapaaottelijasta niin hänellä niitä puutteita on tietysti kokonaisuutena aika vähän. Joneshan on ollut yleensä matseissaan oikeastaan joka suhteessa vastustajia parempi. Tällöin puutteiden korjaus ei ole oikein hedelmällinen lähtökohta valmennukselle vaan häntä on yritettävä saada entisestään paremmaksi niin että pystyy tulevina vuosina kepittämään nousevat nuoremmat haastajatkin. FightSportissa oli muuten Riku Immosen varsin hyvä haastattelu, missä hän korosti "positiivista" valmentamista, jossa keskitytään vahvuuksiin eikä puutteiden korjaamiseen.
 
Itsellä on ollut joskus ennenkin sellainen fiilis, että Jones painaisi ehkä vähän enemmän mitä ilmoittaa. Näyttää vain niin isolta, huolimatta jaloista.
 
Back
Ylös Bottom