jk ja mv samana päivänä?

Mitäs isommat on mieltä asiasta, eli kyykyn ja MV:n tekemisestä samana päivänä.

Olen toisinaan itse näin toisinaan tehnyt. Rankkaahan se on mutta toisaalta palautumiseen jää taas viikko aikaa (apuliikkeet puolessa välissä viikkoa ovat mielestäni palauttavaa treeniä). Tavallisin jumppa mulla on ollut esim. 3 x 5 jk ja 3 x 3 mv. Onhan tuo porukka naureskellut mutta toisaalta kun omat tulokset ovat parantuneet... tai eivät ole ainakaan pudonneet. Hetken jo luulin etteihän näin kukaan tee mutta äsken vilkaisin Anon treenejä ja saakeli, äijähän on yhtä viksu kuin minä.

Mutta tosiaan mitäs MIEHET ovat mieltä. Onhan YT:si ainakin 750 ennen kuin tulet sanomaan että "menee jumiin, ei pysty, idiootti" Ilmeisesti täällä käy ihan oikeastikin kovia nostajia?'

Uutta vuotta Ihmisille!

Olen ainaki kuullu et yks 900 yt:n mies treenaa just noin. Mies treenaa kahdesti viikossa ja ekana päivänä muistaakseni kyykky, mave ja nopeuspenkki plus viä bodailua yläkropalle ja seuraaval kerral penkin voimatreeni. Mies vetää maasta 350kiloo ja kyykkää jotai 340 eli on se ainakin hänellä toiminu

yhteistulosta en ole edes koskaan kokeillut, mutta uskosin, että mulla on hyvnkin kanttia sanoa aikalailla kaikenlaista. :curs:

anyway: aika harvoin noita tehdään ns. kovaa samana päivänä. jos kyykätään kovempaa, yleensä veto on jollain tapaa nopeuspainotteinen. tällöin se ei suoraan ja optimaalisesti paranna räjähtävyyttä, mutta kontrastivaikutuksen ansiosta se siihen jonkin verran vaikuttaa.

sinänsä en näe mitään haittaa tehdä noita samana päivänä. ongelmakohtia on lähinnä sen lantion ylikuormituksen ja tekniikan kanssa. jos kyykkää leveeltä ja aikoo sen jälkeen vetää sumolla, saattaa lantio olla sen verran väsyksissä, että nosto menee läpi, eli reidet suoristuu liian aikasin. ylikuormitus on toisaalta myös hyväksikin, kunhan pysyy aisoissa.

eli aikalailla tyypistä ja tavoitteista on kiinni, miten noita treenejä jakaa. sanoipahan yks hieman kovempikin kyykkymies (dave pasanella), että vasta sitten alko kyykky kulkemaan, ku jätti vetotreenit pois kyykkypäivältä.

ihan hyvinhän voi treenejä rytmittää esim. seuraavalla viikkojaolla:
1. ma: jk, to: mv
2. ma: jk, to: jk
3. ma: jk, mv, to: --

pikkupasi sanoi:
Mitäs isommat on mieltä asiasta, eli kyykyn ja MV:n tekemisestä samana päivänä.

Olen treenannut tolla tavalla n. 4 vuotta ja mun mielestä toimii ihan hyvin. Vielä jos treenaa joka toinen viikko kyykyt ekana, joka toinen viikko mv:t ekana niin saa vielä enemmän hyötyä irti palautumisen suhteen.

Voimannostoakin ajatellen, vedothan otetaan aina viimeisenä, niin kyseisellä treenitavalla tottuu vetämään kyykyn jälkeen.

Treeni jota joskus olen soveltanut:

1. viikko

kyykky
etukyykky
polviltaveto
rinnalleveto raakana

2. viikko

maastaveto
suorinjaloinveto
boxikyykky
etukyykky

tolla saa luotua hyvää pohjaa perusvoimakautena.

itse tein tuolla tavalla, tulokset nousivat tasaisen tappavasti. tein vieläpä niin että
1) kyykky, veto, etukyykky
2) penkkipunnerrus
3) kyykky & veto, nopeuspäivä
4) penkki, nopeuspäivä

tuota jokusen kuukauden pystyin treenaamaan ja sitten ylikuntoa / masennusta / yms loppuunpalamista ja tuo tahti sai jäädä minulta. ilmeisesti en ottanut nopeuspäivää riittävän kevyesti.

e. joka toinen viikko siis vaihtaen tuota ensimmäistä liikettä kyykyn ja vedon välillä.

yleensä onkyse intensiteetistä, kun mietitään, mitä kaikkea treenataan kerralla. paljon merkkaa myös liikkeiden yhdisteltävyys ja sitä kautta tarkoitushakuisuus. esimerkkinä painonnosto, jossa voidaan hyvinkin joka päivä treenata vetoja ja kyykkyjä.

maastavedon tekee vaan hankalaksi yhdistää koviin tai suurivolyymisiin kyykkytreeneihin just mainitsemani ongelmakohdat. hieman voidaan myös kyseenalaistaa kokonaan se tarvekin sitä tehdä. näin varsinkin, jos vedetään sumolla ja kyykätään leveeltä. tällöin ei mun mielestä oo mitään tarvetta edes tehdä vetoa kyykyn jälkeen. mannaa sen sijaan tekee kyllä muu takaosaston vahvistus esim. romanialainen veto, julle jne.

jos taas kyykätään leveeltä ja vedetään kapeelta, en siis nää mitään kauheuksia ko. treenissä. ne pitää vaan rytmittää pitkällä aikavälillä fiksusti esim. esittämälläni tavalla. tällai ainakin voitas sitä lantion turhaa ylikuormitusta vähentää. se on aika herkkä alue, joka ei ollenkaan nopeesti tapaa toipua tukoista.

Samanlailla tein toistavuotta...hyvin toimi ja maveenkin oli pohjalla kunnon lämppärit kyykyn jäljiltä...ei tuottanut ongelmia tehdä hyviä vetoja kyykyn jälkeen.

Juuri tällä viikolla muutin ohjelmaani, ja samalla eriytin kyykyn ja maven eri päiville...tämä vain siistä syystä että halusin saada treeniin uudenlaista ärsykettä ja vaihtelua...joku päivä palaan vielä samaan taas takaisin.

nevahood sanoi:
itse tein tuolla tavalla, tulokset nousivat tasaisen tappavasti. tein vieläpä niin että
1) kyykky, veto, etukyykky
2) penkkipunnerrus
3) kyykky & veto, nopeuspäivä
4) penkki, nopeuspäivä.

Tein itse samalla tavalla kuten yllä mutta en tehnyt etukyykkyä. Jako oli Ma.ke.pe.su.
Ihan hyvin pystyy treenaamaan, kunhan muistaa nopeusvoima harj.
ottaa tarpeeksi kevyesti ja kevyt viikko on n.3-4vkon. välein.
Apuliikkeiksi sellaisia liikkeitä jotka parantavat heikkoja kohtiasi ja kunnolla keskikropan treeniä (vatsaa/kylkiä yms.)
Toistot ns.pääliikkeissä kannattaa pitää lyhyinä n.1-3, itse yleensä runttasin 2 ei mene lantio tukkoon.
Loukkaantumis riskikin on pienempi kuin ns.maksimi nostoissa.

Mulla suht kapea kyykky ja kapea veto. Sumoa olen joskus yritellyt mutta turhaan. Lattiaan jää jo n. 50 kg ennen kapean maksimeja ja tässä iässä ei enää viitsi opetella tekniikkaa alusta, ei noita kisavuosia enää montaa ole jäljellä.

En pysty tekemään kovaa kyykkyä ja vetoa samalla viikolla. Jomman kumman on oltava kevyt ja yleensä olen sitten tinkinyt tuosta vedosta, mahdollisesti korvannut sen sitten hackilla (tangolla). Tai sitten vääntänyt molemmat samana päivänä. Parin kuukauden sykleissä minä noita olen tehnyt, en koko ajan. Ja siinä olet JTO oikeassa että kyllä ne kovimmat paukut on käytetty jo kyykyssä... jos se on tehty kunnolla ;)

Kumma kyllä, kyykyn jälkeen tehdyllä vedolla on ollut vähän "palauttava" vaikutus. Sivuvaikutuksena pieni huimaus saunassa treenin jälkeen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom