Jim Wendler's 5/3/1

Kuinka noin pienillä painoilla voi saada kehitystä aikaseksi ? (valaiskaa tietämätöntä)


jos joka sykli kestää 4 viikkoa mukaan laskettuna deload viikko ja alakehon liikkeisiin lisäät romua 5kg/sykli ja yläkropan liikkeisiin 2,5kg .

vuodessa on kumminkin 52 viikkoa. eli yhteensä 60 kiloa korotusta tulee kyykkyyn ja maveen. 30 kiloa penkkiin ja pystypunnerrukseen. Imo iso korotus vuodessa, puhumattakaan kahdesta vuodesta....
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ja paukuttaa siellä viimisessä setissä kunnolla niin rupee ohjelmakin tuntumaan.
Siihen vielä BBB-tyyliin parit liikkeet niin soppa valmis.
 
miten Wendler neuvoo ton painojen pyöristämisen? lähimpään mahdolliseen vai lähimpään mahdolliseen ylöspäin? esim jos sarja pitäisi tehdä 115,5kglla niin neuvooko Jim tekemään sarja 115kg vai 117,5kg tangossa?

tiedän ettei tämä ole kovin tarkkaa mutta olisi kiva tietää miten jengi tekee ja onko Wendler jossai kertonut mielipiteensä :)
 
Itse olen pyöristänyt aina lähimpään mahdolliseen painoon 2,5 kilon välein. Kun sattuu tasan puoleen väliin, niin fiilispohjalta. Pikkusarjoissa vielä vähän vapaamielisemmin: esim. jos ekan viikon ekan sarjan "oikea" kyykkypaino on 97,5 kiloa, se pyöristyy sataseen. Viimeisissä sarjoissa sitten tarkasti.

Voin melkein arvata mikä Wendlerin mielipide on :D
 
miten Wendler neuvoo ton painojen pyöristämisen? lähimpään mahdolliseen vai lähimpään mahdolliseen ylöspäin? esim jos sarja pitäisi tehdä 115,5kglla niin neuvooko Jim tekemään sarja 115kg vai 117,5kg tangossa?

tiedän ettei tämä ole kovin tarkkaa mutta olisi kiva tietää miten jengi tekee ja onko Wendler jossai kertonut mielipiteensä :)
Kirjoista kun löytyy ne hään käyttämät excel kaavat, niissä pyöristyy aina ylöspäin. Mulla oli aluksi pyöristys lähimpään, mutta muutin sen myöhemmin aina ylöspäin pyöristäväksi. Menee jotenkin paremmin noin.
 
Jees, hyvä juttu. Voisin melkein tilata ton kirjan. Ihan kiva tukea Jimiä kun kaveri kuitenki melko auliisti jakelee neuvoja netissä ihan ilmaiseksikin. Hintakaan ei ole paha ja varmasti ihan hyvä kirja.

edit: jarvikselle vielä. tossa kirjassa sanotaan kyllä että excel pyöristää lähimpään 5 paunaan...
 
Tällainen Excel-pohja löytyy myös. Suunniteltu erityisesti BBB-templaatille. Itse hain sen koneelle mutta en ole vielä oikein omaksunut sen käyttöä täysin. Pirun monipuoliselta kyllä vaikuttaa (laskee mm. käppyrät voimatasojen kehitykselle yms) mutta ikuisena perfektionistina pitäis alkaa modailemaan tuonne eri treenipäivät, mitä en ole vielä saanut aikaiseksi.

Mulla on itse laskettuna Excelissä nuo treenipainot ja olen myös tehnyt omat sovellukset siellä 531-kirjan lopussa olevista "treenipäiväkirjasivuista". Ne on kyllä käteviä kun printtaa vaan joka viikolle uuden.

Itse pyöristän painot aina lähimpään 2,5 kiloon. Joskus siis ylös- ja joskus alaspäin. Jim repis varmaan pään irti jos siltä menis kysymään jotain tuollaista :D
 
sanoit että Wendlerin kaavoissa pyöristyy aina ylöspäin, et että pyöristyy lähimpään. mutta toi nyt ei iso juttu ole :piis:
Jaa luinkin sun kommenttisi väärin, hokannut en tuota lähimpään.
No kirjoissa se kuitenkin pyöristetään ylöspäin. Esimerkkinä eka kaava: (kirjasta, luonnollisesti ;) )
5=CEILING(A4*0.65,5)
 
Itellä eka kierto ohi pikkuhiljaa, vielä tässä kevyttä viikkoo vietetään ja sen jälkeen uutta kiertoo kehiin. Vaikeahan tästä mitään on sanoa vielä, mutta jos jotain.
Ekan ja tokan viikon treeneissä vedin pääliikkeissä niin paljon kun menee ja tokalla viikolla rauta tuntuikin todella kevyelle, mutta kolmannella viikolla kropassa ei ollut puhtia vetää ja rauta painoi. Tästä eteenpäin vedänkin ekan viikon sarjat finaaliin ja toisella viikolla parit toistot varastoon, josko sitä kolmannelle viikolle jäisi sitten enemmän virtaa.
 
Itellä eka kierto ohi pikkuhiljaa, vielä tässä kevyttä viikkoo vietetään ja sen jälkeen uutta kiertoo kehiin. Vaikeahan tästä mitään on sanoa vielä, mutta jos jotain.
Ekan ja tokan viikon treeneissä vedin pääliikkeissä niin paljon kun menee ja tokalla viikolla rauta tuntuikin todella kevyelle, mutta kolmannella viikolla kropassa ei ollut puhtia vetää ja rauta painoi. Tästä eteenpäin vedänkin ekan viikon sarjat finaaliin ja toisella viikolla parit toistot varastoon, josko sitä kolmannelle viikolle jäisi sitten enemmän virtaa.

sitä vikaa 5+,3+,1+ sarjaa wendlerin sanoin "balls out settiä" ei saa vetää failureen millään viikolla.
 
sitä vikaa 5+,3+,1+ sarjaa wendlerin sanoin "balls out settiä" ei saa vetää failureen millään viikolla.

Toka viikko saa olla oikeasti balls out, eli otetaan irti mitä saadaan, jos tuntee rajansa hyvin ei se silti failureen mene, tosin pystypunnerruksessa voi mennä liikkeen luonteen takia.
 
Lähtee kokeiluun... Huono kielipää tuottaa sen verran ongelmia, et jos teen sellasella "bodaustyylillä" et otan vaikka tänään kyykkyä 75%-80%-85%x5, ni sen jälkeen rupeen rääpii apuliikkeitä esim hack ja reiden ojennus 4x12. Ni oisko se sit siinä...? Eli se 5x10x50% jää pois..??? Vai teenkö senkin myös?
 
Jos tarkoitat ketjun aloituksen esimerkkejä, niin bodaustyylillä 5 x 10 x 50% jäisi pois. Ohjelmat ei ole kuitenkaan mitenkään kiveen hakattuja, joten ihan hyvin voisi tehdä ekana apuliikkeenä juurikin nuo kyykkysarjat ja skipata esim. reiden ojennukset - tai vaikka kaikki muut apuliikkeet. Painopiste aina pääliikkeessä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom