Jatkuva väsymys, voisiko johtua ruokavaliosta?

Olen kärsinyt ainakin viimeiset 12 kuukautta jatkuvasta väsymyksestä ja yleisestä motivaation puutteesta. En ymmärrä mistä tämä johtuu, sillä nukun tarpeeksi, syön terveellisesti ja myös veriarvot ovat kohdallaan. Rupesin tässä miettimään, että voisikohan tämä johtua ravinnosta - jos olen esim. allerginen jollekkin?

Ruokavalioni on aika perus bodarin dietti, vähärasvaisia lihoja, ruskeita riisejä/pastoja, kaurahiutaleita, heraproteiinia ja pähkinöitä, vihanneksia sekä hedelmiä. Kehopaino noin 85kg ja makrot jossain P: 250g, HH: 100-400g riippuen ollaanko bulkilla vai dietillä, R: 100g. Lisäravinteina menee kreatiini, beta-alaniini, glutamiini, multivitamiini, c-vitamiini, magnesium (jalkapäivinä), sekä kalaöljy. Kahvia menee pari kuppia päivässä.

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että tietyt ruoka-aineet olisivat aiheuttaneet väsymystä? Minulla ei ole koskaan todettu allergioita. Voisiko johtua liiasta proteiinista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eka asia mikä tulee mieleen. Oletko käynyt verikokeissa? Mitä sanoo hemoglobiini & muut ja etenkin kilpirauhasarvot? Jos yhtään epäilet kilpparia, niin kannattaa käydä mittauttamassa. Mulla on todellakin kokemusta, tuosta tolkuttomasta väsystä. Kilppari sekoittaa myös pään ja saattaa aiheuttaa ahdistus- ja masennusoireita. Tässä videossa selitän oman tarinani.

View: https://youtu.be/5Ss9AACWfio

Mikäs ikä?

Itellä siinä 33-> alko selvästi jalka painamaan ja sitä väsymystä on jatkunut nyt 4-vuotta. Ekaksi luulin että joku ylikunto tai vastaava hermostollinen vaiva on iskenyt, mutta pitkä lepokaan ei auttanut. Sitten pistin stimulantit telakalle, mutta ei sekään auttanut. Nyt olen tullut sellaiseen lopputulemaan, että SITÄ VAAN OLI TULLUT VANHAKSI!

Eka asia mikä tulee mieleen. Oletko käynyt verikokeissa? Mitä sanoo hemoglobiini & muut ja etenkin kilpirauhasarvot? Jos yhtään epäilet kilpparia, niin kannattaa käydä mittauttamassa. Mulla on todellakin kokemusta, tuosta tolkuttomasta väsystä. Kilppari sekoittaa myös pään ja saattaa aiheuttaa ahdistus- ja masennusoireita. Tässä videossa selitän oman tarinani.

View: https://youtu.be/5Ss9AACWfio

Ihan mielenkiintoinen pätkä. Hyvä kun toit esiin ton tyroksiinin liikanappailun tuoman Adrenergisen oireyhtymän. Eli liiallisella kropan kierroksien pitämisellä on hermostoa kuormittava vaikutus. Eli ylikunnon kaltaiseen lukkoon itsesi sait liiallisella doupilla ;D

Mä oon jostain syystä tosi herkkä lääkkeille. Mt-lääkkeitä, mitä olen joutunut välillä syömään, on annos ollut aina tosi pieni, sata kiloselle ukolle. Mut tosiaan 25mikrogramman thyroxinin nosto, sai mut aivan sekaisin. Olo oli suunnilleen semmonen, kuin ois vetänyt pannullisen kahvia ja muutaman energiajuoman päälle + hemmetillinen selittämätön ahdistus. Meni vähän offtopicin puolelle.

Aiheesta vielä. Kannattaa käydä lekurissa ja tsekata veriarvot. Yksi vaihtoehto on myös uniapnea, johon liittyy kuorsaaminen ja hengityskatkot. Uskaltaisin väittää, että epänormaali väsy ja motivaation puute, ei ole normaalia, vaan siihen löytyy joku selitys. Kannattaa pitää puoliaan ja vaatia että syyt selvitetään. Tolkuton väsy on syvältä. Ei siitä kannata kärsiä, jos se on hoidettavisssa.

Yksi molempiin keisseihin mahdollisesti linkittyvä juttu voi olla ns sympaattinen masennus:

https://en.wikipedia.org/wiki/Synaptic_fatigue

Eli jatkuva stressi, stimulointi yms neurotransmittereiden tykittäminen on voinut ehkä saada tietyt transmitterit vähille. Tämä näkyy väsymyksenä ja masennuksen kaltaisina oireina.
Tämän epäilen käyneen tuossa tyroksiinikeississä. Tyroksiini kun nostaa adrenaliinia ja muita katekolamiineja ja täten käyttää tehokkaasti tyrosiinit, tyramiinit, dopamiinit ja kumppanit vähiin. ja kun dopamiini kyykkää, tulee masennusta.

Toinen hieman vaihtoehtoisemman lääketieteen mainostama juttu on addrenal gland fatique, joka on periaatteessa sama keissi. Jatkuva tykittäminen on saanut katekolamiinejen tuotannon kyykkäämään.

Tyroksiinikeississä toki stimuloivan lääkkeen vähentäminen on apuna, mutta toki yleistä kiihotusta kehossa olisi vähän aikaa vältettävä. Esim stressi, kova urheilu, kahvit, laturit ja muut stimulantit hyllylle. Eka jannu voisi koittaa tätä näin alkuhätiin..eli lepoa ja stimulanttejen välttelyä ja mahdollisesti neurotransmitteri supplementaation aloittamista, vaikkakin proteiinipitoisesta ruokavaliosta kyllä yleensä kaiken tarvittavan saa

Oletko testotasot mittauttanut? Jos hemoglobiini ja kilpirauhasarvot on kunnossa, niin tuokin kannattaa selvittää. Pidätkö treeneissä kevennyskiertoja?

Oletko testotasot mittauttanut? Jos hemoglobiini ja kilpirauhasarvot on kunnossa, niin tuokin kannattaa selvittää. Pidätkö treeneissä kevennyskiertoja?
Mä ajattelisin niin, että useimmin testot voisivat olla enemmän seuraus kuin syy. Esimerkiksi uniapnea vaikuttaa niihin negatiivisesti.
Mittausten hyödyt on sitten vähän niin ja näin. Jos sä et ole koskaan niitä mittauttanut, niin mistä sen tietää ollaanko omalla luontaisella tasolla vai kaukana siitä, vaikka viitearvojen sisällä oltaisiinkin? Toki tuon voisi ajatella niin, että yrittää selvittää syitä mahdollisesti alhaisiin tasoihin ja menee sitten uusintamittaukseen :)

Kiitti kaikille neuvoista.

Kilppareita en ole kyllä tarkistanut, joten pitää noi tsekata mahdollisimman pian. Hemoglobiini mulla on aika korkealla.

Mikäs ikä?

Itellä siinä 33-> alko selvästi jalka painamaan ja sitä väsymystä on jatkunut nyt 4-vuotta. Ekaksi luulin että joku ylikunto tai vastaava hermostollinen vaiva on iskenyt, mutta pitkä lepokaan ei auttanut. Sitten pistin stimulantit telakalle, mutta ei sekään auttanut. Nyt olen tullut sellaiseen lopputulemaan, että SITÄ VAAN OLI TULLUT VANHAKSI!

Ikää on 25. Kyllä sitä muutama harmaa hius löytyy, mutta ei tässä vielä vanhoja olla :)

Yksi molempiin keisseihin mahdollisesti linkittyvä juttu voi olla ns sympaattinen masennus:

https://en.wikipedia.org/wiki/Synaptic_fatigue

Eli jatkuva stressi, stimulointi yms neurotransmittereiden tykittäminen on voinut ehkä saada tietyt transmitterit vähille. Tämä näkyy väsymyksenä ja masennuksen kaltaisina oireina.
Tämän epäilen käyneen tuossa tyroksiinikeississä. Tyroksiini kun nostaa adrenaliinia ja muita katekolamiineja ja täten käyttää tehokkaasti tyrosiinit, tyramiinit, dopamiinit ja kumppanit vähiin. ja kun dopamiini kyykkää, tulee masennusta.

Toinen hieman vaihtoehtoisemman lääketieteen mainostama juttu on addrenal gland fatique, joka on periaatteessa sama keissi. Jatkuva tykittäminen on saanut katekolamiinejen tuotannon kyykkäämään.

Tyroksiinikeississä toki stimuloivan lääkkeen vähentäminen on apuna, mutta toki yleistä kiihotusta kehossa olisi vähän aikaa vältettävä. Esim stressi, kova urheilu, kahvit, laturit ja muut stimulantit hyllylle. Eka jannu voisi koittaa tätä näin alkuhätiin..eli lepoa ja stimulanttejen välttelyä ja mahdollisesti neurotransmitteri supplementaation aloittamista, vaikkakin proteiinipitoisesta ruokavaliosta kyllä yleensä kaiken tarvittavan saa

Pitää tutkia asiaa. Täytyy myöntää, että masennusoireita on myös. Sellainen fiilis, että vaikka elämässä menee kaikki paremmin päivä päivältä, ei kuitenkaan osaa tuntea siitä iloa?

Heittäisin vielä yhdeksi vaihtoehdoksi uniapnean. Särkeekö aamulla päätä? Heräiletkö öisin?
https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/uniapnea

En usko, että tämä on ongelmana. Nukun hyvin, enkä heräile yöllä. Aamulla aika tokkurainen ja väsynyt olo kunnes saan mun tuplaespresson niin saa pari tuntia töitä tehtyä hyvään tahtiin.

Olen valmiiksi jo korvaushoidossa, jonka aloitin 6 vuotta sitten (kivessyöpä). Testot ovat viitearvojen ihan yläpäässä. En kyllä kovin usein pidä kevyitä viikkoja, treenit 5-kertaa viikossa viiden jaolla. Treenit menee täysillä, mutta kesto noin 45-60min.

Lisämunuaisen uupumus ja kilpparin vajaatoiminta menevät käsikädessä. Jos on toinen niin varmasti löytyy myös toinen. Lisämunuaisen uupumuksessa kortisoli, kilppari ja nuoruushormonit (progesteroni, dhea) on päässyt dippaamaan liiallisen kuormituksen seurauksena (stressi, hiljainen tulehdus, jne). Kroppa kompensoi matalaa kortisolia adrenaliinilla jolloin olo on ns "wired and tired", eli hyvin väsynyt mutta ei voi rentoutua ja keskittymyskyky on olematon , koska korkea adrenaliini, joka ei varmasti lopu kropasta kuten kortisoli. Jokaisella henkilöllä on elämän aikana lisämunuaisen uupumusta jossain vaiheessa, osalla se tarkoittaa paria päivää jolloin ei ole energiaa, osalla menee kuukausia tai vuosia.

Lisämunuaisen uupumus ja kilpparin vajaatoiminta menevät käsikädessä. Jos on toinen niin varmasti löytyy myös toinen. Lisämunuaisen uupumuksessa kortisoli, kilppari ja nuoruushormonit (progesteroni, dhea) on päässyt dippaamaan liiallisen kuormituksen seurauksena (stressi, hiljainen tulehdus, jne). Kroppa kompensoi matalaa kortisolia adrenaliinilla jolloin olo on ns "wired and tired", eli hyvin väsynyt mutta ei voi rentoutua ja keskittymyskyky on olematon , koska korkea adrenaliini, joka ei varmasti lopu kropasta kuten kortisoli. Jokaisella henkilöllä on elämän aikana lisämunuaisen uupumusta jossain vaiheessa, osalla se tarkoittaa paria päivää jolloin ei ole energiaa, osalla menee kuukausia tai vuosia.

No nyt on kyllä taas kovaa faktatietoa. Itellä voimakas vajaatoiminta ja kortisolit kuitenkin ihan viitteiden ylärajassa.

Ruokavalioni on aika perus bodarin dietti,

Tuli tästä mieleen..

Et kai käytä perus podarin soijalesitiiniä tai muita fosfolipidejä, kuten krilliöljyä? Nehän painavat tutkitusti kortisolia alas ja tämän takia olen aina ihmetellyt niiden käytön hypetystä ja valtavia määriä.

"Lisämunuaisen uupumus" tai lontoolaisittain "adrenal fatigue" on huuhaata.

Tunnetusti, huuhaahan auttavat vain homeopaattiset hoidot, jotka harmillisesti ovat myöskin huuhaata.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4997656/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1874503/

Viimeksi muokattu:
Olen kärsinyt ainakin viimeiset 12 kuukautta jatkuvasta väsymyksestä ja yleisestä motivaation puutteesta. En ymmärrä mistä tämä johtuu, sillä nukun tarpeeksi, syön terveellisesti ja myös veriarvot ovat kohdallaan. Rupesin tässä miettimään, että voisikohan tämä johtua ravinnosta - jos olen esim. allerginen jollekkin?

Ruokavalioni on aika perus bodarin dietti, vähärasvaisia lihoja, ruskeita riisejä/pastoja, kaurahiutaleita, heraproteiinia ja pähkinöitä, vihanneksia sekä hedelmiä. Kehopaino noin 85kg ja makrot jossain P: 250g, HH: 100-400g riippuen ollaanko bulkilla vai dietillä, R: 100g. Lisäravinteina menee kreatiini, beta-alaniini, glutamiini, multivitamiini, c-vitamiini, magnesium (jalkapäivinä), sekä kalaöljy. Kahvia menee pari kuppia päivässä.

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että tietyt ruoka-aineet olisivat aiheuttaneet väsymystä? Minulla ei ole koskaan todettu allergioita. Voisiko johtua liiasta proteiinista?

Liiasta proteiinista? Riippuu määrän suhteesta rasvattomaan painoon ja siihen treenaatko natuna vai et. Lepopulssi ilman stimulantteja ts. kahvi/energiajuomat? Rasvaprosentti ja treenin määrä per vuorokausi ja viikko? Ylikunto jota ei kuulemma ole olemassakaan, voisi selittää oireet koska alkuvaiheessaan se nostaa lepopulssin ja vie yöunet, mutta jatkuttuaan pitkään se vie motivaation ja väsyttää. Pointti on se että treenaavan natun lepopulssin tulisi olla huomattavasti alle 60, itsellä se on 43 ja jos se nousee pitkiksi ajoiksi päälle 60, on aika ottaa lepoviikko treenistä ettei mene överiksi.. Toinen hyvin yleinen väsyttäjä on diabetes 2, mutta 85 kiloa on aika kevyt kaveri saadakseen sen, ja verestä on varmaan sokerit katsottu? Tietysti jos ennen painoit 185 ja vedit kunnon dietin, niin asia on toisin..Uniapnea mainitaan toisessa viestissä, mutta sekin edellyttää runsasta kehonrasvaa jotta ilmatiet ahtautuvat, tai massiivisa kitarisoja tms. Monet syövät hulluja määriä proteiinia, mutta natuna se ei hyödytä mitään koska aineenvaihdunta hukkaa sen mikä ei imeydy. Silloin sillä voisi olla vaikutusta vireystilaan, mutta se edellyttäisi että se on vaikuttanut terveyteen ja se taas näkyisi verinäytteessä.

Kiinnittäisin huomiota myös psykososiaalisiin seikkoihin. Voiko sillä puolella olla joku kuormittava tekijä? Työssäkäyvällä se työn ym arjen aiheuttama stressi voi rasittaa enemmän kuin treenailu. Lääketieteelliseltä puolelta en lähtisi ottamaan kantaa.

Harjoittelu 5 krt viikossa ja aina täysii on aika rasittavaa. Ehkä intensiteettiä (myös frekvenssiä ja kokonaismäärää) voisi vaihdella ja kevyt viikko voi olla paikallaan aina jos väsumys pahenee ja tulokset laskee. Kevyellä jaksolla bodylifen totaalinen unohtaminen ja tavisruoka voivat virkistää mieltä. Vireyteen voisi vaikuttaa positiivisesti ihan kevyt liikunta kuten kävely, pyöräily, jooga - jotka myös edistävät puntista palautumista.

25 v henkilön ei kuuluisi olla kovin väsynyt - kantsii miettiä milloin viimeksi on kokenut virkeyttä ja mistä se voisi johtua (esim loma?). Mistä jutuista saa virtaa ja jaksamista jne ja mikä pahentaa väsymystä....

Suositut

Back
Ylös Bottom