Jatkuva nälkä, mistähän johtuu?

Tuossa videossahan juuri oli, että tekemällä kovaa voimareeniä, annat kropalle syyn pitää ne lihakset, vaikka paino tippuisikin. Rasvakudos ei ole välttämätöntä tuollaisesta kovasta reenistä selviytymiseen, lihaskudos on. No, en osaa selittää hienoilla termeillä tätä kaikkea, joten on hyvä että voin esim. linkata ylläolevan kaltaisia artikkeleita. Kannattaa lukea tuota blogia, niin ehkä avautuu tuo idea videoissa mainittujen asioiden taustasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossa videossahan juuri oli, että tekemällä kovaa voimareeniä, annat kropalle syyn pitää ne lihakset, vaikka paino tippuisikin. Rasvakudos ei ole välttämätöntä tuollaisesta kovasta reenistä selviytymiseen, lihaskudos on. No, en osaa selittää hienoilla termeillä tätä kaikkea, joten on hyvä että voin esim. linkata ylläolevan kaltaisia artikkeleita. Kannattaa lukea tuota blogia, niin ehkä avautuu tuo idea videoissa mainittujen asioiden taustasta.

Miksi dieetillä pitäisi tehdä voimatreeniä, jos päätavoite on lihaksen kasvatus? Normaalisti bodaat ja kun alat dieetille, lähtee aivan varmasti lihat kävelemään voimatreeniä tekemällä.
Ethän sekottanut bodausta ja voimatreeniä? Bodauksessahan pyritään ärsyttämään lihasta mahdollisimman suurella kuormalla, mahdollisimman puhtaasti. Ei pyritä siis suoranaisesti kasvattamaan voimaa, muuten kuin lihaksen poikkipinnan kasvaessa sivutuotteena.
Jos näin on, mitä uutta siinä on että dieetillä pitää treenata?

Mitä noissa nyt niin erityistä oli? Muuta en bongannut, kuin kovaa "oikean ruoan" korostamista. Harmi vaan että lisäravinteet ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen todistetusti ovat tehokkaampia kuin kiinteä ruoka. En tiedä onko sitten niin kiva olla muutoksessa vastarannan kiiski ja hokea "kun ennenkin tehtiin näin" ja "puurolla ja maidolla". Vieläpä mukavaa, kun itse eri mieltä olevana kuuluu vähemmistöön, niin voi muita kutsua lampaaksi... Bää bää vaan.

Sulle on kans aina ollu kova pala niellä näitä asioita, mistä oon puhunu. "Lisäravinteista todistetusti tehokkaampia". Heh, jos alettas kaikki elämään jauhoilla sit ku niiden koostumuksen voimme optimoida juuri sellaiseksi kuin ihmiskeho tarvitsee! Eikö totta?

Ja sanoinko, että nämä on jotenkin spesiaaleja vinkkejä, mitä noissa videoissa oli? En sanonut, toki sen saa siltä näyttämään, jos niin välttämättä haluaa ymmärtää. Tuntuu silti olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa suurelle osalle :hyvä:. Alotetaan dieetti, lyödään kalorit minimiin, käydään salilla hinkkaamassa isot liikkeet 2 sarjaa + eristäviä 10 sarjaa, otetaan 500-600 kaloria päivän 2000 kalorista jauhoista, kärsitään jatkuvasta nälästä ja väsyneestä olotilasta "koska se kuuluu asiaan, muuten ei pääse kireäksi." Joka ei siis alkuunkaan ole tarpeellista. En vain pysty käsittämään miten jengillä on niin mahdotonta pysyä kireänä ja silti kasvaa pikkuhiljaa, ajatellaan että 10kk vuodesta syöttöpossuna oleminen on pakollista lihaksen kasvattamiseksi. Ja sitten tuo em. toinen ääripää.

Ei asioista tarvitsisi tehdä niin saatanan vaikeita.

Ja kun toit entisajat keskusteluun, niin kyllä, ennenkin on ollu jumalattoman kokosia ja vahvoja sällejä, vaikkei ollu herasta ja kreatiinista tietoakaan. Miten tämä on mahdollista??

- - - Updated - - -

Miksi dieetillä pitäisi tehdä voimatreeniä, jos päätavoite on lihaksen kasvatus? Normaalisti bodaat ja kun alat dieetille, lähtee aivan varmasti lihat kävelemään voimatreeniä tekemällä.
Ethän sekottanut bodausta ja voimatreeniä? Bodauksessahan pyritään ärsyttämään lihasta mahdollisimman suurella kuormalla, mahdollisimman puhtaasti. Ei pyritä siis suoranaisesti kasvattamaan voimaa, muuten kuin lihaksen poikkipinnan kasvaessa sivutuotteena.
Jos näin on, mitä uutta siinä on että dieetillä pitää treenata?

Ei niin mitään. Katsoitko tuon videon? Siinä puhuttiin kovasta voimatreenistä (among other things..), ei esim tuntumapumppailusta, koska kova voimareeni nyt varmasti kertoo lihaksille paremmin, että keho ei pysty suoriutumaan tästä ilman teitä, eli älkää lähtekö mihinkään, toisin kuin pumpin hakeminen lihakseen. Kyllähän se järkeen käy. En osaa sulle kertoa, mikä anabolinen hypertrofinen katoninen funktio tämän aiheuttaa, kun en ole vielä ainakaan niin paljon jaksanut perehtyä kehon biologisiin prosesseihin.

Vielä voimaan (tai oikeastaan sen puutteeseen) liittyen: Monesti kuulee kuinka jengi on treenannut 6kk - 1 vuoden salilla, ja kehitys on ollut hyvää, mut sit tulee stoppi, ihmetellään et mitä ihmettä teen väärin? Usein nämä kaverit ovat reenanneet bodaustyylisesti. Eli syy tähän tasannesuhdanteeseen ei usein ole se, että tekee jotain väärin omassa bodaustreenissään, vaan se, että kertakaikkiaan on voimat loppunu kesken, kun ei ole tehty sitä voimareeniä siellä seassa.

Kokeneet reenaajathan tän varmasti ymmärtää, mutta alottelevat harvoin tajuaa ajatella tätä, ajatellaan vaan, että jotain nykyisessä ohjelmassa / ruokavaliossa on väärin.

Sulle on kans aina ollu kova pala niellä näitä asioita, mistä oon puhunu. "Lisäravinteista todistetusti tehokkaampia". Heh, jos alettas kaikki elämään jauhoilla sit ku niiden koostumuksen voimme optimoida juuri sellaiseksi kuin ihmiskeho tarvitsee! Eikö totta?

Kai tajuat, että ne lisäravinteet on eroteltu siitä OIKEASTA RUOASTA. Toki kaikki ravinteet voisi lähes erikseen nauttia, mutta olisiko se hieman epäkäytännöllistä ja aikaa vievää? Olisi.
On aivan kiistatonta faktaa, että mm. treenin aikainen hiilihydraattijuoma parantaa suorituskykyä.
On aivan kiistatonta faktaa, että treenin jälkeinen heraproteiini/valmiiksi pilkottu proteiinivalmiste nopeuttaa palautumista.
Niin kauan kun sivuutat nuo ja fleimaat suotta lisäravinteita, jauhat paskaa.

Alotetaan dieetti, lyödään kalorit minimiin, käydään salilla hinkkaamassa isot liikkeet 2 sarjaa + eristäviä 10 sarjaa

Kuka lyö kalorit minimiin? Mitä helvetin isoja liikkeitä? Mitä eristäviä liikkeitä? Viittaatko tässä, että 10 sarjaa on paljon?

otetaan 500-600 kaloria päivän 2000 kalorista jauhoista, kärsitään jatkuvasta nälästä ja väsyneestä olotilasta "koska se kuuluu asiaan, muuten ei pääse kireäksi." Joka ei siis alkuunkaan ole tarpeellista.

Tervetuloa urheilun maailmaan. Vaikka asiat voisi tehdä 90% oikein hymy naamalla, silti urheilija tekisi 100% oikein vaikka se vähän ottaisikin koville. Sitä se urheilu on, uhrauksia. Mistä sä tiedät mikä kenellekin on tarpeellista? Jätkä kyykkää kehonpainokyykkyä kotona ja on terve 20v julli, onko tuossa mitään järkeä? Onko tuo oikeasti tarpeellista?
Tossa on itseasiassa aika hyvin kohdallaan tuo lisäravinteiden kalorimäärä, mulla 120g hiilaria, 30g proteiinia ja satunnaisesti 40g hiilaria treenin jälkeen. Nämä siis jauhoista.

Ei asioista tarvitsisi tehdä niin saatanan vaikeita.

Asioista kannattaa tehdä juuri niin vaikeita, kun itse on valmis panostamaan ja näkemään vaivaa JOS se palkkio on itselle vaivannäköä suurempi. Se että joku ei koe tarpeelliseksi urheilla, ei tee toisen makrojen viilaamisesta yhtään vähäpätöisempää. Ulkopuoliselle saattaa vaikuttaa vaikealta ja turhalta jo kropan treenien jakaminen viikossa kolmeen osaan.

Ei niin mitään. Katsoitko tuon videon? Siinä puhuttiin kovasta voimatreenistä (among other things..), ei esim tuntumapumppailusta, koska kova voimareeni nyt varmasti kertoo lihaksille että keho ei pysty suoriutumaan tästä ilman teitä, toisin kuin pumpin hakeminen lihakseen. Kyllähän se järkeen käy. En osaa sulle kertoa, mikä anabolinen hypertrofinen katoninen funktio tämän aiheuttaa, kun en ole vielä ainakaan niin paljon jaksanut perehtyä kehon biologisiin prosesseihin.

Katsoin. Mitä tuntumapumppailua? Sun mielestä bodaus taitaa olla pelkkää tuntumapumppailua? Tiedätkö oikeasti miten voimanostajan ja kehonrakentajan treenit eroaa? Edes pääpiirteet?
Voimanostossa ei ole tärkein asia supistaa/aktivoida lihaksia, tärkeintä on saada paino ylös, millon maasta, millon kyykystä, millon rinnalta. Ketään ei kiinnosta tuleeko se tanko ylös perseen voimin vai etureisin voimin. Bodaajia kuitenkin alkaa kiinnostaa se etureisien kasvu/massan säilyttäminen ennemmin kuin perseen kasvatus.

Koko tuo "pumpin hakeminen lihakseen" bodauksen määrityksenä on aika loukkaavaa.
Mitkään omat 8x3, 6x6, 1x20 kyykkysarjat ei ole olleet niin kovia mentaalisesti ja fyysisesti, kuin muutama hack/prässi pudotussarja. Ja sen tietää kuka tahansa kuka on noita molempia oikeasti joskus tehnyt. Eikä vain netissä näistä puhunut.

Sulle on kans aina ollu kova pala niellä näitä asioita, mistä oon puhunu.

Paha on niellä asioita, jotka tulee pari vuotta kotona kehonpainokyykkyä tehneen syystä. Milloin ne koskee kehonrakennusta, milloin voimanostoa, millon ruokavaliota, milloin lisäravinteita.
Sulla kun ei noista asioista vaikuta olevan minkäänlaista käsitystä käytännön tasolla asioista, toistat vaan jotain aivopesuopusta mielikuvitusgurun kirjoittamana.

Hienosti meni taas 30min hukkaan.

Kai tajuat, että ne lisäravinteet on eroteltu siitä OIKEASTA RUOASTA. Toki kaikki ravinteet voisi lähes erikseen nauttia, mutta olisiko se hieman epäkäytännöllistä ja aikaa vievää? Olisi.
On aivan kiistatonta faktaa, että mm. treenin aikainen hiilihydraattijuoma parantaa suorituskykyä.
On aivan kiistatonta faktaa, että treenin jälkeinen heraproteiini/valmiiksi pilkottu proteiinivalmiste nopeuttaa palautumista.
Niin kauan kun sivuutat nuo ja fleimaat suotta lisäravinteita, jauhat paskaa.

Kuka lyö kalorit minimiin? Mitä helvetin isoja liikkeitä? Mitä eristäviä liikkeitä? Viittaatko tässä, että 10 sarjaa on paljon?

Tervetuloa urheilun maailmaan. Vaikka asiat voisi tehdä 90% oikein hymy naamalla, silti urheilija tekisi 100% oikein vaikka se vähän ottaisikin koville. Sitä se urheilu on, uhrauksia. Mistä sä tiedät mikä kenellekin on tarpeellista? Jätkä kyykkää kehonpainokyykkyä kotona ja on terve 20v julli, onko tuossa mitään järkeä? Onko tuo oikeasti tarpeellista?
Tossa on itseasiassa aika hyvin kohdallaan tuo lisäravinteiden kalorimäärä, mulla 120g hiilaria, 30g proteiinia ja satunnaisesti 40g hiilaria treenin jälkeen. Nämä siis jauhoista.

Asioista kannattaa tehdä juuri niin vaikeita, kun itse on valmis panostamaan ja näkemään vaivaa JOS se palkkio on itselle vaivannäköä suurempi. Se että joku ei koe tarpeelliseksi urheilla, ei tee toisen makrojen viilaamisesta yhtään vähäpätöisempää. Ulkopuoliselle saattaa vaikuttaa vaikealta ja turhalta jo kropan treenien jakaminen viikossa kolmeen osaan.

Katsoin. Mitä tuntumapumppailua? Sun mielestä bodaus taitaa olla pelkkää tuntumapumppailua? Tiedätkö oikeasti miten voimanostajan ja kehonrakentajan treenit eroaa? Edes pääpiirteet?
Voimanostossa ei ole tärkein asia supistaa/aktivoida lihaksia, tärkeintä on saada paino ylös, millon maasta, millon kyykystä, millon rinnalta. Ketään ei kiinnosta tuleeko se tanko ylös perseen voimin vai etureisin voimin. Bodaajia kuitenkin alkaa kiinnostaa se etureisien kasvu/massan säilyttäminen ennemmin kuin perseen kasvatus.

Paha on niellä asioita, jotka tulee pari vuotta kotona kehonpainokyykkyä tehneen syystä. Milloin ne koskee kehonrakennusta, milloin voimanostoa, millon ruokavaliota, milloin lisäravinteita.
Sulla kun ei noista asioista vaikuta olevan minkäänlaista käsitystä käytännön tasolla asioista, toistat vaan jotain aivopesuopusta mielikuvitusgurun kirjoittamana.

Hienosti meni taas 30min hukkaan.

CC mainittu? Tuossa hieman lisää kamaa, mistä voit pahoittaa mielesi. Ja asiaa siitä, kuinka kehonpainokyykyt on turhia :).

Are Barbell Squats Fake? | Red Delta Project

Terveen ihmisen kroppa kertoo kyllä, millon pitää syödä ja minkä verran; yritä oppia kuuntelemaan sitä.

Mä kyseenalaistan tämän... Eihän nykyelämällä ole mitään tekemistä ihmisen luontaisten käyttäytymismallien kanssa. Teollistuminen ja sen tuomat energian kulutuksellisetkin 'vapautukset' ovat ihmiskunnan historiassa evoluutiota ajatellen kuitenkin yksi luikaus.

Ihmiselle luontaista on syödä silloin heti kun ruokansa kiinni saa/ sitä löytää, ja niin paljon kuin kerralla alas mahtuu. Nykyisellään siihen ruoan hankintaan ei vain juurikaan kulu energiaa, kun päivät pojottaa tietokoneella ruokarahaa ansaiten, ja sen päätteeksi hurauttaa autolla markettiin 'metsästysreissulle' jne.

Ja sehän se klassinen syy paino-ongelmiin on, että syödään enemmän kuin kuluttaa. Luontaisesti on tarve kalorimäärään x, mutta nyky-elämän myötä tarve onkin vain y.

Myös makeanhimo on ilmeisesti osittain luontaista, alkukantaisiin selviytymisvaistoihin ja -malleihin perustuvaa. Ongelma tulee mm. siitä, että siinä missä ennen temmottiin hiilarinlähteiksi puista marjoja ja hedelmiä, nykyään meneekin esim. irtsareita.

Toki joo kiva, mutta koko lähtöasetelma: polttaa rasvaa ja säilyttää lihasta ei ole ihmiskropalle oikeasti "luonnollinen tilanne".

Sitähän se ei todellakaan ole. Sen takia ne lihakset tuppaa lähtemään helpommin, koska niitä ei tarvita silloin, kun on oikeasti henkiinjäämisestä kyse. Wilenius referoi tähän asiaan mielestäni hauskasti, olisiko ollut Ravinto Q&A -vlogissa. Ja vapaasti quotaten, pointti oli juuri se, että varsinkin kisadieetti on hyvin luonnonvastaista. Lauteilla kun pärjäävät ne yksilöt, joille rasvanpolttaminen on helppoa. Alkukantaista selviytymistaistelua ajatellen nämä yksilöt taas olisivat niitä heikoimpia. Mitään tutkimusta mulla ei ole tarjota tälle lähteeksi, jos joku on sellaiseen törmännyt, niin saa vinkata, koska kuulostaa loogiselta.

Ja entistä enemään luonnottomaksi tilanne muodostuu, kun on ketjun aloittajan kaltainen tapaus. Mä muistan tämän neidin, koska harvoin on Pakkis ollut yhtä samanmielinen, kuin hänen jo aiemmin postaamiensa ongelmiensa suhteen. Jos ei jaksa lukea niin lyhyesti; takana on tällä hetkellä varmaan jo vuosi, ellei yli dieettiä. Lähtökohta normaalipainosta. Toukokuussa oli tilanne, että paidan alta vatsapalat erottuivat, mutta kun alavatsaan oli kertynyt hieman tavallista enemmän rasvaa, jos vertaa mediassa oleviin kauneusihanteisiin. Niin siksi dieetti. Aiempi ketju täällä.

Merivalas, olen todella onnellinen kuullessani, että haluat nostaa nyt kaloreita. Keskity siihen ja pidä se. Ja kun nyt kysyit, niin kyllä, olisi hyvä käydä varuiksi ammattilaisen juttusilla. Ravitsemusterapeutti, (pää)lääkäri tms. Äläkä ainakaan missään nimessä enää jatka dieettiä, muuten sulla on varsin hyvä mahdollisuus olla seuraava 'Fitness tuhosi terveyteni' -bloggaajista.

Jos dieetti oli jo aiemmin p*skamaista, voin luvata, että entistä vaikeampaa se on, kun on hormonitoiminta ja kilppariarvot solmussa. Tuohon jatkuvaan nälkään en osaa antaa muuta vastausta, kuin syö. Jaa vaikka syömiset vielä useampaan kertaan, mutta syö kulutuksen yli. Se voi tuntua järjenvastaiselta, mutta niin se on tehtävä, jos haluaa terveenä pysyä.

Penelope, tuokin mitä sanoit on ihan totta. Tarkoitin siis tervettä urheilevaa ihmistä, jolla on ruokavalion perusasiat hallussa, en karkkia vetävää toimistotätiä. :) Kommentin pointti oli huomauttaa ketjun aloittajalle, että aina ei tarvitse olla ruokaohjelmaa vaan ihan yhtä hyvin voi syödä sen mukaan mikä hyvältä tuntuu.

Hulkki kirjoitti aiheesta artikkelin jokin aika takaperin ja pakko myöntää että on toiminut ainakin itselläni näin reippaamman painonpudotuksen jälkeen.

Reversedieettaus, osa 1 ? siirtymä plussalle rankan dieetin jälkeen | Fast Sports Nutrition
Reversedieettaus osa 2 ? kalorinkulutuksen kasvattaminen off-seasonilla | Fast Sports Nutrition

Ja kuten jo todettu, nälkähän lähtee syömällä. Mutta ei kaikkea kerralla, muuten menee dietti hukkaan kun kroppa pyrkii korvaamaan dietillä menetetyt varastot. Uuteen tilanteeseen tottuminen vie aikaa.

Penelope, tuokin mitä sanoit on ihan totta. Tarkoitin siis tervettä urheilevaa ihmistä, jolla on ruokavalion perusasiat hallussa, en karkkia vetävää toimistotätiä. :)

Mä tarkoitin sekä että. Esimerkkinä vaikka Ertsi, jonka oletan olevan terve sekä itseni, jonka oletan olevan terve myös, ja paljon treenatessa/kalorinkulutuksen ollessa tapissa sitä silti on tilanteessa, että laihtuu, jos syö omien tuntemuksien mukaan. Ja veikkaisin perusasioiden olevan hallussa, ellei enemmänkin. Muistelen sinunkin postanneen aiheesta kalorimäärät hyvin monia viestejä. Joten miten se menikään? ;)

Sorry, mun mielestä tuo on vain paljon viljelty mantra, joka samalla ei tarkoita yhtikäs mitään/ on jopa virheellinen.

Penelope, kyllä kyllä. Ainahan ne kalorimäärät kiinnostaa, mutta tuo viesti oli edelleenkin suunnattu ketjun aloittajalle, jolla "on koko ajan nälkä" mutta ei voi syödä kun ruokaohjelmassa lukee toisin. Eli nälkä -> syö ruokaa. Ymmärsitkö nyt? ;)

En väitä että ihmisen kroppa osaisi täsmälleen laskea kaloreita, mutta uskon että näläntunteen perusteella voi hahmottaa suutaa-antavasti paljonko safkaa tarvii, ainakin sen verran harvoin kannattaa koko ajan nälkäsenä kituuttaa jos ei ole kovaa painonpudotustarvetta. Sitten erikseen on ääritilanteet kuten just täysi liikkumattomuus, erittäin raskas treenaaminen, tiukat erikoisruokavaliot tai esim. kilpirauhasongelmat.

Itse olen myös huomannut että jos syön enempi fiilispohjalta kalorit menee aika tarkkaan päivän kulutuksen mukaan, mutta tämä on tietysti vaan yhden ihmisen kokemus.
Ps. Muistaakseni olen kirjottanut suuren osan aiheeseen liittyvistä viesteistä/ kysymyksistä suht vähän aikaa sen jälkeen kun jouduin terveyssyistä pistämään koko ruokavalion uusiks ja olin todella pihalla paljonko ja mitä syödä. Edellinen lausuma vastaa siis tilaa ruokavalion kuntoon saamisen jälkeen.

Ei laihdu ainakaan niin paljon, kun uskaltaa syödä juurikin kaloripitoisimpia sapuskoja. Rasvasta saa kätevästi kaloreita ja menkööt sokeriakin samalla, jos mieli tekee :D Pelkästään ns. terveellisesti syömällä laihtuukin treenatessa liikaa, tai mun olisi ainakin vaikea saada nälkää lähtemään.

Ei laihdu ainakaan niin paljon, kun uskaltaa syödä juurikin kaloripitoisimpia sapuskoja. Rasvasta saa kätevästi kaloreita ja menkööt sokeriakin samalla, jos mieli tekee :D Pelkästään ns. terveellisesti syömällä laihtuukin treenatessa liikaa, tai mun olisi ainakin vaikea saada nälkää lähtemään.

Mulla ainaski nälkä lähtee kun vedän terveellistä sapuskaa treenien ohella. Esimerkiks neljä pottua, jauhelihaa, kasviksia, lasi maitoa niin ei varmasti jää nälkä :D

Mulla välillä näitä nälkäkausia, tuntuu että mikää ei täytä ja koko ajan nälkä ja ontto olo vatsassa, se onneks menee ohi ku vaan uskaltaa syyä :)

Penelope, kyllä kyllä. Ainahan ne kalorimäärät kiinnostaa, mutta tuo viesti oli edelleenkin suunnattu ketjun aloittajalle, jolla "on koko ajan nälkä" mutta ei voi syödä kun ruokaohjelmassa lukee toisin. Eli nälkä -> syö ruokaa. Ymmärsitkö nyt? ;)

En väitä että ihmisen kroppa osaisi täsmälleen laskea kaloreita, mutta uskon että näläntunteen perusteella voi hahmottaa suutaa-antavasti paljonko safkaa tarvii, ainakin sen verran harvoin kannattaa koko ajan nälkäsenä kituuttaa jos ei ole kovaa painonpudotustarvetta.

Totta kai suuntaa-antavasti lähes jokainen osaa arvioida energiantarpeensa. Muutenhan oltaisiin kuoltu sukupuuttoon.

Mutta lauseen 'terveen ihmisen kroppa kertoo kyllä, millon pitää syödä ja minkä verran; yritä oppia kuuntelemaan sitä.' kyseenalaistin. Eli ei ole kyse siitä, ettenkö ymmärtäisi mitä tarkoitat, olen siitä vain melko eri mieltä hyvänä neuvona. Ja näläntunteeseen liittyen, niin pelkästään tätä palstaa lukiessa tulee hyvin nopeasti ilmi, että jengillä menee varsin iloisesti sekaisin tuntemukset 'tekee mieli' ja 'tarvitsen' vs. nälkä. Ja oletetusti näistäkin suurin osa on terveitä. +10-20 kg ylipainoa on myös määrä, jonka hankkinut voi olla ihan terve. Selvästi kuitenkin arvio kalorimäärien osalta mennyt vähän pieleen, eikö?

Tämän lisäksi mä en usko, että aiheen aloittaja on ihan terve vielä. Korkeintaan toivottavasti hyvää vauhtia toipumassa täysin päin seiniä olleesta kehonkuvasta ja vuoden, ellei yli kestäneestä dieetistä. Mutta sikäli kun nyt ollaan vaiheessa, että koko ajan nälkä, niin veikkaisin sen olevan hyvä merkki siitä, että aineenvaihduntaa ei ole vielä saatu sössittyä. Ja omasta kokemuksesta olen huomannut, että mitä alhaisempi rasvaprosentti on, sitä nopeampi aineenvaihdunta, ja sitä useammin nälkä. Siihen ratkaisuna on mielestäni syödä siististi usein, ja siitä huolehtien, että varmasti tulee ruokaa tarpeeksi ja mielummin yli tarpeen. Kaloreiden laskeminen ei välttämättä paras ratkaisu, homma voi alkaa pyörimään aina vain enemmän syömisen ympärillä. Mutta kun kehonkuva hakusessa, ei peiliin kannata luottaa, vaan mielummin pari kertaa viikossa vaa'lla käynti. Jos paino laskenut, lisää ruokaa kehiin, vaikka niin että yksi välipala taas lisää syömisrutiineihin. Se on kuitenkin konkreettisempi tapa, kuin päättää syödä yleisesti vain enemmän vuorokauden sisällä. Ja piilevän läskipeikon karkoittamiseen auttaa se, että syöminen on pääasiassa hyvistä energian lähteistä. Ne pitävät myös nälkää paremmin poissa.

Pelkästään ns. terveellisesti syömällä laihtuukin treenatessa liikaa, tai mun olisi ainakin vaikea saada nälkää lähtemään.

Ainakin omalla kohdalla ongelmana on ollut se, kun energian tarve on suuri, alkaa tulla kapasiteetti sen suhteen vastaan, kuinka paljon sitä jaksaa ja pystyy vuorokaudessa kaloreita käkättimestä alas tunkemaan. Siinä terveellisessä ruoassa on myös se, että on täyttävämpää ja ravitsevampaa, kuin energiatiheydeltään suuret roskaruoat ja muut.

Vastoin kuin täälläkin moni kuvittelee, ei siististi syöminen ole mitään ultimate säkrifaissikärvistelyä, ja jota noudattamalla ei saa/voi syödä koskaan mitään hyvää. Siitä on vain pääosin poissa se totaalisen skeidan osuus.

Jep. Mäkin syön lähes aina terveelliset (runsasrasvaiset) ateriat ja herkut ja jälkkärit siihen päälle, kun mieli tekee. Jos söisi vain terveellisesti, saisi jatkuvasti olla ähkyssä, mikä olisi epämukavaa. Energiatiheä ruoka - parempi olo.

Tämän lisäksi mä en usko, että aiheen aloittaja on ihan terve vielä. Korkeintaan toivottavasti hyvää vauhtia toipumassa täysin päin seiniä olleesta kehonkuvasta ja vuoden, ellei yli kestäneestä dieetistä. Mutta sikäli kun nyt ollaan vaiheessa, että koko ajan nälkä, niin veikkaisin sen olevan hyvä merkki siitä, että aineenvaihduntaa ei ole vielä saatu sössittyä. Ja omasta kokemuksesta olen huomannut, että mitä alhaisempi rasvaprosentti on, sitä nopeampi aineenvaihdunta, ja sitä useammin nälkä. Siihen ratkaisuna on mielestäni syödä siististi usein, ja siitä huolehtien, että varmasti tulee ruokaa tarpeeksi ja mielummin yli tarpeen. Kaloreiden laskeminen ei välttämättä paras ratkaisu, homma voi alkaa pyörimään aina vain enemmän syömisen ympärillä. Mutta kun kehonkuva hakusessa, ei peiliin kannata luottaa, vaan mielummin pari kertaa viikossa vaa'lla käynti. Jos paino laskenut, lisää ruokaa kehiin, vaikka niin että yksi välipala taas lisää syömisrutiineihin. Se on kuitenkin konkreettisempi tapa, kuin päättää syödä yleisesti vain enemmän vuorokauden sisällä. Ja piilevän läskipeikon karkoittamiseen auttaa se, että syöminen on pääasiassa hyvistä energian lähteistä. Ne pitävät myös nälkää paremmin poissa.

Nyt ymmärsin sun pointin. :) Ylläolevasta olen samaa mieltä.

Tuohon Mopsin kommenttiin: Moni tuntuu ajattelevan että "terveellisesti syöminen" = pelkkää kuivaa kanaa ja täysjyväriisiä jäätävien rehukasojen kanssa sekä rasvatonta rahkaa. Näillä safkoilla varmana alkaa ruoka tökkimään ennen kuin kalorimäärät on täynnä. Itse tosin olen huomannut että jos yritän vetää em. tyylillä (niin että kalorimäärä on liian pieni), en tunne oloani koskaan kylläiseksi, vaan hetimmiten ruuan jälkeen on uudestaan nälkä, kuten ketjun aloittajalla.

Jep. Mäkin syön lähes aina terveelliset (runsasrasvaiset) ateriat ja herkut ja jälkkärit siihen päälle, kun mieli tekee. Jos söisi vain terveellisesti, saisi jatkuvasti olla ähkyssä, mikä olisi epämukavaa. Energiatiheä ruoka - parempi olo.

Ok, ehkä oma ruokavalio sittenkin on siisteydessään siistimpi kuin monella muulla, koska itsellä siihen ei kuulu runsasrasvaisuus käytännössä koskaan, muuten kuin hyvien rasvanlähteiden (kuten avokado, pähkinät, lohi jne. ja sen verran vain kuin kroppa tarvitsee) osalta, jälkkäriä harrastan vain, jos olen ulkona syömässä illallista johon kuuluu koko kattaus, ja herkuttelukin kaiketi sitten aika maltillista, kun ei koskaan osana päivittäistä syömisrutiinia.

Toki sekin on suhteellista ja makukysymys, mikä on 'herkku'. Sistersciencea ehkä, mutta lisäaineet, makean puhdasta sokeria sisältävän mättäminen, sipsit, kebut jne. kura oman kokemukseni perusteella sotkee juurikin kykyä tunnistaa makuja, maistaa makeaa, ja tietää milloin on oikeasti nälkä.

Nyt ymmärsin sun pointin. :) Ylläolevasta olen samaa mieltä.

Tuohon Mopsin kommenttiin: Moni tuntuu ajattelevan että "terveellisesti syöminen" = pelkkää kuivaa kanaa ja täysjyväriisiä jäätävien rehukasojen kanssa sekä rasvatonta rahkaa. Näillä safkoilla varmana alkaa ruoka tökkimään ennen kuin kalorimäärät on täynnä. Itse tosin olen huomannut että jos yritän vetää em. tyylillä (niin että kalorimäärä on liian pieni), en tunne oloani koskaan kylläiseksi, vaan hetimmiten ruuan jälkeen on uudestaan nälkä, kuten ketjun aloittajalla.

Ks. vastaus yllä. Itsehän söin treenin päälle äsken juurikin maustamattomia fileesuikaleita teflonpannussa paistettuna. Ei maistunut kuivalta yhtään/ tottumiskysymys. Jos jää nälkä safkan jälkeen, niin ehkä on annoskokojen uppauksen paikka?

En nyt muista ulkoa, minkä verran kaloreita on setissä 300g kanaa, 300g rasvaisempaa raejuustoa ja 'jäätävä' kasa rehuja. Aika kohtuullinen täyttävä setti kuitenkin. Rasvat tempaisen erikseen, koska sillä tavalla koen, että sitä saa itseasiassa syötyä jopa enemmän kaloreita, tavoitteellista treeniä tukevalla tavalla ja ilman ähkyä. :)

Linkin sisältöön sen enempää kantaa ottamatta, niin on mahtava otsikko artikkelilla ainakin. Onko tankokyykyt feikkejä? Siis täh...? :D /offtopic

Tiedän, että kaveri, joka tuon artikkelin on kirjottanut on tarkoituksella laittanut provosoivan otsikon. Kuten podcastin ekasta lauseestakin selviää, monella aiheuttaa porua tämä aihe. (jonka tietäisit jos olisit kuunnellut sen podcastin)

Ja ymmärtäisit miksi otsikko on mikä on, mikäli olisit kuunnellut sen podcastin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom