Jatkuva nälkä, mistähän johtuu?

Noniin, oon yrittänyt syödä mutta nälkä ei lähde. On niin huono olo että en edes ymmärrä miten pystyn nousemaan sängystä kun tuntuu että nälkä, närästys ja päänsärky on niin kovaa ja tuntuu että ruoka tulee vaan läpi ja kokoajan saa ravata vessassa. Välillä jopa oksettaa. Kävin lääkärissäkin mutta se anto vaan närästyslääkettä kuurina. Oon ottanut jo 2 tablettia mutta vaikka oon saanutkin närästyksen hetkeksi pois, huono olo palaa tunnin tai parin päästä :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis sulla on maha kuralla jatkuvasti? Määräskö se lääkäri mitään tutkimuksia kuten verikokeita?

ei se mitään tehny muutaku kuunteli mitä selitin ja määräs samoja närästyslääkkeitä mitä mulla jo ennestään oli :( ja joo on kuralla mutta mulla on se ärtyneen suolen oireyhtymä että en tiedä johtuuko siitä

närästys
Oletko miettinyt, mistä tuo johtuu? Happovaivoihin kannattaisi puuttua ennemmin kuin myöhemmin, etteivät pahene. Juotko limua tai muuta hiilihapotettua? Jos kyllä, jätä pois. Entä meneekö suodatinkahvia? Sekin aiheuttaa monilla närästystä.

Ärtyneen suolen oireyhtymä on mahavaivojen ns. kaatoluokka, jota lääkärit käyttävät, kun ei ole resursseja tutkia tarkemmin. Tällöin järkätään potilaalle tostnoin Nexiumia tai närästyslääkettä kätöseen ja heippa vaan. Entä meneekö sulla minkä verran sokerialkoholeja juomisina ja syömisinä, maltitoli, sorbitoli, xylitoli jne. kaikki -oli päätteiset keinomakeutusaineet? Monille nekin aiheuttavat mahavaivoja.

Kannattaa yleensäkin hankkiutua hyvän ratitsemusterapeutin puheille ja miettiä, miten voisi syömisiä ja juomisia muokkaamalla ihan ensin päästä siihen, että mahavaivat helpottaisivat.

Oletko miettinyt, mistä tuo johtuu? Happovaivoihin kannattaisi puuttua ennemmin kuin myöhemmin, etteivät pahene. Juotko limua tai muuta hiilihapotettua? Jos kyllä, jätä pois. Entä meneekö suodatinkahvia? Sekin aiheuttaa monilla närästystä.

juon kahvia max 1 kupin päivässä, ennen join jopa 5-6 eikä näitä oireita sillon ollu. en juo hiilihappo juomia. ja närästys seuraa aina pitkittyneestä nälästä :(

- - - Updated - - -

multa otettiin joskus kilppariarvot ja ne oli lähellä liikatoimintaa että voiskoha sellanen olla nyt kyseessä? :( epäilen kyllä sen takia koska senhän oireena on laihtuminen, ja täytyy sanoa että mulla toi kaikki rasva jonka oon onnistunut karistamaan on ollut työn ja tuskan takana.

juon kahvia max 1 kupin päivässä, ennen join jopa 5-6 eikä näitä oireita sillon ollu. en juo hiilihappo juomia. ja närästys seuraa aina pitkittyneestä nälästä :(
Sama tunne tuttu mulla, korjaantuu yleensä kun syö vaan reippaasti enemmän. Tuo on mulla ainakin pahinta jos illalla on ollut kauan syömättä ja koittaa vaiks mennä nukkumaan. Aamulla jostain syystä harvemmin tuntuu tota.

Sama tunne tuttu mulla, korjaantuu yleensä kun syö vaan reippaasti enemmän. Tuo on mulla ainakin pahinta jos illalla on ollut kauan syömättä ja koittaa vaiks mennä nukkumaan. Aamulla jostain syystä harvemmin tuntuu tota.

oon ollut tänään 6 tuntia hereillä, nälkä on tappava ja oon syönyt näin:

aamupala:
-banaanipannareita (2 munaa, puolikas banaani)
-2-3tl maapähkinävoi, marjoja

välipala (suoraan aamiaisen perään.....)
-200g kreikkalainen jugurtti
-salaattia kasa

lounas:
-dl kuivaa riisia
-100g jauhelihaa

välipala:
-smoothie (marjoja, puolikas banaani, vajaa skooppi vaniliaheraa, 172dl kookosmaitoa)

lisäks oon vetäny 2 riisikakkua ja 2 klementiiniä ja nyt ajattelin syödä toisen lämpimän ruoan

ja joo on kuralla mutta mulla on se ärtyneen suolen oireyhtymä että en tiedä johtuuko siitä

Niin joo, unohdin. Millane hoito sulla on tähän? Jotkut lääkkeet vai oletko fodmap-ruokavaliolla (jos et jo ole, kannattaa kokeilla)?
Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta, ja oireita oli (ennen lääkitystä) mm. korkea syke, lihasheikkous, univaikeudet ja väsymys, kehittymiskyvyn heikkeneminen ja lyhyt pinna, hyvin nopeasti iskevä nälkä johon liittyi huonoa oloa ja heikotusta sekä painon lasku. Kuulostaako tutulta?

^lounas ainakin on tosi niukka... miksi?

niukka?? en voi lisätä proteinia, tarvittava määrä täyttyy mun kokosella naisella niin helposti :D ja 1dl (kuivaa) riisiähän on iso kasa, ennen (dieetillä) kun oon tottunut syömään vaan 1/2dl ja vaan toisella aterialla.

Verivalas: kait nyt kuitenkin syöt oikeaa ruokaa, jossa on hitaasti sulavia hiilareita. (Ruisleipä jne) Pitää verensokerin oikealla tasolla pitempään. Jos olen yhtään uutisista mitään ymmärtänyt, niin nuoret eivät valitettavasti syö esim kouluruokaa, vaan ruokavälkällä käydään ostamassa karkkia. Toivottavasti et kuului näihin nuoriin. Karkki nostaa verensokerin nopeasti ylös ja se tippuu alas yhtä nopeasti. Verensokerin vaihtelu aiheuttaa ärtyneisyyttä, keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kuvailemiasi oireita. Toinen juttu on annoskoko. Maistuuko kakku ja herkut, voit vetää monta jälkkäriä juhlissa, jos makeaa on tarjolla? Jääkö oikea ruoka, jota tarjotaan koulussa ja päivällisillä (liha, kalaa, kasviksia, leipää, perunaa, hedelmiä ym ym ottamatta?. Toivottavasti ei. Nämä on perusjuttuja, mutta kun niitä ei ymmärretä ,voi seuraukset olla vakavia.

Lue tämä:
http://www.mv.helsinki.fi/home/palo...v kasv/GI ja hiilihydraatitkaisa poutanen.pdf

Olet siis 18-vuotias. Tänään oli juttua jo aamutelevisiossa kouluruokailusta. Monella lautasella oli yksi pieni peruna ja kaksi kalapuikkoa, ei muuta. Ei salaattia, ei juoda maitoa. Luultavasti monille ei maistu myöskään aamupala kotona. Tai sitten vaalea leipä ilman juustoa, kinkkua salaattia, eikä juoda mitään. Jos nämä asiat on sinulla kunnossa, liikut lisäksi aerobisesti säännöllisesti, mutta silti reistaa ja päätä särkee, menisin uudelleen tutkimuksiin.

No jos nälkä kurnii, ei silloin kannata miettiä mitään ulkoa määriteltyjen tarpeiden täyttymistä.

Mulle yli 200g lihaa/kalaa on ihan normaali ateria ja lisukkeet päälle. Enkä iso ole minäkään. Enkä myöskään nälkäinen :)

Verivalas: kait nyt kuitenkin syöt oikeaa ruokaa, jossa on hitaasti sulavia hiilareita. (Ruisleipä jne) Pitää verensokerin oikealla tasolla pitempään. Jos olen yhtään uutisista mitään ymmärtänyt, niin nuoret eivät valitettavasti syö esim kouluruokaa, vaan ruokavälkällä käydään ostamassa karkkia. Toivottavasti et kuului näihin nuoriin. Karkki nostaa verensokerin nopeasti ylös ja se tippuu alas yhtä nopeasti. Verensokerin vaihtelu aiheuttaa ärtyneisyyttä, keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kuvailemiasi oireita. Toinen juttu on annoskoko. Maistuuko kakku ja herkut, voit vetää monta jälkkäriä juhlissa, jos makeaa on tarjolla? Jääkö oikea ruoka, jota tarjotaan koulussa ja päivällisillä (liha, kalaa, kasviksia, leipää, perunaa, hedelmiä ym ym ottamatta?. Toivottavasti ei. Nämä on perusjuttuja, mutta kun niitä ei ymmärretä ,voi seuraukset olla vakavia.

Lue tämä:
http://www.mv.helsinki.fi/home/palo...v kasv/GI ja hiilihydraatitkaisa poutanen.pdf

Olet siis 18-vuotias. Tänään oli juttua jo aamutelevisiossa kouluruokailusta. Monella lautasella oli yksi pieni peruna ja kaksi kalapuikkoa, ei muuta. Ei salaattia, ei juoda maitoa. Luultavasti monille ei maistu myöskään aamupala kotona. Tai sitten vaalea leipä ilman juustoa, kinkkua salaattia, eikä juoda mitään. Jos nämä asiat on sinulla kunnossa, liikut lisäksi aerobisesti säännöllisesti, mutta silti reistaa ja päätä särkee, menisin uudelleen tutkimuksiin.

jos oot yhtään tätä selannut niin ylempänä esim näet mitä oon tänään 6 tunnissa syönyt. syön puhtaasti ja terveellisesti, en syö mitään ruisleipiä koska FODMAP-hiilihydraattirajoitus, en syö koulussa mutta kannan omia eväitä, syön salaattia vähintään 2-3 aterialla, juon vettä useita litroja, en juo mehuja tai limuja, herkut ainoastaan viikonloppuina, liikun.

ja mä olen vähän eri mieltä tosta kouluruoan terveellisyydestä :D onhan se parempi kuin ei mitään, mutta muistan kun sitä aiemmin söin, niin olo oli aina väsynyt suuren hiilihydraattipitoisuuden takia. salaatti oli jotain sanoinkuvaamattoman hirveää kaaliraastetta, jota ei ihan oikeesti pysty syömään, ja proteinia tuskin koko ateriasta sai. hyvällä tsäkällä jonon ensimmäiset saatto napata max 2 säälittävää lihapalaa sen pastakasan seasta.

No jos nälkä kurnii, ei silloin kannata miettiä mitään ulkoa määriteltyjen tarpeiden täyttymistä.

Mulle yli 200g lihaa/kalaa on ihan normaali ateria ja lisukkeet päälle. Enkä iso ole minäkään. Enkä myöskään nälkäinen :)

oletko sä nyt nainen vai joku kaapin kokoinen mies? :D huomautan että mä oon vain vähän päälle 160 senttinen tyllerö.

- - - Updated - - -

Niin joo, unohdin. Millane hoito sulla on tähän? Jotkut lääkkeet vai oletko fodmap-ruokavaliolla (jos et jo ole, kannattaa kokeilla)?
Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta, ja oireita oli (ennen lääkitystä) mm. korkea syke, lihasheikkous, univaikeudet ja väsymys, kehittymiskyvyn heikkeneminen ja lyhyt pinna, hyvin nopeasti iskevä nälkä johon liittyi huonoa oloa ja heikotusta sekä painon lasku. Kuulostaako tutulta?

ei oo mitään muuta hoitoa kun toi FODMAP -rajoitus :( ja ei mua lähinnä muu nyt häiritse kun tää lamauttava nälkä, närästys ja päänsärky ja yleisesti huono olo

Oon 162,5 senttinen ja 54-kiloinen 34-vuotias perheenäiti :D

Kyllä mäkin nälkiinnytin itseäni nuorempana. Ihan turhaan, kun en sitten lihonut vaikka aloinkin syödä tarpeeksi.

syömisiä

Aamiaisesi on n. 300 kcal. Välipalana kreikkalainen jugurtti, saanko arvata, että on sitä kevytversiota missä 59 kcal = 118 kcal + salaattia iso kasa 10 - 20 kcal... jne. ja sitten ihmetellään että on nälkä? Tietenkin sulla on nälkä, kylmä, paha olo ja kaikkea, koska et saa tarpeeksi energiaa.

Lähtisin sinuna rakentamaan ruokavaliota uudelleen niin, että uppaat jokaisella syömiskerralla annoskokokoja. Aamiaisen maapähkinävoin kuuluisi olla ruokalusikallisia, ei teelusikallisia, banaanin kokonainen puolikkaan sijaan, kreikkalaisen juggen tilalla turkkilaista jne. Riisikakut, mandariinit, marjat ja salaatit ovat niin vähäenergisiä, ettei niitä kuulu tai tarvi edes paljon urheilevan laskea.

Vertailun vuoksi, niin oma brekkari on aina vähintään 500 kcal, välipalat 300 kcal. Lounaalla syön kanaa 200-300g, tai lohta 150-200g. Oheen hiilaria, ja 200-300g purkki raejuustoa. Itse tykkään ottaa rasvat erikseen, koska sillä tavalla 'mahtuu' prodea tuo isokin annos. Pituutta 171, paino nykyisellään 63-64.

Kuinka paljon painosi on nyt? Kuinka paljon sitä proteiinia tällä hetkellä aidosti tulee? Entä rasvaa?

Mistään naistenlehdistäkään ei kannata ruokavalioita ottaa. Juuri selasin me naiset sportin paria numeroa ja saliharrastajan kalorit olivat välillä 1500-2300 niissä dieeteissä. Eivät kyllä lihakset kasva, jos jatkuvasti niin vähän syö.

Olet ruokatottumusten suhteen pihalla kuin lumiukko

jos oot yhtään tätä selannut niin ylempänä esim näet mitä oon tänään 6 tunnissa syönyt. syön puhtaasti ja terveellisesti, en syö mitään ruisleipiä koska FODMAP-hiilihydraattirajoitus, en syö koulussa mutta kannan omia eväitä, syön salaattia vähintään 2-3 aterialla, juon vettä useita litroja, en juo mehuja tai limuja, herkut ainoastaan viikonloppuina, liikun.

ja mä olen vähän eri mieltä tosta kouluruoan terveellisyydestä :D onhan se parempi kuin ei mitään, mutta muistan kun sitä aiemmin söin, niin olo oli aina väsynyt suuren hiilihydraattipitoisuuden takia. salaatti oli jotain sanoinkuvaamattoman hirveää kaaliraastetta, jota ei ihan oikeesti pysty syömään, ja proteinia tuskin koko ateriasta sai. hyvällä tsäkällä jonon ensimmäiset saatto napata max 2 säälittävää lihapalaa sen pastakasan seasta.

Olin siis oikeassa kouluruoan suhteen. Pastaa tarvitset juurikin eniten. Vettä ei saa juoda sinun kokoisesi nuori nainen useita litroja päivässä! Siihen voi kuolla. Älä juo liikaa vettä - vakava seuraus | Uusi Suomi

Lopeta vouhotus puhtaan ja terveen syömisestä ja ala syödä sitä mitä tarjotaan, myös koulussa. Kouluruoka on taatusti Suomessa terveellistä. Jos oikeasti haluat muutosta, tajuat varmasti vastauksista ,että sinulla on täysin väärä käsitys terveellisestä syömisestä.

Onnea muutokseen.

Mutta jos suolisto oireilee gluteenista, tavallinen pasta ei kyllä käy. Kouluruoka ei myöskään aina ole terveellistä (liian vähän proteiinia, luonnottomia rasvoja, lisäaineita yms. ) Mutta toki siitä kannattaa syödä se mikä käy ja täydentää omilla eväillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom