Jari Sjöman

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja söba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
missä jari treenailee?? ajattelin,vaan,kun näin kyseisen körmyn kirkkonummen liikuntakeskusessa jokunen vuosi sitten.. silmät pyöreinä katselin,kun 200kg penkillä sai kyytiä..

Ihan Helsingissä nykyisin, asuimme siinä Kirkkonummen lähellä niin siksi käynyt siellä salilla.

Täytyy kyllä sanoa, että Sjömanin nostot ovat tosi motivoivia! Toivon todellakin kompäkin tapahtuvan :)

Moi!

Kysymyksiä Jarille.

1)Jos haluaa penkkaamalla saada mahdollisimman paljon lihaa rintaan,niin mitenkä kannattaisi menetellä?Onko perinteinen 8-12 toistoa per sarja Jarinkin kanta asiaan vai jokin muu?

2)Paras,penkkiä tukeva olkapääliike?

3)Decline-penkin hyöty normaalipenkissä kehittymiselle?

Kiitos!

Moi!

Kysymyksiä Jarille.

1)Jos haluaa penkkaamalla saada mahdollisimman paljon lihaa rintaan,niin mitenkä kannattaisi menetellä?Onko perinteinen 8-12 toistoa per sarja Jarinkin kanta asiaan vai jokin muu?

2)Paras,penkkiä tukeva olkapääliike?

3)Decline-penkin hyöty normaalipenkissä kehittymiselle?

Kiitos!

1: Laita rannesiteet tiukkaan, ota ylileveä ote tangosta ja nosta painoja 20cm päähän rinnasta mahd hitaasti edestakaisin, ns. penkkisikaa

2: Onko sinulla jokin ongelma olkapäissä, on todella vaikeaa suositella liikettä kun ei tiedä taustoja

3: Minun mielestäni decline-penkin hyöty on minimaalinen

Tuosta ojentajien treenauksesta vielä...siis pelkästään taljalla pushdownia?eli ei dippiä,kapeeta penkkiä(kapeata penkkiä ei, vastasit jo aiemmin)...

Kuullostaa jotenkin ihmeelliseltä, ojentajia kuitenkin siis treenataan?vai tosiaan vaan taljalla vähän hilputellaan muutama sarja?

Ihmeelliseltä siksi, että aina melkein puhutaan kovan penkin yhteydessä joko dipistä, tai kapeasta penkistä parhaana ojentaja liikkeenä:)
Oliko sitten niin, ettei Jarilla ole ollut koskaan ojentajat se ns.heikko kohta nostossa?Ja ojentajat saa tarvittavan ärsykkeen kovassa penkkitreenissä...?

Ompa hienoa, että tämmönen mahis on kysyä. Järvenpään MM-videot on pariin otteeseen katottu:worship:

To:Akke 12345
"Hammer, en oo jari enkä mikään ihme professonal traineri, mut sen tiiän et dipit vaikuttaa oikeesti ihan hulluna penkkiin."

Voipi vaikuttaa,mutta mulla dipit vetää rintalihakset jumiin ja lopulta olkapäät alkaa reistaamaan.Vaikeeta sovittaa penkin kanssa,jompi kumpi kärsii...

Jarille

"1: Laita rannesiteet tiukkaan, ota ylileveä ote tangosta ja nosta painoja 20cm päähän rinnasta mahd hitaasti edestakaisin, ns. penkkisikaa"

-"ns.Penkkisika?" Mulle hieman outo tekniikka.Käyttöpainot taitaa jäädä aika pieniksi.Onko tarkoitus tehdä ko. tekniikkaa normaalien penkkisarjojen päälle vai korvaavana harjoituksena?
Oletko omissa treeneissäsi ja missä yhteydessä käyttänyt "penkkisikaa" ja miten paljon?

"2: Onko sinulla jokin ongelma olkapäissä, on todella vaikeaa suositella liikettä kun ei tiedä taustoja"

-Olkapäissä ei varsinaisia ongelmia (jos ei ongelmaksi lasketa lihasmassan puutetta),mutta ajatuksena oli,että mikä olkapääliike antaisi maksimaalisen hyödyn penkkipunnerruksen kehittämiseksi?

Tuosta ojentajien treenauksesta vielä...siis pelkästään taljalla pushdownia?eli ei dippiä,kapeeta penkkiä(kapeata penkkiä ei, vastasit jo aiemmin)...

Kuullostaa jotenkin ihmeelliseltä, ojentajia kuitenkin siis treenataan?vai tosiaan vaan taljalla vähän hilputellaan muutama sarja?

Ihmeelliseltä siksi, että aina melkein puhutaan kovan penkin yhteydessä joko dipistä, tai kapeasta penkistä parhaana ojentaja liikkeenä:)
Oliko sitten niin, ettei Jarilla ole ollut koskaan ojentajat se ns.heikko kohta nostossa?Ja ojentajat saa tarvittavan ärsykkeen kovassa penkkitreenissä...?

Ompa hienoa, että tämmönen mahis on kysyä. Järvenpään MM-videot on pariin otteeseen katottu:worship:

En voinut tehdä mitään dippejä/mitään muutakaan liikettä ojentajille kovana päivänä, koska ne olisivat muuten hajonnut, ojentajat olivat jo täysin loppu kovan penkkitreenin päätteeksi kun olin ottanut isoilla romuilla pitkiä sarjoja . Alun alkaen vahvistin kyllä ojentajiani dipeillä ja ranskalaisilla punnerruksilla, Ranskalaisissa punnerruksissa pitää olla tarkkana kyynärpäiden kanssa, etteivät hajoa

Jarille

"1: Laita rannesiteet tiukkaan, ota ylileveä ote tangosta ja nosta painoja 20cm päähän rinnasta mahd hitaasti edestakaisin, ns. penkkisikaa"

-"ns.Penkkisika?" Mulle hieman outo tekniikka.Käyttöpainot taitaa jäädä aika pieniksi.Onko tarkoitus tehdä ko. tekniikkaa normaalien penkkisarjojen päälle vai korvaavana harjoituksena?
Oletko omissa treeneissäsi ja missä yhteydessä käyttänyt "penkkisikaa" ja miten paljon?

"2: Onko sinulla jokin ongelma olkapäissä, on todella vaikeaa suositella liikettä kun ei tiedä taustoja"

-Olkapäissä ei varsinaisia ongelmia (jos ei ongelmaksi lasketa lihasmassan puutetta),mutta ajatuksena oli,että mikä olkapääliike antaisi maksimaalisen hyödyn penkkipunnerruksen kehittämiseksi?

Penkkisika on äärimmäisen kova ja raskas harjoite, jonka pystyy tekemään max kerran kuukaudessa, jos sen tekee oikein, sitä on todella vaikea selittää, se pitäisi itse nähdä, mutta yritän parhaani mukaan sen selittää.

Käyttöpainojen pitää olla todella pienet verrattuna normaaliin penkkiin. Kovan penkkiharjoituksen jälkeen kannattaa tehdä penkkisikaa. Ota niin leveä ote kuin tangosta saat, käytä rannesiteitä jotta ranteet eivät kipeydy. Laske telineet niin alas kuin ne vain tulevat, tarvitset myös varmistajan joka pitää huolen, että tanko ei karkaa kaulallesi ja varmistajan kanssa voi ottaa 1-3 pakkotoistoa joka sarjan päätteeksi kun itse ei enää jaksa. Tarkoitus olisi tehdä 15-25 toistoa mahd hitaasti ja nosta painot n.20cm päähän rinnasta, ja tanko saisi vain "hipaista" rintaa. Kun olet tehnyt yhden sarjan penkkisikaa ota heti perään sarja vipunostoja maaten(ns.supersarjoja) ihan hieman kädet koukussa, jotta rinnat ja etuolkapää vahvistuisivat, tee vipunostotkin mahd hitaasti ja hallitusti ja anna rinnan hieman venyä ala-asennossa . Kun olet tehnyt sarjan vipunostoja tee taas penkkisikaa eli käytännössä ilman taukoja (vettä saa hörppästä välissä).

Tee sekä penkkisikaa, että vipunostoja kumpaakin viisi sarjaa. Jos ei mestat tule kipeäksi olet tehnyt jotain väärin.

Muista myös venyttely ja lihashuolto.

Itse tein penkkisikaa todella paljon, sillä sain rinnaltalähdön paremmaksi ja rintakehää kasvatettua ja itselläni se toimi todella hyvin. Tein penkkisikaa joskus kovan penkin päälle 1,5h :)

2: Jos ei ole ongelmia olkapäissä, älä myöskään hanki niitä millään olkapääliikkeillä. Olkapäät ovat muutenkin jo niin ahtaat, kyllä olkapäät siinä penkin mukana kehittyvät ja kasvavat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jari:"Itse tein penkkisikaa todella paljon, sillä sain rinnaltalähdön paremmaksi ja rintakehää kasvatettua ja itselläni se toimi todella hyvin. Tein penkkisikaa joskus kovan penkin päälle 1,5h

2: Jos ei ole ongelmia olkapäissä, älä myöskään hanki niitä millään olkapääliikkeillä. Olkapäät ovat muutenkin jo niin ahtaat, kyllä olkapäät siinä penkin mukana kehittyvät ja kasvavat."

Ok.
Täytyypä testailla tuota penkkisikaa varovaisesti,heti kun tilanne sen sallii.

Olkapäät ovat tietysti oma lukunsa.Jotkut suosittelevat tekemään punnerruksia ja vipunostoja,mutta penkkisian jälkeen ei taida paljoa olla tarvetta.Ehkä vähän takaolkapäätää?

Mutta toisaalta,kun bodipuolikin on kiinnostuksen kohteena,niin ei viittis olkapäitä kokonaan jättää.Jaksottelu varmaan sopisi.
Näkökulmaa kuitenkin tuli lisää.Ja mietittävää.

Kiitti!

Oonkohan mä nyt ainut keltä tää meni pahasti ohi... Miten ylätaljassa vetely, vetää sitten etten tai taakse ajaa saman asian kuin pystypunnerrus?

Ja eikös monien olkapääliikeiden tarkoitus ole ohjelmassa juurikin ennaltaehkäistä niitä olkaseudun ongelmia, eikä suinkaan hankkia niitä?

risumies;215rr0080 sanoi:
Oonkohan mä nyt ainut keltä tää meni pahasti ohi... Miten ylätaljassa vetely, vetää sitten etten tai taakse ajaa saman asian kuin pystypunneus?

Ja eikös monien olkapääliikeiden tarkoitus ole ohjelmassa juurikin ennaltaehkäistä niitä olkaseudun ongelmia, eikä suinkaan hankkia niitä?

Olkapäät rasittuvat kovassa penkissä jo niin paljon, etteivät ne tarvitse paljoa lisää rasitusta näin ollen ylätalja riittää.

Pystypunnerrus on niin raju liike olkapäille, jos sen tekee raskaan penkkitreenin jälkeen, koska se ei anna anteeksi jos sen tekee tangolla, on eri asia jos sen tekee pikkupainoilla, mutta sitten se on jo energian hukkaa.

Kyllä varmasti on olkapääliikkeiden tarkoitus on juuri ennaltaehkäistä näitä ongelmia, mutta tiedätkö kuinka monella on mennyt olkapäät näissä kyseisissä liikkeissä rikki.

On myös aika hankala neuvoa kun ei tiedä mitkä ovat neuvottavan tavoitteet.

söbä: -Jos tarkoitata etuolkapäitä, niin olen ihan samaa mieltä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että ylätalja ajaisi saman asian kuin pystypunnerrus.

"Olkapäät rasittuvat kovassa penkissä jo niin paljon, etteivät ne tarvitse paljoa lisää rasitusta näin ollen ylätalja riittää."

Aivan totta, ettei molempia kannata samassa treenissä satalasissa tehdäkään. Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että pystypunnerrus olisi välttämättä turha liike.

"Pystypunnerrus on niin raju liike olkapäille, jos sen tekee raskaan penkkitreenin jälkeen, koska se ei anna anteeksi jos sen tekee tangolla, on eri asia jos sen tekee pikkupainoilla, mutta sitten se on jo energian hukkaa."

Varmasti on ihmisiä jotka ovat olkapäänsä hajoittaneet olkapääliikkeissä, mutta aivan varmasti on yhtä paljon niitä, jotka ovat olkapäänsä hajoittaneet yksipuolisen penkkaamisen vuoksikin. Siksipä niitä huoltavia liikeitä olisi hyvä niille olkapäille tehdäkin. Toki kaikki eivät niitä tarvitse, mutta suurimmalle osalle niistä varmasti on enempi hyötyä kuin haittaa.

"Kyllä varmasti on olkapääliikkeiden tarkoitus on juuri ennaltaehkäistä näitä ongelmia, mutta tiedätkö kuinka monella on mennyt olkapäät näissä kyseisissä liikkeissä rikki."

ps. Ja mun ei oo tarkotus sitten mitään turhanpäiväistä kinastelua saada aikaiseksi, sen kun vain kiinnitin huomion nuihin muutamaan kohtaan jotka särähti korvaan. Tod. näk. kun moni aloittelijakin lukee tätä ketjua ja imee ohjeita, niin sillä halusin vain loiventaa nuita kaikkein jyrkimpiä mielipiteitä olkapääliikkeiden tarpeellisuudesta sekä pystypunnerruksen korvaamisesta ylätaljalla.

Joten osaltani ei muuta kuin piis and laav ja takas ketjun varsinaiseen aiheeseen...

no tässä puhutaan nyt penkkimiehen näkökulmasta ja muistakaa raudat millä on treenattu. pystypunnerrus on aikalailla turha liike penkkimiehelle jos tekee penkin 2x viikkoon +200raudoilla. tottakai aloittelijan kannattaa tehdä kaikkea tasapuolisesti, mutta silloin kun aletaan penkkiin tosissaan panostaan niin pystypunnerrus on kyllä turha liike, penkki kuormittaa olkia jo niin paljon. vipareita sivuille ja taka olkia reenailee sitten olkapäille penkin lisäksi. penkillä aika harva hajoittaa olkapäitänsä, ne juurikin hajoaa siksi kun tehdään liika kaikenmaailman ihme liikkeitä ihme kulmista penkin lisäksi. eli liikaa tehdään apuliikkeitä kun pitäisi panostaa enemmän itse pääliikkeeseen. näin itse uskoisin.

Jees, Jari Sjöman oli/on kyllä mun ykkössuosikki "kovin penkkipunnertaja -kisassa", toki on MONIA muitakin (melkein) yhtä kovia ja sellaisia jotka hieman lahjattomampina ovat päässeet myös erittäin koviin tai jopa kovempiin tuloksiin, monet kyllä Jaria paljon painavampina (kuten Kiri, Ojanaho, tai jotkut tämän päivän punnertajat). Jarille pisteet siitä, että harva 125 kiloinen on 270-300 penkannut kisassa raakana ja "vanhassa" liitossa!! Jari oli muistaakseni kokki, osasi syödä paljon ja kuuleman mukaan Lindströmin Kaijun ja Kirin kanssa joivat kermaa ja siirappia sekä söivät suolapähkinöitä saadakseen nesteet ja "kalorit" tarttumaan kroppaan. Myös muutama ulkopulinen on tämän näiden kolmen nostajan massanhankintakeinon vahvistanut. Joskus näin Otahallin kuntokoulun salilla kun Jari työnsi ykkösen 270 tai 280 ennen pidempiä supersarjojaan hieman pienemmillä kiloilla. Sillon koko sali mukaanlukien teekkarit ja yleisurheiljat joita siellä kävi paljon, hiljenivät ja katsoivat kun penkki likkui aivan saatanasti Jarin toimesta. Kukaan muu ei sillä hetkellä ottanut toistoakaan. Sillä hetkellä kukaan ei myöskään vilkaissut telkkariinkaan.

Totta puhut Otiksen ajoista. Olin itse samaan aikaan paikalla. Treenasin Ramstedin Jorin kanssa yhdessä siihen aikaan. Sjöman otti silloin 300kg raakana penkistä. Tanko oli muistaakseni pikimusta Leoko ja täynnä 20kg Leoko levyjä. Magnesiumilla limppuihin oli kirjoitettu ISOLLA 300kg ennen nostoa. En ikinä unohda niitä nostoja mitä siellä näki. Levyjen kolina tangossa Sjöllen tykittäessä oli jotain sanoinkuvaamatonta! Ramstedilla on kai vielä videot tallessa niistä ajoista. Tuli muutamaan kertaan niitä Jorilla tuijotettua. 250kg ja räjähtäviä sarjoja!

ne juurikin hajoaa siksi kun tehdään liika kaikenmaailman ihme liikkeitä ihme kulmista penkin lisäksi. eli liikaa tehdään apuliikkeitä kun pitäisi panostaa enemmän itse pääliikkeeseen. näin itse uskoisin.[/QUOTE]

jahas miten se on sen treenin laita neutrooni ?? :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom