Pakko myöntää, etten ymmärrä näitä "parempi vanhempi omalle itselleen" ja "sisäinen lapsi" systeemejä.Terapian kautta voin oppia olemaan parempi vanhempi, mutta en hae sieltä sitä. Se tulee automaattisesti kun oppii olemaan parempi vanhempi omalle itselleen ja sisäiselle lapselleen.
Jokainen on lähtökohtaisesti vanhempi niillä taidoilla mitä itse on omilta vanhemmiltaan saanut. Ja rakastaa myös itseään niin paljon kuin vanhemmat ovat itseään kyenneet rakastamaan ja välittämään sen lapselleen. Eli vastaus kysymykseesi on, koska omat vanhempani eivät kyenneet kunnioittamaan ja rakastamaan itseään ja siten myöskään minua. Mutta heillä taas oli ollut omien vanhempiensa kanssa sama tilanne.
Apua hakemalla he olisivat voineet päästä irti tästä jo sodan ajoista lähteneestä sukupolvien ketjusta. Minussa on erona heihin se, että minä olen hakenut ja saanut apua. Piti silti tapahtua hyvin ikäviä asioita, ennen kuin suostuin todella nöyrtymään ja myöntämään tarvitsevani apua.
Jotain samoja asioita täysin varmasti välitän omillekin lapselleni, mutta onneksi olen suurimman osan heidän elämästään käynyt terapiassa, että ainakin tilanne paranee paljon sitä mitä sen minun lapsuudessani oli.
En myöskään ymmärrä sitä, että kun minun vanhempani eivät minua "rakastaneet", kannustaneet tai mitä tahansa, niin miksi minusta olisi pitänyt tulla itseeni luottamaton ja jollain tavalla huonompi tai hylkiö.
Saati huono vanhempi, se olisi kaikkein oudointa. Tietäisin, miten minua kohdeltiin kaltoin, mutten osaisi välttää itse tekeväni niin. Äärimmäisen hämmentävää.
En voisi koskaan "ulkoistaa" vanhemmuuteni puutteita vanhemmilleni. Olen heitä tuhannesti parempi vanhempi ihan kaikilla mittareilla.