BB PRO Jari "Bull" Mentula

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terapian kautta voin oppia olemaan parempi vanhempi, mutta en hae sieltä sitä. Se tulee automaattisesti kun oppii olemaan parempi vanhempi omalle itselleen ja sisäiselle lapselleen.

Jokainen on lähtökohtaisesti vanhempi niillä taidoilla mitä itse on omilta vanhemmiltaan saanut. Ja rakastaa myös itseään niin paljon kuin vanhemmat ovat itseään kyenneet rakastamaan ja välittämään sen lapselleen. Eli vastaus kysymykseesi on, koska omat vanhempani eivät kyenneet kunnioittamaan ja rakastamaan itseään ja siten myöskään minua. Mutta heillä taas oli ollut omien vanhempiensa kanssa sama tilanne.

Apua hakemalla he olisivat voineet päästä irti tästä jo sodan ajoista lähteneestä sukupolvien ketjusta. Minussa on erona heihin se, että minä olen hakenut ja saanut apua. Piti silti tapahtua hyvin ikäviä asioita, ennen kuin suostuin todella nöyrtymään ja myöntämään tarvitsevani apua.

Jotain samoja asioita täysin varmasti välitän omillekin lapselleni, mutta onneksi olen suurimman osan heidän elämästään käynyt terapiassa, että ainakin tilanne paranee paljon sitä mitä sen minun lapsuudessani oli.
Pakko myöntää, etten ymmärrä näitä "parempi vanhempi omalle itselleen" ja "sisäinen lapsi" systeemejä.

En myöskään ymmärrä sitä, että kun minun vanhempani eivät minua "rakastaneet", kannustaneet tai mitä tahansa, niin miksi minusta olisi pitänyt tulla itseeni luottamaton ja jollain tavalla huonompi tai hylkiö.

Saati huono vanhempi, se olisi kaikkein oudointa. Tietäisin, miten minua kohdeltiin kaltoin, mutten osaisi välttää itse tekeväni niin. Äärimmäisen hämmentävää.

En voisi koskaan "ulkoistaa" vanhemmuuteni puutteita vanhemmilleni. Olen heitä tuhannesti parempi vanhempi ihan kaikilla mittareilla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pakko myöntää, etten ymmärrä näitä "parempi vanhempi omalle itselleen" ja "sisäinen lapsi" systeemejä.

En myöskään ymmärrä sitä, että kun minun vanhempani eivät minua "rakastaneet", kannustaneet tai mitä tahansa, niin miksi minusta olisi pitänyt tulla itseeni luottamaton ja jollain tavalla huonompi tai hylkiö.

Saati huono vanhempi, se olisi kaikkein oudointa. Tietäisin, miten minua kohdeltiin kaltoin, mutten osaisi välttää itse tekeväni niin. Äärimmäisen hämmentävää.

En voisi koskaan "ulkoistaa" vanhemmuuteni puutteita vanhemmilleni. Olen heitä tuhannesti parempi vanhempi ihan kaikilla mittareilla.
Minusta tämä on hyvin sanottu. Täysin samaa mieltä asiasta. Minäkin varmasti olen parempi vanhempi kuin omani oli, ja tiedän mitä ei ainakaan pidä tehdä/olla tekemättä. Ihan oman lapsuuteni kokemuksien takia

Et ymmärrä? Eli et ymmärrä sitä, että jos vanhemmat eivät lastaan rakasta, kannusta, tai mitä tahansa, se saattaa johtaa traumatisoitumiseen. Eikä se tarkoita sitä, että toimit samoin kuin vanhempasi, mutta se näkyy ihmisen toiminnassa/tunnetaidoissa. Kiintymyssuhdehäiriöistä puhutaan ja sieltä syntyy esim. narsismi. Osaat siis välttää vanhempiesi virheet, mutta omilla traumoillasi, joita et tunnista, vaikutat lastesi kasvuun. Ei ne sunkaan vanhemmat varmaankaan ajattele itsestään, että oltiinpa huonoja vanhempia, kun ei niitä omia ongelmia tunnisteta.

Hienoa, että on mahdollisuus terapiaan ja käsitellä ne traumat, tai ihan vain pohtia ammattilaisen kanssa omaa toimintaansa.

"ennemmin Niskalaukaus kuin terapia" kertoo aika paljon, älytön heitto. Jo sen perusteella miettisin uudelleen terapian tarvetta.

Toimii toisaalta toisilla myös niin, että pitää huolen, ettei tee samoja virheitä kasvatuksessa kuin omat vanhemmat, mutta varmaan tuo sinun ajatelmasi on pääasiassa tosi

On kyllä ihan tahdonvoimalla mahdollista päättää, ettei tee samoja virheitä. Olen nähnyt semmoisia tapauksia paljonkin. Lopulta on kuitenkin täysin sokea monelle muulle suurellekin virheelle omassa kasvatuksessaan, jotka eivät välttämättä ole niin konkreettisia ja selviä, mutta joiden haitallisuus saattaa olla jopa suurempaa kuin ne, mitä tunnistat.

On esimerkikisi yksinkertaista päättää, että vaikka minua lyötiin, niin minä en tule lyömään lapsiani. Ei ole kuitenkaan ollenkaan yksinkertaista päättää, että minä tulen kunnioittamaan ja rakastamaan lapsiani jos ei ole juurikaan käsitystä siitä, millaista on olla kunnioittava ja rakastava toista ihmistä kohtaan.

Olen myös nähnyt paljon alkoholisti perheen lapsia, jotka ovat päättäneet, että eivät tule juomaan. Kuitenkin he lopulta löytävät itsensä juomasta, koska tunteiden käsittelyyn ei ole saanut vanhemmilta muuta esimerkkiä kuin addiktiot.

En ihmettele, että tuntuu hämmentävältä. Vaatii jonkin verran perehtymistä asiaan ja silloinkin käsitteet "sisäinen lapsi" ja "vanhemmuus omalle itselleen" voivat tuntua aluksi aika typeriltä, mutta lopulta ne kuvaavat aika hyvin siitä, mistä on kyse.

Vanhemmillamme oli vastuu meistä silloin kuin olemme lapsia. Nyt kun olemme aikuisia, vastuu toiminnastamme on täysin meille itsellämme. Siten myös vastuu puutteistamme vanhemmuudessamme on täysin meillä itsellämme.

Usein ymmärryksen lisääntyessä herää voimakas katkeruuden sävyttämä viha, jolloin syytämme omia vanhempiamme ongelmistamme. Itsellänikin oli tämä vaihe kun tajusin miten rakkaudetonta meno lapsuuden kodissa olikaan ollut. Vaikka lapsena tuntui äärimmäisen pahalta, niin minulle se meno oli normaalia, koska en ollut muuta nähnyt. Ja koska se oli normaalia, niin syy pahaan olooni oli siksi pakko olla minussa itsessäni.

Et ymmärrä? Eli et ymmärrä sitä, että jos vanhemmat eivät lastaan rakasta, kannusta, tai mitä tahansa, se saattaa johtaa traumatisoitumiseen. Eikä se tarkoita sitä, että toimit samoin kuin vanhempasi, mutta se näkyy ihmisen toiminnassa/tunnetaidoissa. Kiintymyssuhdehäiriöistä puhutaan ja sieltä syntyy esim. narsismi. Osaat siis välttää vanhempiesi virheet, mutta omilla traumoillasi, joita et tunnista, vaikutat lastesi kasvuun. Ei ne sunkaan vanhemmat varmaankaan ajattele itsestään, että oltiinpa huonoja vanhempia, kun ei niitä omia ongelmia tunnisteta.

Hyvin kirjoitettu. Juuri tätä tarkoitan.

Sen verran otan kantaa tähän aiheeseen, että kaikki terapiat on suurinta paskaa, mitä vaan olla voi. Olen niitä työni puolesta sen verran nähnyt. Terapeutit kuuntelee pää kallellaan ja lässyttää paskaa. Puhdasta rahastusta.

Sen verran otan kantaa tähän aiheeseen, että kaikki terapiat on suurinta paskaa, mitä vaan olla voi. Olen niitä työni puolesta sen verran nähnyt. Terapeutit kuuntelee pää kallellaan ja lässyttää paskaa. Puhdasta rahastusta.

Varmasti iso osa on.Onko ollut koskaan sellaista tapausta että se ei olis ollut?

Varmasti iso osa on.Onko ollut koskaan sellaista tapausta että se ei olis ollut?
Sen verran otan takas, että jonkun lähiomaisen kuolemassa, etenkin jos oma lapsi kuolee syöpään tai vastaavat tapaukset, terapia voi olla tarpeen ja hyödyksi. Kaikenlaisilla sisäisen sankarin etsijöillä voi pyyhkiä anuksensa. Kerran muistan idols laulukilpailussa terapeuttien olleen valmiudessa kisasta pudonneiden tuskaa lieventämässä. Se meni mielestäni jo komiikan puolelle.

Zone-sarja -42%

Onko sinulla kokemusta kuinka monesta terapeutista? Reaktiosi tuntuu olevan aika voimakas ja kertoo enemmän sinusta kuin terapeuteista.

Olen silti samaa mieltä, että on olemassa myös kuvailemasi kaltaisia terapeutteja, mutta on olemassa myös semmosia, jotka eivät lässytä. Jos sinulla on huonoja kokemuksia, niin ei sen perusteella tulisi koko terapiaa tyrmätä.

En myöskään pidä terapeuteista, jotka eivät uskalla haastaa asiakasta sen pelossa, että terapeutti vaihtuu. Tiedän omastakin kokemuksesta, että tälläisiä on. On kuitenkin myös semmoisia, jotka osaavat haastaa asiakasta juuri sopivassa määrin.

Viimeksi muokattu:
Erittäin hyvää keskustelua omien vanhempien/isovanhempien merkityksestä omaan vanhemmuuteen (bodypeukku)!!

Kerran muistan idols laulukilpailussa terapeuttien olleen valmiudessa kisasta pudonneiden tuskaa lieventämässä. Se meni mielestäni jo komiikan puolelle.
Näissäkin tapauksissa se oma äiti/isä on luonut lapselleen epärealistisen kuvan hänen taidoistaan. "Oi Teppo-Liisa sä oot maailman paras laulamaan".
Vähän sama asia kun muksut jotka kuulee sanan EI ensimmäistä kertaa esikoulussa.

Monet ihmiset muodostavat itselleen suojamuurin terapiaa ja muita apuja vastaan. Tietyllä tavalla kyllä muutos lähtee aina itsestä, että on edes valmis menemään terapiaan selvittämään asioita.
Ammattiapua ei kannata väheksyä vaan sinne täytyy mennä avoimin mielin omana itsenä,

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monet ihmiset muodostavat itselleen suojamuurin terapiaa ja muita apuja vastaan. Tietyllä tavalla kyllä muutos lähtee aina itsestä, että on edes valmis menemään terapiaan selvittämään asioita.
Ammattiapua ei kannata väheksyä vaan sinne täytyy mennä avoimin mielin omana itsenä,

Kyllä. Moni ihminen saattaa mennä terapiaan vaikkapa puolison raahaamana, valtavissa negativiisissa ennakkoasenteissa. Sitten jos käykin niin, että terapeutti onkin todella valmis kuulemaan tätä vittuuntunuttakin ihmistä ja olemaan tasapuolinen, niin voi huomata, että tässä onkin kyse jostain mitä ei ole aikaisemmin saanut välttämättä kokea koko elämänsä aikana. Edessä onkin yhtäkkiä ihminen joka näkee tämän suojamuuriksi rakennetun vihan taakse. Ja siellä takana on usein peloissaan oleva ihminen.

Just näin.

Sen verran otan takas, että jonkun lähiomaisen kuolemassa, etenkin jos oma lapsi kuolee syöpään tai vastaavat tapaukset, terapia voi olla tarpeen ja hyödyksi. Kaikenlaisilla sisäisen sankarin etsijöillä voi pyyhkiä anuksensa. Kerran muistan idols laulukilpailussa terapeuttien olleen valmiudessa kisasta pudonneiden tuskaa lieventämässä. Se meni mielestäni jo komiikan puolelle.
Aika ääripäitä ja selkeitä tapahtumia elämässä, jotka voi aiheuttaa trauman. Veikkasin yleisimmäksi syyksi terapiaan kuitenkin pitkällä aikavälillä syntyneet traumat. Ja ne taas alkaa näkyä jossain vaiheessa esim käyttäytymismalleissa ja tunnesäätelyssä. Jotkut ei niitä itsessään tunnista koskaan, vaikka kaikki muut ne näkee, eli niin kuin TiMe sanoi, ne pitää itse tunnistaa ja olla halua korjata. Eikä ne ole helppoja asioita kohdata rehellisesti, tai että syitä omaan tilanteeseen osaisi itse lähteä penkomaan. Terapia, tai ennemminkin psykoterapia on aika ehdotan väline tässä.

Jos suhtauminen on tuollaista, niin vaikuttaa siltä että siellä on aika isot defenssit päällä omien tunteiden käsittelyyn ja ymmärrykseen siitä miksi terapiassa käydään.

Tai sitten asiat on niin hyvin, että saunaillassa voi kavereille parin promillen kännissä avautua ja se riittää.

Ja sen verran vielä (offtopicia), että jokaisen tulisi käydä hyvän terapeutin luona ja ilman ennakkoasennetta, suojamuuria, silmiin vierasta ihmistä katsoen kertoa kipeimmät kokemuksensa. Ja jos se on paskaa, kannattaa ehdottomasti mennä seuraavallakin viikolla.

Upeeta keskustelua täällä ja hyviä pointteja. Kerrankin mennään pintaa syvemmälle ja sekös ravistelee ja pelottaa helposti.

Eli et ymmärrä sitä, että jos vanhemmat eivät lastaan rakasta, kannusta, tai mitä tahansa, se saattaa johtaa traumatisoitumiseen.
Ymmärrän.
Osaat siis välttää vanhempiesi virheet, mutta omilla traumoillasi, joita et tunnista, vaikutat lastesi kasvuun.
Mulla siis on joku trauma tai traumoja?
"ennemmin Niskalaukaus kuin terapia" kertoo aika paljon, älytön heitto. Jo sen perusteella miettisin uudelleen terapian tarvetta.
Mikäli laitat sen siihen kontekstiin, johon se liittyi ("Vanhemman sanoessa lapselleen, että sinusta ei tule koskaan mitään"), olen ymmälläni kommentistasi. Tuollaiselle vanhemmalle niskalaukaus olisi "oikein". Lapsen kannalta terapia on parempi vaihtoehto.

Ei ollut tarkoitus väittää että @Vieraissa on traumatisoitunut. Oletin, että puhut asioista yleisellä tasolla, etkä ymmärrä miten joku saattaa kokea huonommuutta (yms) ja huonoa vanhemmuutta, jos ei ole tullut rakastetuksi tai kannustetuksi. Eihän se automaatio ole että traumatisoituu, mutta niin voi käydä.

Joku käy terapiassa, että voi itse paremmin ja sitä kautta lapset/perhe voi paremmin. Mun mielestä tuo on ollut @-Wolf- in kirjoituksissa melko selvästi pointtina. Ja että jos on mahdollista käydä terapiassa voidakseen paremmin, miksi ei sitä tekisi. Minä en ymmärrä saivartelua ja terapian kyseenalaistamista, mitä osa keskustelussa tekee.

Ja pahoittelut tuosta "niskalaukaus..." - viittauksesta, ymmärsin sen väärin.

Onko sun mielestä ihmisten tuska "koomista"?Jotenkin naurettavaa?

Joskus elämän karuus tulee rajusti vastaan kuten Mentulalle kävi.Kaikkivoipaisuuden kupla puhkeaa.
Hyvä esimerkki oli myös Petteri Jussila.Kaiken sijoitti rahan ja julkisuuden alttarille.Ja vei seuraajiaan kuin pässiä narussa.Kannattaa tubesta katsoa kansalainen Jussila.Täysi huijari.

Suositut

Back
Ylös Bottom