Jani Murtomäki punnersi maailmanmestariksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Lake George, NY, USA IiBodya edustava iisalmelainen Jani Murtomäki nosti penkkipunnerruksen ammattiliiton World Powerlifting Congress (WPC) maailmanmestariksi viikko sitten sunnuntaina. Yhdysvaltain Lake Georgessa New Yorkissa käydyissä kilpailuissa Murtomäki rikkoi +140 kilon sarjassa maagisen 400 kilon rajan, joka on maailmanennätys.

– Viisi ihmistä maailmassa on tuon rajan rikkonut, mutta minä olin ensimmäinen, joka on tehnyt sen virallisissa kilpailuissa. Siksi tulos on virallinen maailmanennätys. Suorituksen arvoa nostaa se, että se on tehty juuri isoissa kilpailuissa, Murtomäki selvitti.

Murtomäki nosti viime kesäkuussa sarjaa alemmassa Euroopan ennätykseksi 365 kiloa.

Yhdysvalloissa hän laittoi aloituspainokseen 370 kiloa, lisäsi toiseen nostoonsa uudet maailmanennätysraudat 385 kiloa ja huipensi hienon kilpailunsa onnistumalla maagisista painoista.

– Kilpailu meni minun osaltani aivan nappiin. Kaikki kolme nostoa meni puhtaasti 3–0 läpi. Nuo ovat kuitenkin jo sellaisia painoja, ettei nostossa tarvitse mennä paljoa vikaan, kun suoritus epäonnistuu.

– Osasin odottaa jo kesäkuun kilpailujen perusteella, ettei 400 kilon raja ole enää kaukana. Uusin kesän aikana hieman harjoittelusysteemiäni ja se toi tarvittavat lisäkilot, Murtomäki iloitsi.

Murtomäen huipputulos huomioitiin Yhdysvalloissa ja kutsuja kilpailuihin tulee varmasti jatkossa.

– Tärkeää oli, että sain annettua Yhdysvaltain puolella kunnon näytöt. Tämä mahdollistaa pääsyn kiertämään rahakisoja, jotka ovat yleensä kutsukilpailuja.

– Huomasin jo netistä, että olin kutsuttujen listalla mm. helmikuussa kilpailtavaan Mendelsson Classiciin sekä maaliskuussa olevaan Arnold Classiciin. Kotiin ei vielä kutsua ole tullut, mutta kai ne tulevat aikanaan, Murtomäki sanoi.

Varsinaiselle ammattilaisuralle voimamies lyö vielä jarruja päälle.

– Jos haluaisi elää pelkästään kisailemalla, niin silloin pitäisi asua Yhdysvalloissa ja ainakaan vielä tässä vaiheessa se ei ole ajankohtaista. Muutamat kisat vuodessa siellä voisi käydä kiertämässä.

Raskaan kilpailureissun jälkeen maailmanmestari on ottanut voimailun rennommin.

– Raskailla painoilla puuhatessa nivelet joutuvat tosi koville. Minulla on ollut aika tiivis kilpailuohjelma kesän jälkeen, joten välillä on hyvä antaa nivelille lepoa ja hierotuttaa paikkoja auki.

– En yleensä malta olla pitkään treenaamatta, mutta Amerikan matkan jälkeen olen yllättäen pysynyt salilta kokonaan poissa. Aikaeronkin vuoksi oli hyvä ottaa rennommin muutama päivä, mutta ensi viikolla pitäisi jumpat taas aloittaa kevään kilpailuja varten, Murtomäki suunnitteli.

Penkkipunnerruksessa Murtomäki on jo kivunnut maailman huipulle ja saman hän aikoo tehdä tulevaisuudessa myös voimanoston puolella, johon kuuluvat penkkipunnerruksen lisäksi jalkakyykky ja maastaveto.

– Minulla oli nivusen kanssa ongelma, mutta nyt vamma on parantunut. Tällä hetkellä minun voimanoston ennätystulokseni on 1 030 kiloa. Olen pitänyt pohjia koko ajan kunnossa, ja uskon, että kovemmalla harjoittelulla ainakin 100 kiloa tulee ennätykseeni lisää.

– Maailman parhaat voimanostajat pääsevät sinne 1 200 kilon päälle yhteistuloksessa, ja sinne tavoittelen myös itsekin. Onhan minulla vielä vuosia aikaa, sillä parhaat voimanostajat ovat yleensä lähempänä 40 ikävuotta, kun minä olen tällä hetkellä 25-vuotias, Murtomäki kaavaili.

:worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Samalla salilla treenailee tämä Murtomäki. Pari kertaa olenkin katellut noita hänen treenisysteemejään, aika erikoisia systeemejä penkin loppuojennukseen jne. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aivan hirveitä tuloksia kyllä!!! :rock:

Paljonlohan Jani mahtaa raw:na ottaa?

lattiapenkkiä otti 2x260 joka on aivan tajuton suoritus.

janista on 300 raaka penkkaajaksi. tosin kun varusteita varten reenaa niin lienee tuo raaka penkki aika toisarvoinen asia. silti se raaka penkki on jo nyt todella kova.

Olisiko mahdollista saada tuo clippi youtube.com iin? En saa tuo clippi näkyville!

Suomesta tulee nyt kovimmat punnertajat sekä IPFssä ja PRO liitoissa! Hyvä Suomi!:rock: :hyper:

Zone-sarja -42%
Hieno juttu Janille ja koko Suomen voimailevalle kansalle! Ei liity tähän asiaan mutta osaisiko kukaan muuten sanoa että miksei se Ano enää näy pyörivän Hämäläisen Mikon kanssa vaan näkyy jakavan oppejaan Murtomäelle?Onko välit mennyt herroilta poikki kun Hämäläinen ei enää nosta Metalilla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom