Jalkojen treenaus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitäpä on porukka mieltä riittääkö jalkatreeniksi pelkät potkut ja tietysti mave ottaa kans jalkoihin ihan hyvin. Ongelmana ovat nuo polvet jotka eivät tykkää oikein kyykyistä eikä muistakaan raskaammista jalkaliikkeistä. Mavea pystyy jostain syystä vetämään ihan kunnolla onneks.

Ei ne taida oikeen riittää. :(

IMO jaloille(kin) pitää tulla suoraa hittiä jostain liikkeestä.

Eka postaus mulle. Jalat on mulle intohimo. Kyykkään jonkun variaation aina treenin alkuun. Nyt on menny niin että ma-voimanostokyykky, ke-etukyykky, pe-overhead squat (mikähän tuonkin suomennos olisi?). Tähän kun lisää Romanian DL ma ja voimanostomave pe, niin onhan sitä siinä. Keskiviikon etukyykky on kevyempi, kun se on noin virallisesti selkäpäivä maustettuna sotilaspunnerruksilla. Koko kroppa 3 krt viikossa tavoitteena olympianostojen hallinta edes välttävästi.
Mutta tohon sun keissiin palatakseni. Vaivaako polvi myös prässissä tai ojennuksessa? Tai niinhän sä sanoit että kaikissa raskaammissa. Onko asento kohillaan? Meetkö kyykyssä niin syvälle, että polvet siirtyy eteen vai teetkö kunnon voimanostokyykyn, jossa sääret melkein pystysuorassa? Missä kohtaa jalat on prässissä. Kyykkyvoima tulee pakaroista isolta osin. Ei niinkään reisistä. Forumin kokeneemmat jatkaa. Oon kyllä tätäkin forumia lueskellut jo pitemmän aikaa. Ei vaan ollut aiemmin mihinkään ketjuun sanottavaa.

pe-overhead squat (mikähän tuonkin suomennos olisi?).

Tempausvala! Hyvä liike! :rock:

Mulla oli kans kaikennäköistä polvivaivaa joskus. Mutta kun hoidin kyykkytekniikan kuntoon ja aloitin uudelleen tekemään pikkusilla painoilla hissukseen lisäillen niin polviongelmat poistui eivätkä oo palanneet. Ei siis oo aivan tuulesta temmattua että polvea tukee lihakset; ja mikäli lihakset on heikot, polvi alkaa kiukuttelemaan. Mulla ongelmana oli se ettei jalkaterät olleet koko liikkeen ajan samansuuntaisesti reisien kanssa. Eli ylös noustessa polvet meni lähemmäs toisiaan, jolloin ne ei enää olleet hyvin. Kyykky alkoi tuntua hyvältä kun Käänsin jalkateriä vähän ulospäin, siten että jalkaterät on about samassa kulmassa kuin kellossa on numerot 11 ja 1 suhteessa keskipisteeseen. Ja asentoa levensin vähäsen samalla.

Polvet alunperin menneet judotreeneissä/kisoissa... kantapää jäi mattoon ja yläkroppa kiertää jne muuta kierukkaystävällistä liikehdintää. ;)

Tempausvala! Hyvä liike! :rock:

Polvet alunperin menneet judotreeneissä/kisoissa... kantapää jäi mattoon ja yläkroppa kiertää jne muuta kierukkaystävällistä liikehdintää. ;)

Katos kun pukkaa kamppailulajin harrastajaa. Mattopaini on kans yks niistä nivelentappajista. Kreikkalaisroomalainen tuli hyvinkin tutuksi vuosia sitten.

Tempausvala? WTF. Mistä sä ton löysit? Luen pääsääntöisesti jenkkisivustoja ja välillä tahtoo suomennokset tehdä tepposet. Jos toi on siis virallinen suomennos niin todella hyvä. Treenipäikky saa uuden ulottuvuuden kun laitan sinne että tempausvala 6*5*x.

Overhead squat todellakin on tempausvala. Timse oikeassa. Onneksi tuli treenattua painonnostajilta oppien.

Kiitos äijät. Vaikka tää nyt ei enää ketjun aloittajan kyssäriin kuulukaan. Sikaliike. Mukavaa olla inhottava. Edelleen 1 jakosella sika ohjelmalla...romu liikkuu ihan vitusti.

Juu... ja siittä mukava liike myös että kun sitä kavereille kehuu ja he kokeilevat ekalla kerralla samoin tein 40kg:llä tai 50kg:llä... jne... no tempausvalaa tehneet tietää miten käy. ;)

Keskikropan kontrolli paranee tuolla liikkeellä hyvin. Ja opettaa nöyryyttä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuen threadin aloittajan salikokemuksesta, itselleni auttoi polvikipuihin jalkojen treenaus. Jalkoja en paljoa tehnyt koska polvista sattui, mutta kevyesti aloitin ja pikkuhiljaa lisäsin jalkojen treenausta niin polvikivut katosivat, eli kyllä varmaankin pitää paikkaansa että polven tukilihasten kunto vaikuttaa polvikipuihin.

Toisaalta jos polvikipuihin on jokin muu syy, tai treeniä on paljon jo jaloillekkin takana niin neuvoni ovat turhia.

Polvituesta voi olla myös apua. Itsellä ainakin pysyy kyykyssä kivut hyvin kurissa melko kevyellä tuella, joka on tarkoitettu lähinnä paikkojen lämpimänä pitämiseen. Tietty kannattaa olla tarkkana sen kanssa, minkälaiseen polvikipuun minkäkinlainen tuki auttaa vai auttaako ollenkaan. Lääkäri/fysioterapeutti auttanevat valinnan kanssa.

Yks keino saada polviin voimaa on tehdä reidenojennuslaitteessa negatiivisia toistoja yks jalka kerrallaan. Ite tein lyhyttä sarjaa tosi raskailla painoilla kun hoidin hyppyripolviani. Sun tapauksessas vois olla parempi vähän kevyemmillä pidempää sarjaa.

käsittääkseni juuri tuota suositellaan kovasti polvivammaisille ainakin muutaman tutkimuksen lopputeksteissä.(esim polvileikkausjonoissa oleville joista huomattava osa jätti menemättä leikkaukseen kun toimi niin hyvin)

e: ja tempausvala on kyllä kova. Pari toistoa tangolla alkulämmöksi ja tekee jo mieli laskea tanko maahan. Siinä oppii samalla kaikenlaista btw kyykyn tempauksen ja työnnön liikeradoista kun peilin edessä tuota tekee.

ei voi olla totta, reidenojennus isoilla painoilla polvien hoitoon!?
oon kuullu että niitä hyppääjän polvia hoidettais ko liikkeessä tekemällä pitkää sarjaa ja vain ylintä kolmannesta liikkeestä, en kyllä muista mistä olen ton kuullu.

Olen myös ollut siinä uskossa että polvi/jalka ei ole tarkoitettu tekemään työtä tavalla jolla se tekee reidenojennuksessa ja siksi liikettä ei kannattaisi isoilla painoilla tehdä.

Polvien kanssa ollut itselläkin "aina" ongelmia. Jalkojen asento ns. lepotilassa on todella avoin. Eli varpaat osoittavat lähes 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden, malliin Aku Ankka. Ennen tein kyykkyä ja prässiä huomattavasti suoremmalla asennolla kun se oli yleisesti oikeampana pidetty. Ihan hiljattain vaihdoin leveään, mulle luonnollisempaan ja kas kummaa, nyt pystyy menemään huomattavasti syvemmälle kun ennen vaakatasoon ei ollut mitään mahdollisuuksia millään painoilla. Samoin reiden ojennus tuntuu jeesaavaan. Jos jalkaterät sojottava eri suuntiin kuten mulla niin suosittelen kokeilemaan hieman avoimempaa asentoa alkuun kevyillä painoilla. Mulle jeesasi uskomattoman paljon. Enää ei vihlo polvia, pystyy menemään huomattavasti syvempään ja oikeasti treenaamaan niitä jalkoja kunnolla.

Jos teen 1-jakosella näin jaloille. Ekalla kerralla 2x mave ja 2x kyykky(taka). Sitten toisella kerralla 2x sjmv ja 2x prässi. Teeniä viikossa noin kolme kertaa. Tuleeko tuossa hyvin kaikki vyötäröstä alaspäin + alaselkä?

Pohkeet vielä.Niitä on helppo tehdä vaikka vuoroparina penkin kanssa.
Eli: sarja penkkiä ja sarja pohkeita sitten vasta lepo.Voi tietysti tehdä jonku toisenkin liikkeen jälkeen.

Jostain olen lukenut, että pohkeiden teko on hifistelyä, eikä sovi aloittelijalle?
Jostain myös olen lukenut, että ei missään nimessä kyykkyä ja mavee samana tai edes peräkkäisinä päivinä. Kuitenkin jos teen molempia samana päivänä pari sarjaa, niin eikös tuo ole aika sopiva ja kun lepopäivän jälkeen vedän sitten tuon sjmv + prässi niin tulee ainakin isoimmat lihat treenattua ja pitäisi kehittyä?

Mave ja kyykky sopii oikein hyvin samalle päivälle, paljoa muuta ei välttämättä siihen tarvi välttämättä kuitenkaan enää lisätä. Pitää tietysti muistaa, että miten tiukkaan niitä molempia sit ottaa, 2-3 työsarjaa molempia ei ole liikaa, mielestäni. Kuntopohja ratkaisee paljon. Ei ole ehdottomia totuuksia tässä(kään) asiassa.

Mitä tulee maven ja kyykyn treenaamiseen peräkkäisinä päivinä, sitä pidän huonona ajatuksena, koska samat lihakset ovat siinä tapauksessa käytössä kahtena päivänä putkeen.

Kommenttini kirjoitin lähinnä siksi, että todellakaan yhtä oikeaa systeemiä ei ole olemassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom